تعریف ساده سرطان به همراه علت و عوامل ایجاد کننده آن

سرطان چیست ؟

سلول ها واحدهای اساسی تشکیل دهنده بدن انسان هستند. سلول ها رشد کرده و تقسیم می شوند تا سلول های جدیدی به بدن احتیاج پیدا کنند. معمولاً سلولها خیلی پیر می شوند یا آسیب می بینند. سپس ، سلولهای جدید جای آنها را می گیرند. سرطان چیست ؟

سرطان زمانی شروع می شود که تغییرات ژنتیکی با این روند منظم تداخل داشته باشد. سلولها رشد غیرقابل کنترل را شروع می کنند. این سلول ها ممکن است توده ای به نام تومور تشکیل دهند. تومور می تواند سرطانی یا خوش خیم باشد. تومور سرطانی بدخیم است ، به این معنی که می تواند رشد کرده و به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. تومور خوش خیم به معنای رشد تومور است اما گسترش نمی یابد.بعضی از انواع سرطان تومور ایجاد نمی کنند. اینها شامل سرطان خون ، اکثر انواع لنفوم و میلوم است.

انواع سرطان چیست ؟

پزشکان بر اساس محل شروع سرطان به انواع مختلف تقسیم می شوند. چهار نوع اصلی سرطان عبارتند از:

 سرطان در پوست یا بافتی که سطح اندام های داخلی و غدد را پوشانده آغاز می شود. سرطان معمولاً تومورهای جامدی ایجاد می کند. آنها شایع ترین نوع سرطان هستند. نمونه هایی از این سرطان ها شامل سرطان پروستات ، سرطان پستان ، سرطان ریه و سرطان روده بزرگ است.

سارکوماس یک سارکوم در بافتهایی که بدن را پشتیبانی و اتصال می دهند آغاز می شود. سارکوم می تواند در چربی ، عضلات ، اعصاب ، تاندون ها ، مفاصل ، رگ های خونی ، عروق لنفاوی ، غضروف ها یا استخوان ایجاد شود.

لوسمیا یک سرطان در خون است. سرطان خون از زمانی شروع می شود که سلول های سالم خون تغییر کرده و به طور غیرقابل کنترل رشد می کنند. ۴ نوع اصلی سرطان خون عبارتند از: لوسمی لنفوسیتی حاد ، لوسمی لنفوسیتی مزمن ، لوسمی حاد میلوئیدی و لوسمی میلوئیدی مزمن.

لنفوم سرطانی است که از سیستم لنفاوی شروع می شود. سیستم لنفاوی شبکه ای از عروق و غدد است که به مبارزه با عفونت کمک می کند. دو نوع اصلی لنفوم وجود دارد: لنفوم هوچکین و لنفوم غیر هوچکین.

چگونه سرطان گسترش می یابد؟

با رشد تومور سرطانی ، جریان خون یا سیستم لنفاوی ممکن است سلولهای سرطانی را به سایر قسمت های بدن منتقل کند. در طی این فرآیند ، سلول های سرطانی رشد می کنند و ممکن است به تومورهای جدید تبدیل شوند. این به عنوان متاستاز شناخته می شود.

یکی از اولین مکانهایی که سرطان غالباً گسترش می یابد ، غدد لنفاوی است. گره های لنفاوی اندام های ریزی و لوبیایی شکل هستند که به مبارزه با عفونت کمک می کنند. آنها در دسته های مختلف بدن مانند گردن ، ناحیه کشاله ران و زیر بازوها قرار دارند.

سرطان همچنین ممکن است از طریق جریان خون به نقاط دوردست بدن گسترش یابد. این قسمت ها ممکن است شامل استخوان ها ، کبد ، ریه ها یا مغز باشد. حتی اگر سرطان شیوع پیدا کند ، باز هم برای ناحیه ای که از آن شروع شده است نامگذاری شده است. به عنوان مثال ، اگر سرطان پستان به ریه ها گسترش یابد ، به آن سرطان پستان متاستاتیک گفته می شود ، نه سرطان ریه.

تشخیص سرطان 

تشخیص سرطان

غالباً ، تشخیص وقتی شروع می شود که فرد در مورد یک علامت غیر معمول به پزشک مراجعه می کند. پزشک در مورد سابقه پزشکی و علائم وی با فرد صحبت خواهد کرد. سپس پزشک آزمایشات مختلفی را برای یافتن علت این علائم انجام می دهد.

