سرطان بیضه: علت آن چیست و چگونه درمان می شود؟

سرطان بیضه نادر است و در بیشتر موارد، در مراحل اولیه، زمانی که گسترش نیافته است، قابل تشخیص است. اولین علامت معمولاً تورم یا برآمدگی در بیضه است. با این حال، گاهی اوقات هیچ علامتی وجود ندارد.بهترین راه برای پیشگیری از سرطان بیضه، انجام یک معاینه ماهانه و معاینات منظم با اورولوژیست است. زمانی که این بیماری زود تشخیص داده شود، در بیشتر موارد احتمال درمان زیاد است.

سرطان بیضه

سرطان بیضه زمانی رخ می دهد که برخی از سلول های بیضه شروع به رشد غیرقابل کنترل می کنند. بروز این بیماری در چند دهه اخیر در چندین کشور جهان افزایش یافته است، اما علت آن ناشناخته است. در سال های اخیر کاهش جزئی در موارد مشاهده شده است.

تخمین زده می شود که این نوع سرطان در یک نفر از هر ۲۵۰ مرد رخ می دهد. این بیماری اغلب افراد جوان و میانسال را تحت تاثیر قرار می دهد. حدود ۶ درصد موارد در کودکان و کمی بیش از ۸ درصد در مردان بالای ۵۵ سال رخ می دهد.

اغلب سرطان بیضه با موفقیت درمان می شود. ارقام نشان می دهد که احتمال مرگ یک مرد در اثر این بیماری ۱ در ۵۰۰۰ است.

علائم سرطان بیضه

علائم معمول این آسیب شناسی به شرح زیر است:

یک یا چند توده یا تورم در یک یا هر دو بیضه.
درد یا بی حسی در بیضه یا کیسه بیضه.
احساس سنگینی در کیسه بیضه.
استحکام بیشتر در یک بیضه نسبت به بیضه دیگر.
درد مبهم در کشاله ران یا پایین شکم.
تجمع ناگهانی مایع در کیسه بیضه.
بزرگ شدن یا حساس شدن سینه ها.
تورم در یک یا هر دو پا در اثر لخته خون.
کمردرد، در ناحیه تحتانی کمر.
درد قفسه سینه، تنگی نفس یا خلط خونی.

پیشنهاد می کنیم مقاله “تعریف ساده سرطان به همراه علت و عوامل ایجاد کننده آن” را نیز مطالعه بفرمایید.

علل و عوامل خطر

علم دلایل دقیقی که سرطان بیضه بر اثر آن ایجاد می شود، نمی داند. اغلب موارد این بیماری با تغییرات کروموزوم ۱۲ همراه است، البته مواردی نیز مربوط به تغییر کروموزوم های دیگر یا تعداد آنهاست.

عواملی وجود دارند که می توانند شانس ابتلا به سرطان بیضه را افزایش دهند. وجود آنها به این معنی نیست که بیماری توسعه می یابد، بلکه به این معنی است که ظاهر آن را مطلوب می کند. آنها به شرح زیر هستند:

سفید پوست بودن
بین ۱۵ تا ۳۵ سال سن داشته باشید.
سابقه خانوادگی سرطان بیضه
قد بلند
بیضه نزول نکرده
عفونت HIV
داشتن سرطان بیضه در گذشته

علائم سرطان بیضه

درمان سرطان بیضه

دکتری که درمان این سرطان را هدایت می کند، متخصص اورولوژیست است. گاهی اوقات، او به همراه انکولوژیست پزشکی، متخصص شیمی درمانی و انکولوژیست پرتودرمانی کار می کند. گزینه های درمانی بر اساس شرایط هر بیمار انتخاب می شوند. جایگزین های اصلی به شرح زیر است.

عمل جراحي

تقریباً تمام سرطان های بیضه ابتدا با جراحی درمان می شوند، حتی اگر قبلاً گسترش یافته باشند. دو نوع مداخله جراحی در این موارد وجود دارد:

ارکیکتومی رادیکال اینگوینال تومور به همراه بیضه و طناب اسپرماتیک برداشته می شود.
تشریح غدد لنفاوی خلفی صفاقی (RPLND). همراه با ارکیکتومی رادیکال اینگوینال یا در جراحی دیگری پس از آن انجام می شود. این شامل برداشتن برخی از غدد لنفاوی از پشت شکم است. فقط در صورت نیاز انجام می شود.
جراحی برای سرطان بیضه به ندرت عوارضی ایجاد می کند. از دست دادن یک بیضه بر نعوظ یا باروری تأثیری ندارد. اگر هر دو بیضه از بین برود، عقیمی وجود دارد و میل جنسی ممکن است کاهش یابد.

رادیوتراپی

پرتودرمانی به ویژه در موارد سرطان بیضه از نوع سمینوما استفاده می شود. معمولا بعد از جراحی انجام می شود. این درمان ممکن است به طور موقت بر باروری تأثیر بگذارد. همچنین، ایجاد قرمزی روی پوست و تحریک در ناحیه کشاله ران و شکم شایع است. تهوع و خستگی اغلب بعد شیمی درمانی وجود دارد.

شیمی درمانی برای آستروسیتوما

شیمی درمانی ممکن است به عنوان بخشی از درمان نشان داده شود.
در شیمی درمانی از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. می توان از آن به عنوان تنها درمان سرطان بیضه یا قبل یا بعد از جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی استفاده کرد. عوارض جانبی رایج عبارتند از ریزش مو، حالت تهوع، خستگی و افزایش خطر عفونت.

پیوند سلول های بنیادی برای شیمی درمانی با دوز بالا

گاهی اوقات برای درمان سرطان بیضه به شیمی درمانی با دوز بالا نیاز است. با این حال، این می تواند بر نخاع تأثیر بگذارد. بنابراین، گونه‌ای وجود دارد که در آن بیماران پس از درمان دارویی، پیوند سلول‌های بنیادی را دریافت می‌کنند. این یک روش پیچیده، پرهزینه و پرخطر است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.