مروری بر زندگی هایزنبرگ؛ کسی که عاشقان فیزیک باید بشناسند

مروری بر زندگی هایزنبرگ؛ کسی که عاشقان فیزیک باید بشناسند

هایزنبرگ کسی است که اکثر علاقه‌مندان به فیزیک او را می‌شناسند. اگر شما هم عاشق فیزیک هستید یا اینکه شناخت انسان‌های موفق و مشهور دنیا برایتان جذاب است، ولی هایزنبرگ را نمی‌شناسید، حتما این مقاله را تا پایان بخوانید و با زندگی جالب توجه این فیزیکدان مشهور آشنا شوید.

در این مقاله راجع به جف بزوس هم صحبت کرده‌ایم. در حقیقت زندگینامه‌ی اشخاص مشهور برای بیشتر افراد خصوصاً کسانی که به حوزه‌ی کارآفرینی علاقه‌مندند، جذاب است. بزوس کسی است که او را با ثروتش عظیمش می‌شناسند. برای آشنایی با این کارآفرین ثروتمند همراه ما بمانید، همچنین اگر به مباحث کارآفرینی و استارتاپی علاقه‌مند هستید، می‌توانید از وب‌سایت‌هایی مانند entrepreneur.com، economist.com، businessuni.net، bloomberg.com، hbr.org، wsj.com استفاده کنید و از جدیدترین مطالب دنیای کارآفرینی و استارتاپ مطلع شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • هایزنبرگ کیست
  • هایزنبرگ قبل از شهرت
  • قدم به قدم تا رسیدن به ریاست
  • شهرت در فیزیک و اصل عدم قطعیت هایزنبرگ
  • جف بزوس و ثروتی به عظمت آمازون
  • بیوگرافی جف بزوس
  • گاراژی که تبدیل به آمازون شد
  • کلام پایانی؛ دانشگاه کسب و کار روزنه‌ای به دنیای اطلاعات

هایزنبرگ کیست؟

هایزنبرگ بام نام کامل ورنر کارل هایزنبرگ (Werner Karl Heisenberg) از دسته‌ی فیزیکدانان مشهور در جهان است که موفق شده جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۳۲ را از آنِ خود نماید. این فیزیکدان آلمانی خدمت بزرگی به فیزیک نوین کرده و از بنیانگذاران فیزیک کوانتوم به شمار می‌رود.

هایزنبرگ قبل از شهرت

هایزنبرگ در سال ۱۹۰۱ در خانواده‌ای کم جمعیت و در کشور آلمان به دنیا آمد. وقتی که ۵ سالش شد به مدرسه رفت و در طول دوران تحصیلی ابتدایی دانش آموزی زرنگ و با استعداد بود. هرچند که دوره‌ی دبیرستان هایزنبرگ با جنگ جهانی اول تطابق پیدا کرد، اما وقفه در مدرسه رفتن به این هوش و ذکاوت لطمه نرساند که هیچ؛ بلکه فرصتی شد تا بیشتر به دنبال علایق درسی‌اش برود و به خصوص در زمینه‌ی ریاضی پیشرفت کند.

ورنر فرد باهوش و سخت کوشی بود. او در تمامی زمینه‌های علمی به مطالعه می‌پرداخت. نه فقط موضوعات درسی بلکه برای یادگیری دامداری نیز تلاش کرد و حتی مدتی را دور از خانواده‌ و در یک مزرعه زندگی کرد. هایزنبرگ در تمامی طول این مدت و تا پایان جنگ جهانی اول به مطالعه مشغول بود تا حدی که توانست بورسیه‌ی مدرسه‌ی ماکسی میلیان را به دست بیاورد. سرانجام ورنر به دانشگاه مونیخ رفت و در آن‌ها پژوهش‌های علمی خود را آغاز نمود. پس از گذشت چند سال تحصیل و تحقیق هایزنبرگ با جدیت پا به عرصه‌ی فیزیک گذاشت.

قدم به قدم تا رسیدن به ریاست

علاقه‌ی شدید ورنر هایزنبرگ به فیزیک نظری زمینه‌های ورود او به دنیای نظریه‌های فیزیک شد. وی مطالعات و فعالیت‌های فراوانی در این زمینه انجام داد. از طرفی در کمپین‌های انقلابی زمان خودش هم حضور پیدا می‌کرد.

هایزنبرگ در ابتدا مطالعاتش را به موضوع نسبیت اختصاص داده بود. اما بعدها یکی از دوستانش به نام پائولی موفق شد او را به مطالعه در مورد ساختارهای اتمی ترغیب کند. تفکر علمی ورنر پس از چندین سال تحصیل و تدریس در دانشگاه‌های مختلف از جمله لایپزیگ و ملاقات با اشخاصی همچون نیلز بور و انیشتین زمینه ساز ارائه‌ی نخستین نظریه‌ی او راجع به مکانیک کوانتوم شد. ورنر در سال ۱۹۴۱ به مقام ریاست موسسه‌ی فیزیک کاریز ویلهلم برلین دست یافت.

