علت جوش های ناحیه واژن چیست؟

شاید متوجه جوش یا توده در ناحیه واژن خود شده اید و به دنبال درمان برای از بین بردن آن هستید؟ قبل از آن، مهم است که بدانید جوش های واژن به چه دلیل است ، زیرا اگرچه اغلب اوقات جوش های ناحیه تناسلی مشکل جدی برای سلامتی ایجاد نمی کنند، اما در برخی دیگر و بسته به ویژگی های آنها، می توانند پیامد برخی از انواع جوش های ناحیه واژن باشند.

علت جوش های واژن چیست؟

جوش های واژن به دلیل حذف موهای زائد

در بسیاری از مواقع ظاهر شدن جوش بر روی فرج نشانه فولیکولیت (التهاب و عفونت سطحی حاد فولیکول مو) است که در اثر برداشتن مو از ناحیه تناسلی ایجاد می شود. اتفاقی که در این حالت می افتد این است که موها در زیر پوست رشد می کنند و نمی توانند به سطح بیایند که در نهایت باعث عفونت و التهاب فولیکول مو می شود و باعث ایجاد جوشی می شود که قرمز، ملتهب و دارای چرک به نظر می رسد. علاوه بر این، موهای رشد کرده یا موهای روییده در ناحیه واژن نیز می توانند کمی درد و ناراحتی ایجاد کنند.

علت جوش های واژن چیست؟

جوش های قارچی روی فرج

اگر چندین جوش روی لب های تناسلی و داخل واژن دارید و علاوه بر آن خارش، سوزش دارید، به احتمال زیاد به دلیل عفونت قارچی است. قارچ کاندیدا آلبیکنس شایع ترین میکروارگانیسمی است که معمولاً باعث ایجاد این نوع عفونت واژن می شود که زمانی اتفاق می افتد که این مخمر بیش از حد در ناحیه واژن رشد کند.

از شایع ترین علل این عارضه می توان به مصرف آنتی بیوتیک، داشتن سیستم ایمنی ضعیف، چاقی، دیابت، تغییرات هورمونی، بارداری یا استفاده از محصولات بهداشتی تهاجمی و آزاردهنده اشاره کرد.

علائم دیگری که می تواند به شما هشدار دهد که قارچ واژن دارید، تغییرات در ترشحات واژن است که سفید، غلیظ و آبکی است و هنگام ادرار کردن یا رابطه جنسی احساس ناراحتی می کند.

جوش های واژن به دلیل HPV

مهم است که جوش‌ها را از زگیل‌های واژن متمایز کنیم، زیرا این زگیل‌ها ضایعاتی هستند که می‌توانند توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ایجاد شوند. زگیل تناسلی با تماس مستقیم با پوست فرد ناقل HPV به راحتی پخش می شود و مشخصه آن نوعی برجستگی یا توده همرنگ با پوست است که در لمس نرم است و می تواند به صورت ایزوله یا گروهی ظاهر شود. با هم نوعی خوشه را تشکیل می دهند. در زنان، معمولاً در داخل واژن، روی پوست اطراف واژن یا روی دهانه رحم ظاهر می‌شوند.

در صورت مشکوک شدن به این که جوش های موجود در واژن می تواند با زگیل تناسلی مطابقت داشته باشد، باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا آزمایش های مناسب را انجام دهید. در صورت تایید تشخیص، مهم است که به خاطر داشته باشید که هیچ درمان قطعی برای HPV وجود ندارد،.

جوش های واژن به دلیل تبخال تناسلی

یکی از این بیماری های مقاربتی تبخال تناسلی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲ ایجاد می شود و با ظاهر نوعی تاول کوچک پر از مایع شفاف ظاهر می شود. علاوه بر این، این ضایعات باعث درد می شوند و معمولاً در لابیا، واژن، پوست اطراف مقعد، دهانه رحم، ران ها یا باسن ایجاد می شوند. علائم دیگری که می تواند همراه با این تاول ها باشد، درد عضلانی، تب، از دست دادن اشتها، تورم غدد لنفاوی در کشاله ران و ناراحتی هنگام ادرار است.

برای درمان تبخال تناسلی، فرد مبتلا باید از داروهای ضد ویروسی مانند آسیکلوویر یا والاسیکلوویر استفاده کند که به مبارزه با ویروس عامل و بهبود سریعتر تاول ها کمک می کند.

