زندگینامه سرگی برین؛ یکی از موفق‌ترین کارآفرینان جهان

برین در تابستان ۱۹۷۳ در اتحاد جماهیر شوروی به دنیا آمد. پدرش آرزو داشت اخترفیزیکدان شود؛ اما پیشینه یهودی او و یهودی‌ستیزی اتحاد جماهیر شوروی او را از این جاه‌طلبی‌ها باز داشت. او به عنوان یک اقتصاددان برای یک آژانس برنامه‌ریزی دولتی کار می‌کرد.

هنگامی که سرگی برین ۶ ساله بود، خانواده او موفق به دریافت ویزا و فرار از اتحاد جماهیر شوروی شدند؛ اما این سفر برای آن‌ها یک تجربه استرس زا و پردردسر بود.

تحصیلات سرگی برین

خانواده برین در مریلند ساکن شدند؛ جایی که بنیانگذار گوگل در مدرسه مونته سوری که بر استقلال و پرورش خلاقیت تاکید داشت ثبت نام کرد. بعدها برین متوجه شد که لری پیج که هم‌بنیانگذار او در گوگل بود نیز به مدرسه مونته سوری رفته است.

برین تا قبل از ۱۷ سالگی که طی یک سفر به همراه پدرش به روسیه رفت هرگز به مسکو سفر نکرد.

برین مدرک لیسانس خود را در رشته ریاضیات و علوم کامپیوتر در دانشگاه مریلند گرفت و سپس برای تحصیل در مقطع دکترا به دانشگاه استنفورد رفت. در آنجا عشق او به ورزش شکوفا شد و ورزش‌های اسکیت، اسکی و ژیمناستیک را امتحان کرد.

برین در سال ۱۹۹۵ در استنفورد با لری پیج که یکی از بنیانگذاران گوگل بود آشنا شد. طبق گزارشات وایرد در سال ۲۰۰۵ این دو در ابتدا همدیگر را “نفرت انگیز” می‌دانستند؛ اما بعداً به همکلاسی و دوستان نزدیکی تبدیل شدند که در مورد علوم کامپیوتر اطلاعات زیادی داشتند.

سرگی برین

تاسیس شرکت گوگل

برین و پیج در سال ۱۹۹۶ در یک موتور جستجو که ابتدا BackRub نامیده می‌شد همکاری کردند. آنها در سپتامبر ۱۹۹۷ دامنه Google.com را برای سازماندهی اطلاعات جهان ثبت کردند و سال بعد از استنفورد خارج شدند تا روی موتور جستجوی خود کار کنند.

این دو نفر در سال ۱۹۹۸ اولین Google Doodle را ایجاد کردند تا به مردم اطلاع دهند که در صورت خرابی سایت برای کنترل آسیب حضور ندارند؛ زیرا آن‌ها در جشنواره هنری آزاد Burning Man وسط صحرای نوادا بودند.

در سال ۲۰۰۱ که اریک اشمیت در جشنواره Burning Man شرکت کرده بود، سرگی برین و لری پیج او را برای مدیریت گوگل استخدام کردند.

بعد از مدتی گوگل از یک موتور جستجوی ساده به یک شرکت بزرگ با ده‌ها پروژه متنوع تبدیل شد. در همین حین برین به عنوان رئیس X، کارخانه مهتابی این شرکت، برخی از پروژه‌های جاه‌طلبانه خود را راه‌اندازی کرد. پروژه‌های او شامل اتومبیل‌های خودران، لنزهای تماسی هوشمند و عینک‌های هوشمند بود.

سرگی برین عینک هوشمند رایانه‌ای Google Glass را قبل از آزمایش عمومی آن در سال ۲۰۱۲ به جهان عرضه کرد. او همچنین بر روی شبکه اجتماعی گوگل به نام گوگل پلاس کار می‌کرد. سرگی برین در سال ۲۰۱۴ روی صحنه اعتراف کرد که هرگز نباید روی آن کار می‌کرد.

روحیات سرگی برین

کسانی که برین را می‌شناسند می‌گویند که او معتقد است که باید از دانش و قدرت برای کسب منافع بیشتر استفاده کرد. زمانی اکونومیست به دلیل تعهد سرگی برین به استفاده از عقل و علم برای حل مشکلات بزرگ جهان به او لقب “انسان روشنگر” داد.

