چگونه متواضع باشیم؟

چگونه متواضع باشیم؟

*این مطلب در شهریور ماه ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چگونه متواضع باشیم؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

ما انواع پیام های متناقض درباره فروتنی و تواضع شنیده ایم :فروتن باشید اما اعتماد به نفس داشته باشید. متواضع باشید اما خود را زمین نزنید ؛ زیاد قاطعانه رفتار نکنید اما خیلی هم بی جسارت نباشید. به همین دلیل است که بسیاری از مردم  مرز بین تواضع و اعتماد به نفس پایین را نمیدانند. متواضع بودن چگونه است؟

ما در کتاب ها و سخنرانی های زیادی شنیده ایم که فروتنی و متواضع بودن ویژگی زیبای انسانی است. اما چگونه می توانید این کار را انجام دهید بدون اینکه خود را پایین بکشیم؟ فروتن بودن به چه معناست؟ چگونه می توانیم همزمان اعتماد به نفس ، قدرت و فروتنی داشته باشیم؟ بیایید یک بار و برای همیشه انتخاب کنیم تا رفتارمان چگونه باشد. ادامه مطلب را بخوانید تا یاد بگیرید چگونه فروتن باشید بدون اینکه خود را تحقیر کنید.

فروتنی چیست؟
فروتنی  در مقابل عزت نفس پایین؟
مقابل فروتنی چیست؟

فروتنی و متواضع بودن چیست؟

اولاً ، بخش بزرگی از علت سردرگمی ما این است که ما واقعاً نمی دانیم فروتنی یعنی چه. کلمه “فروتنی” را می توان در ریشه های هندو اروپایی به معنای “زمینی” یافت.

 ما از همان مواد معدنی و شیمیایی زمین زیر پاهایمان ساخته شده ایم – که همه ما بخشی از یک چرخه بزرگتر از نمایش ، آرزوها و دستاوردهای روزانه خود هستیم. این یعنی این که مهم نیست چه به دست آوریم یا خلق کنیم ، همه ما روزی به زمین می اییم و زندگی افراد قبل از خود را ادامه میدهیم. کامل کردن یک تحقیق علمی،کشف ابعاد جدید هستی و … یعنی همان تکاملی که به دست هریک از ما شکل میگیرد.

همه ما چه رئیس جمهور چه هنرمند چه ورزشکار یا یک انسان معمولی باشیم خالق مشترکی داریم و از این منظر هیچ کدام بر دیگری برتری یا کمبودی نداریم.

چگونه متواضع باشیم؟
چگونه متواضع باشیم؟

متواضع بودن یا عزت نفس پایین؟

ما در جهانی زندگی می کنیم که انسانها دائماً در تلاش هستند تا ارزش خود را ارزیابی کنند – اگر ما پول بیشتری بدست آوریم ، آن کتاب را بنویسیم ، آن تجارت را بسازیم ، ازدواج کنیم ، بچه دار شویم یا هر چیز دیگری بر ارزش خود می کاهیم یا زیاد میکنیم بسته به اینکه انتخاب هایمان چگونه باشد.

 حقیقت زندگی این است که هر چقدر هم که تولید کنیم یا به آرزوهایمان برسیم ، بازهم همه به همان زمینی که از آن ساخته شده ایم باز خواهیم گشت.

فروتنی و تواضع با پذیرش در ارتباط است. این در مورد پذیرش انسانیت ما است ، و به همراه آن پذیرش مهارت ها و توانایی های ما در کنار خطرات و چالش های ما است.

عزت نفس پایین این است که به طور نادرست خود را کم ارزش ارزیابی می کنیم و ارزش و توانایی های خود را نادیده می گیریم. مغرور شدن هم این است که به طور نادرست خود را ارزشمندتر قلمداد می کنیم و مدام از دستاوردهای خود دم می زنیم وانمود می کنیم ارزش بیشتری نسبت به انسان های دیگر داریم.

افرادی که عزت نفس پایین دارند از دیدن یا پذیرفتن همه ویژگی خودشان امتناع می ورزند – خواه این نقاط قوت ما باشد یا نقاط ضعف که نیاز به حمایت دیگران داشته باشد. اما فروتنی این است که بدانیم ، در حال حاضر ، ما همه ارزشمند هستیم،کسی را به هر دلیلی چه نژاد،چه سن ،چه طبقه اجتماعی و … به تمسخر نگیریم و برای همه انسانها ارزش قائل باشیم.

