چه غذاهایی باعث آفت دهان میشود؟

این ایده که برخی از غذاها باعث ایجاد آفت های دهان می شوند مدت هاست مطرح بوده است. با این حال، اینها محرک مستقیمی برای این وضعیت نیستند. اتفاقی که می افتد این است که برخی استعداد ابتلا به آنها را افزایش می دهند، یا، در عوض، تمایل به بدتر شدن علائم زمانی دارند که از قبل وجود داشته باشند. آیا شما تجربه کردی اید ؟

اول از همه، باید به خاطر داشت که زخم ها “آفت دهان” یا “زخم دهان” نیز نامیده می شوند. اینها ضایعات از دست دادن تداوم مخاط دهان هستند. آنها معمولا کوچک، متعدد، تکرار شونده و گاهی بسیار دردناک هستند.

علت دقیق آن مشخص نشده است. آنها اغلب با تحریک ناشی از دندان های تیز، بریس های دندانی، خوردن غذای بسیار داغ و سیگار کشیدن همراه هستند. علاوه بر این، مشخص شده است که برخی از غذاها باعث تشدید آنها می شوند. موارد اخیر در فضای زیر به تفصیل آمده است. به خواندن ادامه دهید!

آفت دهان چیست؟

آفت دهان به از بین رفتن یا فرسایش بافت ظریفی است که دهان را می پوشاند که غشای مخاطی نیز نامیده می شود. این ضایعات ظاهری زخمی، کوچک و با اطراف قرمز دارند. در ابتدا به نظر می رسد که آنها یک ضایعه وزیکولی کوچک هستند که سپس زود پاره می شوند.

آنها معمولاً درد ایجاد می کنند، اما بیشتر آنها به خودی خود در یک دوره دو هفته ای بهبود می یابند و هیچ عارضه ای از خود باقی نمی گذارند. گاهی اوقات آنها به صورت لکه های قرمز رنگ شروع می شوند که به لکه های سفید و سپس زخم های خاکستری دردناک تبدیل می شوند. آنها کم عمق هستند و هاله مایل به قرمز برجسته ای را حفظ می کنند.

به طور معمول، ضایعه در داخل لب ظاهر می شود. همچنین می تواند در مخاط باکال، کف دهان یا کام نرم رخ دهد.

مشخص است، علاوه بر درد، افزایش حساسیت و حتی احساس سوزش وجود دارد. هنگامی که با تب، تورم غدد لنفاوی یا سرفه همراه باشد، باید به عفونت احتمالی مشکوک شد.

عواملی که باعث ایجاد آفت های دهان می شوند

عواملی که باعث ایجاد آفت های دهان می شوند

اگرچه هیچ علت خاصی برای ایجاد زخم های دهان شناخته شده نیست، اما عواملی وجود دارند که بر تشدید یا بدتر شدن شیوع بیماری تأثیر می گذارند. این موارد زیر را پوشش می دهد:

استرس عاطفی (عامل مرتبط اصلی).
تغییرات هورمونی در زنان (در مراحل قبل از قاعدگی بیشتر است.
بیماری های سیستم ایمنی.
کمبودهای تغذیه ای
حساسیت غذایی.
غذا.
واکنش به ویروس ها یا باکتری ها.
سابقه خانوادگی (منشا ژنتیکی در موارد مکرر زخم های شانکر وجود دارد).
آسیب های دهانی ناشی از مراقبت های دندانی یا وسایل ارتودنسی.
بهداشت بد دهان.

آیا غذاهایی وجود دارند که باعث آفت دهان شوند؟

در یک پایان نامه در دانشگاه سانتیاگو د کامپوستلا، محققان به این نتیجه رسیدند که ریز مغذی ها و درشت مغذی ها در رژیم غذایی هیچ تاثیری بر ظاهر آفت ندارند. از سوی دیگر، به نظر می رسد نوشیدنی های الکلی و کافئین خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.
تبلیغات

در هر صورت هیچ مطالعه ای وجود ندارد که نشان دهد غذای خاصی باعث ایجاد این ضایعات می شود. تاکنون انواع کمی شناسایی شده اند که علائم را تسریع کرده یا بدتر می کنند. ما آنها را در زیر نشان می دهیم.

میوه های اسیدی

همانطور که در مقاله منتشر شده در مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی توضیح داده شده است، مصرف میوه های ترش می تواند باعث تحریک بیشتر مخاط ملتهب دهان شود. به همین دلیل در صورت ایجاد زخم می توانند درد و ناراحتی بیشتری ایجاد کنند. چند نمونه از این میوه ها به شرح زیر است:

آناناس.
پرتقال.
لیمو.
انگور.
توت فرنگی.

