چه چیزی برای بهبود جای زخم خوب است؟

اسکارها لکه‌های دائمی پوست هستند که هنگام بهبود جای زخم در بدن ایجاد می‌شوند و اثری پاک‌نشدنی بر جای می‌گذارند که بسته به نوع پوست و شدت زخم زیرین، کم و بیش قابل مشاهده است. با این وجود، بسیار مهم است که در طول فرآیند بهبودی، هم برای جلوگیری از عفونت و هم برای کاهش علائم باقیمانده، نکات شفابخش زیر که گردآوری کرده‌ایم (توسط معتبرترین نشریات علمی) در این مقاله آورده شده است.

در میان بسیاری از خارق‌العاده‌ترین ظرفیت‌های فیزیولوژیکی بدن انسان، بدون شک ظرفیت بازسازی بدن برجسته است. تمام بافت‌های بدن ما دائماً ترمیم می‌شوند و سلول‌های «قدیمی» را با سلول‌های جدید با سرعتی که به بافت سلولی بستگی دارد جایگزین می‌کنند، بنابراین از نگهداری مناسب بدن، به ویژه پس از آسیب دیدن اطمینان حاصل می‌شود.

و با توجه به اینکه پوست، بزرگترین عضو بدن انسان، دائماً در معرض خطرات محیطی قرار دارد، جای تعجب نیست که این ناحیه یکی از نواحی بدن با بیشترین قدرت بازسازی باشد. هر ۱۰ تا ۳۰ روز، سلول های پوست برای حفظ سلامت خود تجدید می شوند.

این فرآیند ترمیم پوست به ویژه زمانی که  زخم، ضربه یا سوختگی رخ می دهد، مهم است، زیرا این ضایعات می توانند منبع عفونت باشند و بنابراین، بدن به سرعت آنها را بهبود می بخشد. و در حالی که توانایی او برای بازسازی شگفت انگیز است، کامل نیست. و با جراحات به خصوص عمیق، ظاهر شدن زخم های بسیار ترسناک اجتناب ناپذیر است.

چه چیزی برای بهبود جای زخم خوب است؟

اسکار چیست؟

اسکار یک لکه دائمی از پوست است که هنگام بهبود زخم پوستی بدن ایجاد می شود و شامل یک علامت پاک نشدنی است که در نتیجه روند بهبودی بریدگی، سوختگی، اصطکاک، عفونت، زخم یا پس از جراحی در جایی که بریده می شود، ایجاد می شود. پوست آنها ضخیم تر به نظر می رسند و معمولاً صورتی، براق یا قرمزتر از پوست اطراف هستند.

در صورتی که ضایعه در لایه های بالایی پوست رخ دهد، خطر ظاهر شدن اسکار کم است، زیرا ظرفیت بازسازی بدن می تواند آن را تحمل کند. اما هنگامی که به لایه های عمیق تر (مانند درم یا هیپودرم) می رسد، در آن زمان است که می توانند ظاهر شوند. اسکار بسته شدن طبیعی زخم خواهد بود، اما بدن نمی تواند پوست بهبود یافته را مانند قبل کند.

در هر صورت، تشکیل اسکار و ظاهر آن به عوامل زیادی بستگی دارد: محل، سن فرد، نوع پوست، شدت ضایعه زمینه‌ای، وضعیت هورمونی، رنگ پوست، ارث ژنتیکی، عمق زخم، اندازه زخم. و غیره. از این رو، در سطح بالینی، ایجاد استانداردهای واضح در مورد خصوصیات اسکارها به طور کلی دشوار است.

فرآیند تشکیل اسکار

با این حال، آنچه می دانیم این است که فرآیند تشکیل اسکار به سه مرحله تقسیم می شود: مرحله التهاب (بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از آسیب، زخم با لخته خون بسته می شود و فاکتورهای رشد بافت پوستی فعال می شوند)، سلولی. مرحله تکثیر (در طول ۳ تا ۶ هفته بعدی، بافت همبند برای بستن زخم سطحی تشکیل می شود) و در نهایت مرحله بازسازی ماتریکس (لایه های عمیق تر پوست بازسازی می شوند). در موارد جدی تر، حتی ممکن است سال ها طول بکشد، تا زخم به طور کامل بهبود یابد، البته، با اسکار).

