فواید و مضرات گیاه بایکالین

گیاه بایکالین چینی (Scutellaria baicalensis) گیاهی است متعلق به خانواده Lamiaceae، همان گیاهی که نعنا بخشی از آن است. همچنین به عنوان “کلاه جمجمه چینی”، “هوانگ کین” یا “کلاه جمجمه بایکال” نیز شناخته می شود و به عنوان یک درمان طب سنتی چینی سابقه طولانی دارد.

به ویژه، به دلیل غلظت فراوان آنتی اکسیدان ها، که در میان آن ها فلاون ها برجسته هستند، متمایز است. این ماده دارای ماده فعال به نام‌ بایکلین است که با چندین اثر مثبت برای سلامتی همراه است. آیا علاقه مند به دانستن بیشتر در مورد کاربردها و فواید آن هستید؟ به خواندن ادامه دهید!

ترکیب و خواص گیاه بایکالین

در طب سنتی چینی، ریشه های بایکالین در یک درمان سنتی به نام هوانگ-کین استفاده می شود. در نشریه Science Bulletin آمده است که چینی ها بیش از ۲۰۰۰ سال از این قسمت گیاه برای تهیه داروهای مختلف استفاده کرده اند.

به طور کلی از آن در جوشانده یا تنتور استفاده می شود، زیرا گفته می شود به این ترتیب قسمت زیادی از خواص خود را حفظ می کند و طیف گسترده ای از فیتوکمیکال ها، از جمله فلاون ها (بایکالین و ووگونوزید) و آگلیکون ها (بایکالئین و ووگونین) را متمرکز می کند.

این ترکیب با اثرات ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد توموری، محافظ کبد، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی همراه است. به همین دلیل از این گیاه و مشتقات آن برای درمان اسهال، خونریزی، اختلالات التهابی و عفونت های تنفسی استفاده می شود.

موارد استفاده و فواید گیاه بایکالین

موارد استفاده و فواید گیاه بایکالین

در سیستم طب سنتی چینی، استفاده از کلاه جمجمه تا حد زیادی توسط شواهد سنتی پشتیبانی می شود. در حال حاضر، تعداد کمی از کارآزمایی‌های بالینی پتانسیل دارویی این گیاه را ارزیابی کرده‌اند.مطالعات اولیه حاکی از آن است که این گیاه ممکن است در برخی بیماری ها کمک کننده باشد. با این حال، با توجه به عدم تحقیق در مورد انسان، استفاده از آن باید صرفاً مکمل باشد.

عفونت های تنفسی

گیاه بایکالین به عنوان یک درمان طبیعی برای تسکین عفونت های تنفسی استفاده شده است. خواص ضد ویروسی و ضد التهابی آن به کنترل علائمی مانند احتقان، سرفه و تنگی نفس کمک می کند.

در یک کارآزمایی تصادفی که از طریق Archives of Disease in Childhood گزارش شد، یک مخلوط گیاهی به نام shuang huang lian – که حاوی Scutellaria baicalensis در میان اجزای آن است – اثرات مثبتی در درمان برونشیت حاد در کودکان نشان داد.

تأثیرات اصلی به شرح زیر بود:

تسکین تب.
کاهش سرفه.
کاهش اقامت در بیمارستان.
کنترل خس خس سینه و علائم قفسه سینه.

این گیاه کمکی در برونشیت محسوب می شود، اما به هیچ وجه جایگزین درمان پزشکی نمی شود.

تقویت حافظه

در چین از گیاه بایکالین به عنوان دارویی برای تحریک حافظه و یادگیری استفاده می شود. مصرف گیاه و مکمل های مشتق از آن با عملکرد شناختی بهتر مرتبط است. با این حال، در حال حاضر فقط مطالعات حیوانی وجود دارد.

تحقیقات روی موش‌ها که توسط Neuroscience Letters به ​​اشتراک گذاشته شد، نشان داد که یکی از آنتی اکسیدان‌های موجود در گیاه جمجمه چینی، بایکالئین، دارای فعالیت محافظتی عصبی است و خطر زوال شناختی و بیماری پارکینسون را کاهش می‌دهد. محققان مطالعات بیشتری را پیشنهاد می کنند.

