ویژگی های شخصیتی افراد مغرور و نحوه رفتار با آنها

کسانی که با افراد متکبر و مغرور احساس راحتی می کنند دست خود را بلند کنید. اگر این سوال را در یک گروه ۱۰، ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ نفری بپرسیم، نباید تعجب کنیم که هیچ کس دست خود را بالا نمیبرد. بیشتر مردم افراد متکبر و مغرور را دوست ندارند، چون این افراد حس بدی را به ما القا میکنند و شاید در برخی از ما احساس حقارت ایجاد کنند.

 مطالعه ای که در دانشگاه ییل انجام شد نشان داد که کودکان خردسال بین سنین ۵ تا ۷ سال از قبل تفکری متکبرانه نشان می دهند و معتقدند که ممکن است بیشتر از بزرگسالان بدانند. در مرحله ای از رشد، ما این حالت خود محوری را رها می کنیم و تصویر عینی تری از خود و جهان ایجاد می کنیم.

معمولا اینگونه است که فرد متکبر بلوغ روانی کاملی ندارد او همچنان بر این باور است که همیشه می‌تواند برنده شود و بدتر از آن، او معتقد است که همیشه شایسته پیروزی است. در واقع، این که خود را برتر بدانیم معمولاً یک مکانیسم دفاعی است که نشان می دهد در واقعیت آن فرد اعتماد به نفس چندانی ندارد. فولتون جان شین در این رابطه گفت که «تکبر مظهر ضعف و ترس پنهانی از رقبا است».

آدم مغرور چگونه است؟

افراد متکبر ممکن است در ابتدا جذاب و خوشایند به نظر برسند، زیرا معمولاً تصویری از امنیت و اطمینان را منتقل می کنند. به همین دلیل، طبیعی است که به تور آنها بیفتیم، تا زمانی که متوجه شویم آنها فقط خود را برتر میبینن و ما در کنار انها احساس دست کم گرفته شدن را داریم و دیگر احساس خوبی در کنار آنها نمی کنیم.

ویژگی های شخصیتی افراد مغرور و متکبر

ویژگی های شخصیتی افراد مغرور و متکبر

میل اغراق آمیز به ستایش شدن

ویژگی بارز افراد متکبر این است که دائماً به دنبال تحسین دیگران هستند. فرد متکبر از چاپلوسی تغذیه می کند، بنابراین این افراد همیشه سعی می کنند دستاوردهای خود را چه واقعی و چه تخیلی مطرح کنند. بنابراین، آنها ، افراد با اعتماد به نفس را که نسبت به او بی تفاوت هستند و به پای آنها نمی افتند، دوست ندارند.

آدم مغرور مدام در مورد خودش صحبت می کند

تکبر با خود محوری ارتباط تنگاتنگی دارد. بنابراین موضوع صحبت مورد علاقه افراد متکبر درباره خودش است. این شخص سعی می کند بر گفتگو مسلط شود تا توجه را به خود جلب کند. وقتی موضوع تغییر می کند، سعی می کند آن را به سمت دستاوردهای خود هدایت کند، حتی اگر به معنای قطع حرف دیگران باشد.

اعتراف نکردن به اشتباه یا پذیرش انتقاد

افراد متکبر مدام از خود دفاع می کنند، بنابراین معمولاً اشتباهات خود را نمی پذیرند. آنها هرگز اشتباه نمی کنند و همیشه وقتی به اشتباه یا نقصی اشاره می کنند، توجیهی پیدا می کنند.از نظر آنها همیشه مقصر شخص دیگری است یا شرایط، آنها مسئولیت خود را بر عهده نمی گیرند. البته انتقاد هم نمی پذیرند. وقتی می بینند که انتقاد در راه است، حالت تدافعی می گیرند و حتی به آنچه گفته می شود گوش نمی دهند.

