فواید و عوارض جانبی اسپیرولینا (مکمل غذایی)

اسپیرولینا مکمل غذایی به‌دست‌آمده از جلبک‌های مختلف، به لطف فوایدی که دارد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است، اما باید در نظر داشت که مصرف آن با برخی عوارض جانبی مرتبط است و در برخی موارد منع مصرف دارد. چند بار نام “سوپر غذا” را درباره اسپیرولینا شنیده ایم؟ حتما خیلی زیاده و اما این موضوع به واقعیت نزدیک نیست. هیچ ماده غذایی در طبیعت وجود ندارد که بتواند این برچسب را به خود اختصاص دهد، زیرا هیچ ماده غذایی وجود ندارد که بتواند تمام مواد مغذی لازم را به تنهایی در اختیار ما قرار دهد.

اسپیرولینا چیست؟

اسپیرولینا یک مکمل غذایی است که از فرآوری یک جلبک تک سلولی سبز-آبی به دست می آید و از این رو رنگ آن به دست می آید. در واقع، اسپیرولینا اساساً یک جلبک است (عمدتاً از گونه «Arthospira platensis») که برای به دست آوردن این غذای پودری آبگیری شده است، اگرچه زمان هایی وجود دارد که می توان آن را به صورت تازه نیز مصرف کرد. وقتی این مکمل را می خوریم،در واقع جلبک می خوریم.

و در اینجا، ممکن است فکر کنیم: “اگر طبیعی باشد، نمی تواند بد باشد.” موافقم، اما اینکه این محصول مصنوعی نیست به این معنی نیست که هیچ خطری ندارد. اول از همه، این واقعیت که یک مکمل غذایی است نکته مهمی است.

و این است که مانند هر مکمل دیگری، اسپیرولینا فقط باید توسط افرادی با کمبود تغذیه ای خاص مصرف شود، یا به این دلیل که آنها از رژیم غذایی پیروی می کنند که در آن نمی توانند تمام مواد مغذی لازم را به دست آورند یا به دلیل اینکه از یک بیماری پزشکی رنج می برند که مانع از پیروی از یک رژیم غذایی می شود. رژیم غذایی متنوع مانند آلرژی

در این موارد، اسپیرولینا می تواند گزینه بسیار خوبی باشد (علاوه بر پتانسیل آن برای مبارزه با سوء تغذیه در کشورهای فقیر، زیرا تولید آن آسان است)، زیرا یک غذای بسیار کامل است. محتوای پروتئین، مواد معدنی و ویتامین بالایی دارد و اثر سیر کننده قوی دارد (گرسنگی ما را از بین می برد) اما کالری بسیار کمی دارد.

اسپیرولینا چیست؟

۷ فایده اسپیرولینا

بدیهی است که اسپیرولینا اثرات مفید زیادی دارد، اگرچه باید در نظر داشت که مصرف آن همیشه ضروری نیست. این یک مکمل است، بنابراین اگر از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل پیروی می کنید، نیازی به مصرف آن ندارید. البته برای افرادی که کمبودهای تغذیه ای دارند می تواند گزینه خوبی باشد.

۵۰ درصد وزن آن پروتئین است

اسپیرولینا مکمل خوبی برای افرادی است که رژیم گیاهخواری یا مخصوصاً گیاهخواری را دقیقاً به همین دلیل دنبال می کنند. و این است که اسپیرولینا منبع بسیار خوبی از پروتئین با منشاء گیاهی است. مشکل این است که برای به دست آوردن مقادیر لازم، باید وعده های حدود ۱۰۰ گرمی بخورید که می تواند سنگین باشد. بنابراین، همه چیز را نمی توان بر پایه اسپیرولینا قرار داد، اما می تواند مکمل خوبی به خصوص برای ورزشکاران باشد.

 اثر سیر کننده دارد و کالری کمی دارد

یکی از بزرگترین مزایای اسپیرولینا عملکرد آن به عنوان یک مکمل در رژیم های غذایی برای کاهش وزن است، زیرا اثر سیری دارد (شما را سیر می کند) اما کالری کمی دارد، بنابراین به افزایش وزن کمک نمی کند.

منبع ویتامین است

یکی از بزرگترین مزایای اسپیرولینا سهم ویتامینی است که نشان می دهد. و این است که منبع ویتامین E، ویتامین های گروه B، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D… اما نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشت این است که

 مواد معدنی را فراهم می کند

اسپیرولینا منبع خوبی از مواد معدنی مانند پتاسیم، ید، منیزیم، روی، کلسیم، فسفر یا آهن است، بنابراین می تواند گزینه خوبی برای پیشگیری از کم خونی در افرادی باشد که به دلیل کمبودهای تغذیه ای نمی توانند آهن کافی را در رژیم غذایی خود بگنجانند. .