سلامت پروستات

ادبیات رایج نشان می دهد که گیاه بایکالین ممکن است خطر ابتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) را کاهش دهد. در واقع، جمعیت چین مکمل گیاهی و دم کرده گیاه را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای مراقبت از پروستات مصرف می کنند.

در این رابطه، یک مطالعه موش نشان داد که توسط مجله Ethnopharmacology نشان داده شده است که عصاره ریشه کلاهک جمجمه چینی رویدادهای غیر طبیعی آندروژن در بافت پروستات را سرکوب می کند، بنابراین از شروع هیپرپلازی خوش خیم پروستات جلوگیری می کند.

در انجمن تحقیقات سرطان آمریکا، گزارش شد که این گیاه همچنین دارای پتانسیل ضد توموری در برابر سرطان پروستات است. با این حال، این منطقه ای است که تحقیقات کمی دریافت کرده است.

آرام بخش

گیاه بایکالین به عنوان یک گیاه “ترمیم کننده اعصاب” و آرام بخش طبقه بندی می شود، زیرا به کاهش حالت های عصبی، اضطراب، استرس و افسردگی کمک می کند. بایکلین، یکی از ترکیبات فعال اصلی آن، مربوط به این اثرات است.

پیشنهاد می کنیم مقاله “موارد استفاده و فواید روغن درخت چای چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

سایر کاربردهای احتمالی گیاه بایکالین

با وجود کمبود مطالعات علمی، کلاه جمجمه چینی کاربردهای فراوان دیگری در طب سنتی دارد. شواهد کافی برای مشاغل زیر وجود ندارد:

آرتروز.
صرع.
هپاتیت
آترواسکلروز.
سیروز کبدی.

خطرات و موارد منع مصرف گیاه بایکالین

خطرات و موارد منع مصرف گیاه بایکالین

برای اکثر بزرگسالان سالم، گیاه بایکالین ایمن است و به خوبی قابل تحمل است. ممکن است باعث خواب آلودگی شود، اگرچه معمولاً با دوزهای بالا اتفاق می افتد.

مصرف بیش از حد آن نیز می تواند منجر به سمیت کبدی و پنومونیت شود. رعایت دوز پیشنهادی سازنده مکمل ضروری است.

با این حال، با توجه به فقدان مطالعاتی که در مورد ایمنی گیاه صحبت می کند، باید از مصرف آن در موارد خاص زیر اجتناب شود:

آسیب های کبدی
بارداری و شیردهی.
بیماری های قبلی، مانند دیابت و هیپوگلیسمی.
درمان با بنزودیازپین ها، داروهای ضد تشنج و داروهای بی خوابی.

میزان مصرف گیاه بایکالین

بنابراین، مطالعه دقیق برچسب محصول ضروری است. اغلب موارد زیر توصیه می شود:

دم کرده: ۲ یا ۳ فنجان در روز. با ۵ گرم از گیاه به ازای هر ۲۵۰ میلی لیتر آب تهیه می شود.
عصاره گیاه: ۲۰ تا ۴۰ قطره در ۱۲۰ میلی لیتر آب، ۳ بار در روز.
قرص یا کپسول: ۲ عدد در روز (ممکن است بسته به سازنده متفاوت باشد).

گیاه بایکالین در طب سنتی به دلیل پتانسیل ضد التهابی، ضد ویروسی، ضد باکتریایی و آنتی اکسیدانی آن بسیار ارزشمند است. مصرف این گیاه به تنهایی یا در مکمل های گیاهی به عنوان مکمل برای بهبود خلق و خو، کاهش عفونت های تنفسی و محافظت از پروستات استفاده می شود.

با این وجود، فقدان مطالعات علمی کاربرد درمانی آن را محدود می کند. در حال حاضر، اگر مشکوک به بیماری باشد، نباید انتخاب اول باشد. در واقع استفاده از آن زیر نظر متخصص طب سنتی چین برای جلوگیری از ناراحتی توصیه می شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.