خواص دارویی زالزالک را میدانید؟

برخی از گیاهان خواص دارویی بسیار جالبی دارند. زالزالک یک مثال عالی است: درختچه ای است که خواص آن به آن اجازه می دهد تا کاربردهایی برای سلامتی انسان داشته باشد . بسیاری از فرهنگ ها از خواص دارویی گیاهان برای یافتن داروهای طبیعی و درمان بیماری ها یا بهبود سلامت استفاده می کنند. از این نظر، زالزالک در صورت استفاده صحیح می تواند بسیار موثر باشد. برای کشف خواص زالزالک، کاربرد آن، نحوه مصرف و موارد منع مصرف آن با ما همراه باشید.

 زالزالک چه گیاهی است؟

زالزالک سفید که با نام علمی Crataegus monogyna شناخته میشود

درختچه ای خاردار از خانواده Rosaceae است. منشا آن در مناطق معتدل آمریکای شمالی، اروپا و آسیا یافت می شود.

با این حال، در کشورهای آمریکای جنوبی مانند آرژانتین و شیلی نیز یافت می شود. این گیاه حداکثر تا ۶ متر ارتفاع دارد و به دلیل داشتن شاخه‌های خاردار، برگ‌های دندانه‌دار و بدون کرک، گل‌های سفید و انواع توت‌های قرمز شیرین و کوچک که می‌توان آن را در دستور پخت‌های مختلفی مانند مربا، آب نبات، ژله و نوشیدنی مصرف کرد، متمایز است. علاوه بر این، تمام قسمت های زالزالک حاوی ترکیباتی با خواص دارویی است.

خواص دارویی زالزالک

خواص و فواید زالزالک

خواص زالزالک به شرح زیر است:

همانطور که در مقاله منتشر شده در مجله Nutrients اشاره شد، این گیاه حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان است که با کیفیت بهتر رژیم غذایی و کاهش خطرات قلبی عروقی مرتبط است.

حاوی خواص ضد اسپاسم و آرام بخش است که به مبارزه با بی خوابی، اضطراب، اعصاب و استرس کمک می کند.

به لطف نشاسته موجود در آن به عنوان یک قابض عمل می کند، بنابراین می توان از آن برای مبارزه با مشکلات گوارشی مانند درد معده، استفراغ یا اسهال استفاده کرد.

حاوی فلاونوئیدهایی است که گردش خون را بهبود می بخشد و به مهار برخی علائم مربوط به یائسگی کمک می کند.

همچنین یک ضد التهاب و ضد باکتری خوب است.

پیشنهاد می کنیم مقاله “تعریف ساده سرطان به همراه علت و عوامل ایجاد کننده آن” را نیز مطالعه بفرمایید.

فواید دارویی زالزالک

زالزالک فواید دارویی متعددی دارد. آنها به شرح زیر هستند:

به لطف اثر مثبت اینوتروپیک، سیستم قلبی عروقی را تقویت می کند

یعنی ضربان قلب را تقویت می کند. عصاره های گیاهی فعالیت ماهیچه های مسئول بستن دریچه میترال واقع در بطن چپ را بهبود می بخشد، بنابراین میزان جریان خون در جهت مخالف در داخل سیستم دهلیزی را کاهش می دهد.

آنتی اکسیدان های موجود در آن به جلوگیری از پیری زودرس سلولی کمک می کند

بنابراین از بیماری قلبی و همچنین هر قسمت دیگر بدن جلوگیری می کند. در اینجا می توانید در مورد چگونگی جلوگیری از پیری زودرس به راحتی بخوانید.

زالزالک حاوی پروآنتوسیانیدین ها است

مولکول هایی که باعث شل شدن رگ های خونی می شوند.

زالزالم حواص ضدالتهابی دارد

این گیاه به لطف آنتی اکسیدان های موجود به عنوان یک ضد التهاب عمل می کند و بر روی سطوح مولکول هایی مانند اینترلوکین ها یا فاکتور TNF-alpha که مسئول پاسخ التهابی هستند، عمل می کند.

زالزالک دارای یک اثر ضد کلسترول و ضد چربی است

این گیاه به کاهش سطح لیپیدهای با چگالی کم در گردش خون منجر می شود که به تنظیم کلسترول کمک می کند. توصیه می کنیم در مورد نحوه تمیز کردن طبیعی رگ ها مطالعه کنید.

خواص باکتریواستاتیک زالزالک از تکثیر باکتری ها جلوگیری می کند

بنابراین برای مبارزه با برخی از باکتری ها استفاده می شود. این ویژگی‌ها روی باکتری‌های گرم مثبت، با مورفولوژی دیواره سلولی مشخص شده‌اند که اجازه می‌دهد تا برخی از ترکیبات گیاهی روی آنها عمل کنند.

نحوه مصرف زالزالک

استفاده از زالزالک باید پاسخگوی بدن باشد تا فواید آن را به دست آورد. برای ارائه اثر درمانی مناسب، باید عصاره های استاندارد شده زالزالک حاوی حداقل ۱٫۸ درصد ویتکسین، که به عنوان ویتکسین-۲-رامنوزید نیز شناخته می شود، خریداری شود.

به عنوان داروی پیشگیرانه، دوز معمول مصرف زالزالک روزانه ۱۵۰ میلی گرم است که به سه دوز تقسیم می شود. برای درمان بیماری های جدی، معمولاً مقادیر زیر مصرف می شود:

بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلی گرم در ۳ دوز روزانه برای پیشگیری و درمان انفارکتوس میوکارد و آنژین صدری توزیع می شود.
بین ۳۰۰ تا ۷۵۰ میلی گرم در ۳ دوز روزانه برای پیشگیری و بهبود آریتمی توزیع می شود.
بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلی گرم در ۳ دوز روزانه برای پیشگیری و کاهش فشار خون.

فواید زالزالک چیست؟

در تمامی موارد لازم است با متخصصین پزشکی یا گیاه درمانی مشورت شود تا با توجه به وضعیت سلامت هر فرد بهترین روش مصرف زالزالک را توصیه کنند.

موارد منع مصرف زالزالک

با وجود خواص و فواید متعددی که برای بدن به ارمغان می آورد، زالزالک دارای تعدادی منع مصرف است. یکی از مهم ترین آنها مربوط به قلب است، زیرا اگر همراه با سایر داروهای بیماری های قلبی عروقی مصرف شود، می تواند اثرات معکوس داشته باشد و حتی باعث تشدید بیماری شود.

مصرف آن در دوران شیردهی و بارداری نیز توصیه نمی شود. به همین ترتیب، اگر قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرید، نباید آن را حداقل دو هفته قبل از آن مصرف کنید زیرا می تواند انعقاد خون را مختل کند و در زمان عمل خطر ایجاد کند زیرا احتمال خونریزی را افزایش می دهد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.