چرا دهانم تلخ است؟ ۶ علت که باعث تلخ شدن دهان میشود

بیدار شدن در صبح با طعم تلخ خفیف در دهان تا حدودی احساس ناخوشایند است، اما به طور کلی این یک چیز بسیار رایج است که با یک مسواک زدن ساده و استفاده از دهانشویه می تواند تنها در چند لحظه از بین برود. . با این حال، موارد دیگری وجود دارد که در آن این تلخی در حفره دهان برای بخش زیادی از روز یا برای مدت طولانی حفظ می شود، چیزی که می تواند نشان دهنده یک مشکل سلامتی خاص یا وضعیتی باشد که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. اگر می خواهید بدانید دلایل این وضعیت چه چیزی می تواند باشد، به خواندن این مقاله  ادامه دهید که در آن به این سوال پاسخ می دهیم که چرا طعم تلخی در دهان دارم.

علت تلخی دهان چیست؟

وجود باکتری های بی هوازی

وقتی صبح از خواب بیدار می شوید، طبیعی است که طعم عجیبی را در دهان خود مشاهده کنید که اغلب می توان آن را چیزی بین اسید و تلخ توصیف کرد. به گفته متخصصان، علت این امر باکتری های به اصطلاح بی هوازی است که درست در پشت زبان قرار دارند و مقدار کمی گوگرد آزاد می کنند. اما چرا در طول روز متوجه این احساس نمی شویم؟ دلیل آن این است که در طول روز بزاق مسئول ناپدید شدن آنها است، اما در شب تولید بزاق ما به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و این باکتری ها در دهان باقی می مانند و باعث ایجاد طعم نامطبوع در هنگام بلند شدن می شوند.این یک وضعیت طبیعی است که برای همه ما اتفاق می افتد، بنابراین دلیلی برای نگرانی یا نشانه ای از شرایطی نیست که سلامت بدن را به خطر بیندازد.

پوسیدگی و شرایط دهان

علت تلخی دهان چیست؟

در موارد دیگر پاسخ این سوال که چرا در دهانم مزه تلخی دارد دقیقاً در همین حفره یافت می شود و آن این است که یک بیماری خاص دهان یا بهداشت نامناسب ممکن است عامل تلخی و بوی بد دهان باشد.

حفره‌های پیشرفته، آبسه‌های دندانی، بیماری‌های پریودنتال، عفونت‌های دهان، التهاب لثه، بیماری‌های لثه، بلغم و دندان مصنوعی نامناسب می‌توانند علت طعم تلخ دائمی در دهان باشند. به همین دلیل ضروری است در صورت ابتلا به هر یک از این بیماری ها در اسرع وقت مراقبت های بهداشتی دهان و دندان را رعایت کرده و در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا طعم نامطبوع تنها زمانی از بین می رود که درمان مناسب انجام شود.

همچنین باید اشاره کنیم که مواردی وجود دارد که بیماران به برخی از اجزای خمیردندان خود حساس بوده و در نتیجه ممکن است تلخی در دهان ظاهر شود. در این صورت فقط لازم است خمیردندان معمولی را برای خمیردندان دیگری که این اجزا را در فرمول خود وارد نمی کند تغییر دهید.

سینوزیت

سینوزیت شرایطی است که با التهاب سینوس های پارانازال اتفاق می افتد که معمولاً به دلیل عفونت ویروسی، باکتریایی یا قارچی رخ می دهد. از علائم اصلی آن می توان به کسالت عمومی، سرفه، تب، سردرد، ناراحتی پشت چشم، حساسیت صورت، گرفتگی بینی و گلودرد اشاره کرد.

