علائم زردی در نوزادان چیست؟

زردی یک تغییر در پوست و قسمت سفید (صلبیه) چشم است. این امر ناشی از وجود بیش از حد ماده ای به نام بیلی روبین در خون است. بیلی روبین زمانی ایجاد می شود که بدن گلبول های قرمز خون قدیمی را تجزیه می کند. کبد معمولاً بیلی روبین را از خون پردازش و خارج می کند. زردی در نوزاد معمولاً به دلیل افزایش طبیعی تجزیه گلبول های قرمز و این واقعیت است که کبد نارس آنها در حذف بیلی روبین از جریان خون کارآمد نیست.

علائم زردی در نوزادان

با افزایش سطح بیلی روبین نوزاد ، زردی از سر حرکت می کند و بازوها ، تنه و در نهایت پاها را درگیر می کند. اگر سطح بیلی روبین بسیار بالا باشد ، نوزاد زردی در زیر زانوها و بالای کف دست ظاهر می شود. یکی از راه های آسان برای بررسی زردی این است که انگشت خود را روی پوست نوزاد فشار دهید و خون را به طور موقت از آن خارج کنید. هنگام انجام این کار پوست معمولی سفید می شود ، اما پوست زردی زرد باقی می ماند.

زمانی که میزان بیلی روبین در خون آنها بیش از ۲ میلی گرم در دسی لیتر باشد ، رنگ پوست کودکان و بزرگسالان زرد می شوند. نوزادان تازه متولد شده هنگامی که بیش از ۵ میلی گرم در دسی لیتر بیلی روبین در خون خود داشته باشند ، دچار زردی می شوند. تشخیص و درمان زردی نوزادان بسیار مهم است زیرا سطوح بالای بیلی روبین می تواند باعث آسیب دائمی به مغز نوزاد شود. این آسیب مغزی کرنیکتروس نامیده می شود. امروزه به دلیل افزایش آگاهی و درمان موثر زردی نوزاد ، کرنیکتروس بسیار نادر است.

زردی به خودی خود هیچ گونه علائم بالینی ایجاد نمی کند ، اما علت زمینه ای ممکن است علائم زیر را ایجاد کند:

ظاهر بد
تب
نوزاد خوب شیر نمیخورد

علت زردی نوزاد

علت زردی نوزادان

زردی در نوزادان بیشتر به این دلیل رخ می دهد که کبد آنها به اندازه کافی بالغ نشده است تا بیلی روبین را از خون خارج کند. زردی همچنین ممکن است به دلیل تعدادی از شرایط پزشکی دیگر ایجاد شود.

۱-زردی فیزیولوژیکی شایع ترین شکل زردی نوزاد است. کبد نوزاد مهمترین نقش را در تجزیه بیلی روبین ایفا می کند. به نوع بیلی روبین که باعث تغییر رنگ زردی زردی می شود ، بیلی روبین غیرمحدود یا غیر مستقیم می گویند. این شکل بیلی روبین به راحتی از بدن نوزاد خارج نمی شود. کبد نوزاد این بیلی روبین غیر مزدوج را به بیلی روبین مزدوج یا مستقیم تبدیل می کند که دفع آن راحت تر است.

کبد نوزاد تازه متولد شده نابالغ است ، بنابراین کار ترکیب و حذف بیلی روبین به خوبی انجام نمی شود. این باعث افزایش بیلی روبین می شود که منجر به تغییر رنگ زرد پوست چشم نوزاد می شود. با کند شدن تجزیه گلبول های قرمز و بالغ شدن کبد نوزاد ، زردی به سرعت از بین می رود. هنگامی که زردی تنها به دلیل این عوامل باشد ، به آن زردی فیزیولوژیکی گفته می شود.

۲-در موارد ناسازگاری گروه خونی مادر و جنین ، زردی نوزادان دیده می شود. بدن مادر در واقع آنتی بادی هایی تولید می کند که به سلول های خونی جنین حمله می کنند. این امر باعث تجزیه گلبول های قرمز خون و در نتیجه افزایش بیلی روبین از گلبول های قرمز می شود.