هیچ انسانی به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد ما نیاز به معلم ،دوست، همکار ،خانواده داریم و افراد بسیار زیادی توسط ما پشتیبانی می شوند.ما همه به یکدیگر وابسته ایم پس دلیلی برای غرور وجود ندارد پس متواضع بودن را انتخاب کنید.

فروتنی و متواضع بودن ،دیدن و پذیرفتن همه اینهاست بدون اینکه هیچ یک از آنها را کم اهمیت جلوه دهید.

دست کم گرفتن یا نادیده گرفتن دستاوردها و نقاط قوت ما باعث فروتنی ما نمی شود. این باعث می شود که اعتماد به نفس پایینی داشته باشیم و نسبت به خود نگاه نادرستی داشته باشیم.

مقابل متواضع بودن چیست؟

مخالف واقعی فروتنی اعتماد به نفس نیست بلکه غرور است.

در یونان باستان ، هوبریس به معنای “غرور بیش از حد نسبت به خدایان یا سرپیچی از آنها” بود. افرادی که غرور نشان می دهند احساس می کنند که آنها به نوعی بالاتر از “از زمینی ها” هستند یا با ارزش ترند و این احساس اغلب منجر به نابودی خود آنها شد.

اما هابریس(غرور) بیش از ۲۰۰۰ سال پیش از بین نرفت. بی شمار موارد مدرن وجود دارد که مردم خود را با ارزش تر از دیگران احساس می کنند ، از دیکتاتورهای بی رحم و مدیران عامل استثمار گرفته تا مشاهیر متکبر.

صادقانه بگویم ، همه ما در مقطعی قربانی غرور شده ایم – لاف زدن در مورد موفقیت های خود ،احساس شکست ناپذیری ، خود برتر بینی یا قضاوت درباره دیگران همه نمونه هایی از مغرور بودن است.

 اگر واقعاً به كسي كه بوديم اعتماد مي كرديم ، مجبور نبوديم دستاوردهاي خود را به رخ دیگران بكشيم و يا وانمود كنيم كه همه كارها را بدون حمايت دیگران خود انجام داده ايم. اعتماد به نفس واقعی فروتنی ایجاد می کند زیرا ارزش شخصی ما درونمان ثبت شده است.

غرور داشنتن یعنی نداشتن اعتماد به نفس:

اگر فروتنی پذیرفتن همه وجود ما باشد ، غرور یعنی پذیرفتن قسمتهایی که دوست نداریم و از آنها امتناع می ورزیم. ما بدون پذیرفتن شخصیت حقیقی خودمان در پی رد کردن هر نوع نقص و ایرادی در خودمان هستیم.

از قضا ، غرور اغلب با سطح بالایی از شرم و اعتماد به نفس پایین در ارتباط است زیرا ما به اندازه کافی شایسته یا خوب نیستیم. بنابراین ، ما احساس نیاز می کنیم که سینه های خود را بیرون بیاوریم و دستاوردهای خود را بیش از حد تأکید کنیم و به رخ دیگران بکشیم.

در حقیقت ، تحقیقات نشان می دهد افرادی که بیش از حد مغرور و سرمست هستند ، شرم زیادی را تحمل می کنند. این بدان معناست که ارزش شخصی فرد مغرور همیشه مشروط است. یعنی مثلا با از بین رفتن موقعیت شغلی فرد غرور اش هم ار بین میرود و پایدار نیست.

از طرف دیگر ، فروتنی و متواضع بودن ارزشی درونی و بی قید و شرط است زیرا ارزش شخصی بدون در نظر گرفتن شرایط نوسان خارجی در زندگی آن فرد وجود دارد. هیچ کس ایجاد ، دستیابی یا از دست دادن شخصی نمی تواند ارزش شخصی خود را افزایش یا کاهش دهد و بنابراین نیازی به افتخار در این مورد ندارند.

چگونه متواضع باشیم؟
چگونه متواضع باشیم؟

چگونه می توانید متواضع باشید بدون اینکه عزت نفس خود را پایین بیاوریم؟

واقع بین و صادق باشید. فروتنی صرفاً دستیابی دقیق به خود و درونی ساختن احساس ارزشمندی است. به یاد داشته باشید که شما هم مانند میلیونها انسان دیگر از قدرتی محدود برخوردارید(همه گیری کرونا این موضوع را برای همه جهان ثابت کرد که ما انسانها ناتوانیم و وابسته همیشگی به خالقمان داریم) .

