چرا نمیتوانم گرما را تحمل کنم؟

آب و هوای بسیار گرم می تواند باعث ناراحتی شدید در برخی افراد شود و این به عنوان “عدم تحمل گرما” شناخته می شود. آیا می خواهید در مورد این مساله بیشتر بدانید؟ به خواندن این مطلب ادامه دهید تا آن را برای شما توضیح دهیم.

دمای محیط می تواند بر افراد تأثیر متفاوتی بگذارد. از این نظر، بسیاری از مردم هوای گرم به شدت متنفرند. با این حال، مشکل زمانی است که، فراتر از یک نارضایتی، این فرد قادر به تحمل دمای بالا نیست و دچار آسیب میشود، که می تواند به عنوان عدم تحمل گرما شناخته شود.

برای درک این پدیده مهم است که بدانید بدن به طور خودکار دمای خود را تنظیم می کند. این از طریق هیپوتالاموس به دست می آید، که مکانیسم های مختلف محیطی را فعال می کند تا دما را در مقادیر طبیعی نگه دارد. هیپوتالاموس در قاعده مغز قرار دارد و بر احساس تشنگی، گرسنگی و تولید شیر مادر نیز تأثیر دارد.

عدم تحمل گرما سندرمی است که در آن افراد در دمای بالا احساس ناراحتی شدید می کنند. این می تواند باعث تعریق بیش از حد و احساس گرمازدگی شود.

علت عدم تحمل گرما چه می تواند باشد؟

دلیل خاص که چرا این سندرم ایجاد می شود هنوز ناشناخته است. با این حال، مطالعات نشان می دهد که خطا در کارکرد برخی از ژن ها می تواند یک عامل مستعد کننده باشد. از سوی دیگر، برخی از متخصصان ترجیح می دهند آن را به عنوان یک مشکل روانی درمان کنند.

به طور کلی، همه موقعیت هایی که بر تنظیم دمای مرکزی یا محیطی تأثیر می گذارند می توانند باعث عدم تحمل گرما شوند. علاوه بر این، آسیب شناسی ها یا مواردی که متابولیسم افراد را تسریع می کنند نیز از عوامل ایجاد کننده عدم تحمل گرما هستند.

علت عدم تحمل گرما چه می تواند باشد؟

مصرف داروها

استفاده از دارو احتمالاً شایع ترین علت حساسیت به گرما است. داروهایی مانند ضد احتقان ها که برای درمان آلرژی ها و داروهای ضد فشار خون استفاده می شوند مسئول موارد عدم تحمل گرما هستند. همه این داروها از تولید عرق جلوگیری می کنند، بنابراین بدن نمی تواند گرما را به خودی خود دفع کند. علاوه بر این، ضداحتقان‌ها فعالیت ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهند، بنابراین بدن گرمای بیشتری تولید می‌کند.

کافئین

کافئین یک ماده محرک است که توانایی افزایش ضربان قلب و سرعت بخشیدن به متابولیسم را دارد. به این ترتیب بدن گرمای بیشتری نسبت به شرایط عادی تولید می کند که می تواند باعث ایجاد مشکل شود.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید یک بیماری است که با تولید بیش از حد هورمون های تیروئید به ویژه تیروکسین مشخص می شود. این هورمون با افزایش تولید انرژی در رشد و تکامل فرد دخالت می کند. بیش از حد متابولیسم را تسریع می کند، که دمای بدن را افزایش می دهد.

یائسگی

با رسیدن به سن معینی، زنان دچار عدم تعادل هورمونی می شوند که به مرحله تولید مثل پایان می دهد. این به عنوان یائسگی شناخته می شود. تغییرات هورمونی متحمل یک سری علائم از جمله حساسیت به گرما می شود که می تواند به صورت احساس گرگرفتگی ظاهر شود.

اسکلروز چندگانه

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری جدی است که سیستم عصبی مرکزی و محیطی را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری با یک واکنش خود ایمنی مشخص می شود که در آن غلاف میلین که اعصاب را می پوشاند از بین می رود. این بدان معنی است که تکانه های عصبی نمی توانند به درستی منتقل شوند.

عدم تحمل گرما یک عارضه شایع در این بیماری است، زیرا هیپوتالاموس قادر به ارسال موثر دستور کاهش دما نیست. البته افزایش دمای بدن این بیماران با خستگی جسمی، شناختی و روانی اجتماعی نیز مرتبط است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

ظاهر شدن این مشکل ممکن است زمان بر باشد، اما زمانی که ظاهر شود بین ۱ تا ۲ روز طول می کشد. در بیشتر موارد، افرادی که از آن رنج می برند، عامل محرک را ایجاد مشکل را می دانند. با این حال، زمانی که هیچ علت مشخصی وجود ندارد یا علائم بیش از دو روز طول می کشد، همیشه باید به پزشک مراجعه کنید.

از سوی دیگر، افرادی که از مولتیپل اسکلروزیس رنج می‌برند، باید بسیار مراقب علائم دیر باشند. اگر دید تار می شود، مهم است که به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است یک سری تغییرات عصبی، به ویژه بینایی، ناشی از نارسایی حرارتی باشد.

تشخیص عدم تحمل گرما

تشخیص این وضعیت کاملاً پیچیده است و معمولاً یک چالش برای متخصص است. اول از همه، پزشک باید مجرب باشد. علائمی که ممکن است ظاهر شوند عبارتند از:

احساس گرمای شدید همراه با هیپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد.
سردرد و سرگیجه.
ضعف عضلانی همراه با گرفتگی.
افزایش دمای بدن.

همه این علائم معمولاً در محیط های گرم ظاهر می شوند. علاوه بر این، برای تلاش برای یافتن علت احتمالی، پزشک باید تاریخچه پزشکی بیمار را تجزیه و تحلیل کند و آزمایشات مختلفی را انجام دهد.

چرا دهانم تلخ است؟ ۶ علت که باعث تلخ شدن دهان میشود

چرا نمیتوانم گرما را تحمل کنم؟

درمان و پیشگیری

برای جلوگیری از تمام علائمی که این سندرم به همراه دارد، مهم است که در مناطق خنک بمانید. شرایط ایده آل داشتن یک کولر گازی است، با این حال، کولرهای آبی نیز می توانند مفید باشند. علاوه بر این، همچنین نشان داده شده است که نوشیدن یک لیوان آب سرد ، احتمال حمله عدم تحمل گرما را کاهش می دهد.

از طرف دیگر، اگر علائم قبلاً دیده شده است، مهم است که فعالیت ها را متوقف کرده و فرد را از محیط گرم خارج کنید. هدف اصلی کاهش دمای بدن خواهد بود، بنابراین بیمار باید مقدار زیادی آب بنوشد و در یک مکان خنک بماند.

مهم است که تمام اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری انجام دهید، به خصوص اگر سبقه داشته اید یا اگر یک عامل مستعد کننده دارید. از این نظر علاوه بر پرهیز از فعالیت بدنی در دمای بالا، باید از لباس های گشاد و سبک استفاده کرد.

از سوی دیگر، کنترل عدم تحمل گرما پس از بروز آن بسیار مهم است، زیرا این امر می تواند منجر به حالت بسیار خطرناکی به نام هایپرترمی یا گرمازدگی شود. به همین دلیل، این سندرمی است که هیچ وقت نباید آن را دست کم گرفت و نباید آن را سهل انگاشت.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.