آیا مصرف قرص ملاتونین بی خطر است؟

همه ما می دانیم داشتن یک خواب وحشتناک شبانه چه حسی دارد. ما با احساس مه آلود و سردرگمی از خواب بیدار می شویم، در روز احساس کسلی و بی حوصلگی میکنیم و …. افراد زیادی برای داشتن خواب راحت به قرص ملاتونین روی می آورند، اما آیا قرص ملاتونین بی خطر است؟

ملاتونین چیست؟

ملاتونین بسیار شبیه استروژن، پروژسترون و تستوسترون است. این فقط یک کمک کننده به خواب نیست؛ این یک هورمون قوی است غده صنوبری در مغز ملاتونین تولید می کند، اما از سایر نواحی بدن نیز می آید. چشم ها، پوست و روده همگی آن را تولید می کنند. گیرنده های ملاتونین در اندام ها و بافت های سراسر بدن ظاهر می شوند.

بنابراین، ملاتونین در بدن چه می کند؟ یکی از مهمترین نقش های آن تنظیم ساعت طبیعی بدن ما است. این چرخه روزانه خواب و بیداری ما است که با تاریکی و نور خورشید گره خورده است. تاریکی هر شب ترشح ملاتونین را تحریک می کند و بین ساعت ۱۱ شب تا ۳ صبح به اوج خود می رسد.

 ملاتونین دقیقاً قبل از روشنایی روز به شدت کاهش می یابد و سپس تا شب به سختی قابل تشخیص است. افزایش و کاهش ملاتونین زمان بیداری و خواب ما را نشان می دهد. دانشمندان این را ریتم شبانه روزی ما می نامند.

چه چیزی باعث کاهش یا اختلال در ملاتونین می شود؟

همانطور که گفته شد، بدن ما به طور طبیعی ملاتونین تولید می کند. اما این بدان معنا نیست که ما به اندازه کافی داریم. استفاده از نمایشگر، کافئین، الکل، داروها و تنباکو همگی می توانند آن را کاهش دهند. پیری طبیعی همچنین ملاتونین را کاهش می دهد و با افزایش سن منجر به اختلالات خواب مکرر می شود.

کار در شیفت شب نیز می تواند به دلیل رسیدن نور به چشم در زمان نامناسب روز کمک کند. از آنجایی که کارگران شیفتی زیر نور روشن کار می کنند، تولید ملاتونین طبیعی محدود است.

کسانی که با نابینایی زندگی می کنند ممکن است با سطوح ملاتونین نامنظم دست و پنجه نرم کنند. دلیلش این است که آن‌ها نشانه‌های روشن تاریک را ندارند تا ریتم شبانه‌روزی خود را در مسیر درست نگه دارند. اما این بی نظمی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد.

وقتی هوا تاریک است، بدن شما ملاتونین بیشتری تولید می کند، اما زمانی که هوا روشن است، تولید ملاتونین کاهش می یابد. بنابراین، قرار گرفتن در معرض نور طبیعی بسیار کم در طول روز یا نور آبی بیش از حد در شب می تواند چرخه ملاتونین را مختل کند.

آیا قرص ملاتونین بی ضرر است؟

آیا قرص ملاتونین بی ضرر است؟

در حالی که ممکن است مکمل ملاتونین راهی عالی برای بازگشت به مسیر باشد، توصیه می‌کنم فقط کوتاه‌مدت از آن استفاده کنید. به نظر می رسد ملاتونین در صورت استفاده گهگاه ایمن باشد، اما مکمل ها برای استفاده طولانی مدت مورد مطالعه قرار نگرفته اند. بنابراین، ما در حال حاضر هیچ داده ایمنی بلندمدتی نداریم.

همچنین در صورت بارداری یا شیردهی نباید ملاتونین مصرف کنید. به هر حال ملاتونین یک هورمون است. به نوعی، این هورمون درمانی است که هنگام بارداری یا شیردهی مشکلی نیست. اگر سابقه مشکلات هورمونی دارید، ممکن است بخواهید قبل از اضافه کردن آن به رژیم خود با پزشک خود مشورت کنید.

بچه‌ها احتمالاً بهتر است از چیز دیگری مانند بابونه برای خواب استفاده کنند. از آنجا که ملاتونین یک هورمون است، مصرف آن در حالی که هنوز در حال رشد هستند ممکن است در رشد جنسی اختلال ایجاد کند. د

مضرات بالقوه قرص ملاتونین

شماره ۱: دارو ملاتونین ممکن است غده صنوبری را آتروفی کند

 می‌دانید وقتی ماه‌ها یا سال‌ها ورزش را متوقف می‌کنید چه اتفاقی می‌افتد: ماهیچه‌ها آتروفی می‌شوند و آنچه را که ماه‌ها برای ساختن آن کار کرده‌اید از دست می‌دهید.

هنگامی که صحبت از غدد تولید کننده هورمون می شود، به نظر می رسد که همین امر نیز صادق باشد. به عنوان مثال، ممکن است شنیده باشید که استروئیدهای آنابولیک (که شبیه تستوسترون هستند) باعث کوچک شدن بیضه ها می شوند. این همان چیزی است که وقتی به بدن مرخصی می دهید و انتظار ندارید به تنهایی تولید کند، اتفاق می افتد.

