با فرزند نوجوانم چگونه رفتارکنم؟

با فرزند نوجوانم چگونه رفتارکنم؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”با فرزند نوجوانم چگونه رفتارکنم؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

در واقع به دلیل حساس بودن سن نوجوانان ۱۰ تا ۱۹ سال توصیه می شود که نکات تربیتی را به دقت مطالعه کنید و با توجه به شناخت و رفتار نوجوانانتان با آن ها برخورد مناسبی داشته باشید.

فرزند نوجوان‌تان را درک کنید

یک کودک به نوجوان تبدیل می‌شود و تازه در دوران نوجوانی بلوغ را نیز تجربه می‌کند. پس بله، آنها تغییر بسیار زیادی را پشت سر می‌گذارند و همین می‌تواند برای آنها ترسناک باشد! وقتی که نوجوان شما سعی می‌کند با این تغییرات کنار بیاید، ممکن است در بهترین حالت خود نباشد. چگونگی رفتار آنها در کنار شما، چگونگی صحبت کردن آنها با شما و با باقی دنیا هم تغییر می‌کند.

اجازه دهیم نوجوان تجربه کند

اینکه شما مداوم آن ها را از کاری منع می کنید کار درستی نیست. نهایت می توانید یک یا دو بار به آن ها گوشزد کنید. بیش از این واقعا نمی توانید این کار را انجام دهید و فرزندتان کار خودش را می کند. اجازه دهید او خودش به اشتباهاتش پی ببرید. چه اشکالی دارد اگر یک بار زمین بخورد. قطعا دفعه بعد به حرف شما اهمیت خواهد داد.

از روش دوستی استفادهکنیم

از دیگر نکات مهم در تربیت نوجوانان این است که با فرزند خود دوست باشید. به جای اینکه از موضع قدرت به مسائل نگاه کنید و خود را همه کاره و همه چیز تمام ببینید ومدام به فرزندتان امر و نهی کنید، سعی کنید از در دوستی با آن ها وارد شوید. اگر با نوجوانتان دوست و رفیق باشید می توانید کاری کنید که آنها حتی درباره کوچکترین مسائل زندگی و حتی مسائل جنسی نیز با شما راحت صحبت کنند.

ارتباط با نوجوان

فرزندتان را مسئولیت پذیر تربیت کنید

اول اینکه سعی کنید کارهایی را به او محول کنید که از عهده اش بر بیاید. مثلا تمیز کردن اتاقش و حتی غذا درست کردن و تعمیرات بعضی از وسائل منزل را به آن ها بسپارید. اجازه دهید او در قبال کارهایی که انجام می دهند پاسخگو باشند. این تکنیک از او در جامعه یک فرد پخته و مسئول بسازد.

تکیه بر نقاط قوت

با مشاهده ی برخی ضعف‌ها، نوجوان را تحقیر و سرزنش و یا با دیگران مقایسه‌اش نکنیم بلکه بیشتر سعی نمائیم برای از بین بردن ضعف‌هایش قوتش را تجلی بخشیم.

 انتظار به اندازه

با کسب شناخت همه جانبه از نوجوان در سن بلوغ باید بدانیم هنوز تمام ویژگی های اخلاقی و رفتاری او کامل نشده است. و خطا و اشتباه در رفتار او بسیار مشاهده می شود .

اما با صبر وحوصله می توان کم کم مشکلاتش را مرتفع کرد. پس  به اندازه ی توان و ظرفیت وجودیش از وی انتظار داشته باشیم.

هنگام برقراری ارتباط با فرزندتان از این موارد پرهیز کنید

– فریاد زدن، نیش و کنایه زدن یا غر زدن بر سر آنها برای انجام کارها.

– توهین کردن یا دستور دادن به آنها در مقابل دوستان‌شان.

– بحث و جدل در مورد همه چیز برای به کرسی نشاندن حرف خودتان فقط به این دلیل که شما پدر و مادر هستید.

یک نوجوان در واقع فردی نیمه‌ بالغ است که نیاز به کمی راهنمائی دارد. این‌که مدام به آنها بگویید چه بکنند و چه نکنند ابدا ایده‌ی خوبی نیست! اما گنجاندن آنها به عنوان عضوی مهم در گفت‌وگوها قطعا موثر خواهد بود. پس با آنها ارتباط برقرار کنید!

نتیجه

معمولا نوجوانان زمانی که به سن بلوغ می رسند با انواع کارها و رفتارهای خوب و بد آشنا می شوند. به عنوان مثال جر و بحث کردن، مخالفت کردن، دروغ گفتن، اعتیاد به سیگار و مواد مخدر، بدرفتاری، بی محبتی و بی تفاوتی نسبت به مسائل زندگی و از این دست مشکلات، حساسیت والدین را نسیبت به این مسائل بیشتر می کند. به همین دلیل روش برخورد و نحوه تربیت نوجوانان برای والدین به یک چالش مبدل شده است و باعث شده بسیاری از والدین نتوانند آن گونه که باید فرزند خود را تربیت کنند و تنها کسانی که بر روی نوجوانانشان حساس هستند، می تواننید نسبت به تربیت آن ها موفق باشند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.