طرز ساخت روغن نعناع به راحتی در خانه

*این مقاله در شهریور ماه ۱۴۰۲ بروزسانی شده است.

روغن نعناع معمولاً برای آرامش و کاهش استرس استفاده می شود و در واقع شواهدی وجود دارد که می تواند به سردردهای تنشی ، درد شکم و مشکلات گوارشی کمک کند. درست کردن روغن نعناع در خانه بسیار ساده است. شما اساساً فقط به برگ نعناع ، روغن زیتون (یا روغن مشابه) و یک شیشه نیاز دارید. خودشه! به زودی مقداری روغن نعناع خانگی خواهید داشت که ماه ها برای شما ماندگار می شود.

طرز تهیه روغن نعناع خانگی

آنقدر برگ نعناع جمع آوری کنید تا مقدار مورد نظر روغن تولید شود. در حالت ایده آل ، نعناع باید تازه تهیه شود. اگر این یک گزینه نیست ، خوب است که یک بسته یا دو بسته از فروشگاه بخرید.فقط از برگهای پهن و سبز استفاده کنید. گرفتن ساقه از گیاه نعناع می تواند باعث مرگ آن شود.

نکته: اگر خودتان نعناع می چینید ، بهترین زمان برای برداشت برگها درست قبل از شروع گلدهی آنها است. این زمانی است که آنها قوی ترین خواهند بود.

نعناع خود را کاملاً با آب خنک و تمیز بشویید. برگها را در یک صافی قرار دهید و یک جریان آب روی آنها بریزید تا گرد و غبار ، خاک و زباله ها پاک شوند. برای تمیز کردن کامل تر ، می توانید نعناع خود را در یک کاسه کم عمق به مدت ۵-۱۰ دقیقه خیس کنید.

هنگام شستن برگ های نعناع خود را بازرسی کنید و هر گونه ای که مریض ، آسیب دیده یا تغییر رنگ یافته به نظر می رسد کنار بگذارید.شستشوی اولیه خوب نعناع به شما کمک می کند تا اطمینان حاصل کنید که هیچ ماده خارجی به روغن نهایی شما نرسد.

اجازه دهید برگ های نعناع شما کاملاً در هوا خشک شوند. برگها را به آرامی تکان دهید تا آب اضافی از بین برود ، سپس آنها را در یک لایه روی میز ، تخته برش یا سطحی مشابه بچینید. در صورت لزوم ، با نوار انگشت خود برگها را صاف کنید تا از خشک شدن یا جمع شدن آنها جلوگیری شود.

همچنین می توانید برگهای نعناع هنوز مرطوب خود را روی یک حوله تمیز یا یک لایه دستمال کاغذی تا شده قرار دهید تا رطوبت بیشتری جذب شود.

قبل از شروع فرآیند استخراج روغن ، برگهای نعناع شما باید کاملاً خشک شوند.

آماده سازی مواد اولیه برای تهیه روغن نعناع

برگهای نعناع را به آرامی با یک جسم سنگین له کنید.
اگر ترجیح می دهید ، می توانید برگ های نعناع خود را به سادگی با دست پاره کرده و فشار دهید.
له کردن نعناع باعث می شود گیاهان روغن های طبیعی خود را آزاد کنند و یکی از مهمترین مراحل در تهیه انواع اسانس در خانه است.

مراقب باشید که برگها را بیش از حد آسیاب نکنید ، زیرا ممکن است باعث تلخ شدن آنها شود و بعداً فشار آنها را سخت تر کند. شما فقط می خواهید جو معطر آنها را باز کنید ، نه اینکه آنها را خراب کنید.

 برگها را برداشته و در انتهای ظرف خود قرار دهید. تا جایی که می توانید برگ را به ظرف اضافه کنید ، اما مطمئن شوید که در قسمت فوقانی فضای کافی برای جابجایی محتویات داخل آن باقی مانده است.

پیشنهاد می کنیم مقاله “ اسانس های گیاهی ” را نیز مطالعه بفرمایید.

انتخاب یک ظرف با درپوش که مهر و موم محکم ایجاد کند بسیار مهم است ، زیرا قرار گرفتن در معرض هوا می تواند باعث خراب شدن روغن های گیاهی شود.
ظروف ساخته شده از شیشه یا سرامیک بهترین کار را خواهند کرد ، زیرا دیگر نگران آلودگی این مواد به روغن با پلاستیک یا فلز نباشید.

