راه های طبیعی برای افزایش سروتونین هورمون شادی بخش

دارو تنها راه برای افزایش سروتونین نیست. در اینجا چهار گزینه برای افزایش سروتونین وجود دارد که توسط علم پشتیبانی می شود. حالا ببینیم که سروتونین چیست؟ چه عملکردی دارد؟زیاد یا کم بودن آن در بدن باعث چه چیزهایی میشود؟

سروتونین چیست؟

اگر بین انتقال‌دهنده‌های عصبی در جسم شما مسابقه ای بود، سروتونین قطعاً برنده بهترین عنوان برای شاد کردن شما می‌شد البته زمانی که به اندازه کافی در بدن وجود داشته باشد. وقتی خیلی کم باشد داستان کاملاً متفاوت است.

گرگوری اسکات براون، دکتر، روانپزشک و حامی سلامتی و موسس و مدیر مرکز روانپزشکی در تگزاس، توضیح می دهد: «افرادی که دچار کمبود سروتونین هستند در معرض خطر ابتلا به علائم افسردگی و اضطراب هستند. .

در واقع، عدم تعادل سروتونین مدت‌هاست با تنظیم خلق و خو، رفتار اجتماعی، اشتها، خواب، حافظه و میل و عملکرد جنسی مرتبط است. برای عملکرد سیستم عصبی مرکزی و همچنین عملکرد گوارشی مهم است و اثرات آن را هم جسمی و هم روانی ایجاد می کند.

بر اساس ارتباط مشکوک آن با افسردگی، سروتونین هدف رایج ترین نوع داروهای ضد افسردگی تجویز شده است: مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs). گروهی که شامل داروهای محبوبی مانند پروزاک، پاکسیل، لکساپرو و زولافت است، SSRI ها با مسدود کردن بازجذب سروتونین در نورون های مغز عمل می کنند. این اجازه می دهد تا سروتونین بیشتری برای کمک به مغز در انتقال پیام های لازم برای تنظیم خلق و خو و سایر فرآیندها در دسترس باشد.اما دارو تنها راه حل نیست.

راه های طبیعی برای افزایش سروتونین هورمون شادی بخش

راهکارهای طبیعی برای افزایش سروتونین

دکتر براون می گوید: «افزایش سروتونین بدون دارو کاملاً امکان پذیر است. برای افرادی که دارای سطوح خفیف تا متوسط افسردگی هستند، دکتر براون انواع مداخلات غیردارویی را برای افزایش سروتونین و بهبود خلق و خوی توصیه می کند:

شماره ۱: آفتاب

او می‌گوید: «زمان بیشتری را بیرون بگذرانید. ارتباط واضحی بین نور خورشید و افسردگی وجود دارد – همانطور که درمان با لایت باکس برای افسردگی فصلی مشهود است. ما بیشتر می آموزیم که افرادی که کمبود ویتامین D دارند بیشتر در معرض خطر بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله سلامت روان هستند. بهترین راه برای افزایش ویتامین D و کاهش این خطرات، گذراندن وقت در خارج از منزل و به دنبال آن خوردن غذاهای غنی شده با ویتامین D یا مصرف مکمل های ویتامین D است.

شماره ۲: بخواب

ما می دانیم که افرادی که افسرده هستند خواب مخرب دارند. دکتر براون می‌افزاید که این بحث وجود دارد که آیا خواب ناکافی می‌تواند باعث افسردگی شود یا اینکه خواب ضعیف یکی از عوارض جانبی افسردگی است. چه مرغ باشد و چه تخم مرغ، این واقعیت باقی می ماند که خواب نقش مهمی در خلق و خو دارد و داشتن خواب کافی می تواند به طور طبیعی به افزایش سروتونین کمک کند.

#۳: مدیتیشن

او ادامه می دهد: من یوگا کار میکنم و به مدیتیشن و تمرین ذهن و بدن اعتقاد دارم. مدیتیشن می‌تواند فعالیت گیرنده‌های GABA را افزایش دهد که به ما کمک می‌کند آرام شویم و فعالیت امواج آلفا در مغز را افزایش می‌دهد که به کاهش اضطراب کمک می‌کند.

شماره ۴: درمان

او در پایان می‌گوید: «این یک اتفاق بزرگ است. «درمان فقط با دارو نیست بلکه درمان طبیعی نیز میتواند بسیار کمک کند.»

چه وقت مصرف دارو برای افزایش سروتونین ضروری است؟

با این حال، برای برخی از افراد مبتلا به افسردگی شدیدتر، روش‌های غیردارویی ممکن است به تنهایی کارساز نباشند. برای این افراد، دکتر براون می گوید که دارو ممکن است بهترین پاسخ باشد.

اگر فردی به شدت افسرده است و نگرانی هایی در مورد ایمنی او وجود دارد، آن فرد به درمان تهاجمی تری نیاز دارد. این موردی است که من نوعی مداخله دارویی را توصیه می کنم.

من روی ظرفیت عملکردی تمرکز زیادی دارم. به عنوان مثال ، آیا کسی می تواند سر کار برود؟ آیا آنها می توانند با همسر یا والدین یا فرزندان خود تعامل مناسب داشته باشند؟ اگر متوجه شوند که افسردگی آنها آنقدر شدید است که در حال کناره گیری از زندگی هستند، این همان نقطه ای است که من دارو را توصیه می کنم.» من یک روانپزشک یکپارچه هستم و رویکرد من جامع نگر و مشارکتی است. برخی از بیماران تمایلی به مصرف دارو ندارند، و اغلب آن دسته از افراد هنوز هم می توانند بدون دارو بهبود پیدا کنند. مهم است که ما بیماران را در جایی که هستند ملاقات کنیم.»

این مطلب هم میتواند برای شما مفید باشد:فواید ورزش بر روی مغز چیست؟

اگر سروتونین زیاد باشد چه میشود؟

شما هرگز نمی توانید مواد شیمیایی خوشحال کننده زیادی داشته باشید، درست است؟

در مورد سروتونین، مقدار زیاد یک چیز خوب می تواند به یک چیز بسیار بد تبدیل شود.

دکتر براون می افزاید:  اگر به فردی دارویی بدهید که می تواند سطح سروتونین او را بیش از حد بالا ببرد، می تواند باعث سندرم سروتونین شود. “این می تواند شما را بسیار بیمار کند.”

راهکارهای طبیعی برای افزایش سروتونین

سندرم سروتونین

علائم عبارتند از:

آشفتگی یا بی قراری

گیجی

ضربان قلب سریع و فشار خون بالا

مردمک های گشاد شده

از دست دادن هماهنگی عضلات یا انقباض عضلات

سفتی عضلانی

عرق کردن شدید

اسهال

سردرد

لرزیدن

مور مور شدن

علائم سندرم سروتونین عبارتند از:

تب شدید

تشنج

ضربان قلب نامنظم

بی هوشی

اگر داروهای روانپزشکی مصرف می کنید و هر یک از این علائم را تجربه کردید، فوراً به دنبال درمان اورژانسی باشید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.