و در عین حال هیچ کس دقیقاً مثل شما با نقاط قوت ، استعدادها ، توانایی ها ، حساسیت ها ، ترس ها مشابه شما وجود نداشته است. شما موجود منحصر به فرد در جهان اید.

این تمرین را امتحان کنید:

اگر می خواهید عزت نفس و متواضع بودن را باهم داشته باشید این تمرین را امتحان کنید:

یک قلم و کاغذ بگیرید یا صفحه جدیدی در رایانه باز کنید.

۱۰ مورد شگفت انگیز درباره خودتان را بنویسید. این می تواند از لبخند زیبای شما گرفته تا شوخی خنده داری که دو سال پیش انجام داده اید یا توانایی مراقبت از فرزندان یا حتی یک موفقیت اخیر باشد.

اکنون ، منابعی را که به شما کمک می کند تا به آن ۱۰ چیز شگفت انگیز برسید ، یادداشت کنید. این می تواند به سادگی “من شوخ طبعی عالی خود را از مادرم یاد گرفتم” یا “من با حمایت همکارانم توانستم آن تبلیغ را بدست آورم.” فقط یک لحظه وقت بگذارید و همه پشتیبانی هایی را که به شما کمک کرده اند به ۱۰ چیز شگفت انگیز تبدیل شوید ، تصدیق کنید.

بعد ، ۱۰ مورد ناقص و انسانی راجع به خودتان بنویسید. اینها می تواند شامل مواردی از گذشته باشد که شما از آن گذشته کار کرده اید – مانند “من واقعاً به آنچه مردم فکر می کردند اهمیت می دادم” – یا چیزهایی که هنوز روی آنها کار می کنید – مانند “من بعضی اوقات در کارم بیش از حد سرمایه گذاری می کنم”.

سرانجام ، چند نفر را كه واقعاً به آنها احترام و تحسین می كنید تصور كنید (این افراد می توانند افراد مشهور یا قهرمانان شخصی باشند) ، و لحظه ای به خود بپردازید كه آیا هر كدام از آنها تاكنون با موارد ناقصی كه در تلاش هستید مواجه شده اند؟ احتمال این وجود دارد که تصور اینکه حتی افرادی که بیشتر از همه آنها را تحسین می کنید هم دارای برخی از ویژگی های انسانی ضعیف باشند .

 می توانید هر وقت خواستید عزت نفستان را پایین بیاورید یا دچار غرور شوید ، این تمرین را انجام دهید.

تواضع و فروتنی
تواضع و فروتنی

متواضع بودن به معنای انسان بودن است:

فروتن تنها کلمه ای نیست که از ریشه “زمینی” ناشی می شود – همچنین کلمه “انسان” نیز همین معنی را دارد. مهارت ها و توانایی ها و موفقیت ها.

فروتن بودن یعنی تمام وسعت تجربه بشر. این به معنای اعتماد به نفس و افتخار در کنار ناامنی و عدم اطمینان است. این بدان معنی است که ما همیشه باید یادگیری و رشد بیشتری داشته باشیم و اینکه ما می توانیم به تجربیات دیگران اعتماد کنیم ، حتی اگر متفاوت از تجربه های زندگی ما باشند.

وقتی فروتن باشیم ، واقع بین هستیم. ما سعی نمی کنیم بیش از حد حواسمان به کارهایمان باشد تا ارزش یا اهمیت بیشتری به نظر برسد ، زیرا می دانیم که در حال حاضر شایسته هستیم ، مهم نیست که چه چیزی ایجاد می کنیم یا به دست می آوریم.

متواضع بودن با عزت نفس منافات ندارد. آنها در یک تیم هستند. وقتی واقعاً می توانیم همه خودمان را قبول کنیم – از جمله نقص ها و چالش های خود – این نشان از عزت نفس بالا دارد زیرا از هیچ بخشی از خود نمی ترسیم و شرمنده نیستیم.

ما می توانیم تخصص خود ، محدودیت های خود و هرجایی که مورد حمایت قرار گرفته ایم را بپذیریم و از هیچ یک از آنها نترسیم. و این تواضع است – یعنی اینکه بدانیم چگونه فروتن باشیم بدون اینکه خود را تحقیر کنیم.