برگها را با روغن حامل ملایم و بدون بو بپوشانید. روغن کافی بریزید تا نعناع کاملاً غوطه ور شود. پس از اتمام کار ، شیشه را تکان دهید تا برگها بچرخند و به آنها کمک کنید تا بهتر در روغن حامل ترکیب شوند.

به خاطر داشته باشید که نسبت زیاد روغن حامل به نعناع غلظت روغن نهایی شما را کاهش می دهد.

 روغن زیتون ، انگور ، بادام و جوانه گندم همه انواع روغنهای ملایمی هستند که برای تهیه روغنهای ضروری در خانه مناسب هستند.

شیشه را به مدت ۲۴-۴۸ ساعت در یک مکان گرم و تاریک بگذارید. ظرف را محکم ببندید و آن را در گوشه ای از آشپزخانه ، انبار ، حمام یا ایوان خود قرار دهید. هر منطقه ای کار می کند تا زمانی که خیلی گرم یا سرد نباشد. به همین دلیل ، ایده خوبی است که روغن خود را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

اگر در آب و هوای سردتر زندگی می کنید ، شیشه خود را در نزدیکی منبع گرما یا داخل یک کابینت عایق قرار دهید تا در دمای مطلوب نگه داشته شود.دمای بالاتر باعث ترشح بیشتر روغن موجود در برگ های نعناع می شود.

فواید روغن نعناع

میکروب ها را از بین می برد
خارش را متوقف میکند
تسکین درد
جلوگیری یا کاهش استفراغ
به بدن کمک می کند تا مخاط را از بین ببرد
کاهش اسپاسم عضلات
کاهش نفخ معده
تعریق را ترویج میدهد
گردش خون را افزایش میدهد

علائم سندرم روده تحریک پذیر را کاهش می دهد

اکثر تحقیقات روی روغن نعناع به بررسی تأثیر آن بر شرایط گوارشی ، به ویژه سندرم روده تحریک پذیر (IBS) پرداخته اند.

با توجه به NCCIH ، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد روغن نعناع نازک با روکش روده ای می تواند علائم IBS را کاهش دهد.

IBS یک بیماری گوارشی مزمن است که باعث درد شکم و حملات مکرر اسهال ، یبوست یا هر دو می شود. یک بررسی جامع از مطالعات بیش از یک دوره ۵۰ ساله نشان داد که کپسول نعناع روکش دار روده ای یک گزینه درمانی ایمن و م forثر برای درد IBS است.

سوء هاضمه را برطرف می کند

شایان ذکر است که روغن نعناع نیز می تواند باعث سوزش سر دل و رفلاکس اسید شود. بهتر است در مورد سوء هاضمه مداوم با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “تمرین مهربانی با خود ” را نیز مطالعه بفرمایید.

حالت تهوع را برطرف می کند

NCCIH می گوید شواهد کافی برای اثبات اینکه روغن نعناع می تواند حالت تهوع را کاهش دهد وجود ندارد.

با این حال ، یک کارآزمایی بالینی تصادفی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که استنشاق بخار روغن نعناع از طریق دستگاه نبولایزر ، تعداد ، مدت و شدت تهوع و استفراغ را در افرادی که از جراحی قلب بهبود می یابند کاهش می دهد.

منبع معتبر مطالعه دیگری نشان داد که استنشاق اسانس نعناع تأثیر قابل توجهی بر تهوع و استفراغ در زنان باردار مبتلا به تهوع صبحگاهی ندارد. به نظر می رسد این نشان می دهد که رایحه درمانی با روغن نعناع می تواند برای برخی از دلایل تهوع مفید باشد ، اما نه برای برخی دیگر.

افراد نباید از روغن های ضروری خالص به صورت خوراکی برای درمان حالت تهوع استفاده کنند.

فواید روغن نعناع

سایر مزایای احتمالی روغن نعناع

برخی از مطالعات نشان می دهد که روغن نعناع ممکن است در موارد دیگر کمک کند ، مانند:

ویروس ها: یک بررسی ۲۰۲۰ نشان داد که نعناع دارای فعالیت ضد ویروسی در برابر ویروس هایی مانند ویروس های هرپس سیمپلکس و آنفلوانزای نوع A است.

عفونت ها: روغن نعناع در آزمایشات آزمایشگاهی در برابر برخی از گونه های باکتری – از جمله سالمونلا ، اشرشیاکلی و استافیلوکوکوس اورئوس – ضد باکتری است.

