مساحت بزرگترین جنگل جهان چقدر است؟

حتماً در مورد اهمیت جنگل ها در عملکرد نظم جهان طبیعی خوانده اید. هر گونه گیاهی روی زمین به نوعی به جنگل ها وابسته است. جنگل برای حیوانات وحشی به عنوان پناهگاه و برای انسان، منبع امرار معاش یا وسیله ای است که از طریق آن برخی نیازهای ما برآورده می شود. آنچه به آن می افزاید این واقعیت است که جنگل ها خانه ۸۰ درصد از تنوع زیستی زمینی از جمله گیاهان و جانوران هستند. همچنین بیش از ۳۱ درصد از مساحت جهان را جنگل ها پوشش می دهند. ما لیستی جامع از بزرگترین جنگل های جهان را برای شما آورده ایم که باید در مورد آنها بدانید!

بزرگترین جنگل های جهان

جنگل بارانی آمازون

مساحت: ۵٫۵ میلیون کیلومتر مربع

جنگل بارانی آمازون که به عنوان یکی از بزرگترین جنگل‌های جهان در نظر گرفته می‌شود، جنگلی استوایی است که در آمریکای جنوبی واقع شده است. این جنگل موقعیت خود را با ۹ کشور از جمله بولیوی، برزیل، کلمبیا، اکوادور، گویان فرانسه، پرو، سورینام و ونزوئلا به اشتراک می گذارد. به عنوان بزرگترین جنگل در جهان، بیش از ۳۵۰ قومیت در جنگل های آمازون زندگی می کنند. این شهر خانه ۴۰۰۰۰ گونه گیاهی، ۱۳۰۰ گونه پرنده، ۲۲۰۰ گونه ماهی، ۴۲۷ نوع پستاندار، ۴۳۰ گونه دوزیست، ۳۸۰ گونه خزنده و همچنین خانه بیش از ۲٫۵ میلیون نوع مختلف از حشرات است. جنگل های بارانی آمازون همچنین منبع ۲۰ درصد اکسیژن زمین است و همه اینها با هم برای بازتاب اهمیت جنگل های بارانی آمازون کافی است.

جنگل بارانی کنگو، آفریقا

مساحت: ۳ میلیون کیلومتر مربع

دومین جنگل بزرگ ما در فهرست بزرگ‌ترین جنگل‌های جهان، جنگل‌های بارانی کنگو، آفریقا در سراسر مرزهای شش کشور، یعنی کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC)، گینه استوایی و گابن واقع شده است. جنگل بارانی کنگو خانه حدود ۶۰۰ گونه درخت، ۱۰۰۰۰ گونه جانوری و بیش از ۱۰۰۰ گونه پرنده است. همچنین دومین رودخانه بزرگ روی کره زمین، یعنی رودخانه کنگو، و یک واقعیت منحصر به فرد دیگر در مورد این جنگل بارانی است که حوضه کنگو همچنین تنها پناهگاه هر سه گونه گوریل یعنی گوریل دشتی، گوریل کوهستانی و گوریل بومی دشت شرقی در خطر انقراض است.

بزرگترین جنگل جهان

جنگل بارانی معتدل والدیوین، آمریکای جنوبی

مساحت: ۲۴۸۱۰۰ کیلومتر مربع

جنگل بارانی معتدل والدیوین، سومین جنگل بزرگ قلمرو نو استوایی واقع در آمریکای جنوبی. این جنگل با شیلی و آرژانتین مرز مشترک دارد و در دسته جنگل های پهن برگ معتدل و مخلوط قرار می گیرد. این مکان خانه تعدادی از گونه های گیاهی و جانوری عجیب و غریب از جمله چوسکوآ کویلا، نالکا، پودو جنوبی (کوچکترین گوزن جهان)، کدکود (کوچکترین گربه آمریکای جنوبی) و حتی کوپیهو که گل ملی شیلی است، است. جنگل بارانی Valdivian همچنین تنها جنگل بارانی است که از یخچال های طبیعی تشکیل شده است.

جنگل ملی تونگاس

مساحت: ۶۸۰۰۰ کیلومتر مربع

یکی از بزرگ‌ترین جنگل جهان، جنگل ملی تونگاس است که در فهرست ما نیز یکی از مهمترین جنگل‌های جهان است. بزرگترین جنگل ملی ایالات متحده، یک جنگل بارانی معتدل است و تعداد زیادی از گونه های گیاهی و جانوری در حال انقراض را در خود جای داده است. جنگل ملی تونگاس برای بیش از ۷۵۰۰۰ نفر سرپناه و وسایل امرار معاش ارائه می دهد و از جزایر، کوه ها، یخچال های طبیعی و غیره تشکیل شده است. همچنین بیشترین تعداد عقاب های طاس و گونه های مختلف خرس قهوه ای، گوزن، خوک دریایی، نهنگ گوژپشت، کوهستان را در خود جای داده است. بز، نهنگ قاتل، سمور دریایی، فوک مو، خرس سیاه، گرگ.

جنگل بارانی شیشوانگبانا

مساحت: ۱۹۲۲۳ کیلومتر مربع

جنگل بارانی شیشوان‌بانا چین یکی از بزرگترین جنگل‌های آسیا و جهان است. ۱۶ درصد از کل تنوع گیاهی چین را شامل می شود و بیش از ۵۰۰۰ گونه از گیاهان آوندی را شامل می شود. این جنگل بارانی برای اکوسیستم چین بسیار مهم است زیرا بخش قابل توجهی از پرندگان، پستانداران، خزندگان و دوزیستان چین را در خود جای داده است. برخی از گونه‌های کلیدی جنگل‌های بارانی شیشوانگ‌بانا شامل فیل‌های آسیایی، طاووس سبز و ببرهای هند و چینی است. این جنگل بارانی خاص را می توان بر اساس ترکیب آن به سه دسته تقسیم کرد: پوشش گیاهی جنگل های بارانی استوایی، جنگل های بارانی استوایی کوهستانی و فصلی گرمسیری.