برین می‌گوید: «این بدیهی است که همه می‌خواهند موفق باشند؛ اما من می‌خواهم به عنوان فردی بسیار مبتکر، بسیار قابل اعتماد، اخلاقی و کسی که تغییر بزرگی در جهان ایجاد می‌کند زندگی کنم.» این همان چیزی است که شما در دانشگاه کسب و کار می‌آموزید.

سرگی برین فرد راحتی بود و حتی بعد از این که گوگل به یک شرکت چند میلیارد دلاری تبدیل شد، همچنان روحیه آزادی‌طلب روزهای اولیه خود را حفظ کرد. او در اطراف محوطه Google معمولاً لباس‌های اسپرت راحت و صندل می‌پوشید و اکنون نیز اغلب دیده می‌شود که در طول جلسات حرکات کششی یوگا انجام می‌دهد یا برای تفریح ​​با دستانش راه می‌رود. سرگی برین دارای حس شوخ طبعی است. داگلاس ادواردز یکی از کارمندان قدیمی گوگل یک بار به Fast Company گفت: «او یک بار با لباس گاو مصاحبه‌ شغلی انجام داد.»

زندگی شخصی سرگی برین

سرگی برین در سال ۲۰۰۷ با Anne Wojcicki، مدیرعامل شرکت ژنتیک andMe23 و خواهر کارمند Google با نام سوزان Wojcicki که اکنون مدیر عامل YouTube است ازدواج کرد. این زوج، مهمانان خود را برای مراسم عروسی به مکانی مخفی در باهاما دعوت کردند. آن‌ها در مراسم خود که روی یک شن‌بار برگزار شد لباس شنا پوشیدند.

حاصل زندگی برین و وویچیکی با هم دو فرزند است که نام خانوادگی آن‌ها ترکیبی از نام خانوادگی والدین‌شان؛ ووژین است.

این زوج صدها میلیون دلار به امور خیریه از جمله برای تحقیقات پارکینسون اهدا کردند. این بیماری تخریب‌کننده عصبی در خانواده برین وجود دارد (هم عمه و هم مادرش این بیماری را داشتند) و آزمایشی که از طریق شرکت سوزان وویچیکی انجام شد نشان داد که سرگی برین نیز بر اثر یک جهش ژنتیکی مستعد بیمای پارکینسون است.

برای کاهش احتمال ابتلا به پارکینسون، برین شروع به ورزش شدیدتر کرد و دو بار در روز چای سبز می‌نوشید. او بعد از درپیش‌گرفتن رژیم سالم و پیشرفت علمی در سال ۲۰۱۰ تخمین زد که اکنون تنها ۱۰ درصد احتمال ابتلا به این بیماری را دارد.

سرانجام سرگی و سوزان پس از هشت سال زندگی مشترک در ژوئن ۲۰۱۵ به طور رسمی از هم جدا شدند.

برین در آگوست ۲۰۱۵ به عنوان رئیس شرکت مادر جدید گوگل به نام آلفابت منسوب شد.

در سال ۲۰۱۸، برین با نیکول شاناهان، یک وکیل و موسس یک استارت آپ حقوقی در زمینه فناوری ازدواج کرد. این زوج در همان سال با هم صاحب یک دختر شدند.

در دسامبر ۲۰۱۹، برین و پیج در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که از نقش‌های مربوطه خود در آلفابت کناره‌گیری می‌کنند.

سرگی برین از زمانی که از شغل خود در آلفابت کناره‌گیری کرد همچنان فعال بوده است. او سعی کرده چندین ورزش المپیکی مختلف را بیاموزد، از تحقیقات و آموزش پارکینسون حمایت می‌کند، روی یک استارت‌آپ سری کشتی‌های هوایی کار می‌کند و اکنون در حال نوشتن یک کتاب درسی فیزیک است.

اگر به مباحث کارآفرینی و استارتاپی علاقه‌مند هستید میتوانید از وبسایت‌هایی مانند entrepreneur.com ،economist.com ،businessuni.net ،bloomberg.com ،hbr.org و wsj.com استفاده کنید و از جدیدترین مطالب دنیای کارآفرینی و استارتاپ مطلع شوید.

جمع‌بندی

زندگینامه سرگی برین به عنوان یکی از کارآفرینان برتر جهان سرشار از درس‌های موفقیت است. برای آگاهی بیشتر درباره موفقیت می‌توانید کتاب موفقیت نامحدود در ۲۰ روز را مطالعه نموده یا به سایت دانشگاه کسب و کار مراجعه نمایید. وب‌سایت دانشگاه کسب ‌و کار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب