نشانه های بیماری کلیه که باید آن ها را بشناسید!

کلیه ها یکی از مهم ترین اندام های بدن هستند و وظایف مهمی را انجام می دهند. ممکن است فکر کرده باشید که علائم مشکلات کلیوی آشکار است. اما باید گفت که اینطور نیست و بیشتر علائم خفیف هستند و همین امر آنها را خطرناک می کند زیرا ممکن است بیماری خیلی پیشرفته باشد که فرد متوجه نشود و درمان را شروع کند. باید بدانید که بیماری ها کلیوی جزو بیماری های خاموش هستند و با مراجعه به بهترین دکتر کلیه در تهران مشکلات خود را حل کنید . در ادامه قصد داریم شما را با نشانه های بیماری کلیه آشنا کنیم با ما همراه باشید .

نشانه های بیماری کلیه که باید آن ها را بشناسید!

نشانه های بیماری کلیه

علائم زیر ممکن است نشانه مشکلات کلیوی باشد:

  • تورم : تورم به خصوص در پاها و مچ پا، دست ها، اطراف چشم ها و صورت می تواند نشانه بیماری جدی کلیوی باشد. در واقع، ادم یا احتباس مایعات می تواند به دلیل ناتوانی کلیه ها در دفع مایع یا نمک اضافی یا به دلیل نشت پروتئین از کلیه ها رخ دهد.
  • درد ناگهانی :ممکن است کمردرد یا درد پهلو را تجربه کنید که به قسمت جلوی بدن شما گسترش می یابد. این درد ممکن است نشان دهنده این باشد که شما یک عفونت ادراری دارید که به کلیه ها مهاجرت کرده و آنها را نیز آلوده کرده است. درد شدید نیز می تواند یکی از علائم سنگ کلیه باشد.
  • تغییر در ظاهر ادرار:ادرار ممکن است قهوه ای یا قرمز به نظر برسد که نشان دهنده وجود خون است. هنگامی که کلیه ها به هر دلیلی آسیب می بینند. از جمله بیماری های کلیوی، سنگ کلیه، سرطان، کیست یا التهاب کلیه و غیره باعث ضعیف شدن کلیه ها و نشت خون می شود. ادرار کف آلود ممکن است نشان دهنده نشت پروتئین به کلیه ها باشد.
  • درد عضلانی و تپش قلب: یکی از وظایف کلیه ها حفظ تعادل مواد معدنی در خون است. مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و سدیم که الکترولیت نامیده می شوند، نقش حیاتی در عملکرد عضلات دارند. یکی از عملکردهای اصلی پتاسیم کنترل نحوه واکنش و انقباض عضلات است. بنابراین، اگر سطح پتاسیم به دلیل عملکرد ضعیف کلیه بیش از حد بالا رود، می تواند باعث درد عضلانی و تپش قلب شود.
  • خارش و خشکی پوست :همانند دیگر نشانه های بیماری های کلیوی، خارش و خشکی پوست می تواند نشانه تجمع سموم در بدن باشد. در واقع، تجمع مواد زائد می تواند باعث خارش شدید، به ویژه در پاها شود. خارش واکنشی است که زمانی رخ می دهد که اوره، ماده ای که در اثر تجزیه پروتئین ها تولید می شود، در بدن شما جمع شود. علاوه بر این، خارش نیز می تواند به دلیل عدم تعادل مواد معدنی در خون رخ دهد. مقادیر زیادی فسفر که به طور طبیعی توسط کلیه‌های سالم دفع می‌شود، می‌تواند در بافت‌های نرم رسوب کرده و باعث خارش شود.

نشانه های بیماری کلیویتمامی این علائم گفته شده ممکن است به دلیل بیماری های دیگر نیز باشد شما می توانید در صورت داشتن هر یک از این نشانه ها به بهترین دکتر کلیه در ایران مراجعه نمایید و به تشخیص زود هنگام بیماری خود شوید .