اما بسیاری از افراد مبتلا به سرطان هیچ علائمی ندارند. برای این افراد ، سرطان در طی آزمایش پزشکی برای یک مسئله یا بیماری دیگر تشخیص داده می شود.

بعضی اوقات پزشک بعد از آزمایش غربالگری در فرد سرطان را تشخیص می دهد. نمونه هایی از آزمایش های غربالگری شامل کولونوسکوپی ، ماموگرافی و آزمایش پاپ اسمیر است. ممکن است فردی برای تأیید یا رد نتیجه آزمایش غربالگری به آزمایشات بیشتری نیاز داشته باشد.

در بیشتر سرطان ها ، نمونه برداری تنها راه تشخیص قطعی است. بیوپسی برداشتن مقدار کمی از بافت برای مطالعه بیشتر است.

عوامل خطر سرطان چیست ؟

عامل خطر سرطان هر چیزی است که احتمال ابتلا به سرطان را در فرد افزایش می دهد. با این حال بیشتر عوامل خطر مستقیماً باعث سرطان نمی شوند و یا برخی از افراد با چندین فاکتور خطر هرگز به سرطان مبتلا نمی شوند .

مهم است که عوامل خطر خود را بشناسید و در مورد آنها با تیم مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. این به شما کمک می کند تا برای بهبود سلامتی خود شیوه زندگی بهتری انتخاب کنید. این اطلاعات همچنین می تواند به پزشک کمک کند تا تصمیم بگیرد آیا شما به آزمایش و مشاوره ژنتیک نیاز دارید (به زیر مراجعه کنید).

عوامل خطر کلی سرطان عبارتند از:

سن بالاتر

سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان

استفاده از تنباکو

چاقی

الکل

برخی از انواع عفونت های ویروسی مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

مواد شیمیایی خاص

قرار گرفتن در معرض اشعه ، از جمله اشعه ماورا بنفش خورشید

با متوقف کردن رفتارهای پرخطر می توانید از برخی عوامل خطر جلوگیری کنید. این موارد شامل استفاده از تنباکو و الکل ، اضافه وزن و آفتاب سوختگی های متعدد است. نمی توان از سایر عوامل خطر مانند پیر شدن جلوگیری کرد. با عوامل خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان آشنا شوید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ گیاه دفع کننده انرژی منفی برای محیط خانه” را نیز مطالعه بفرمایید.

عوامل خطر و غربالگری سرطان چیست ؟

درک خطر ابتلا به سرطان می تواند به پزشک کمک کند تا تصمیم بگیرد که آیا می توانید از این موارد بهره مند شوید:

آزمایش غربالگری سرطان ، مانند ماموگرافی یا کولونوسکوپی

تست غربالگری در سنین پایین تر و بیشتر از غربالگری معمول

جراحی یا دارو برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

به عنوان مثال ، زنی که مادرش سرطان پستان داشت حداقل دو برابر بیشتر از زنی که سابقه خانوادگی ندارد ،امکان ابتلا به سرطان پستان دارد. برخی از زنان دارای سابقه خانوادگی قوی یا جهش های ژنتیکی مرتبط با سرطان پستان هستند. از آنجا که در معرض خطر بسیار بالایی از سرطان پستان هستند ، ممکن است برای جلوگیری از سرطان ، برداشتن پستان خود را انتخاب کنند. به نظر می رسد این جراحی حداقل ۹۵٪ خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد. همچنین ، این زنان ممکن است دارو را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان انتخاب کنند.

افرادی که سابقه خانوادگی قوی سرطان دارند ممکن است آزمایش ژنتیکی را در نظر بگیرند. پزشک یا مشاور ژنتیک می توانند در مورد گرفتن برخی آزمایش های ژنتیکی با شما صحبت کنند. آنها می توانند با توجه به سابقه خانوادگی و سایر عوامل خطر ، خطر ابتلا به سرطان را به شما بگویند.

سرطان

وقتی به شما گقته شود مبتلا به سرطان هستید :

این وضعیتی است که مردم اغلب از آن می ترسند: نشستن در مطب پزشک و شنیدن کلمه “سرطان”. افرادی که مبتلا به سرطان هستند اغلب می گویند وقتی خبر را شنیدند حیرت زده شده اند و قادر به پردازش سخنان بعدی نبودند .

