چگونه از فکر کردن زیاد دست برداریم؟ ۶ نکته مهم

برای جلوگیری از فکر کردن زیاد چه باید کرد ؟ این زمانی اتفاق می افتد که در حلقه بی پایانی از افکار تکراری گرفتار می شویم که ما را به جایی نمی برد. زمانی که رویدادی از گذشته را بارها و بارها به یاد می آوریم یا انرژی ذهنی زیادی را برای پیش بینی آینده ای نامطمئن سرمایه گذاری می کنیم. به طور خلاصه، کسانی که تمایل دارند بیش از حد فکر کنند، در زندگی در زمان حال مشکل دارند.

عوارض فکرکردن زیاد یا نشخوار فکری

فکر کردن مداوم  می تواند بر سلامت عاطفی، روابط و توانایی ما برای عملکرد روزانه تأثیر بگذارد. هنگامی که افکار از کنترل خارج می شود و ما را تحت تأثیر قرار می دهد، می توانیم از سطوح بالایی از استرس و اضطراب رنج ببریم. به همین دلیل، می‌خواهیم دستورالعمل‌هایی را برای جلوگیری از فکر کردن بیش از حد به شما ارائه دهیم.

ذهن ابزار فوق العاده ای است و به ما امکان می دهد موقعیت ها را تجزیه و تحلیل کنیم و مشکلات را حل کنیم، آنچه را که در مقابل ما اتفاق می افتد تفسیر کنیم و تصمیم بگیریم. با این حال، ذهن باید در خدمت ما باشد و نه برعکس.

چگونه از فکر کردن بیش از حد دست برداریم؟

چگونه از فکر کردن بیش از حد دست برداریم؟

تکنیک های موثر برای درمان نشخوار فکری یا فکر کردن زیاد

ویژگی های شخصیتی خاصی وجود دارد که می تواند باعث شود برخی افراد بیش از دیگران  درباره همه چیز فکر میکنند. به عنوان مثال، کمال گرایی، مشکلات شناختی و اضطراب باعث می شود ما بیشتر در ذهن گیر کنیم.

برای معکوس کردن این روند از روانشناسی، رویکردهای مختلفی وجود دارد که می توان دنبال کرد. برخی بیشتر بر پذیرش تمرکز دارند، برخی دیگر بر کنترل داوطلبانه افکار و برخی دیگر بر نحوه تأثیر محیط بر ما متمرکز هستند. در هر صورت، توصیه های زیر می تواند در رابطه با آنچه که به ما مربوط می شود کمک کند.

۱- روی لحظه حال تمرکز کنید

سر و صدای ذهنی همیشه با فکر کردن به گذشته یا آینده ایجاد می شود. در واقع، اینجا و اکنون همه چیز خوب است.

بنابراین، یادگیری لنگر انداختن در زمان حال، راهی عالی برای جلوگیری از تفکر بیش از حد است. ذهن آگاهی می تواند به این هدف کمک زیادی کند، زیرا می توانیم آن را حتی در پیاده روی یا انجام فعالیت های روزانه خود به کار ببریم.

با این حال، اگر احساس می‌کنید که افکارتان بر شما غلبه می‌کنند، می‌توانید به مدیتیشن نیز متوسل شوید یا یک تکنیک آرام‌سازی را اجرا کنید. این به شما کمک می کند تا فعالیت بدن و ذهن خود را کاهش دهید.

۲- از افکار استقبال کنید

وقتی ایده هایی که دوست نداریم مورد حمله قرار می گیریم، اولین واکنش ما مقاومت در برابر آنها و مبارزه برای از بین بردن آنهاست. با این حال، با این کار ما فقط آنها را تقویت می کنیم و باقی می مانند.به یاد داشته باشید که آنچه در برابر آن مقاومت می کنید، باقی می ماند.

تمرین پذیرش بدون قضاوت آن افکار می تواند مثبت تر باشد. آنها را رها کنید، اما درگیر آنها نشوید یا بیش از حد با آنها همذات پنداری نکنید. همانطور که آن را تمرین می کنید، می بینید که همانطور می آیند، می روند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “با این روش ها آرامش را در خانه تان بیشتر کنید” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۳- نگران نباشید، مراقب باشید

حتی اگر آن را ندانید، ممکن است دیدگاه مثبتی نسبت به نگرانی داشته باشید. شاید فکر می کنید که با نگرانی فردی مسئولیت پذیرتر، با ملاحظه تر یا مهربان تر هستید. شاید فکر می کنید با فکر کردن زیاد راه حلی پیدا می کنید.

با این حال، تکرار یک روند فکری یکسان به راه حل های جدید منجر نمی شود. فقط باعث رنج می شود روی انجام عمل واقعی و نه ذهنی تمرکز کنید. آنچه شما را نگران می کند تجزیه و تحلیل کنید و مشخص کنید که چگونه می توانید در مورد آن عمل کنید.

گاهی اوقات می توانید وضعیت را اصلاح کنید (مثلاً اگر نگران امتحان هستید، روی مطالعه تمرکز کنید). در زمان های دیگر، شما فقط می توانید بر اساس احساس خود (مدیریت احساسات خود) عمل کنید. به هر حال، اقدام مربوطه را انجام دهید بهتر است.

۴- به نوشتن درمانی روی آورید

ثابت شده است که نوشتن راهی عالی برای پردازش توشه های عاطفی و رهاسازی آن و همچنین سازماندهی افکار شماست. بنابراین، زمانی که احساس کردید ذهنتان متوقف نمی شود، قلم و کاغذ بردارید و آنچه را که در درون خود دارید بنویسید.با این کار احساس رهایی خواهید کرد، می توانید همه چیز را با چشم انداز و نظم ببینید. آن افکاری که شما را عذاب دادند، به نوعی روی کاغذ خواهند ماند. بنابراین، می توانید به روز خود ادامه دهید.

۵- از تکنیک های حواس پرتی استفاده کنید

تکنیک های رهایی از افکار تکراری
تکنیک های رهایی از افکار تکراری

توقف فکر یک تکنیک ساده و مفید برای جلوگیری از فکر کردن بیش از حد است، به خصوص زمانی که با تکنیک های حواس پرتی ترکیب شود. برای این، هنگامی که تشخیص دادید که حلقه افکار را شروع می کنید، (با صدای بلند یا ذهنی) “به اندازه کافی” فریاد بزنید. این سیگنالی برای توقف نشخوار خواهد بود.

اکنون توجه خود را روی هر عنصر دیگری متمرکز کنید. این می تواند محیط (توصیف با جزئیات شیئی که می بینید) یا یک فعالیت ذهنی (مثلاً شمارش معکوس از ۱۰۰ تا ۰) باشد. به این ترتیب، شما موفق خواهید شد که تفکر خود را تغییر جهت دهید.

تکنیک های مختلفی برای مهار افکار منفی و مزاحم به کمک ما می آیند. شما باید یکی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است و به شما خدمت می کند.

۶- عبارات تاکیدی را اعمال کنید

آخرین راهبردی که می توانید از آن استفاده کنید، تاکیدات است. آنها عباراتی کوتاه، ساده و مستقیم هستند که می توانید در لحظات کلیدی، به عنوان دستورالعمل یا تشویق با خود تکرار کنید.

به عنوان مثال، “من می توانم آن را انجام دهم، همه چیز خوب است.” تمرکز بر این مانتراها به شما کمک می کند تا خود را از نیاز به فکر کردن و تکرار ایده های یکسان جدا کنید.

1.5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.