۱۶ عادت افراد متواضع و فروتن

آنها از موقعیت آگاه هستند

آگاهی موقعیتی تابعی از هوش هیجانی است زیرا آگاهی از خود، گروه، اعمال هر یک و پویایی های اجتماعی در آن است. به این ترتیب، افراد آگاه از موقعیت، هنگامی که سعی می کنند بیشتر در مورد موقعیت خود بیاموزند تمرکز خود را به بیرون معطوف می کنند.

آنها روابط را حفظ می کنند

مطالعات نشان داده است که افراد فروتن بیشتر از همتایان مغرور خود به دوستان کمک می کنند. در نتیجه، روابط شخصی و حرفه ای قوی تری را حفظ می کنند. مطالعه ای روی بیش از ۱۰۰۰ نفر – که تقریباً ۲۰۰ نفر در پست های رهبری بودند – نشان داد که شرکت هایی با افراد متواضع در موقعیت های رهبری دارای نیروی کار متعهدتر و جابجایی کارمندان کمتری هستند.

آنها به راحتی تصمیمات دشوار می گیرند

از آنجایی که افراد فروتن نیازهای دیگران را مقدم بر نیازهای خود می‌دانند، وقتی با تصمیم‌های دشوار مواجه می‌شوند، به مرزهای اخلاقی حاکم بر تصمیم احترام می‌گذارند و معیارهای تصمیم‌گیری خود را بر اساس حس هدف مشترک و نه منافع شخصی قرار می‌دهند.

آنها دیگران را در اولویت قرار می دهند

16 عادت افراد متواضع و فروتن

افراد متواضع ارزش خود را می دانند. در نتیجه، نیازی به این ندارند که خود را در مقابل دیگران قرار دهند تا به آنها نشان دهند که چقدر می دانند. در عوض، افراد فروتن متوجه می شوند که هیچ کس اهمیت نمی دهد که چقدر می داند، مگر اینکه آن افراد بدانند چقدر برایشان اهمیت قائل هستند.

آن ها گوش میدهند

 افراد فروتن، قبل از خلاصه کردن گفتگو، فعالانه به صحبت های دیگران گوش می دهند. علاوه بر این، افراد فروتن سعی نمی کنند بر یک مکالمه مسلط شوند یا بر مردم صحبت کنند. آنها مشتاق درک دیگران هستند زیرا کنجکاو هستند.

آنها کنجکاو هستند

افراد فروتن به دنبال دانش هستند زیرا آنها یادگیرنده دائمی هستند و متوجه می شوند که همه پاسخ ها را ندارند. آنها دانش را از تجربیات دیگران به دست می‌آورند و به دنبال فرصت‌های بیشتری برای یادگیری هستند.

آنها حرف خود را می گویند

در حالی که گوش دادن فعال مسلماً مهم است، افراد فروتن و متواضع از بیان نظر خود نمی ترسند زیرا اشتباه کردن ترسی نیست که آنها دارند. آنها می دانند که برای پر کردن شکاف بین ناخواسته و تمایل، باید اقدام کرد. آن‌ها شجاعت رویارویی با مشکلات را پیدا می‌کنند و با مهربانی می‌پذیرند که خودشان را قربانی کنند. آنها برای گفتن «متشکرم» وقت می‌گذارند.

آنها ذهن مثبت دارند

افراد فروتن باور ندارند که «برد» یک نفر لزوماً به معنای «باخت» شخص دیگر است. درعوض، آنها می دانند که فرصت زیادی برای دور زدن وجود دارد و یافتن آن فقط به همکاری و ارتباط نیاز دارد. آنها جملات را با “تو” شروع می کنند تا “من”

افراد فروتن، دیگران را سرلوحه افکار خود قرار می دهند. افراد متواضع به دیگران لاف نمی زنند، در حالی که افراد مغرور به خود می بالند.

آنها بازخورد را می پذیرند

افراد فروتن نه تنها پذیرای انتقاد سازنده هستند، بلکه فعالانه به دنبال آن هستند زیرا می دانند که بازخورد راهی برای بهبود است.

آنها مسئولیت می پذیرند

افراد فروتن به جای پرهیز از سرزنش «سیستم» یا رفتارهای دیگران، با صحبت کردن و در اختیار گرفتن سهم خود مسئولیت را بر عهده می گیرند.

