چگونه از احساس گناه درباره همه چیز جلوگیری کنیم؟

اگرچه احساس گناه مکانیزمی برای بهبود و ترقی است، اما اگر تنها کاری که انجام می دهد این است که ما را از حرکت به جلو باز می دارد، باید احساسات خود را مرور کنیم و یاد بگیریم ورق را برگردانیم.احساس گناه برای برخی افراد بسیار رایج است.در زیر یاد خواهید گرفت که چگونه در هر شرایطی از احساس گناه خودداری کنید.

اگر فکر می‌کنید می‌توانستید کاری بهتر انجام دهید و از فکر کردن به آن دست نمی‌کشید، اگر مدام اشتباهات خود را به یاد می‌آورید یا فکر می‌کنید که در همه چیز اشتباه می‌کنید، در خواندن مقاله زیر تردید نکنید.

چرا احساس گناه طبیعی است؟

دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ممکن است کسی احساس گناه بکند و به خاطر آن رنج بکشد. در سطح فرهنگی و آموزشی، احساس گناه راهی برای جلوگیری از اشتباه در آینده است یا اینکه این احساس به ما اجازه می دهد دفعه بعد بهتر عمل کنیم.

چگونه از احساس گناه دوری کنیم؟

چرا احساس گناه می کنیم؟

اینها می تواند برخی از دلایل باشد:

۱-به دلایل اخلاقی

از دوران کودکی، طبق جامعه یا فرهنگی که در آن زندگی می کنیم، برخی از اعمال «صحیح» یا «مورد انتظار» از انسان به ما آموزش داده شده است.

وقتی کاری را انجام می‌دهیم که خارج از آن طرح‌ها یا ارزش‌ها است، طبیعی است که احساس گناه کنیم، زیرا آن را یک خطا یا فقدان کد از پیش تعیین‌شده در نظر می‌گیریم. با این حال، احساس گناه ممکن است فقط یک احساس “در لحظه” باشد و منجر به تغییر عادت یا جهت نشود.

شاید در ابتدا به خاطر انجام کاری کمی احساس گناه می کنیم، اما بعد «فراموش می کنیم» یا ترجیح می دهیم روی عواقب چنین اعمالی تمرکز نکنیم.

۲- چون معتقدیم این کار از ما انسان های بهتری می سازد

احساس گناه به خودی خود کسی را شهروند بهتر، پسر بهتر، شوهر بهتر، کارمند بهتر و غیره نمی سازد. ما معمولاً این احساس را داریم که ترجیح می‌دهیم کار اشتباهی انجام دهیم و احساس گناه کنیم، زیرا این احساس ما را به موجودات اخلاقی برتر تبدیل می‌کند. انگار از این طریق می‌توانستیم خود را بازیابی کنیم.

۳- برای خودخواهی

احساس گناه نیز پاسخ خودخواهانه انسانی است که احساس می کند آدم بدی است یا وقتی اشتباه می کند با خودش در صلح نیست. احساس گناه می تواند حواس ما را پرت کند و ما را از اطرافیانمان دور کند. ما آنقدر روی احساس گناه متمرکز شده ایم که نمی توانیم برای دیگران کار خوبی انجام دهیم.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “با این روش ها آرامش را در خانه تان بیشتر کنید” را نیز مطالعه بفرمایید.      

چگونه از احساس گناه دوری کنیم؟

احساس گناه می تواند در هر زمان و مکانی ظاهر شود. در برخی افراد این موارد بیشتر است و می تواند منجر به افسردگی، تنهایی، اضطراب، پشیمانی و غیره شود.

فکر کردن مداوم به کارهایی که «اشتباه» انجام داده‌ایم، می‌تواند ما را از اصلاح اشتباهات یا درس گرفتن از آنها برای آینده باز دارد. به این توصیه ها توجه کنید تا همیشه احساس گناه نکنید. احساس گناه می تواند سازنده یا غیرمولد باشد. در مورد اول به ما امکان رشد و بلوغ را می دهد و در مورد دوم کاملاً برعکس.

۱-اگر از اشتباهات خود درس بگیریم و آنها را درس بگیریم، نباید احساس گناه کنیم.

در مورد احساس گناه غیرمولد، این احساس گناهی است که به شما اجازه بهبود نمی دهد و می تواند منجر به افسردگی بسیار شدید شود.
بد نیست به کارهای اشتباهی که انجام داده اید فکر کنید، اما اگر فقط روی اشتباه تمرکز کنید بدون اینکه سعی کنید روی آن کار کنید یا برای دفعه بعد پیشرفت کنید، مشکل ساز است.همه ما اشتباه می کنیم، اما نگرش ما نسبت به آن چیزی است که ما را به عنوان مردم تعریف می کند.

۲- احساس گناه در مورد رویدادهای غیرقابل کنترل طبیعی است

به عنوان مثال تصادف رانندگی یا خداحافظی نکردن با عزیزی که به تازگی از دنیا رفته است موقعیت هایی هستند که باعث می شوند احساس گناه کنیم.فکر کردن به اینکه “ما می توانستیم انجام دهیم” و به دلایل مختلف انجام ندادیم، احساس بسیار بدی در ما ایجاد می کند.درماندگی، ناامیدی و از دست دادن کنترل دست در دست هم با احساس گناه همراه است.

شاید برای شما خوب باشد که فکر کنید چیزهای زیادی وجود دارد که نمی توانیم آنها را تغییر دهیم . ما نمی توانیم درباره هر چیزی که ما را احاطه کرده است تصمیم بگیریم. فکر کردن به آنچه «می‌توانست باشد» سالم نیست، زیرا ما امکان تغییر گذشته را نداریم.

۳-احساسات خود را منعکس کنید

در چه زمان یا موقعیتی احتمال بروز گناه بیشتر است؟ یک تمرین به گذشته انجام دهید و تحلیل کنید که چرا احساس گناه می کنید.شاید به خاطر چیزی است که در کودکی به شما تلقین شده است که مربوط به اخلاق و اخلاق است. دیگر احساساتی که می تواند ظاهر شود شرم و غم است.

هر یک از آنها را شناسایی کنید و مشخص کنید در چه زمانی خاص ظاهر می شوند. هنگامی که از عادات یا موقعیت هایی که شما را در برابر احساس گناه آسیب پذیر می کند آگاه شدید، می توانید روی آنها کار کنید و سعی کنید آنها را تغییر دهید یا بهبود دهید.

می توانید با یادداشت روزانه، تهیه فهرست، یا صحبت در مورد آن با یکی از نزدیکان خود (یا یک درمانگر) به خود کمک کنید. به این ترتیب از تسلط احساس گناه بر شما جلوگیری می کنید.

چرا احساس گناه می کنیم؟

۴- اشتباه را بپذیرید

این یک گام اساسی است تا احساس شما و روابط بین فردی شما را تحت الشعاع قرار ندهد. احساس گناه بد نیست، اما ماندن در این احساس خیلی بد است.پذیرفتن مشکل به معنای تشخیص این است که شما انسان هستید و می توانید اشتباه کنید، اما همچنین امکان تغییر را دارید. سخت است و زمان می برد، اما در نهایت احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت.

خودتان را ببخشید و بدون این همه فشار و تحمیل اجتماعی با آرامش بیشتری زندگی خواهید کرد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.