عسل اسطوخودوس : فواید ، کاربردها و خطرات

فواید زیاد عسل اسطوخودوس با تقویت سیستم ایمنی بدن مرتبط است. علاوه بر این، از آن به عنوان یک عامل شفابخش نیز استفاده می شود. در این مقاله در مورد خواص و کاربردهای آن بیشتر به شما می گوییم. عسل اسطوخودوس ، محصولی است که زنبورها از شهد گل‌های اسطوخودوس وحشی (Lavandula stoechas) و دیگر گونه‌های این گیاه به دست می‌آورند.

طبق مطالعه ای که در مجله Molecules به اشتراک گذاشته شده است، این نوع عسل تک گل حاوی ترکیبات فراری است که با فواید سلامتی مرتبط است. به ویژه، سهم آن از اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان ها و کربوهیدرات ها به تقویت سیستم دفاعی و آرام کردن بیماری های مختلف کمک می کند. بیایید با جزئیات ببینیم.

طعم و رنگ  عسل اسطوخودوس

از بین انواع عسل، عسل اسطوخودوس به دلیل عطر خاص و طعم ملایمش متمایز است. این گیاه که توسط زنبورهای عسل از شهد گونه های اسطوخودوس مانند Lavandula angustifolia، Lavandula latifolia و Lavandula stoechas ساخته شده است، دارای ویژگی های خاصی از طعم، بافت و خواص است.

به طور دقیق تر، رنگ کهربایی یا روشن دارد ، کریستالیزاسیون متوسط ​​و قوام سیال دارد. طعم آن شیرین است، اما دارای اسید ملایم و نت های گلی است.

فواید و کاربردهای عسل اسطوخودوس

فواید و کاربردهای عسل اسطوخودوس

در طب سنتی، عسل اسطوخودوس به دلیل خواص دارویی آن مورد توجه قرار گرفته است. اعتقاد بر این است که از شهد اسطوخودوس به دست می آید.ند.

 یک بررسی به اشتراک گذاشته شده در Integrative Medicine Insights نشان داد که این نوع عسل نسبت به عسل‌هایی که از درختان توت فرنگی یا مرکبات به دست می‌آیند، ظرفیت ضدالتهابی بیشتری نشان می‌دهد. علاوه بر این، تأثیر مثبتی بر کاهش نشانگرهای اکسیداتیو داشت. چه مزایای دیگری ارائه می دهد؟

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

یکی از اصلی ترین فواید عسل اسطوخودوس، توانایی آن در تقویت سیستم ایمنی است. مطالعه ای که از طریق Plos One به اشتراک گذاشته شده است، جزئیاتی را نشان می دهد که این محصول آنزیم ها، اسیدهای آمینه، فلاونوئیدها و فنل ها را متمرکز می کند.

این ترکیبات با هم به بهبود پاسخ های بدن به عوامل عفونی مانند ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها کمک می کنند. در واقع، تحقیقات به اشتراک گذاشته شده در مجله علوم و فناوری غذایی نشان داد که این نوع عسل به مبارزه با عفونت های قارچی مانند کاندیدیازیس کمک می کند.

مطالعات دیگر نیز ظرفیت تعدیل کننده ایمنی عسل را بررسی کرده اند. به این ترتیب مشخص شده است که پتانسیل مقابله با التهاب، استرس اکسیداتیو و عفونت های ناشی از باکتری را دارد.

به تسکین سرفه کمک می کند

هم عسل معمولی و هم عسل اسطوخودوس دارای خواصی هستند که به تسکین سرفه کمک می کند. هر دو به عنوان ضد التهاب عمل می کنند که باعث کاهش سوزش گلو می شود. علاوه بر این، آنها دارای خواص خلط آور و مرطوب کنندگی هستند که برای به حداقل رساندن این علامت بسیار خوب است.

یک بررسی سیستماتیک به اشتراک گذاشته شده در BMJ Evidence-Based Medicine نشان داد که عسل در بهبود علائم عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی (یک علت شایع سرفه) موثر است. به همین ترتیب، از طریق پایگاه داده‌های مرورهای سیستماتیک کاکرین، گزارش شد که عسل با اثراتی برتر از دارونما و داروهایی مانند سالبوتامول، سرفه را تسکین می‌دهد.

 نشریه ای در مجله Plants در مورد پتانسیل اسطوخودوس stoechas برای کمک به تسکین سرفه صحبت می کند. به طور خاص، یک اثر خلط آور نسبت داده می شود که به پاکسازی راه های هوایی کمک می کند.

کمک به مراقبت از پوست

عسل اسطوخودوس کاربردهای آرایشی نیز دارد. استفاده موضعی آن به کاهش جای زخم، چین و چروک و عیوب مربوط می شود. این به غلظت فراوان آنتی اکسیدان ها، اسیدهای آلی، مواد معدنی و اسیدهای آمینه مرتبط است.

در یک مطالعه مقایسه ای گزارش شده در تحقیقات گیاه درمانی، عسل اسطوخودوس نسبت به اسانس گیاه در بهبود زخم مفیدتر بود. این همچنین توسط تحقیقات مجله Functional Biomaterials که پتانسیل عسل را برای تحریک بازسازی پوست نشان می دهد، پشتیبانی می شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “موارد استفاده و فواید روغن درخت چای چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

سایر فواید احتمالی عسل اسطوخودوس

مانند هر گونه عسل دیگر، عسل اسطوخودوس به دلیل محتوای فراوان از ترکیبات زیست فعال با سایر فواید سلامتی همراه است. برجسته ترین آنها موارد زیر است:

کاهش استرس و اضطراب:

یکی از اسیدهای آمینه موجود در این ماده، تیروزین، به عنوان پیش ساز چندین انتقال دهنده عصبی مرتبط با سلامتی مانند دوپامین عمل می کند. به این ترتیب به تسکین حالات تنش و اضطراب کمک می کند.

کاهش بی خوابی:

اعتقاد بر این است که عسل اسطوخودوس روی سیستم عصبی تأثیر می گذارد و به کاهش مشکلات خواب کمک می کند. به خودی خود یک آرامش بخش طبیعی است.

تسکین اسهال:

عسل اسطوخودوس به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و قابض خود به توقف اسهال در صورت گاستروانتریت باکتریایی کمک می کند.

خطرات و موارد منع مصرف عسل اسطوخودوس

خطرات و موارد منع مصرف عسل اسطوخودوس

برای اکثر بزرگسالان سالم و کودکان بالای یک سال، عسل اسطوخودوس به عنوان یک شیرین کننده طبیعی، درمان سرفه و محصول موضعی (در زخم های سطحی) بی خطر است. با این حال، موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

در افرادی که به گرده یا سایر اجزای عسل حساسیت دارند، این محصول می تواند باعث مشکلات تنفسی، سرگیجه، استفراغ، اختلال در ریتم قلب و غیره شود. در آن شرایط باید مصرف آن را قطع کرد و با پزشک مشورت کرد.

به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم در نوزادان نباید به کودکان زیر یک سال داده شود.

مصرف آن باید تعدیل شود، زیرا به دلیل داشتن قند زیاد، می تواند بر اضافه وزن و چاقی تأثیر بگذارد.

افراد دیابتی باید از مصرف آن خودداری کنند.

استفاده موضعی آن روی زخم های باز یا سوختگی های جدی توصیه نمی شود، زیرا در این شرایط به نفع عفونت است.

این محصول در افراد مبتلا به دیابت منع مصرف دارد. محتوای قند بالای آن می تواند باعث عدم تعادل در گلوکز خون شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.