مسئولیت های مناسب سن فرزندان از ۲ سالگی تا ۱۸ سالگی

کارها بخش مهمی از آموزش مسئولیت پذیری به فرزندان شما هستند، اما تعیین اینکه کدام یک را در چه سنی باید اختصاص دهید تا اطمینان حاصل شود که مسئولیت به درستی به فرزند شما داه شده است و او تحت فشار قرار نمی گیرد، دشوار است. مطالعات نشان می دهد که انجام کارهای خانه در مهدکودک و سال های ابتدایی می تواند شایستگی کودکان را بهبود بخشد و در نهایت منجر به عملکرد بالاتر در مدرسه در مراحل بعدی زندگی شود.

آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

کارهای روزمره برای کودکان نوپا (سن ۲ تا ۳ سال)

اگر کارهای روزمره را وارد برنامه کودک خود می کنید، دو سالگی بهترین زمان برای شروع است. در این سن، بهتر است کارهای کوچکی را که فرزندتان از عهده آنها برمی آید، محول کنید و البته انتظارات خود را پایین نگه دارید.

کارهایی مانند درست غذا خوردن ، درست کردن تخت خود یا برداشتن اسباب بازی های آنها پس از پایان بازی را در نظر بگیرید. این عادات ساده می تواند فرزند شما را به یادگیری و ایجاد مهارت های مهم تشویق کند.

مسئولیت پذیری در کودکان پیش دبستانی

مسئولیت پذیری در کودکان پیش دبستانی

وقتی فرزند شما به سن چهار سالگی نزدیک می شود، به سنین پیش دبستانی خود رسیده است و این بهترین زمان برای دادن مسئولیت بیشتر به او است.

می‌توانید برای کارهای ساده، مانند کمک به تهیه غذا قبل از پختن، یا چیدن میز، از آنها کمک بخواهید. همچنین می توانید از آنها بخواهید که اتاقشان را در این سن تمیز کنند یا به گیاهان آبیاری کنند. به یاد داشته باشید، همچنان که کودک پیش دبستانی شما کارهایش را انجام می دهد، شما همچنان باید راهنمایی و نظارت داشته باشید.

کارهای کودک در سن ۵ سالگی

در حدود پنج سالگی، فرزند شما احتمالا وارد مهد کودک خواهد شد. در این سن، رشد فیزیکی آنها تسریع می شود و آنها قادر به انجام کارهایی هستند که نیاز به تمرکز بیشتری دارند.

از آنها در تهیه و پختن غذا و شستن ظروف بعد از شام کمک کنید. البته که هنگام انجام کارها باید حواستان به ایمنی فرزندتان نیز باشد و محلی امن برای انجام کارهایشان داشته باشید.

مسئولیت پذیری در کودکان ۶ ساله

در سن ۶ سالگی، فرزند شما آماده رفتن به مدرسه میشود تا کارهایی را انجام دهد که نیاز به تمرکز بیشتری دارند. شما همچنین می توانید انتظار داشته باشید که در این سن، آنها شروع به احساس استقلال و توانایی بیشتری کنند.

از آنها بخواهید در کارهای بزرگتری مانند تا کردن و کنار گذاشتن لباس‌هایشان، خالی کردن ماشین ظرفشویی یا درست کردن تنقلات کمک کنند.

کارهای روزمره برای کودکان ۷ و ۸ ساله

در سن ۷ تا ۸ سالگی، کودک شما درک کاملی از قوانین و مسئولیت ها دارد. این سن بسیار خوبی است که آنها به عنوان مراقبت از فرزندان کوچکترها، مراقبت از غذا دادن، تمیز کردن و ورزش کردن وارد شوند.

مسئولیت پذیری در کودک ۹ و ۱۰ ساله

در سن ۹ سالگی به بالا، فرزندان شما احتمالاً بعد از مدرسه شروع به انجام تکالیف می کنند، بنابراین مهم است که آنها را با کارهای زیاد در خانه خسته نکنید. همانطور که گفته شد، مسئولیت‌پذیری و مدیریت زمان مهارت‌های بسیار خوبی برای ایجاد هستند، بنابراین با کودک خود کار کنید تا برنامه‌ای تنظیم کنید که به او زمان کافی برای انجام تکالیف، آرامش و سرگرمی بدهد.

کارهایی مانند شستن و خشک کردن لباس های خود، روشن کردن ماشین ظرفشویی یا بیرون آوردن سطل زباله را به آنها بسپارید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۵ عادت خوب برای شادی بیشتر” را نیز مطالعه بفرمایید.      

نوجوان ۱۱ و ۱۲ ساله چه کارهایی را باید بتواند انجام دهد؟

همانند کودکان ۹ و ۱۰ ساله، پیش‌نوجوانان از برنامه‌ای که مطابق شرایط آنها عمل می‌کند، قدردانی می‌کنند.

با آنها بنشینید تا مشخص کنید چه کارهایی به بهترین وجه با نقاط قوت آنها سازگار است و به آنها وظایفی مانند نگهداری از خواهر و برادر کوچکتر، تمیز کردن دستشویی یا چیدن برگ ها و پارو کردن برف را در نظر بگیرید.

مسئولیت پذیری در فرزندان ۱۳ تا ۱۵ ساله

مسئولیت پذیری در فرزندان 13 تا 15 ساله 

در سال های اولیه نوجوانی، فرزند شما توانایی بالایی در انجام کارها را دارد. دادن کار در خانه به آنها بخش مهمی از کمک به آنها برای تبدیل شدن به یک بزرگسال مسئولیت پذیر است. در این سن، آنها می توانند کارهایی از جاروبرقی ساده یا شستن پنجره ها گرفته تا تهیه غذا برای کل خانواده و باغبانی را انجام دهند.

کارهای روزمره برای فرزندان ۱۶ تا ۱۸ ساله

وقتی فرزند شما به ۱۶ سال و بالاتر می رسد، ممکن است علاوه بر تکالیف و امتحانات دبیرستان شغلی نیز داشته باشد، بنابراین مهم است که آنها را تحت فشار قرار ندهید. با این حال، هنوز هم باید انتظار کمک در اطراف خانه را داشت، بنابراین از آنها بخواهید با انجام کارهای کوچکتر در یک برنامه منظم و کارهای بزرگتر در زمانی که کار نمی کنند یا برای امتحان آماده می شوند، مشارکت کنند.

در این سن، مراقبت از فرزند دیگر، تهیه غذا، شستن لباس، یا نگهداری منظم از خواهر و برادر انتظارات معقولی است. آن‌ها همچنین به اندازه کافی بزرگ هستند که با شما در مورد آنچه که می‌توانند و نمی‌توانند با شما صحبت کنند و به طرف شما هم احترام بگذارند.

پاداش دادن به رفتار خوب در فرزندان

وقتی فرزندتان مسئولیت بیشتری بر عهده می گیرد، مهم است که مزایای کار سخت را به او نشان دهید. پاداش دادن به فرزند کوچکتر خود با هدیه دادن یا فرزند بزرگترتان با کمک هزینه می تواند به تشویق آنها برای ادامه کارهای خود و یادگیری مسئولیت کمک کند.

پاداش‌های اجتماعی به شکل زمانی که با هم سپری می‌شود می‌تواند به آموزش مسئولیت‌پذیری و ایجاد پیوندهای قوی‌تر بین شما و فرزندتان کمک کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.