سندرم شوگرن چیست؟

سندرم شوگرن یک اختلال خود ایمنی است که باعث خشکی دهان و چشم می شود. این بیماری می تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد اما در زنان مسن بیشتر دیده می شود.درمان سندرم شوگرن با هدف کاهش علائم مرتبط و همچنین جلوگیری از عوارض طولانی مدت ، از جمله مشکلات دندان یا عفونت انجام می شود.

درمان سندرم شوگرن

درمان سندرم شوگرن بسیار مشکل است زیرا هیچ رویکرد درمانی واحدی نمی تواند به طور کلی این بیماری را برطرف کند. بلکه ، درمان ها با توجه به هر سیستمی که تحت تأثیر قرار می گیرد ، ارائه می شود. به عنوان یک بیماری مزمن بدون “درمان” ، به بیماران مبتلا به سندرم شوگرن توصیه می شود تا آنجا که می توانند در مورد وضعیت خود بیاموزند و بر درمان های دارویی و غیر دارویی که می تواند کمک کند تمرکز کنند.

بنیاد شوگرن و بنیاد آرتروز منابع بسیار خوبی برای بیماران هستند. علاوه بر این ، چندین گروه پشتیبانی تعاملی در فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی می توانند برای کسانی که از این سندرم بسیار دشوار رنج می برند مفید باشد.

خشکی چشم و دهان ، در حالی که بسیار ناراحت کننده است ، می تواند منجر به آسیب چشم و تعدادی از مشکلات دندانی از جمله پوسیدگی ، بیماری های پریودنتال ، برفک دهان و از دست دادن دندان ها شود. هدف مهم درمان ، رفع و پیشگیری از این مشکلات است.

بنابراین ، مهم است که با یک تیم آشنا با مدیریت سندرم شوگرن کار کنید. معمولاً این شامل یک روماتولوژیست برای راهنمایی کلی ، یک چشم پزشک و یک دندانپزشک می شود.

برای خشکی چشم ، درمان شامل موارد زیر است:

لاکریسرت ، محصولی با رهایش آهسته که به اندازه یک گلوله کوچک است ، درست داخل پلک پایینی قرار می گیرد. این می تواند چندین ساعت اشک را پشتیبانی کند ، اگرچه برخی از بیماران تحمل این محصول را دشوار می دانند.

هنگامی که خشکی شدیدتر است ، ممکن است از قطره های تجویزی مانند Restasis (سیکلوسپورین) یا Xiidra (lifitegrast) استفاده شود ، که عوامل تنظیم کننده سیستم ایمنی هستند که در واقع التهاب غدد اشکی را درمان می کنند.

علاوه بر استفاده از داروهای ضد روماتیسم برای کنترل کلی سندرم شوگرن ، درمانهای خاصی که بر سیستمهای خاص دخیل متمرکز هستند نیز اغلب مورد نیاز است. بنابراین ، کمک اضافی متخصصان ضروری است.

درمان های خانگی برای سندرم شوگرن

برای التهاب چشم ناشی از سندرم شوگرن:

از کمپرس گرم استفاده کنید و از پاک کننده های پلک استفاده کنید.
پلک ها را به آرامی ماساژ دهید تا انسداد غدد چربی برطرف شود.
برای محافظت از چشم ها در برابر هوا ، باد و ذرات معلق در هوا از عینک های دور هم استفاده کنید تا از تبخیر اشک جلوگیری شود.

سندرم شوگرن

برای خشکی دهان و علائم مرتبط با سندرم شوگرن:

برای جلوگیری از ایجاد حفره از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
برای تحریک تولید بزاق آدامس و آب نبات بدون قند بجوید.
مقدار زیادی مایعات در طول روز مصرف کنید.
از مصرف نوشیدنی های کافئین دار خودداری کنید زیرا باعث کم آبی بدن می شوند.
از غذاهای تند یا اسیدی که باعث تحریک دهان می شوند ، استفاده نکنید.
بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

برای علائم دیگر مربوط به سندرم شوگرن:

روی لب های خشک شده وازلین یا بالم لب بزنید.
از اسپری های نمکی برای رفع انسداد بینی استفاده کنید زیرا تنفس از طریق دهان می تواند باعث خشکی آن شود.
مرطوب کننده ها را روی پوست بمالید ، مخصوصاً بعد از حمام یا دوش.
برخی از زنان ممکن است خشکی واژن داشته باشند ، به ویژه پس از یائسگی. این را می توان با کمک کرم استروژن ، مرطوب کننده های واژن ، روان کننده های واژن و شیاف های اسید هیالورونیک بهبود بخشید.