عملکرد کلیه ها در بدن چیست؟

دو کلیه لوبیایی شکل بخشی از سیستم ادراری هستند که در زیر دنده ها و در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. کلیه ها وظایف زیادی در بدن دارند که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

  • پاکسازی و تصفیه خون: کلیه ها روزانه حدود ۲۰۰ لیتر خون را فیلتر می کنند و سموم، اسیدها، مواد شیمیایی و مایعات اضافی را از بدن خارج می کنند.
  • تنظیم فشار خون: کلیه ها با تنظیم سطح مایعات و الکترولیت ها در بدن و با تولید هورمون های خاص به تنظیم فشار خون کمک می کنند.
  • حفظ سلامت استخوان ها :کلیه ها فرم فعال ویتامین D را می سازند و کلسیم و فسفر را در بدن متعادل می کنند و در نتیجه استخوان ها را تقویت می کنند.
  • تنظیم تولید گلبول های قرمز : کلیه ها هورمون هایی تولید می کنند که استخوان ها را برای تولید گلبول های قرمز تحریک می کند. گلبول های قرمز خون، اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند.

انواع بیماری های کلیوی

بیماری کلیوی معمولاً هر دو کلیه را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر این بیماری با توانایی کلیه در دفع و تنظیم آب و مواد شیمیایی تداخل داشته باشد، مایعات و مواد زائد اضافی در بدن انباشته شده و علائم و تورم شدید اورمی (نارسایی کلیه) ظاهر می شود. بیماری های کلیوی انواع و علل مختلفی دارند که به سه دسته ارثی، مادرزادی یا اکتسابی تقسیم می شوند.

  • اختلالات ارثی : انتقال اختلالات ارثی هم به مردان و هم به زنان امکان پذیر است. این نوع بیماری کلیوی معمولاً با علائم بالینی از نوجوانی تا بزرگسالی همراه است. شایع ترین نوع بیماری ارثی کلیه، بیماری کلیه پلی کیستیک است. سندرم آلپورت، نفریت ارثی (التهاب کلیه ها)، هیپراکسالوری اولیه و سیستینوری نیز از اختلالات ارثی کلیوی محسوب می شوند.
  • بیماری مادرزادی : نارسایی مادرزادی کلیه معمولاً شامل ناهنجاری و تغییر شکل مجاری ادراری تناسلی است و منجر به نوعی انسداد می شود که به نوبه خود منجر به عفونت یا تخریب بافت کلیه می شود. از دست دادن بافت کلیه پیشرفت می کند و در نهایت منجر به نارسایی مزمن کلیه می شود.
  • بیماری کلیوی اکتسابی : بیماری های اکتسابی زیادی وجود دارد و اصطلاح کلی نفریت یا التهاب کلیه برای اشاره به آنها به کار می رود. شایع ترین نوع نفریت، نفریت گلومرولی است که علل مختلفی دارد.

بیماری کلیهکلام آخر

برخی از بیماری های کلیوی را می توان با موفقیت درمان کرد، اما برخی دیگر پیشرفت می کنند و منجر به نارسایی کلیه می شوند که نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه دارد. به عنوان مثال، عفونت کلیه و سنگ کلیه اغلب با موفقیت درمان می شوند. التهاب مزمن گلومرولی (گلومرولونفریت) شایع ترین بیماری کلیوی است که به کندی پیشرفت می کند و به نارسایی کلیه می رسد. با مراجعه به بهترین دکتر سنگ کلیه در تهران و بهترین دکتر کلیه در تهران می توانید از پیشرفت این بیماری ها تا حد زیادی جلوگیری کنید .

برای تشخیص و درمان بیماری های کلیوی ، بهتر است با بهترین دکتر سنگ کلیه که در سایت پزشکا یا  pezeshka.comبه شما معرفی کرده ایم مشورت کنید. در صورتی که خود و اطرافیان شما به این بیماری مبتلا شده اید و درمانی برای شما صورت گرفته است تجربه خود را در کامنت ها با ما در میان بگذارید و بگویید که کدام یک از روش های درمانی تاثیر بیشتری بر روی درمان این بیماری دارد .

به نظر شما دوستان آیا بیماری های کلیوی ارثی هستند ؟

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.