پس از شوک اولیه ، مهم است که در مورد آنچه بعدی می آید یاد بگیرید. برای آگاهی از تشخیص خود ، یافتن روش درمانی و کنار آمدن با آن مراحل زیر را در نظر بگیرید.

در مورد سرطان خود اطلاعات کسب کنید

سرطان بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد . درک نوع خاصی از سرطان یا سندرم مرتبط با سرطان که تشخیص داده شده اید مهم است. این شامل سایر آزمایشات مورد نیاز به عنوان بخشی از فرایند تشخیص و گزینه های درمان است. با پرسیدن سول و استفاده از منابع موجود در مراقبت از سرطان خود نقش فعالی داشته باشید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا در مورد درمان آگاهانه تصمیم بگیرید.

در طول ویزیت اولیه پزشک ، ممکن است برای پردازش مقدار اطلاعاتی که دریافت می کنید مشکل داشته باشید. زبان پزشکی ناآشنا ممکن است شما را گیج کند. از پزشک خود بخواهید هر کلمه پزشکی را که نمی فهمید توضیح دهد. و از پرسیدن سوال نترسید.

برخی افراد اطلاعات بیشتری می خواهند ، در حالی که دیگران کمتر. برای دریافت اطلاعاتی در مورد تشخیص ، درمان و احتمال بهبودی ، اولویت های خود را به تیم مراقبت های بهداشتی خود بگویید. سوال کنید آیا در مکانی که تحت درمان هستید مرکز منابع یادگیری یا سایر منابع آموزش بیمار در دسترس است.

مراقبت های پزشکی سرطان چیست ؟

پس از دریافت تشخیص سرطان ، باید یک متخصص سرطان را پیدا کنید. آنکولوژیست پزشکی است که در زمینه درمان سرطان تخصص دارد. از دکتر مراقبت های اولیه ، اعضای خانواده و دوستان خود برای مراجعه درخواست کنید. یا برای یافتن یک متخصص سرطان در منطقه خود به صورت آنلاین جستجو کنید.

همچنین گرفتن نظر دوم را در نظر بگیرید. این شامل مراجعه به پزشک دیگر برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد تشخیص شما ، تأیید تشخیص شما یا شنیدن روش دیگری برای درمان است. گرفتن نظر دوم می تواند اعتماد به نفس شما را در تصمیم گیری درباره مراقبت از سرطان افزایش دهد. بسیاری از پزشکان بیماران خود را به دنبال نظر دوم تشویق می کنند.

از پزشک خود بپرسید چه آزمایشات بالینی به عنوان گزینه درمانی برای شما در دسترس است. یک کارآزمایی بالینی یک مطالعه تحقیقاتی است برای بررسی اینکه آیا یک درمان جدید ایمن ، موثر و احتمالاً بهتر از این درمان وجود دارد یا خیر ؟

سرطان چیست ؟
سرطان چیست ؟

برای درمان بهتر و حفظ روحیه تان کمک بگیرید

شما در کنار آمدن با تشخیص و درمان سرطان تنها نیستید. برای مدیریت مسائل عاطفی ، عملی و مالی ، از خانواده ، دوستان و متخصصان و مشاوران کمک بگیرید .

حمایت عاطفی: شما ممکن است در هنگام تشخیص و درمان احساسات پیچیده ای داشته باشید. نگرانی های خود را با تیم مراقبت های بهداشتی ، اعضای خانواده و دوستان خود در میان بگذارید. عضو شدن در یک گروه پشتیبانی را برای به اشتراک گذاشتن تجربه خود و یادگیری از دیگران در شرایط مشابه در نظر بگیرید.

مشاوران همچنین می توانند به شما کمک کنند تا درباره احساسات دشوار صحبت کنید. نگرانی یا دلسردی برای افراد مبتلا به سرطان طبیعی است. اما افرادی که به سرطان مبتلا هستند خطر افسردگی بیش از حد معمول دارند. اگر احساس می کنید علاقه خود را به فعالیت های معمول خود از دست داده اید یا برای تمرکز ، خوابیدن یا غذا خوردن در تلاش هستید ، به یکی از اعضای تیم مراقبت های بهداشتی خود بگویید و از گزینه های مشاوره بپرسید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.