نکات مراقبت از خود برای درمان سندرم شوگرن

چندین روش مراقبت از خود و بدون نسخه را می توان برای رفع خشکی چشم انجام داد.

قطره اشک مصنوعی و مرطوب کننده می تواند در بسیاری از موارد مفید باشد. محصولاتی که حاوی هیالورونات سدیم یا هیدروکسی پروپیل متیل سلولز هستند نسبت به قطره های نمکی ساده برتر هستند.

برخی از محصولات حاوی مواد نگهدارنده هستند که ممکن است در برخی از بیماران تحریک کننده باشد ، بنابراین خواندن برچسب ها بسیار مهم است.

این قطره ها باید مکرراً ۴ تا ۶ بار در روز استفاده شوند. همچنین مهم است که محیط را به عنوان آلاینده در نظر بگیریم و عدم وجود رطوبت کافی می تواند سوزش چشم را تشدید کند. عینک ها اغلب می توانند محافظ باشند ، اما باید از لنزهای تماسی اجتناب کرد.

درمان خشکی دهان ناشی از سندرم شوگرن

برای خشکی دهان ، تعدادی جایگزین بزاق در دسترس است ، اما بسیاری از بیماران این موارد را بی اثر می دانند. بهترین راه این است که جرعه های مکرر آب بنوشید. راههای دیگر افزایش جریان بزاق طبیعی عبارتند از:

قطره لیمو ترش یا گیلاس ترش بدون قند و آدامس بدون قند ، به ویژه محصولات حاوی شیرین کننده زایلیتول

از نوشیدنی هایی با اسیدیته بالا ، مانند نوشیدنی های کولا و بسیاری از چای ها و قهوه های گیاهی خودداری کنید ، زیرا می توانند وضعیت را بدتر کنند.

نکات مراقبت از پوست برای بیماران مبتلا به سندرم شوگرن

خشکی پوست و خارش از مشکلات رایج در بیماران مبتلا به سندرم شوگرن است و می توان با استفاده از عوامل مرطوب کننده بهترین راه حل را برطرف کرد. لاک هیدرین (آمونیوم لاکتات) یک لوسیون مرطوب کننده است که اغلب مفید است.

هنگامی که درمانهای موضعی ناکافی است ، ترشحات خوراکی ، مانند پیلوکارپین و سرویملین ، ممکن است برای تحریک ترشحات غده استفاده شوند و می توانند موثر باشند.

درمان علائم مرتبط با سندرم شوگرن

سندرم شوگرن برای درمان علائم خارج از غدد ، مانند خستگی ، دردهای مفصلی ، بثورات پوستی و سایر درگیری سیستم ارگان ها ، مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید درمان می شود.

اگرچه هیچ داروی ضد روماتیسمی خاصی برای سندرم شوگرن نشان داده نشده است ، ممکن است داروهای خاصی با موفقیت استفاده شود. این شامل:

پردنیزولون
داروهای ضد مالاریا (یعنی هیدروکسی کلروکین)
متوترکسات
لفلونومید
سایر داروهای ضد روماتیسم تعدیل کننده بیماری (DMARDs)

در موارد شدیدتر ، داروهای دیگری مانند:

سیکلوسپورین سیستمیک
مایکوفنولات
عوامل بیولوژیکی مانند ریتوکسیماب
مهارکننده های TNF ، مانند اتانرسپت و اینفلیکسیماب ، ناامید کننده بوده است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۵ عادت خوب برای شادی بیشتر” را نیز مطالعه بفرمایید.      

اثرات سندرم شوگرن بر سیستم عصبی

سندرم شوگرن دارای بسیاری از تظاهرات عصبی مانند نوروپاتی های محیطی ، حسی ، حرکتی و جمجمه است.

درگیری سیستم عصبی مرکزی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حافظه و مشکلات شناختی
نوریت اپتیک
میلیت
باز هم ، مدیریت این موارد بستگی به ماهیت خاص درگیری دارد و نیاز به تخصص یک متخصص مغز و اعصاب دارد.

سندرم شوگرن

حرف پایانی

سندرم شوگرن ممکن است به تنهایی رخ دهد ، اما ممکن است با سایر اختلالات خود ایمنی از جمله لوپوس ، آرتریت روماتوئید و اسکلرودرمی همراه باشد.

لازم است بیماران به طور منظم با دندانپزشکان و پزشکان خود تماس داشته باشند تا در مورد پیشرفت بیماری و گزینه های درمانی احتمالی بحث کنند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.