زخم ها ممکن است به مرور زمان محو شوند، اما هرگز به طور کامل از بین نمی روند. و با در نظر گرفتن این موضوع، ضروری است که طی فرآیند سه مرحله‌ای که در مورد بهبود پوست و در نتیجه بهبود زخم دیده‌ایم، هم برای کاهش خطر عفونت و هم برای کاهش علائم باقی‌مانده، ما به درستی درمان می شود گفت: جای زخم. و این چیزی است که ما خواهیم دید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “طرز تهیه چند مدل لوسیون خانگی بدن” را نیز مطالعه بفرمایید.

چه چیزی برای بهبود جای زخم خوب است؟

همانطور که گفتیم اسکارها نتیجه روند طبیعی بهبود زخم پوستی است که لایه های عمیق آن را تحت تاثیر قرار داده است. آنها ممکن است به مرور زمان محو شوند، اما هرگز به طور کامل از بین نمی روند. و تا حد زیادی (عوامل ذکر شده‌ای وجود دارد که نمی‌توانیم آن‌ها را کنترل کنیم) تا حد زیادی به این بستگی دارد که چگونه زخم را در هنگام بهبودی التیام دهیم. و دقیقاً به همین دلیل است که در زیر بهترین نکات برای بهبود جای زخم را ارائه می دهیم.

 به طور منظم زخم را بشویید

قبل از تشکیل اسکار، بدیهی است که زخمی خواهیم داشت. و در این مرحله، مربوط به مرحله اول التهاب (و همچنین تکثیر سلولی)، است که ضروری است که زخم همیشه تمیز باشد و آن را همانطور که توسط متخصص نشان داده است ضد عفونی کنیم. در غیر این صورت، زخم می تواند عفونی شود، چیزی که نه تنها می تواند جای زخم را قابل مشاهده تر کند و از نظر زیبایی شناختی چشمگیرتر کند، بلکه باعث عفونت نیز می شود.

 زخم را در معرض نور خورشید قرار ندهید

چه در مرحله زخم و چه در مراحل اولیه اسکار، اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ضروری است. تشعشعات خورشیدی ظاهر آن را بدتر می کند و باعث تاریک شدن آن می شود و عواقبی که برای همیشه با خود خواهیم داشت. بنابراین، حداقل تا نیم سال پس از آسیب، هنگام قرار گرفتن در معرض آن باید از پانسمان های ضد آفتاب بالا استفاده کنیم و تا دو سال دیگر هنگام آفتاب گرفتن از ضد آفتاب های غیر چرب استفاده کنیم.

 از پانسمان های اسکار استفاده کنید

از اینجا به بعد، توصیه از قبل برای زمانی است که ما وارد مرحله اسکار شده ایم (یعنی زخم قبلا بهبود یافته است) و بنابراین، خطر عفونت اساساً صفر است. اما چیزی که اکنون می خواهیم این است که جای زخم تا حد امکان نامحسوس باشد. برای این کار، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید استفاده از پانسمان های مخصوص اسکار است که حاوی موادی است که باعث کاهش سایز، بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش خارش می شود که در مراحل اولیه رایج است.

 از باندهای فشاری استفاده کنید

علاوه بر پانسمان، توصیه می شود باندهای فشاری را نیز امتحان کنید. این بانداژها به مدت ۱۸ ساعت در روز باقی می‌مانند و استفاده از آن‌ها در سه ماه اول بعد از ایجاد اسکار توصیه می‌شود، زیرا از هر ۱۰ نفر تا ۷ نفر می‌توانند جای زخم را صاف و نرم کنند تا کمتر دیده شود. قابل رویت. البته، بانداژ باید توسط یک متخصص استفاده شود، بنابراین رعایت آن دشوار است.

چه چیزی برای بهبود جای زخم خوب است؟

ژل سیلیکون بزنید

ژل سیلیکون علاوه بر آبرسانی به پوست (چیزی که برای بازسازی آن بسیار مهم است)، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد، بهبودی را تسریع می بخشد و جای زخم را صاف می کند و تقریباً در ۶ مورد از ۱۰ مورد نتیجه قابل توجهی دارد. استفاده از آن برای حدود سه ماه پس از تشکیل اسکار حدود دو بار در روز توصیه می شود. خطر تحریک وجود دارد، اما یک اثر طبیعی است که نباید ما را نگران کند.

 از گلاب استفاده کنید

کلاسیک بعد از مداخلات جراحی که در آن پوست بریده می شود. روغن گل سرخ زمانی که روی اسکارها استفاده می شود نتایج بسیار خوبی به دست می آورد زیرا به بازسازی بافت کمک می کند. علاوه بر این، کاربرد مداوم آن باعث می شود که رنگ اسکار بهبود یابد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.