آیا قولنج شکستن باعث آرتروز می شود؟

شکستن قولنج برای بسیاری از افراد در طول زندگی به یک عادت تبدیل شده است. در شرایط استرس زا یا عصبی، آنها این کار را برای تخلیه آن انجام می دهند. برخی نیز این کار را انجام می دهند تا احساس کنند که باید به نوعی مفاصل خود را در پاها و دستان خود آزاد کنند، بدون اینکه به عواقب احتمالی قولنج شکستن فکر کنند. اما قولنج شکستن چه اثراتی بر سلامتی دارد؟

و علیرغم این واقعیت که این عمل به طور فزاینده ای در سطح اجتماعی رایج است، بسیاری از مردم قولنج شکستن را دوست ندارند زیرا عواقب آن را ناخوشایند می دانند. برای اینکه بفهمید شکستن قولنج بد است یا نه و آیا می‌تواند باعث آرتروز شود، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

قولنج شکستن بد است یا خوب؟

صدای قولنج انگشتان چگونه ایجاد میشود؟

تمام مفاصل بدن انسان توسط نوعی کپسول که حاوی مایع سینوویال و گازها است به هم متصل می شوند. این کپسول وظیفه روانکاری تمام مفاصل را بر عهده دارد و به آنها اجازه می دهد در هر حرکت به طور طبیعی عمل کنند. به این ترتیب از تولید اصطکاک و سایش روی استخوان ها جلوگیری می کنند.

به همین ترتیب، زمانی که انگشتان به هم می‌چسبند، فضای بین قطعات استخوانی همه مفاصل افزایش می‌یابد. به این ترتیب کپسول با مایع سینوویال و گازها گشاد می شود و فشار گازهای داخل خود کپسول کاهش می یابد. بنابراین، انفجار حفره‌های گاز داخل کپسول با مایع سینوویال رخ می‌دهد و صدای قولنج انگشتان ایجاد می‌شود.

اشاره می کنیم که گازهای داخل کپسول برای چند دقیقه ناپدید می شوند، به همین دلیل است که دو بار پشت سر هم ترک خوردن مفاصل بسیار پیچیده است. هنگامی که انگشتان خود را به هم می‌زنید، تاندون‌ها و اعصاب اطراف موقعیت خود را تغییر می‌دهند و گاهی تحت تأثیر فشاری که یک دست به دست دیگر وارد می‌کند قرار میگیرد.

قولنج شکستن بد است یا خوب؟

اگر مکرر تکرار شود خوب نیست. فشار دادن انگشتان شما اثرات منفی زیادی دارد، مانند: ساییدگی مفاصل و آسیب به ساختارهای تاندون و رباط.

بنابراین، ترک خوردن استخوان ها برای سلامت مفاصل مضر است تا زمانی که به طور مکرر رخ دهد. اگرچه در برخی موارد حتی می‌تواند چیز خوبی باشد که مفاصل انگشتان دست و سایر قسمت‌های بدن می‌شکنند. این در صورتی امکان پذیر است که به یک متخصص مراجعه کنید که می تواند به شما در بهبود تحرک بدن و کاهش فشار کمک کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “یوگای چشم چیست و چه فوایدی دارد؟به همراه تصویر” را نیز مطالعه بفرمایید.      

چرا شکستن قولنج زیر نظر متخصص خوب است؟

متخصص می داند که چگونه بدن شما را به گونه ای تغییر مکان دهد که بتواند دوباره و بدون درد به حالت عادی عمل کند. علاوه بر این، این متخصص اطلاعات کافی برای تشخیص وجود التهاب در قسمتی از بدن که متوقف نمی‌شود به دست می‌آورد و به شما در یافتن بهترین راه‌حل کمک می‌کند. به همین دلیل است که به جز زمانی که به یک متخصص سلامت و بدن انسان مراجعه می کنید، باید از انجام مکرر قروچه کردن انگشتان خودداری کنید تا در آینده با مشکلات مفصلی مواجه نشوید.

آیا قولنج شکستن باعث آرتروز می شود؟

همانطور که Sanitas اشاره می کند، هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه شکستن قولنج انگشتان دست باعث آرتریت می شود وجود ندارد. از این نظر، خطرات برای سلامتی ناچیز است، اما می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگری مانند ظاهر شدن آسیب به ساختار رباط‌ها و تاندون‌ها یا ساییدگی قابل توجه مفاصل شود.

بدیهی است که همانطور که اشاره کردیم، شکستن قولنج انگشتان بد است، زیرا این عمل نیز می تواند به موقعیت های اضطرابی یا عصبی و حتی تیک هایی با منشاء عصبی مربوط باشد. اگر این مورد علت قولنج شکستن شما هم است باید اقدام کنید، زیرا احساس آرامش هنگام قولنج شکستن رایج است، اما یادگیری مدیریت و کنترل اضطراب ضروری است.

آیا قولنج شکستن باعث آرتروز می شود؟

برای کنترل موقعیت‌های عصبی یا اضطراب و جلوگیری از افتادن در تکرار قولنج شکستن ، می‌توانید به انواع دیگر تسکین‌های سالم متوسل شوید. شما میتوانید تمرین های آرامش بخش ضد اضطراب انجام دهید . عادت قولنج شکستن خود را کنار بگذارید تا در دراز مدت سلامت مفاصل، رباط ها و تاندون های خود را به خطر نیندازید!

این مقاله صرفاً آموزنده است، ما در فارسی ها قدرت تجویز هیچ گونه درمان پزشکی یا انجام هر نوع تشخیصی را نداریم. از شما دعوت می کنیم در صورت بروز هر نوع بیماری یا ناراحتی به پزشک مراجعه کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.