منبع اسیدهای چرب سالم است

چربی ها بد نیستند. علاوه بر این، چربی های غیراشباع (“خوب”) برای جلوگیری از پیشرفت بیماری های قلبی عروقی، کاهش کلسترول “بد”، تامین انرژی، جذب ویتامین ها و اجازه دادن به پوست و مو برای سالم به نظر رسیدن کاملا ضروری هستند. از این نظر، اسپیرولینا منبع خوبی از این اسیدهای چرب به ویژه امگا ۳ است.

 اثر آنتی اکسیدانی احتمالی

با توجه به رنگدانه ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن، می توان نتیجه گرفت که اسپیرولینا دارای قدرت آنتی اکسیدانی قوی است، یعنی از بروز بیماری های مختلف و پیری زودرس بدن جلوگیری می کند. اما مراقب باشید، زیرا به طور معمول، زمانی که این مواد مغذی به صورت مکمل هستند، آنقدر اثر آنتی اکسیدانی قوی ندارند. به نظر می رسد همه چیز به این واقعیت اشاره دارد که اسپیرولینا می تواند این تأثیر را داشته باشد، اما کاملاً تأیید نشده است.

هضم آن آسان است

از آنجایی که اسپیرولینا در ترکیب خود سلولز ندارد، به راحتی قابل هضم است، بنابراین افرادی که مشکلات گوارشی یا گوارشی دارند در جذب پروتئین، چربی و ویتامین های موجود در آن مشکلی نخواهند داشت.

 فشار خون را کاهش می دهد

در یک مطالعه در مورد فواید آن، اسپیرولینا علاوه بر کاهش سطح کلسترول “بد” که به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می کند، فشار خون را کاهش می دهد.

عوارض جانبی اسپیرولینا

همانطور که قبلاً دیدیم، اسپیرولینا فواید زیادی دارد که آن را به یک مکمل بسیار جالب تبدیل می کند. اما باز هم به خاطر داشته باشید که نکات نامطلوب، عوارض جانبی، خطرات و اطلاعات مهمی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. پس از بررسی سر و دم، می توانید تصمیم بگیرید که آیا آن را بخرید یا نه.

 ویتامین B12 را تامین نمی کند

مدت‌هاست که گفته می‌شود اسپیرولینا منبع ویتامین B12 است، ویتامینی ضروری برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون، انرژی در دسترس است و واکنش‌های متابولیک بدن با سرعت صحیح انجام می‌شود. اما حقیقت این است که این فقط (به مقدار لازم) در محصولات با منشاء حیوانی یافت می شود. اسپیرولینا دارای مقادیر بسیار کمی از این ویتامین است و علاوه بر این، جذب آن دشوار است، بنابراین نمی توان از آن به عنوان جایگزین در رژیم های گیاهخواری و وگان استفاده کرد. ممکن است عوارض جانبی داشته باشد

اسپیرولینا یک غذا است، نه یک دارو، بنابراین هیچ عارضه جانبی جدی در ارتباط با مصرف آن وجود نخواهد داشت. اما این درست است که برخی از افراد ممکن است پس از مصرف آن دچار یبوست، تشنگی شدید یا بثورات پوستی شوند.

عوارض جانبی اسپیرولینا

می تواند با داروها تداخل داشته باشد

مشاهده شده است که وقتی درمان دارویی دنبال می شود و اسپیرولینا مصرف می شود، اثربخشی داروی مورد نظر را کاهش می دهد. این مشکل برای همه اتفاق نمی افتد، اما لازم است در مورد تداخل احتمالی این مکمل با دارو با داروساز یا پزشک مشورت شود.

ید اضافی می دهد

همانطور که گفتیم اسپیرولینا منبع مهمی از مواد معدنی از جمله ید است. اما در مورد این یکی، فونت خیلی بلند است. در رژیم غذایی غربی از ما استفاده نمی شود (در رژیم شرقی، آنها بیشتر از این استفاده می کنند) تا ید زیادی بخوریم، که می تواند منجر به تحریک بیش از حد غده تیروئید شود، بنابراین خطر ابتلا به پرکاری تیروئید را افزایش می دهد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “درمان عفونت ادرار با داروهای گیاهی” را نیز مطالعه بفرمایید.      

 در برخی افراد منع مصرف دارد

به عنوان یک مکمل غذایی، برای همه توصیه نمی شود. همانطور که گفتیم در کسانی که کمبودهای تغذیه ای دارند می تواند گزینه خوبی باشد اما در بقیه افراد بهتر است به سادگی از یک رژیم غذایی غنی و متنوع پیروی کنند. و علاوه بر این، مصرف آن در برخی موارد منع مصرف دارد.

افراد مبتلا به پرکاری تیروئید (در مورد آنچه که در مورد ید گفتیم)، بیماری های کبدی، اختلالات خود ایمنی، کسانی که تحت درمان دارویی با داروهایی هستند که می تواند با آنها تداخل داشته باشد، با سطح اسید اوریک خون بیش از حد بالا، با فنیل کتونوری (یک بیماری ژنتیکی که مانع از پردازش پروتئینی به نام فنیل آلانین توسط فرد می شود، همچنین زنان باردار و کودکان در سنین شیردهی باید از اسپیرولینا اجتناب کنند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.