چرا پالت فلزی از چوبی بهتر است

در عصر تکنولوژی امروزی، صنعت باربری و انبارداری نیز با تغییرات گسترده‌ای همراه بوده است. این روزها از تجهیزات بسیار متنوعی در این حوزه استفاده می‌شود که برخی از آن‌ ها با وجود طراحی ساده عملکرد بسیار بهینه و کارآمدی را ارائه می‌دهند.

پالت‌ ها به عنوان یکی از کاربردی‌ ترین تجهیزات انبارداری شناخته می‌شوند که خود در انواع مختلف با متریال‌های متفاوتی تولید می‌ شوند. در بین این تجهیزات، پالت فلزی و پس از آن پالت چوبی کاربردهای گسترده‌تری دارند‌. احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که کدام پالت بهتر است؟ یا این که چرا اکثر کاربران پالت فلزی را به پالت چوبی ترجیح می‌دهند؟ قبل از این که به این سوال پاسخ دهید، لازم است بدانید برتری هر یک از این پالت‌ها دلیل ناکارآمدی پالت نوع دیگر نیست. در ادامه فاکتورهای مهم راجع به تفاوت‌های این دو متریال کاربردی را بررسی می‌کنیم.

پالت فلزی مسطح

پالت فلزی

احتمالا به خوبی با چیستی پالت و کاربردهای آن آشنایی دارد. برای این که دلیل برتری پالت‌های فلری نسبت به پالت‌های چوبی را درک کنید، بهتر است مختصری راجع به مزایا و معایب هر یک از این دو محصول صحبت کنیم.

پالت‌های فلزی یا آلومینیومی به واسطه متریال مصرفی آن‌ها ایمنی و بازدهی بیشتری نسبت به پالت‌های چوبی دارند‌. استفاده از این پالت ها به دلیل دوام و طول عمر بالایی که دارند، برای افزایش بازدهی در انبارداری انتخاب ایده آلی به نظر می‌رسند.‌ گذشته از جنبه‌های کیفی، پالت‌های فلزی در طرح‌های  متنوعی متناسب با نیاز کاربری افراد طراحی و تولید می‌شوند. به عنوان مثال: باکس پالت فلزی نوعی از این محصول است که با طراحی بهینه و کارآمد خود برای انبارداری و انبارگردانی محصولاتی که جا به جایی آن‌ها حساسیت بیشتری می‌طلبد، کاربرد دارد. به همان اندازه که پالت‌های فلزی وزن سنگین‌تری دارند، تحمل وزن کالاهای سنگین نیز در آن‌ها بیشتر است.

به علاوه این که کالاهای حمل شده توسط این پالت‌ها در معرض آسیب کمتری قرار دارند. در استفاده از پالت‌های چوبی یک اصل مهم همواره مورد توجه قرار می‌گیرد و آن هم پایداری این پالت‌ها در راستای کاهش ضایعات و همچنین کاهش هزینه‌های جاری تولید است. متریال مصرفی پالت چوبی از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است. به همین خاطر امکان تولید پالت‌های فلزی با طرح‌های مختلف وجود دارد.

این مسئله در طراحی بهینه پالت‌ها برای کاهش فضایی که اشغال کرده‌اند و حمل و نقل بی دردسر، دسترسی آسان به کالاهای قابل حمل و موارد بسیاری از این قبیل به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. از فاکتورهای مهمی که در استفاده از پالت‌های فلزی در برخی مصارف صنعتی از جمله صنایع غذا و دارو مطرح می‌شود، مسئله بهداشتی بودن این پالت‌ها نسبت به پالت‌های چوبی است. پالت‌های فلزی علاوه بر بهداشتی بودن، بر خلاف پالت چوبی خطر آتش سوزی در انبار را افزایش نمی‌دهند‌.

پالت چوبی

در عنوان قبل مزایای استفاده از پالت فلزی را بیان کردیم، حال اگر به بررسی ویژگی‌های پالت  چوبی بپردازیم، راحت تر به پاسخ سوال خود می‌رسید.‌ هر چند پالت چوبی وزن سبک‌تری دارد، در مواقع آتش سوزی، به سرعت می‌سوزد و استحکام و دوام آن از پالت‌های فلزی کمتر است؛ اما پالت چوبی تعادل کالاهای چیده شده روی آن را افزایش می‌دهد.