شهرت در فیزیک و اصل عدم قعطیت هایزنبرگ

دلایل اصلی شهرت هایزنبرگ اول گرفتن جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۳۱ و دومی نظریه قطعیت در سال ۱۹۲۷ است. فعالیت‌های وی به تدریج به انتشار معروف اصول فیزیکی نظریه‌ی کوانتوم منجر شد. این کتاب یکی از معروف‌ترین کتاب‌های علم فیزیک است. وی در هنر نیز دستی داشت و یکی از نوازندگان زبردست پیانو در زمان خودش بود. حتی در این زمینه فعالیت‌های جدی همچون برگزاری کنسرت هم داشت.

جف بزوس و ثروتی به عظمت آمازون

اکنون که با هایزنبرگ فیزیکدان آشنا شدید، داشتن اطلاعاتی درباره‌ی یکی از افراد ثروتمند معاصر که هوش اقتصادی بالایی دارد نیز خالی از لطف نخواهد بود. شاید تا به حال نام جف بزوس را نشنیده‌ باشید، اما کمتر کسی است که فروشگاه بزرگ آمازون را نشناسد. جفری پرستون بیزوس (Jeff Bezos) مالک فروشگاه اینترنتی بزرگ آمازون است. این فروشگاه آنلاین بزرگترین و قدرتمندترین فروشگاه در سرتاسر دنیاست.

بیوگرافی جف بزوس

جف بزوس در سال ۱۹۶۴ و در کشورآمریکا به دنیا آمده است. این کارآفرین موفق آمریکایی چندی پیش لقب ثروتمندترین فرد جهان را به خود اختصاص داد. او در ۳۰ سالگی اولین قدم‌های ساختن امپراتوری خود را برداشت و پایه‌های فروشگاه اینترنتی آمازون را بنا نهاد. جف نه تنها یک تاجر موفق در زمینه تجارت الکترونیک است، بلکه فعالیت‌های دیگری در زمینه‌ رسانه، تولید لوازم دیجیتال و غیره دارد.

رشته‌ی تحصیلی جف بزوس علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک است. وی ابتدا در وال استریت کار می‌کرد. اما بعد از چهار سال کسب و کار مستقل خود که اکنون آمازون پرقدرت و ثروتمند است را راه‌اندازی کرد. آمازون در ابتدا یک کتاب فروشی آنلاین بود، اما امروز بزر‌گ‌ترین فروشگاه اینترنتی در سرتاسر جهان است که تقریبا تمامی اقلام و محصولات موجود در دنیا را در برمی‌گیرد. جف بزوس در ۲۰۱۳ روزنامه‌ی «واشنگتن پست» را خریداری کرد و با این کار نشان داد که زمینه‌های کاری او حد و مرزی ندارد.

گاراژی که تبدیل به آمازون شد

بدیهی است که هر کسب و کار موفقی ابتدا از یک ایده‌ی ذهنی شروع شده است. آمازون هم به همین شکل بود. دلیل این که ایده‌ی ذهنی جف بزوس به آمازون عظیم امروز تبدیل شد باور و اعتماد او به قدرت بی انتهای اینترنت بود. او در زمان خود و به موقع به این موضوع پی برد و پایه‌های کسب و کار اینترنتی خود را ایجاد نمود. اکنون دفتر کوچک وی که در گاراژ خانه‌اش تأسیس کرده بود و تنها چند کارمند داشت و فقط کتاب می‌فروخت، فروشگاهی به عظمت آمازون است و هر کالایی که فکرش را بکنید در برمی‌گیرد.

کلام پایانی؛ دانشگاه کسب و کار روزنه‌ای به دنیای اطلاعات

حقیقاً کسب آگاهی و اطلاعات در مورد اشخاص موفق دنیا همچون هایزنبرگ و جف بزوس جذاب است. به خصوص ابتدای زندگیشان و زمانی که شبیه به انسان‌های عادی بودند، امید و انگیزه را در هر انسانی تقویت می‌کند. اگر در ابتدای مسیر هستید و قصد دارید وارد دنیای کارآفرینی شوید. یا حتی اگر کارآفرین هستید و چند سالی است فعالیت‌‌های خود را آغاز نموده‌اید، حتما از مطالعه خصوصا درباره زندگی اشخاص و کارآفرینان موفق دنیا غافل نشوید. وب‌سایت دانشگاه کسب ‌و کار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

1 دیدگاه در “مروری بر زندگی هایزنبرگ؛ کسی که عاشقان فیزیک باید بشناسند

هایزنبرگ یکی از خفن ترین فیزیکدان های تاریخ بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.