خارش مزمن: یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ منبع معتبر نشان می دهد که روغن نعناع ممکن است تسکین ایمن و موثری از خارش مزمن ایجاد کند.

عملکرد ورزشی: یک مطالعه کوچک ۲۰۱۴ در ۳۰ دانش آموز نشان می دهد که روغن نعناع ممکن است چندین اندازه گیری عملکرد ورزشی مانند توانایی پرش یا قدرت گرفتن را بهبود بخشد.

روغن نعناع چگونه به شادابی موها کمک می کند؟

یکی از مواد رایج موجود در روغن نعناع، منتول است.

منتول که مسئول اثر خنک کنندگی و طراوت این روغن است، نیروی محرکه بسیاری از فواید نعناع است و وجود آن به تحریک و تسکین بیماری های مختلف در بدن کمک می کند. اگرچه منتول در روغن های دیگر نیز یافت می شود، نعناع حاوی یکی از بالاترین غلظت ها است، به این معنی که اثرات آن در هنگام استفاده از این روغن قوی ترین است.

فواید روغن نعناع برای مو

ممکن است به تقویت گردش خون کمک کند

اگرچه تحقیقات در این مورد هنوز نسبتاً محدود است، اما اندک اثرات موفقیت آمیز منتول بر گردش خون را هنگامی که روی پوست اعمال می شود نشان داده است.

این بدان معنی است که روغن نعناع می تواند به افزایش جریان خون، تحریک نواحی مختلف بدن و بهبود سلامت کلی کمک کند.

این توانایی استدلال بسیار خوبی برای استفاده از روغن نعناع فلفلی در رشد مو ایجاد می کند، زیرا افزایش گردش خون می تواند به حفظ سلامت فولیکول های مو کمک کند و به مرور زمان یک محیط سالم را برای موهای ضخیم تر و بلندتر تسهیل کند.

می تواند سلامت پوست سر را بهبود بخشد

روغن نعناع یک ضد التهاب است، به این معنی که می تواند به کاهش قرمزی و سوزش در نقاط خاصی از بدن کمک کند. همچنین یک ضد میکروب و ضد عفونی کننده است، بنابراین برای مبارزه با عفونت های روی پوست عالی است.

ترکیب این عوامل، نعناع فلفلی را به یک داروی خوب برای تسکین و پاکسازی خارش و تحریک پوست سر تبدیل می کند. در واقع، یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داد که وقتی نعناع رقیق شود، در واقع می تواند خارش ناشی از موارد خارش را تسکین دهد. بنابراین افزودن روغن نعناع به پوست سر می تواند شانس دستیابی به موهای سالم را افزایش دهد.

ممکن است بتواند از ریزش مو جلوگیری کند

هنوز اطلاعات زیادی در مورد اینکه نعناع  واقعاً می تواند در برابر ریزش مو در انسان مؤثر باشد، شناخته نشده است، با این حال یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ که روی موش ها انجام شد تأیید کرد که ممکن است در آینده به یک ابزار مفید تبدیل شود.

این مطالعه نشان داد که محلول روغن نعناع رقیق شده، هنگامی که روی موها استفاده می شود، نتایج بهتری برای رشد مو نسبت به داروی رایج ماینوکسیدیل، یک داروی مورد تایید FDA برای مو ایجاد می کند.

 چگونه از روغن نعناع برای موهای خود استفاده می کنید؟

برای بهترین نتیجه، استفاده از آن روی مو و پوست سر باید به طور منظم (ترجیحاً روزانه) باشد و به عنوان بخشی از روال معمول مراقبت از مو تکمیل شود.

اگر مطمئن نیستید که چگونه آن را به کار ببرید، در اینجا چند تکنیک متداول برای کمک به شروع کار آورده شده است:

مانند تقریباً همه روغن‌های ضروری، نعناع نیز یک ماده بسیار غلیظ است. بنابراین، اگر می خواهید آن را در موهای خود قرار دهید، ابتدا باید آن را رقیق کنید.

توصیه می‌کنیم از روغن‌های حامل مانند آرگان یا جوجوبا استفاده کنید، زیرا این روغن‌ها معمولاً فواید زیادی برای مو نیز دارند. اگر از آکنه یا پوست سر چرب رنج می برید جوجوبا انتخاب خوبی است زیرا منافذ شما را مسدود نمی کند.