به علائم قبلی، در بسیاری از موارد باید از دست دادن حس بویایی و بوی بد دهان با طعم کمی تلخ در دهان را نیز اضافه کنیم. دومی به دلیل ترشحات مخاط بینی ظاهر می شود، زیرا این امر به دلیل حساسیت بیشتر، ترشحات بیشتری را به داخل دهان می ریزد که سرشار از پروتئین است و باعث تکثیر و تکثیر بیشتر باکتری های مسئول تلخی می شود. همه اینها منجر به تولید بیشتر گوگرد در حفره دهان و در نتیجه ایجاد طعم بد می شود.

زردی

زردی به رنگ زردی اشاره دارد که پوست، غشاهای مخاطی و ملتحمه چشم در صورت وجود بیلی روبین بیش از حد در خون به دست می‌آورند. این یک علامت همراه با ابتلا به بیماری‌هایی است، مانند بیماری‌هایی که بر کبد، کیسه صفرا یا پانکراس تأثیر می‌گذارند، اگرچه می‌تواند به دلیل مصرف برخی داروها، اختلالات خونی یا نقص‌های مادرزادی نیز ظاهر شود.

در برخی موارد، زردی ممکن است همراه با علائم دیگری مانند ادرار تیره‌تر، تخلیه مدفوع رسی، خارش و طعم تلخ‌تر در دهان در هنگام صبح ظاهر شود. این علائم بسته به علت زردی می تواند متفاوت باشد و بنابراین، مراجعه فوری به پزشک برای معاینه و درمان ریشه ای مشکل بسیار مهم است.

بیماری هایی که بر کبد تأثیر می گذارد

وظایفی که کبد انجام می دهد برای بدن در اولویت است، زیرا وظیفه تصفیه خون، دفع سموم انباشته شده، سنتز کربوهیدرات ها و لیپیدها و متابولیسم چربی ها را بر عهده دارد. بنابراین، نگه داشتن آن در شرایط عالی برای برخورداری از سلامتی مطلوب در هر زمان ضروری است.

با این حال، زمانی که سلامت شما به خطر بیفتد، در بیشتر موارد به دلیل عواملی مانند رژیم غذایی چرب، تجمع عوامل سمی، می تواند باعث شود که شما دچار برخی شرایط و بروز برخی علائم مانند تلخی شوید. طعم در دهان علائم دیگری که ممکن است نشان دهد کبد به درستی کار نمی کند، حالت تهوع، اسهال، درد بالای شکم، تغییر در ادرار و مدفوع، یرقان یا اختلالات روانی است.

مصرف برخی داروها

علاوه بر موارد فوق، یکی دیگر از عوامل ایجاد طعم تلخ در دهان می تواند مصرف برخی داروها و داروها باشد. از جمله مواردی که اغلب باعث ایجاد این بیماری می شوند، داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک ها و ویتامین های توصیه شده برای زنان باردار هستند.در صورتی که علت این امر باشد و طعم تلخ آن باعث ناراحتی شدید شود، باید به پزشک مورد نظر اطلاع داده شود تا ببیند آیا امکان اصلاح درمان فعلی وجود دارد یا خیر.

 

چرا دهانم تلخ است؟ 6 علت که باعث تلخ شدن دهان میشود

پیشنهاد می کنیم مقاله “چه غذاهایی باعث آفت دهان میشود؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

چگونه طعم تلخ دهان را از بین ببریم؟

همانطور که دیدیم، طعم تلخ در دهان می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، بنابراین مهم ترین نکته مراجعه به متخصص است تا بتواند منشا دقیق مشکل را مشخص کند و درمان مناسب را در هر مورد تجویز کند.از سوی دیگر، اگر این احساس در صبح هنگام بیدار شدن از خواب منحصراً به دلیل وجود باکتری ظاهر شد، باید دندان های خود را به درستی مسواک بزنید و از دهان شویه استفاده کنید تا طعم ناخوشایند از بین برود.

به همین ترتیب، برای جلوگیری از بروز آن به دلیل برخی از انواع مشکلات کبدی، توصیه می شود آن دسته از غذاهایی که به سم زدایی بدن کمک می کنند، در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید که در این میان سبزیجات و میوه های تازه برجسته هستند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.