موارد منع و عوارض جانبی مصرف دارچین

دارچین یک ادویه معطر است که از پوست شاخه های درخت Cinnamomum verum به دست می آید. این گیاه به خصوص در شیرینی پزی و در سطح دارویی بسیار مورد توجه است. این ماده غذایی دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی اکسیدانی است که آن را به یکی از متحدان سلامتی تبدیل می کند، اما در برخی موارد ممکن است منع مصرف داشته باشد یا در صورت مصرف بیش از حد عوارض جانبی مضری ایجاد کند.حالا در متن زیر عوارض جانبی دارچین را بررسی میکنیم.

عوارض جانبی و موارد منع مصرف دارچین

آسیب کبدی

رابطه مصرف دارچین با آسیب احتمالی به کبد با وجود کومارین مرتبط است که یک ترکیب آلی، یک ماده شیمیایی گیاهی است که در بسیاری از گونه های گیاهی یافت می شود و اعتقاد بر این است که می تواند به کار اضافی برای کبد نیاز داشته باشد.

لازم به توضیح است که دارچین انواع مختلفی دارد و همه دارای مقدار یکسانی از این عنصر نیستند. دارچین کاسیا، در مقایسه با دارچین سیلان، که محتوای آن به میزان قابل توجهی کمتر است، بیشترین میزان را دارد.

در هر صورت افرادی که ممکن است تا حدی به بیماری کبدی یا آسیب کبدی (هپاتیت، سیروز، کبد چرب…) مبتلا باشند، باید در مورد مناسب بودن مصرف این ادویه یا مکمل های ساخته شده با آن با پزشک متخصص مشورت کنند، زیرا می تواند منع مصرف داشته باشد. . کومارین موجود در آن ممکن است اثرات مضری بر کبد داشته باشد و همچنین ممکن است با داروهای خاصی که برای درمان بیماری های کبدی استفاده می شوند، تداخل منفی داشته باشد.

خطر هیپوگلیسمی

اگرچه قبلاً مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد دارچین قند خون (گلوکز) را کاهش می‌دهد، حقیقت این است که اثراتی که دارچین می‌تواند در افراد مبتلا به دیابت ایجاد کند همچنان در حال بررسی است، همانطور که کارشناسان کلینیک مایو آمریکا اشاره می‌کنند، که نشان می‌دهد. این ادویه ممکن است به بدن کمک کند تا انسولین تولید شده توسط لوزالمعده را به طور موثرتری مدیریت کند.

با این حال، در مواجهه با انواع مختلف دیابت، دارچین منع مصرف دارد، به ویژه در بیمارانی که تحت درمان با انسولین یا داروهای خاص کنترل قند خون هستند. دلیل آن این است که دارچین دارای اثرات ضد گلیسمی است، یعنی به کاهش سطح گلوکز کمک می کند. اگر در حال مصرف دارویی برای رسیدن به همین هدف هستید، دارچین می‌تواند اثرات آن را افزایش دهد، حتی باعث ایجاد یک دوره خطرناک هیپوگلیسمی شود. باز هم برای جلوگیری از خطرات، مشورت با پزشک متخصص ضروری است.

آلرژی به دارچین یکی از عوارض جانبی آن

مانند هر غذای دیگری، حساسیت یا عدم تحمل به ترکیبات خاص دارچین، نه تنها به کومارین، بلکه به سینامالدئید، ماده ای که مسئول عطر و طعم خاص آن است، به این معنی است که افرادی که ممکن است آن را داشته باشند، از خوردن آن اجتناب کنند، زیرا می تواند. باعث ایجاد واکنش های نامطلوب در انواع مختلف به ویژه التهاب زبان و لثه می شود.

به همین دلیل، و برای احتیاط، دارچین معمولاً برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود، با توجه به این احتمال که کودک نیز ممکن است نوعی حساسیت یا عدم تحمل داشته باشد.

باید تاکید کرد که دارچین ادویه ای پر از خواص خوب است که می تواند مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن را تامین کند. همانطور که اشاره کردیم، تحقیقات در مورد موارد احتمالی که ممکن است منع مصرف داشته باشد، ادامه دارد. با این حال، متخصصان موافق هستند که هر کسی باید آن را در مقادیر متوسط، حداکثر ۰٫۱ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز مصرف کند، زیرا نسبت های بیش از حد بالا می تواند عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشد مانند:

پیشنهاد می کنیم مقاله “موارد استفاده و فواید روغن درخت چای چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

خارش و ناراحتی در دهان و گلو

سینامالدئید در مقادیر زیاد تحریک‌کننده است و می‌تواند باعث احساس سوزش در غشاهای مخاطی و حتی ظاهر شدن زخم‌های کوچک یا زخم‌های دهان شود.

عوارض جانبی دارچین مثل مشکلات تنفسی

اگر چه این یک عارضه جانبی نادر است، پودر دارچین اگر به طور تصادفی از طریق بینی یا دهان استنشاق شود، می تواند باعث خارش مداوم بینی یا سرفه شود.

عوارض جانبی و موارد منع مصرف دارچین

سرگیجه و حالت تهوع

کومارین می تواند سطح گلوکز خون را تغییر داده و باعث کاهش بیش از حد طبیعی شود. سرگیجه و خستگی ناگهانی از علائم هشدار دهنده هیپوگلیسمی احتمالی هستند. علاوه بر این، دارچین بیش از حد نیز باعث ناراحتی معده مانند علائمی مانند استفراغ یا اسهال می شود.

عوارض جانبی دارچین مثل فشار خون پایین

در افرادی که به طور کلی فشار خون پایینی دارند و مهمتر از همه، اگر دارویی برای کنترل فشار خون میخورند دارچین نیز می تواند عوارضی به شکل سرگیجه و سرگیجه ناگهانی داشته باشد.

انقباضات احتمالی رحم در زنان باردار

اگرچه هیچ تایید علمی برای تایید آن وجود ندارد، اعتقاد بر این است که مصرف دارچین در مقادیر زیاد (به خصوص به صورت دم کرده) می تواند باعث گشاد شدن رحم و تسریع زایمان شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.