روغن نعناع را با روغن حامل انتخابی خود ترکیب کنید و به طور یکنواخت روی پوست سر و از وسط قسمت تا انتهای موهایتان ماساژ دهید. مطمئن شوید که در هر قاشق چای خوری روغن حامل بیش از دو قطره اضافه نکنید.

بگذارید چند دقیقه بماند و سپس بشویید. احساس سوزن سوزن شدن خفیف روی پوست طبیعی است، پس نترسید! اما اگر بیش از حد زیاد شد یا شروع به درد کرد، حتما فورا آن را بشویید.

به شامپو و یا نرم کننده خود اضافه کنید

 به سادگی ۵ قطره را به شامپو یا نرم کننده موجود خود اضافه کنید و خوب تکان دهید. به طور معمول در حمام استفاده کنید.

با استفاده از این روش ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا نتایج نشان داده شود، اما برای آن دسته از ما که واقعاً تمایلی به اضافه کردن چیزهای شدید به کارهای روزمره خود نداریم، یک انتخاب عالی است.

نعناع به خودی خود یک ماده بسیار رایج در بسیاری از شامپوها و نرم کننده ها است که بیشتر به دلیل بوی طراوت و همچنین احساس آرامش آن است.

با این حال، این محصولات احتمالاً حاوی هیچ روغن ضروری واقعی در آنها نیستند، بنابراین مزایای آن برای موهای شما در مقایسه با آن محدود خواهد بود.

پوست سر را ماساژ دهید

انجام ماساژ پوست سر با مخلوط روغن نعناع و حامل می تواند راهی عالی برای تقویت فولیکول های مو بدون نیاز به انتظار باشد.

همچنین اگر فردی هستید که اغلب از سردردهای تنشی رنج می‌برید، انجام این روش ایده خوبی است، زیرا گفته می‌شود که رایحه خنک‌کننده به تسکین درد کمک می‌کند.

حتی اگر روغن نعناع طبیعی باشد، اما در صورت استفاده نادرست می تواند بسیار خطرناک باشد.

اطمینان حاصل کنید که همیشه روغن نعناع را قبل از استفاده از آن روی پوست سر یا موهای خود رقیق کنید( یعنی با کمک گرفتن از متخصصین طب سنتی بپرسید و با یک روغن حامل رقیق نمایید)، زیرا عدم انجام این کار می تواند منجر به راش های دردناک و سوزش شود.

 

آیا روغن نعناع می تواند به شوره سر کمک کند؟

 

آیا روغن نعناع می تواند به شوره سر کمک کند؟

خواص تسکین دهنده و ضد التهابی نعناع برای کاهش شوره سر بسیار موثر است، به خنک شدن پوست سر و همچنین جلوگیری از تحریک بیشتر کمک می کند.

برای احساس اثرات روغن نعناع برای شوره سر، کافی است چند قطره به شامپو موجود خود اضافه کنید و به طور معمول استفاده کنید.

آیا روغن نعناع می تواند باعث تحریک پوست سر شود؟

روغن نعناع در صورت مصرف بیش از حد در یک زمان ممکن است باعث تحریک پوست سر شود. این به دلیل قدرت طبیعی روغن است.

مطمئن شوید که همیشه روغن نعناع خود را قبل از استفاده به درستی با روغن حامل رقیق کنید و مصرف آن را حداکثر به یک بار در روز محدود کنید.

آیا روغن نعناع می تواند به موهای شما آسیب برساند؟

روغن نعناع نباید هیچ آسیبی به موهای شما وارد کند، تا زمانی که به درستی از آن استفاده کنید.

استفاده از نعناع  روی موهایتان در حالی که هنوز رقیق نشده است به دلایل مختلفی می تواند خطرناک باشد – بنابراین تا زمانی که مراحل صحیح را دنبال می کنید، باید از آن استفاده کنید.

آیا روغن نعناع به خارش پوست سر کمک می کند؟

نه تنها می تواند به پایان شوره سر شما کمک کند، بلکه می تواند خارش ناخوشایند ناشی از آن را نیز کاهش دهد. خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی طبیعی نعناع بیشتر به این تسکین کمک می کند.

3.5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

2 دیدگاه در “طرز ساخت روغن نعناع به راحتی در خانه

سلام دستور تهیه روغن نعناع خیلی مفید بود ممنون

سلام
ممنون از نظر جنابعالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.