گوجه فرنگی و مشتقات آن

گوجه فرنگی و مشتقات آن نیز با داشتن سطح بالایی از اسیدیته مشخص می شوند. به همین دلیل از مصرف آن تا زمان بهبودی ضایعات دهان خودداری می شود. خوردن آنها می تواند تحریک و درد در غشاهای مخاطی دهان را بدتر کند. حتی می تواند بر ظاهر زخم های جدید تأثیر بگذارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “طرز تهیه چند مدل لوسیون خانگی بدن” را نیز مطالعه بفرمایید.

شکلات

شکلات حاوی آلکالوئیدی به نام اورومید است که در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت در دهان می شود. نشریه ای از طریق مرکز دندانپزشکی ولی ریج توضیح می دهد که مصرف این غذا می تواند باعث ایجاد زخم در زبان و داخل گونه در افرادی شود که حساسیت خفیفی به غذا دارند.

لازم به ذکر است که حذف کامل این ماده غذایی از رژیم غذایی ضروری نیست. در حالی که زخم ها بهبود می یابند، از مصرف آن جلوگیری می شود. همچنین در صورت مشاهده علائم آلرژی باید از مصرف آن اجتناب شود.

غذای تند

غذاهای تند باعث ایجاد آفت در دهان نمی شوند، اما می توانند علائم شما را بدتر کنند. آنها مانند غذاهای اسیدی، پوشش داخلی دهان را تغییر می دهند و باعث تحریک می شوند. توصیه می شود از کاری، سس های تند، هالاپینو و هر غذای تند دیگری خودداری کنید.

غذای سفت

غذاهای سفت بافت های نرم دهان را تحریک می کنند و زخم ها را بدتر می کنند. در این گروه آجیل، هویج، نارگیل، تربچه و غیره قرار دارند.

لبنیات

اگرچه مطالعات قطعی در مورد نقش لبنیات در ظاهر زخم‌های دهان وجود ندارد، اما اعتقاد بر این است که برخی از پروتئین‌های موجود در این غذاها منجر به واکنش ایمنی می‌شوند که در برخی از بیماران با این علامت ظاهر می‌شود. به طور کلی پیشنهاد می شود در صورت وجود زخم های عود کننده، مصرف آن قطع شود.

سایر غذاهای مرتبط با آفت های دهان

آرد و مشتقات آن. در افراد مبتلا به آلرژی به گلوتن می تواند این علامت را ایجاد کند.
قهوه . مانند بسیاری از غذاهای ذکر شده در بالا، آنها می توانند بسیار اسیدی باشند، به علاوه آنها اغلب به مقدار زیاد خورده می شوند.
غذای خیلی تند. به دلیل محتوای نمک زیاد آنها می توانند مخاط دهان را مختل کنند.

کمبود ویتامین و مواد معدنی باعث ایجاد زخم در دهان می شود

برای جلوگیری از آفت دهان، فقط محدود کردن برخی غذاها ضروری نیست. مصرف چندین ماده مغذی ضروری مانند اسید فولیک، ویتامین C، ویتامین B، آهن، روی و کلسیم توصیه می شود.

کمبود اینها با ظهور زخم های دهانی نیز همراه است. برای افزایش سطح آن می توانید غذاهای مختلفی مانند موارد ذکر شده در زیر مصرف کنید.

روی: صدف، غلات کامل و حبوبات.
آهن: سبزیجات سبز، گوشت قرمز، لوبیا و عدس.
اسید فولیک: نان، برنج، نخود، لوبیا، میوه ها و سبزیجات.
کلسیم: کلم پیچ، کلم بروکلی و مقداری ماهی مانند سالمون.
ویتامین B: گوشت قرمز، مخمر و غلات.
ویتامین C: کلم، جعفری، شاهی، پاپایا و گل کلم.

آیا غذاهایی وجود دارند که باعث آفت دهان شوند؟

در مورد غذا و زخم های دهان چه چیزهایی را به خاطر بسپاریم؟

در نهایت عواملی که باعث ایجاد آفت دهان می شوند متفاوت است، اما خود غذا اینطور نیست. در موارد نادر آنها واکنش های آلرژیک ایجاد می کنند که با این علامت ظاهر می شود. علاوه بر این، برخی ناراحتی را تشدید یا تشدید می کنند. بنابراین، راحت است که بدانیم آنها چیست و البته مصرف آنها را در صورت وجود صدمات محدود کنیم.

لازم به ذکر است که درمان زخم های دهان با هدف تسکین علائم (با داروهای بی حس کننده موضعی یا استروئیدها) و جلوگیری از عود است. اغلب، آنها نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. در هر صورت، اگر با روزها بهبود پیدا نکردند یا درد زیادی ایجاد نکردند، بهتر است مشورت کنید. آفت‌ها ضایعات دردناکی هستند که توسط قارچ کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌شوند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.