جنگل بزرگ سانداربان

مساحت: ۱۰۰۰۰ کیلومتر مربع

Sundarbans سزاوار جنگل برجسته در لیست ما از بزرگترین جنگل های جهان و همچنین جنگل های کشور هند است. این جنگل که بین منطقه هندی بنگال غربی و بخش Khulna بنگلادش واقع شده است، جنگل حرا است که در آن بیش از ۲۹۰ گونه پرنده، ۱۲۰ گونه ماهی، ۴۲ گونه پستاندار، ۳۵ گونه خزندگان و هشت گونه دوزیست زندگی می کنند. گونه های در حال انقراض که در ساندربان زیستگاه پیدا می کنند ببرهای سلطنتی بنگال، لاک پشت های رودخانه شمالی، لاک پشت های دریایی ریدلی زیتونی، تمساح دهانه رودخانه، دلفین گنگ، لاک پشت های زمینی، لاک پشت های دریایی پوزه عقابی و شاه خرچنگ هستند. آنچه به اهمیت ساندربن می افزاید این واقعیت است که این منطقه بزرگترین منبع تولید جنگلی در بنگلادش است و بنابراین سهم مهمی در اقتصاد آن دارد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “بستنی در کشورهای مختلف چگونه است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

جنگل داینتری، استرالیا

مساحت: ۱۲۰۰ کیلومتر مربع

جنگل بارانی Daintree نام خود را از Richard Daintree که یک عکاس و زمین شناس استرالیایی بود گرفته است. Daintree که در ساحل شمال شرقی کوئینزلند استرالیا واقع شده است، قدیمی ترین جنگل بارانی جهان است که تخمین زده می شود حدود ۱۳۵ میلیون سال قدمت داشته باشد. جنگل بارانی Daintree که در فهرست میراث جهانی قرار دارد، به‌خاطر تاج‌پوش‌های زیبا و سرسبز، کوه‌ها و دره‌های پوشیده از جنگل معروف است. این نه تنها یکی از بزرگترین جنگل های جهان است، بلکه یک جاذبه توریستی محبوب است که مردم را از سراسر جهان جذب می کند.

پارک ملی کینابالو

مساحت: ۷۵۴ کیلومتر مربع

پارک ملی کینابالو که در سال ۱۹۶۴ تأسیس شد، اولین سایت میراث جهانی مالزی است. بیش از ۴۵۰۰ گونه گیاهی و جانوری در این شهر زندگی می‌کند که از حدود ۳۲۶ گونه پرنده و ۱۰۰ گونه پستاندار تشکیل شده است. پارک ملی کینابالو در ۴ منطقه آب و هوایی مختلف قرار دارد و به همین دلیل دارای تنوع غنی از بلوط کوهستانی، رودودندرون، جنگل های مخروطی، گیاهان چمنزاری آلپ و بوته های کوتاه رشد است. زالو قرمز غول پیکر کینابالو و کرم خاکی غول پیکر کینابالو دو گونه از گونه های جانوری بومی منطقه هستند.

ذخیره‌گاه جنگلی سینهاراجا، سریلانکا

مساحت: ۱۱۱٫۹ کیلومتر مربع

ذخیره‌گاه جنگلی سینهراجا یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های جهان است که توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی و ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شده است. در سال ۱۹۷۸ تاسیس شد و توسط اداره حفاظت از جنگل اداره می شود. ۵۰ درصد از گونه های بومی پروانه، دوزیستان، پرندگان، مارها و ماهیان سریلانکا در منطقه حفاظت شده جنگلی سینهراجا یافت می شوند. مهمتر از آن، ۹۵٪ گونه های پرندگان بومی در آن زندگی می کنند. این منبع مهمی امرار معاش برای جمعیت محلی است که در مرزهای این ذخیره گاه خاص زندگی می کنند و بنابراین سهم مهمی در اقتصاد سریلانکا دارد.

بزرگترین جنگل جهان

جنگل ابر Mindo-Nambillo

۸۶ کیلومتر مربع

جنگل میندو، جنگل ابر واقع در آمریکای جنوبی یکی از بزرگترین جنگل های جهان است. جنگل ابر Mindo-Nambillo خانه بیش از ۴۵۰ گونه مختلف پرنده است. مردم Yumbo-Nigua، یک جامعه قبیله ای برای خود در این جنگل ها زیستگاه و سرپناهی پیدا می کنند و از طریق آن امرار معاش می کنند. جدا از این، یک مکان زیست محیطی مهم و یکی از جاذبه های گردشگری کلیدی آمریکای جنوبی است. جنگل Mindo همچنین دارای بیش از ۴۵۰۰ گونه ارکیده و سایر گونه‌های گیاهی مانند درختان سدرو، آگواکاتیلو، آرایان، کانلو و گیاهانی مانند انواع توت‌ها، فلفل قرمز تپه‌ای و ارتیگا است که پوشش اکولوژیکی آن را تشکیل می‌دهند.از این رو، اینها ۱۰ جنگل بزرگ در جهان هستند که زیستگاه گونه های مختلف و زیستگاه حیوانات وحشی هستند!

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.