وابستگی عاطفی چیست؟

وابستگی عاطفی یک حالت روانشناختی است که در روابط شخصی رخ می دهد، چه این وابستگی به از اعضای خانواده باشد یا یک دوست. افرادی که از نظر عاطفی وابسته هستند خود کنترلی بسیار کمی دارند و زمانی که از آن شخص دور شوند احساس ناراحتی زیادی می کنند.

اگرچه ممکن است مواردی از وابستگی عاطفی موقت وجود داشته باشد، اما معمولاً فردی که آن را تجربه می کند، الگوی وابستگی عاطفی را در طول زندگی خود با شریک زندگی خود و همچنین با خانواده یا دوستان تکرار می کند.

پیامدهای روانی وابستگی عاطفی مختلف است و تأثیر آن بسته به درجه وابستگی و ویژگی های فرد متفاوت است. در بسیاری از موارد، این افراد وابسته عاطفی به دنبال افرادی با شخصیت مسلط، مالکانه و اقتدارگرا هستند و در نتیجه رابطه مسموم را پرورش می دهند. گاهی اوقات، افراد مبتلا به وابستگی عاطفی حتی اگر مورد تحقیر یا بدرفتاری قرار بگیرند، قادر به ترک رابطه نیستند. در نتیجه، سلامت عاطفی تحت تأثیر این روابط سمی قرار می گیرد.

علائم وابستگی عاطفی

افراد وابسته عاطفی ممکن است با برخی از این الگوها در روابط خود مواجه شوند:

آنها نمی توانند تنها بودن را تحمل کنند و اگر از شخصی که وابسته به او هستند دور شوند احساس استرس و اضطراب میکنند.
به دلیل ترس از تنها ماندن، رابطه را رها نمی کنند، حتی اگر این رابطه آنها را خوشحال نکند.
آنها مطیع او هستند، قادر به بیان نظرات خود نیستند و از بحث و جدل اجتناب می کنند – همه اینها برای اینکه او را ناراحت نکنند.
آنها اغلب نسبت به خود احساس حقارت می کنند و احساس می کنند که به اندازه کافی برای فردی که به او وابسته هستند خوب نیستند.

وابستگی عاطفی چیست؟

تشخیص وابستگی عاطفی

اکثر افراد مبتلا به وابستگی عاطفی نمی دانند که این وابستگی را دارند و حتی ممکن است وقتی یکی از نزدیکان آنها متوجه آن شود از پذیرش آن امتناع کنند. وابستگی عاطفی مانند هر اختلال سلامت روان دیگری است – آنها بیماری های نامرئی هستند که به دلیل عدم وجود علائم جسمی تشخیص آنها دشوار است.

به طور معمول، افراد مبتلا به وابستگی عاطفی که به دنبال کمک روانشناسی هستند، این کار را برای غلبه بر علائم افسردگی، اضطراب یا استرس انجام می دهند، بدون اینکه بدانند علت این وابستگی آنهاست. معاینه روانشناختی متخصص تشخیص را تعیین می کند.

علت وابستگی عاطفی چیست؟

کسانی که وابستگی عاطفی دارند معمولاً افرادی با اعتماد به نفس پایین و ناامنی های زیاد هستند. همچنین، عناصر کمک کننده ای از تجربیات آنها از روابط و مراجعی که در طول زندگی داشته اند وجود دارد.

حفظ سلامت عاطفی روشی برای جلوگیری از این وابستگی عاطفی است. در دوران کودکی و نوجوانی (زمانی که رشد عاطفی و شخصیتی زیادی وجود دارد) پرورش عزت نفس، رشد شخصی و اعتماد به نفس و همچنین غلبه بر عقده ها و ناامنی ها مهم است.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چگونه متواضع باشیم؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

درمان وابستگی عاطفی

در حال حاضر تکنیک های مختلفی برای درمان وابستگی عاطفی وجود دارد که بسته به هر مورد انتخاب یا ترکیب می شوند. درمان های بالقوه عبارتند از:

درمان EMDR (حساسیت زدایی و پردازش مجدد).
هیپنوتیزم بالینی
EFT (درمان متمرکز بر احساسات)
زوج درمانی
درمان های رشد شخصی

به طور کلی، هدف از درمان بر کمک به فرد برای تشخیص مشکل، رها کردن هر گونه رابطه سمی که دارد، شناسایی علل این وابستگی عاطفی و درمان آن برای جلوگیری از تکرار همان الگو متمرکز است.

کدام متخصص وابستگی عاطفی را درمان می کند؟

یک روانشناس وابستگی عاطفی را در میان سایر شرایط سلامت روان درمان می کند. پس از تشخیص وابستگی عاطفی، آنها به بیمار در تعیین علت کمک می‌کنند، از رشد عزت نفس و اعتماد به نفس او حمایت می‌کنند و به او کمک می‌کنند بدون وابستگی عاطفی روابط جدید و زندگی جدیدی ایجاد کنند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.