جوش های واژن به دلیل بیماری Molluscum contagiosum

این یک بیماری مقاربتی است که توسط ویروسی از خانواده Poxvirus ایجاد می‌شود که باعث می‌شود پاپول‌ها یا ندول‌های مروارید مانند روی پوست اندام تناسلی، قسمت داخلی ران یا شکم ظاهر شوند. در این حالت ضایعات پوستی بدون درد بوده و در ابتدا برآمدگی کوچکی دیده می شود که می تواند به صورت گره ای گوشتی با گودی در مرکز رشد کند.

درمان مولوسکوم کونتاژیوزوم ممکن است شامل استفاده از داروهای ضد ویروسی، برداشتن ضایعات پوستی با کورتاژ یا برداشتن ضایعات پوستی از طریق کرایوتراپی یا لیزر باشد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “راههای طبیعی برای بهبود میل جنسی در زنان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

درمان جوش های قارچی روی واژن

درمان ضد قارچی را با استفاده از داروهای ضد قارچی که ممکن است به صورت کرم، شیاف، یا شیاف واژینال یا قرص تجویز شوند، شروع کنید. شما باید دستورالعمل های پزشکی را دنبال کنید و درمان را زودتر متوقف نکنید.

همچنین توصیه می شود تا زمانی که عفونت به طور کامل درمان نشود، رابطه جنسی را به طور موقت متوقف کنید، زیرا این خطر وجود دارد که مرد پس از رابطه جنسی علائم قارچ های تناسلی را نیز نشان دهد.

به منظور تشدید نشدن علائم و جلوگیری از عفونت های جدید، اقداماتی از قبیل: تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه واژن، اجتناب از دوش، عدم استفاده از محصولات بهداشتی تهاجمی، استفاده از کاندوم در کلیه روابط جنسی، پوشیدن لباس زیر نخی و کنترل قند خون توصیه می شود.

درمان جوش واژن

در مرحله بعد، ما نشان می دهیم که برای درمان جوش های روی فرج ناشی از فولیکولیت که در نتیجه حذف مو ظاهر می شود، چه مراحلی باید دنبال کرد:

اول از همه، مهم است که مشاهده کنید جوش در چه وضعیتی است. اگر دیدید که بسیار متورم و قرمز شده است، درد زیادی برای شما ایجاد می کند یا عفونت شدیدی دارید، ضروری است که به پزشک مراجعه کنید تا با روش های مناسب آن را درمان کنند.

ممکن است برای شما یک داروی آنتی بیوتیک برای عفونت تجویز شود. از سوی دیگر، پزشک از طریق یک مداخله ساده که به صورت سرپایی انجام می شود، امکان برداشتن موهای رشد کرده را ارزیابی می کند.

شما نباید جوش را فشار دهید یا سعی کنید جوش را از بین ببرید، زیرا این امر می تواند منجر به عفونت جدی تری شود. یک راه حل خوب این است که از کمپرس آب گرم روی آن ناحیه استفاده کنید تا موهای رشد کرده خود به خود روی سطح بیایند.

برای این کار فقط باید پارچه تمیزی را در آب داغ خیس کنید و حدود ۵ یا ۱۰ دقیقه روی دانه قرار دهید. همچنین می توانید از گاز آغشته به دم کرده بابونه یا خطمی استفاده کنید، زیرا هر دو گیاه برای مبارزه با التهاب و باکتری ها عالی هستند.

نکته های مهم برای اصلاح موهای زائد واژن

درمان جوش های قارچی روی واژن 

علاوه بر موارد فوق، به شما توصیه می کنیم قبل از اپیلاسیون ناحیه ، اقداماتی را در نظر بگیرید که می تواند به شما در جلوگیری از این نوع جوش ها کمک کند:

قبل از اپیلاسیون، ناحیه واژن را با آب و یک صابون با pH خنثی یا یک صابون مخصوص بشویید. بنابراین منافذ به راحتی باز می شوند و از عفونت های احتمالی جلوگیری می شود.

تراشیدن موهای ناحیه تناسلی با تیغ روشی است که باعث رشد بیشتر موهای زائد می شود، بنابراین مهم است که اگر قصد اصلاح به این روش را دارید، از فوم اصلاح و تیغه ای با چندین تیغه و نوارهای ژل یکپارچه در سر استفاده کنید. .

از تراشیدن خشک بپرهیزید و همیشه موها را طبق جهت رویش آن بردارید.

اگر قرار است اپیلاسیون سرد انجام دهید، سعی کنید از همان نوار یا نوار چند بار استفاده نکنید.

در پایان حذف موهای زائد، پوست ناحیه را به خوبی با مرطوب کننده بدن مرطوب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.