هر سیستم هورمونی در بدن دارای یک حلقه بازخورد است. بیضه ها به طور معمول سیگنالی را از مغز به شکل دو هورمون دریافت می کنند. اینها هورمون لوتئین کننده (LH) و هورمون محرک فولیکولی (FSH) هستند. این هورمون ها به بیضه ها می گویند که تستوسترون و اسپرم بسازند، رشد کنند و رشد کنند. از آن استفاده کن یا آن را دور بیانداز

اگر تستوسترون اضافی (استروئیدها) را به ترکیب اضافه کنید، LH و FSH پیامی به مغز شما ارسال می کنند که می گوید تستوسترون زیادی وجود دارد. دیگر نیازی به تولید تستوسترون نیست. با گذشت زمان، این می تواند باعث آتروفی بیضه ها به دلیل عدم فعالیت شود. می تواند دائمی باشد!

غده صنوبری که ملاتونین تولید می کند، ممکن است به همین ترتیب عمل کند. این به گفته دکتر دیوید کلارک، متخصص مغز و اعصاب است. احتمالاً به همین دلیل است که بیشتر مکمل‌های ملاتونین با هشداری همراه هستند که بیش از ۲ تا ۳ هفته از آنها استفاده نکنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “رژیم غذایی قبل از خواب برای لاغر شدن” را نیز مطالعه بفرمایید.

شماره ۲: ملاتونین ممکن است بر باروری تأثیر بگذارد

 ملاتونین نه تنها به تنظیم ریتم شبانه روزی ما کمک می کند، بلکه به کنترل سیستم تولید مثل ما نیز کمک می کند. در اروپا، دوزهای بالای ملاتونین به عنوان یک ضد بارداری آزمایش شده است.

دقیقاً “دوز بالا” چیست؟ مطالعه ذکر شده در بالا از ۷۵ میلی گرم استفاده کرد که بیشتر از آن چیزی است که بیشتر افراد مصرف می کنند. با این حال، دکتر برووس می‌گوید که بسیاری از فرم‌های تجاری موجود، ۳ تا ۱۰ برابر دوز مصرفی دارند که توسط تحقیقات اولیه MIT ملاتونین تعیین شده است.

تحقیقات اخیر ملاتونین نشان می دهد که احتمالاً به عنوان یک ضد بارداری موثر نیست. حداقل، آنطور که محققان MIT در ابتدا معتقد بودند، موثر نیست. اما بسیار مهم است که مردم از این عارضه جانبی بالقوه آگاه باشند. مکمل ملاتونین و چگونگی تأثیر آن بر هورمون های جنسی هنوز کاملاً شناخته نشده است.

شماره ۳: ملاتونین ممکن است بر رشد جنسی در کودکان تأثیر بگذارد

اگرچه ملاتونین در حال حاضر در کپسول های جویدنی عرضه می شود، ملاتونین برای کودکان توصیه نمی شود.

طبق گفته کلینیک مایو، ملاتونین “در نحوه بلوغ جنسی بدن یک فرد نقش دارد.” آنها همچنین خاطرنشان می کنند که سطح ملاتونین بر عملکرد تخمدان ها و بیضه ها تأثیر می گذارد. هنوز تحقیقات کافی برای دانستن اینکه چگونه مکمل های ملاتونین بر رشد جنسی کودکان تأثیر می گذارد، وجود ندارد.

شماره ۴: سایر عوارض جانبی احتمالی استفاده از قرص ملاتونین

طبق گفته کلینیک مایو، ملاتونین همچنین می تواند باعث خواب آلودگی در طول روز، سرگیجه، سردرد، درد شکم، اضطراب خفیف، تحریک پذیری، گیجی و احساس افسردگی شود. احتمال خماری ملاتونین با دوز بسیار زیاد یا اگر خیلی نزدیک به زمان خواب باشد، بیشتر است.

تیروئید – در مطالعات حیوانی، نشان داده شده است که سطوح بالای ملاتونین باعث کاهش جذب T3 و T4 (هورمون تیروئید) می شود. با این حال، این از طریق تزریق ملاتونین بود، نه مکمل.

کاهش کیفیت مایع منی در مردان – به دلیل تأثیرات آن بر هورمون ها، استفاده طولانی مدت ملاتونین ممکن است منجر به کاهش کیفیت مایع منی در برخی از مردان سالم شود.

اگر صبح بعد از مصرف ملاتونین دچار خواب آلودگی شدید، سعی کنید کمتر مصرف کنید. تاکنون، بیشتر شواهد نشان می‌دهند که ملاتونین برای استفاده گاه به گاه بی‌خطر است.

یک بررسی سیستماتیک انتقادی نشان داد که بیشتر عوارض جانبی جزئی، موقتی و به راحتی قابل درمان هستند. اینها شامل مشکلات خستگی، خلق و خو و عملکرد مغز و بدن می‌شد. چندین مطالعه علائمی را با نشانگرهای باروری، سطح قند خون و مشکلات قلبی گزارش کردند.

ضررهای قرص ملاتونین

شماره ۵: قرص ملاتونین ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد

ملاتونین می تواند اثربخشی برخی داروها را کاهش دهد. همچنین ممکن است به طور مثبت عوارض جانبی دیگران را کاهش دهد. اینها برخی از تداخلات دارویی ملاتونین هستند که باید از آنها آگاه بود:

داروهای ضد افسردگی
داروهای ضد روان پریشی
بنزودیازپین ها
مسدود کننده های بتا
قرص های ضد بارداری
داروهای فشار خون
داروهای رقیق کننده خون (ضد انعقادها)
اینترلوکین
داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
استروئیدها و سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی
تاموکسیفن

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.