علت آتش سوزی جنگل ها چیست؟

آتش‌سوزی‌های جنگلی آتش‌سوزی‌هایی هستند که در مناطق جنگلی رخ می‌دهند و می‌توانند توسط انسان یا به دلایل طبیعی مانند دمای بالا یا رعد و برق ایجاد شوند. آنها نشان دهنده برخی از مخرب ترین آتش سوزی هایی هستند که می توانند رخ دهند، زیرا با قرار گرفتن در مناطق وحشی، بخش بزرگی از گونه های جانوری و گیاهی را تحت تاثیر قرار می دهند. علاوه بر این، به دلیل مقدار زیاد مواد قابل اشتعال که تجمع می کنند، آتش سوزی هایی هستند که به راحتی گسترش می یابند. اگر می‌خواهید کمی عمیق‌تر در مورد آتش‌سوزی‌های جنگلی و چگونگی وقوع آن تحقیق کنید، به خواندن این مقاله از EcologíaVerde ادامه دهید.

علت آتش سوزی جنگل ها چیست؟

آتش سوزی جنگل چیست؟

آتش‌سوزی در جنگل‌ها آتش‌هایی هستند که در جنگل‌ها رخ می‌دهند. این نوع آتش سوزی بسیار خطرناک است، زیرا مقدار زیادی چوب و برگ وجود دارد، آتش به سرعت گسترش می یابد. علاوه بر این، با توجه به اینکه این مناطق توسعه نیافته هستند، دسترسی آتش نشانان نسبت به زمانی که آتش سوزی در مراکز شهری اتفاق می افتد، پیچیده تر است.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که آتش سوزی جنگل ها  مضرترین آتش سوزی برای محیط زیست است. این به این دلیل است که آنها شامل تخریب مناطق بزرگ با ارزش زیست محیطی بالا مانند جنگل ها می شوند. جنگل ها اکوسیستم های بسیار پیچیده ای هستند و در بسیاری از موارد به دلیل تنوع زیستی بالا، محیط های حفاظت شده هستند.

به این ترتیب آتش سوزی جنگل ها در عرض چند دقیقه کل اکوسیستم ها را نابود می کند. علاوه بر این، یکی از مشکلاتی که این آتش سوزی ها به دنبال دارد این است که سال ها طول می کشد تا رفع شوند. در نظر بگیرید که وقتی آتش سوزی در یک منطقه شهری رخ می دهد، معمولاً می توان ساختمان های آسیب دیده را با عمل انسانی تعمیر کرد. برعکس، در مورد آتش سوزی جنگل، اگرچه می توان عملیات احیای جنگل را انجام داد، اما تا چند دهه از آن سپری شود، اثرات آن قابل مشاهده نخواهد بود. زمانی که درختان کاشته شده به درختان بالغ تبدیل شدند.

مساحت بزرگترین جنگل جهان چقدر است؟

نحوه وقوع آتش سوزی در جنگل ها

نحوه وقوع آتش سوزی در جنگل ها

آتش سوزی جنگل ها دلایل مختلفی دارد، چه طبیعی و چه توسط دست انسان. در مورد علل طبیعی، مانند درجه حرارت بالا یا رعد و برق، اینها علل غیرعادی هستند. در واقع، رایج ترین آن این است که آتش سوزی جنگل ها با عمل انسان انجام می شود. چه بی احتیاطی (آتش زدن یا دور انداختن سیگار) یا یک اقدام عمدی (اقدام آتش افروزان یا منافع اقتصادی در پشت آتش)، با وضعیت بسیار خطرناکی روبرو هستیم که می تواند اکوسیستم جنگل را به طور کامل نابود کند.

جنبه هایی که باید در هنگام وقوع آتش سوزی در نظر گرفته شود این است که خود جنگل چقدر خشک است. به همین دلیل، بیشتر آتش سوزی های جنگلی در تابستان اتفاق می افتد. در این زمان عوامل متعددی در کنار هم قرار می گیرند. از یک طرف پس از بهار، پوشش گیاهی بوته‌زاری که روی زمین رشد کرده است فراوان است، به این معنی که آتش به راحتی گسترش می‌یابد. از طرفی دمای بالا و خشکی محیط باعث می شود این پوشش گیاهی بهاری به راحتی بسوزد. به این ترتیب بیشتر آتش سوزی های جنگل ها در فصول گرم سال اتفاق می افتد. به خصوص در گرم ترین ماه های تابستان.

علاوه بر این، ضروری است که نهادها اقدامات قاطعانه ای را در برابر این آتش سوزی ها اتخاذ کنند. از یک طرف، بسیار مهم است که قوانینی برای حفاظت از جنگل های سوخته اجرا شود تا پس از آتش سوزی نتوان آنها را به عنوان زمین قابل توسعه طبقه بندی کرد. به همین ترتیب، انجام تحقیقات مربوطه و تحریم های مربوطه علیه آتش افروزان نیز ضروری است.

در نهایت، یکی دیگر از جنبه های اساسی برای پیشگیری از این آتش سوزی ها، افزایش آگاهی و آموزش مردم است. به این ترتیب کل جامعه در حفاظت از آنها سهیم خواهند بود که در اکثر موارد اجتناب از موقعیت های مخاطره آمیز آسان تر می شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.