بخشش در فرهنگ لغات او وجود ندارد

از آنجایی که افراد متکبر فکر میکنند که هیچ اشتباهی انجام نمی دهند، عذرخواهی برای آنها بسیار دشوار است. برای آنها مشکل همیشه از طرف طرف مقابل است، بنابراین عجیب نیست که حتی اگر اشتباه کرده باشند، انتظار یا حتی تقاضای عذرخواهی داشته باشند. این نگرش متکبرانه یکی از مواردی است که بیشترین مشکلات را در روابط بین فردی آنها ایجاد می کند و همه آلارم ها را به صدا در می آورد.

عدم تحمل نسبت به آنچه متفاوت است

 اساس این عدم تحمل یک تفکر متکبرانه و دوگانگی است. اغلب این افراد فکر می کنند که کارها را فقط می توان به یک روش انجام داد، که نشان دهنده فقدان عمق و بینش برای درک تنوع است. در حقیقت، بدترین تکبر آن است که از جهل ناشی شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چگونه متواضع باشیم؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

چگونه با افراد مغرور رفتار کنیم؟

اگر به افراد متکبر اجازه ورود به زندگی خود را بدهید و به آنها اهمیت زیادی بدهید، در نهایت می توانند عزت نفس شما را از بین ببرند و به شما احساس حقارت و بی ارزشی بدهند. با این حال، از آنجایی که نمی توانید از آنها فرار کنید، هوشمندانه است که یاد بگیرید با نگرش های متکبرانه آنها کنار بیایید.

کنترل را رها نکن.

هیچ کس نمی تواند بدون رضایت شما باعث شود شما احساس حقارت کنید.بنابراین، این است که مکانیسم های روانی را که فرد متکبر به راه می اندازد، شناسایی کنید و اجازه ندهید که در شما احساس بدی ایجاد کند. بیاموزید که به هر نظر یا نگرش اهمیتی بدهید که شایسته آن است، نه بیشتر و نه کمتر.

یادت باشد سوخت افراد مغرور از ستایش و تحسین تغذیه می شود.

بنابراین، با نگرش استکبار با حذف سوختی که به آن اجازه رشد می دهد، مبارزه می شود. این بدان معناست که شما نباید تحت تأثیر دستاوردها و قابلیت های فرضی آنها قرار بگیرید. همچنین به این معنی است که شما نباید اجازه دهید که شما احساس کوچکی کنید. برای برخورد با یک فرد مغرور باید توجه داشته باشیم که همه ما متفاوت هستیم، توانایی ها و ضعف های متفاوتی داریم. و این ما را بهتر یا بدتر از دیگران نمی کند.

از موقعیت خود دفاع کنید.

این مهم است که بدانیم کدام نبردها ارزش جنگیدن را دارند و کدام یک تنها باعث ناراحتی غیر ضروری ما می شوند. وقتی ارزشش را دارد، به اسلحه خود بچسبید. اگر متوجه شدید که بحث مدنی امکان پذیر نیست، می توانید موضوع را با این جمله خاتمه دهید که به موضع او احترام می گذارید، اما آن را قبول ندارید.

چگونه با افراد مغرور رفتار کنیم؟

او را وادار کنید درباره رفتار و سخنانش فکر کند.

اگر سخنان یا رفتارهای فرد متکبر به شما آسیب رسانده است، از قرار دادن آنها در مقابل خودشان نترسید. درباره نگرش او و تأثیراتی که بر شما داشته است، توضیح دهید. منظور این نیست که لحن سرزنش‌کننده و متهم‌کننده داشته باشید، بلکه بیان عقیده و احساسات شماست تا فرد متوجه آسیبی شود که با نگرش متکبرانه‌اش وارد می‌کند.

در برابر افراد مغرور حس شوخ طبعی داشته باشید.

حس شوخ طبعی و خنده سپر بسیار خوبی در برابر افرادی است که آگاهانه یا ناخودآگاه می خواهند به ما آسیب برسانند. بنابراین، از حس شوخ طبعی خود به عنوان سلاحی به نفع خود برای محافظت از یکپارچگی روانی خود استفاده کنید. یافتن جنبه پوچ نظرات و نگرش افراد متکبر به شما کمک می کند احساس ترس نکنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.