۳-علت دیگر زردی در نوزادان کبودی سر یا همان سفالوهماتوم می تواند در حین زایمان ایجاد شود. چنین کبودی در واقع مجموعه ای از خون لخته شده در زیر سطح پوست است. وقتی بدن به طور طبیعی این خون لخته شده را تجزیه می کند ، مقدار زیادی بیلی روبین به طور همزمان آزاد می شود. این افزایش ناگهانی بیلی روبین ممکن است برای کبد نوزاد بسیار زیاد باشد و زردی ایجاد شود.

۴-گاهی نوزاد هنگام تولد خون را می بلعد. این خون بلعیده شده در روده نوزاد تجزیه شده و جذب جریان خون می شود. همانطور که خون اضافی از یک لخته خون باعث افزایش بیلی روبین سرم می شود ، این امر نیز باعث می شود.

۵-مادری که دیابت دارد ممکن است باعث ایجاد زردی در نوزاد شود.

۶-سندرم کریگلر-نجار و سندرم لوسی دریسکول نیز شرایطی هستند که می توانند باعث زردی شوند.

چه زمانی باید نگران زردی نوزاد شد؟

در صورت گسترش زردی به بازوها یا پاها یا اگر بیش از ۱ هفته طول بکشد ، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر فرزند شما به نظر شما بیمار می آید (اگر از خوردن غذا امتناع می کند ، بیش از حد خواب آلود است یا دست ها و پاهایش فلاپی دارد) یا دمای آن ۱۰۰٫۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر) است ، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

اگر به نظر می رسد فرزند شما در تنفس مشکل دارد ، به بیمارستان بروید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “راه های درمان یبوست نوزادان در خانه” را نیز مطالعه بفرمایید.

تشخیص زردی نوزادان

قبل از درمان نوزاد باید علت دقیق زردی نوزاد مشخص شود. در برخی موارد ، معاینه دقیق توسط متخصص اطفال تنها چیزی است که لازم است. در موارد دیگر ، ممکن است آزمایش خون لازم باشد.

سطح بیلی روبین سرم ممکن است بررسی شود. بر اساس این آزمایش ، پزشک ممکن است درخواست تجویز آزمایشات بیشتر را بدهد. برخی از پزشکان از دستگاهی برای اندازه گیری بیلی روبین از طریق پوست مانند بیلی چک استفاده می کنند ، بنابراین نیازی به خونگیری نیست.

این ابزار غربالگری در حال حاضر به طور گسترده ای در کلینیک های سرپایی ، مطب ها و بخش های اورژانس مورد استفاده قرار می گیرد تا برآورد سریع و غیرتهاجمی میزان هیپربیلی روبینمی را بدست آورد.

آزمایش کومبس آنتی بادی هایی را که گلبول های قرمز نوزاد را از بین می برند بررسی می کند.ممکن است شمارش کامل خون تجویز شود.

شمارش رتیکولوسیت ها انجام می شود تا مطمئن شوید کودک شما به اندازه کافی گلبول های قرمز جدید تولید می کند.

داروهای خانگی برای زردی نوزاد

داروهای خانگی برای زردی نوزاد

نور خورشید به تجزیه بیلی روبین مشخص کمک می کند تا کبد نوزاد بتواند آن را راحت تر پردازش کند.

کودک را دوبار در روز به مدت ۱۰ دقیقه در پنجره ای با نور خوب قرار دهید ، اغلب تنها چیزی است که برای درمان زردی خفیف لازم است. هرگز نوزاد را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

اگر سطح بیلی روبین بیش از حد بالا باشد ، ممکن است کودک تحت نور خاصی قرار گیرد. این درمان فتوتراپی نامیده می شود.

گاهی اوقات ، چراغ هایی را می توان در خانه شما با نظارت دقیق نصب کرد.

پزشک (با کمک والدین) تصمیم می گیرد که آیا کودک را تحت نور درمانی شروع کند یا خیر.

اگر سطح بیلی روبین نوزاد بسیار بالا باشد یا اگر کودک بیمار به نظر برسد ، به احتمال زیاد نوزاد برای درمان در بیمارستان بستری می شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.