آیا بی اختیاری ادرار در بارداری طبیعی است؟

بی اختیاری ادرار در بارداری

بسیاری از زنان باردار هنگام سرفه، عطسه، خندیدن یا ورزش مقداری از ادرارشان به صورت ناخودآگاه در لباس زیرشان میریزد. به این حالت بی اختیاری ادرار می گویند و حدود ۴۱ درصد زنان باردار آن را تجربه می کنند. بی اختیاری ادرار می تواند در هر مرحله از بارداری اتفاق بیفتد، اما احتمال دارد که با افزایش سن بارداری مثلا در ماههای ۷ و ۸ این مشکل را بیشتر احساس نمایید.

برای درک اینکه چرا ممکن است هنگام بارداری کمی ادرار نشت کند، به درک نحوه عملکرد مثانه کمک می کند. این اندام ادرار را ذخیره می کند و دارای ماهیچه هایی است که ادرار را به لوله کوچکی که ادرار را از بدن شما خارج می کند (مجرای ادرار) فشار می دهد. عضله دیگری (اسفنکتر مجرای ادرار) مجرای ادرار را بسته نگه می دارد و تنها زمانی که شما آماده حرکت هستید شل می شود.

کل این سیستم توسط عضلات کف لگن شما پشتیبانی می شود. در بارداری، افزایش سطح هورمون می‌تواند این ماهیچه‌ها و رباط‌های اطراف را شل کند و در هنگام ادرار کردن، نگه داشتن ادرار را سخت‌تر کند. در دوران بارداری حجم خون شما نیز افزایش می یابد، به این معنی که مایعات بیشتری از طریق کلیه های شما پردازش می شود و در نتیجه تولید ادرار افزایش می یابد. و با بزرگتر شدن شکم، رحم به مثانه و عضلات کف لگن فشار وارد می کند. به همین دلیل است که باید به طور مکرر ادرار کنید!

چگونه می توانم بفهمم که ادرارم نشت می کند یا مایع آمنیوتیک؟

وقتی ادرار نشت می کند، معمولاً متناوب و در مقادیر کم است. نشت مایع آمنیوتیک زمانی که آب شما پاره می شود مداوم تر است و اغلب به عنوان فوران توصیف می شود. گاهی اوقات مایع آمنیوتیک مایل به سبز یا دارای ذرات کوچک سفید رنگ در آن است. اگر مطمئن نیستید با پزشکتان تماس بگیرید – او ممکن است از شما بخواهد که برای تشخیص بین این دو ویزیت شوید.

 

آیا بی اختیاری ادرار در بارداری طبیعی است؟

چرا برخی از زنان بیشتر در معرض خطر بی اختیاری در دوران بارداری هستند؟

تحقیقات نشان می دهد که احتمال بی اختیاری ادرار در بارداری بیشتر است اگر:

شما سابقه خانوادگی این بیماری را دارید.
شما در دوران بارداری شاخص توده بدنی بالاتری دارید یا وزن بیشتری نسبت به توصیه شده اضافه می کنید.
شما ۳۵ سال یا بیشتر سن دارید.
شما سابقه سیگار کشیدن دارید.
شما قبلاً زایمان طبیعی داشته اید.
شما یک بیماری مزمن پزشکی مانند دیابت، ام اس یا سکته مغزی دارید.

چرا کودکم بی اختیاری ادرار دارد؟

چگونه می توانم بی اختیاری ادرار در دوران بارداری را متوقف کنم؟

ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است بخواهد آزمایشاتی را برای رد عفونت دستگاه ادراری انجام دهد (مخصوصاً اگر هنگام ادرار کردن نیز درد یا سوزش داشته باشید). اگر این دلیل اصلی نیست، این نکات عملی را برای به حداقل رساندن نشت امتحان کنید:

از قهوه، چای و نوشابه خودداری کنید. کافئین می تواند مثانه شما را تحریک کند و کنترل میل به ادرار کردن را سخت تر کند. نوشیدنی های گازدار گاهی اوقات می توانند تأثیر مشابهی داشته باشند.
عضلات کف لگن خود را تقویت کنید. انجام کگل یا تمریناتی که در آن ماهیچه هایی را که برای دفع ادرار استفاده می کنید فشار داده و نگه می دارید، به عملکرد بهتر آن عضلات کمک می کند. (از پزشک خود راهنمایی بخواهید تا مطمئن شوید که چگونه آنها را به درستی انجام دهید.)
مصرف فیبر خود را افزایش دهید. این می تواند از یبوست در دوران بارداری جلوگیری کند، که به کف لگن شما فشار وارد می کند.
در مصرف آب کوتاهی نکنید. ممکن است فکر کنید مصرف آب کمتر کمک کننده است، اما در واقع اینطور نیست. شما نه تنها برای یک بارداری سالم، بلکه برای حفظ عملکرد صحیح کلیه ها و مثانه به مایعات فراوان نیاز دارید. فقط اغلب به دستشویی مراجعه کنید و سعی کنید هر بار مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید.

آیا بی اختیاری ادرار پس از زایمان از بین می رود؟

برای بسیاری از زنان، بی اختیاری در عرض چند هفته پس از زایمان برطرف می شود، زمانی که ماهیچه ها و رباط ها فرصت بهبود پیدا کردند. باید متوجه شوید که با ادامه ریکاوری، نشت کاهش می یابد، به خصوص اگر تمریناتی را برای تقویت کف لگن انجام دهید.

اما برای برخی، بی اختیاری ادرار برای چندین ماه یا حتی بیشتر ادامه دارد. به احتمال زیاد این مشکل دائمی است اگر:

نوزاد وزن زیادی داشته است
زور زیادی زده اید
شما زایمان طبیعی داشتید.
شما دیابت بارداری داشتید که می تواند منجر به تولد نوزادی با وزن بیشتر شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.