با توجه به این که اصطکاک بین سطح پالت چوبی و اجسام قرار گرفته روی آن بیشتر است، هنگام برداشتن اجسام با لیفتراک، لغزش کمتری ایجاد شده و آسیب کمتری متوجه کالاهای قفسه‌بندی‌شده است.‌ نگهداری پالت چوبی حساسیت بیشتری می‌طلبد، چون ممکن است چوب پالت در معرض رطوبت یا عوامل مخرب دیگر آسیب ببیند. این در حالی است که اگر قسمتی از پالت چوبی آسیب ببیند یا بشکند، می‌توان به راحتی آن را تعمیر کرد. تمیز کردن پالت چوبی کار چندان ساده‌ای نیست. این در حالی است که بهداشت پالت در صنایعی که با سلامت انسان سر و کار دارند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

پالت چوبی

قیمت پالت فلزی

قیمت همواره به عنوان یک فاکتور مهم در خرید هر محصولی مطرح می‌شود. پالت فلزی نیز از قاعده مستثنا نیست. همه شما به خوبی می‌دانید که انبارداری و انبارگردانی چه نقش مهمی در کیفیت محصولات عرضه شده دارند‌. قطعا اگر پالت‌ ها عنوان یکی از مهم‌ترین تجهیزات انبارداری کیفیت مناسب نداشته باشند، خسارات‌های مالی بسیاری متوجه کارفرما خواهد بود. این در حالی است که همه کارفرمایان به دنبال آن‌اند که با تأمین تجهیزات باکیفیت و قیمت مناسب، سود کسب و کار خود را افزایش دهند.

هر چند قیمت پالت‌ های فلزی از پالت‌ های چوبی گران‌ تر است؛ اما طول عمر بالای این پالت‌ها در دراز مدت برای کارفرما صرفه اقتصادی دارد. در یک حالت کلی قیمت پالت‌ های فلزی بر اساس قیمت روز متریال سازنده آن‌ها و هزینه‌های جاری تولید تعیین می‌شود. به علاوه این که هر نوع پالت با توجه به طراحی متفاوتی که دارد، از قیمت متفاوتی نیز برخوردار است.

در نهایت کدام پالت بهتر است؟

همانطور که می‌دانید پالت فلزی برتری‌ های زیادی نسبت به پالت چوبی دارد؛ اما در نهایت آنچه مورد توجه قرار می‌گیرد، رفع نیاز کاربری شما در استفاده از پالت است. به همین خاطر توصیه می‌شود قبل از تهیه پالت به نیاز کاربری خود توجه کنید. برای این منظور باید نوع کالاهایی که قصد حمل و انبار آن‌ها را دارید، در نظر بگیرید برای مثال پیچ و مهره نیاز به پالت فلزی دارد، علاوه بر آن باید متراژ فضای در اختیار جهت انبارداری محصولات مد نظر و شرایط نگهداری کالاها را نیز مشخص کنید. در کل همه چیز به شرایط سرمایه گذاری شما بستگی دارد. اگر محدودیت مالی ندارید، پالت‌های فلزی انتخاب ایده‌آل‌تری برای کاربری‌های مختلف به نظر می‌رسند. تنوع طرح در پالت‌های فلزی به خوبی نیاز کاربری شما را مرتفع می‌سازد.

باکس پالت فلزی

جمع بندی

پالت‌ یکی از انواع تجهیزات انبارداری است که خود در  انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود. پالت فلزی نیز دقیقا یکی از انواع مختلف این محصول است که به واسطه  کیفیت متریال مصرفی و طراحی حرفه‌ای از مزایای بسیاری برخوردار است. پالت‌های فلزی برتری‌های بسیاری نسبت به سایر پالت‌ها دارند و بر اساس نوع کاربری تعریف شده برای آن‌ها به صورت گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده این نوع از پالت‌ها یک سرمایه‌گذاری دراز مدت محسوب می‌شود و نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه‌های جاری تولید و عرضه محصولات دارد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.