آنها درخواست کمک می کنند

بخشی از فروتنی به این معنی است که متوجه شوید همه پاسخ ها را ندارید. افراد متواضع آنچه را که انجام می دهند تصدیق می کنند و نمی دانند و برای دومی کمک می گیرند. فروتنی تمایل به یادگیری و بهتر شدن را نشان می دهد – دو چیز که همه باید آنها را پرورش دهند.

بی سر و صدا به دیگران کمک می کند

یکی از خصوصیات افراد فروتن، عمل گرا بودن آنهاست. آنها به جای سرمایه گذاری این همه پول برای خواسته های خود، ترجیح می دهند برای کمک به افراد نیازمند خرج کنند. و وقتی کمک می کنند، آن را در شبکه های اجتماعی اعلام نمی کنند. آنها می خواهند آن را تا حد امکان مخفی نگه دارند.

 ابتدا عذرخواهی می کند حتی اگر تقصیر دیگران باشد

یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه این نوع افراد، تمایل آنها به عذرخواهی در یک سوء تفاهم است. حتی اگر واقعاً تقصیر آنها نباشد، آنها با فروتنی می گویند “متاسفم” فقط برای حل هر چه سریعتر درگیری.

 آشتی را آغاز می کند

عذرخواهی اولین راه آنها برای آغاز آشتی است. روابط برای آنها مهم است، بنابراین می توانند با کمال میل غرور خود را کنار بگذارند تا آنها را نجات دهند.

 به دیگران خدمت می کند

 آنها دوست دارند به دیگران خدمت کنند. خدمات آنها را خوشحال می کند، به خصوص زمانی که برای عزیزانشان انجام شود. آنها همچنین عاشق کمک به نیازمندان هستند بدون اینکه انتظاری در عوض داشته باشند.

همیشه سپاسگزار هستند

یک فرد متواضع حتی برای چیزهای کوچک، گفتن “متشکرم” را فراموش نمی کند. آنها از کسانی که درها را باز می کنند یا یک لیوان آب به آنها می دهند تشکر می کنند. همچنین از پیشخدمت‌ها، رانندگان تاکسی و حتی خانم‌های فروشنده برای خدمت به آنها تشکر می‌کنند.

 بی ادب نیستند

این افراد همچنین به مهربانی با همه معروف هستند. آنها مراقب هستند که هرگز با کسی بی ادب نباشند. به این دلیل است که آنها ترجیح می دهند آزرده خاطر شوند تا اینکه دیگران را آزار دهند. بیشتر اوقات با مردم ملایم و صبور هستند.

با همه نوع مردم یکسان رفتار می کند

علاوه بر این، آنها بی طرف نیستند. با همه مردم یکسان رفتار می کنند. اهمیتی که آنها برای حرفه ای ها قائل هستند همان است که به کسانی که شغل مهم ندارند، مانند سرایداری و ماهی فروشان، می دهند. به این دلیل است که آنها خود را بالاتر از کسی نمی دانند.

دیگران را قضاوت نمی کند

16 عادت افراد متواضع و فروتن

افراد فروتن محکوم کننده نیستند. آنها دیگران را به خاطر اشتباهات یا شکست هایشان قضاوت نمی کنند. آنها می دانند که آنها هم کامل نیستند. همانطور که با آنها با لطف رفتار می شود، با مبارزان نیز با لطف رفتار می کنند. آنها در تسلی دادن به کسانی که از پا افتاده اند خوب هستند.

 از مشاجره اجتناب می کند

این افراد اهل بحث و جدل نیستند. دلیلش این نیست که جرات یا ایده ندارند، بلکه به این دلیل است که فقط می خواهند از درگیری اجتناب کنند. برای آنها اصرار بر دیدگاه های خود در صورت از دست دادن روابط فایده ای ندارد.

با دانستن این نشانه ها می توانید بگویید فردی متواضع هستید یا خیر؟ اگر هنوز نه، امید خود را از دست ندهید. تا زمانی که زنده هستید، هنوز هم می توانید تغییر کنید. تواضع ممکن است سخت باشد، اما دستیابی به آن توسط کسی که مایل به دستیابی به آن است غیرممکن نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با اولویت قرار دادن دیگران بر خود شروع کنید.

3.3/5 - (3 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.