آیا احساس خستگی زیاد نشانه فشارخون بالا است؟

فشار خون معیاری است برای اندازه گیری نیروی خون که از طریق شریان ها پمپ می شود. افزایش و کاهش فشار خون در طول روز بسته به فعالیت شما طبیعی است. اما اگر فشار خون برای مدت طولانی بالا بماند، می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.این مقاله در مورد ارتباط بین فشار خون بالا و خستگی و زمانی که باید به یک پزشک مراجعه کنید و چگونگی کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و خستگی مرتبط بحث خواهد کرد.

خواب آلودگی یا خستگی بیش از حد در طول روز علامتی است که گاهی با فشار خون بالا همراه است و نشان داده شده است که یک علامت هشدار دهنده بالقوه برای حوادث قلبی است. فشار خون بالا ممکن است از راه های دیگری مانند اختلالات خواب نیز با خستگی مرتبط باشد.

فشار خون طبیعی چیست؟

اندازه گیری فشار خون شامل دو عدد است: عدد بالایی فشار خون سیستولیک را اندازه گیری می کند، که فشار زمانی است که قلب خون را به داخل سرخرگ ها فشار می دهد. فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) اندازه گیری فشار در شریان ها بین ضربان قلب است.

طبق انجمن قلب آمریکا، فشار خون طبیعی ۱۲۰ میلی‌متر جیوه سیستولیک و ۸۰ میلی‌متر جیوه دیاستولیک است که معمولاً به صورت «۱۲۰ روی ۸۰» گفته می‌شود. فشار خون بالا با مراحل زیر تعریف می شود:

آیا بین فشار خون بالا و خستگی رابطه ای است؟

مرحله فشار خون بالا

مرحله ۱ فشار خون بالا (خفیف) ۱۳۰-۱۳۹ میلی متر جیوه سیستولیک یا دیاستولیک ۸۰-۸۹ میلی متر جیوه است.
مرحله ۲ فشار خون بالا (متوسط) ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه یا بالاتر
بحران فشار خون بالا (به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید) ۱۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه یا بالاتر

آیا بین فشار خون بالا و خستگی رابطه ای است؟

فشار خون بالا معمولاً هیچ علامت فیزیکی ایجاد نمی کند. تنها راه قابل اعتماد برای اطلاع از فشار خون بالا این است که آن را توسط یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اندازه گیری کنید. برخی از دستگاه‌های فشارخون نیز می‌توانند نشان دهند که فشار خون شما بالا است.

برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا از خستگی شکایت دارند. این ممکن است به دلیل خود این شرایط باشد. در صورت عدم درمان، فشار وارده بر دیواره رگ های خونی می تواند باعث آسیب غیرقابل مشاهده شود. این آسیب می تواند منجر به مشکلات شدید سلامتی، از جمله سکته مغزی، حمله قلبی، و بیماری کلیوی شود

علت خستگی ناشی از فشار خون بالا چیست؟

داروی فشار خون

اگر تشخیص فشار خون بالا دریافت کنید، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی احتمالاً داروهایی را برای کمک به مدیریت وضعیت شما تجویز می کنند. آنها همچنین ممکن است تغییرات سبک زندگی سالم را تشویق کنند.

خستگی یک عارضه جانبی رایج است که با برخی از داروهای فشار خون مانند مسدود کننده های بتا مرتبط است. این به این دلیل است که برخی از داروها با کاهش ضربان قلب کار می کنند که جریان اکسیژن و مواد مغذی انرژی زا به بافت های بدن را کند می کند.

استرس

استرس باعث تغییرات هورمونی می شود که فشار خون را بالا می برد. اگر استرس مزمن باشد، می تواند به ایجاد فشار خون بالا کمک کند یا فشار خون بالا را بدتر کند. همچنین می‌تواند از راه‌های دیگری که می‌تواند به احساس خستگی کمک کند، بر سلامتی شما تأثیر بگذارد

برای مثال، انجمن روان‌شناسی آمریکا گزارش می‌دهد که استرس مزمن می‌تواند الگوهای خواب را مختل کند، باعث عدم تعادل هورمونی شود و شیمی مغز را تغییر دهد – همه تغییراتی که می‌تواند منجر به خستگی شود.

اختلالات خواب

آپنه خواب وضعیتی است که باعث می شود تنفس به طور مکرر در طول شب متوقف شود. حدود ۲۶ درصد از بزرگسالان آمریکایی بین ۳۰ تا ۷۰ سال دچار آپنه خواب می شوند.

نشان داده شده است که آپنه خواب خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی را افزایش می دهد و همچنین باعث خواب آلودگی یا خستگی در طول روز می شود.

رابطه بین آپنه خواب و فشار خون بالا به طور کامل شناخته نشده است، اما تصور می شود که این وضعیت ممکن است سیستم پاسخ به استرس بدن را فعال کند که فشار خون را افزایش می دهد. درمان آپنه خواب با دستگاه CPAP (فشار مثبت مداوم راه هوایی، دستگاه تنفسی که در هنگام خواب استفاده می شود) می تواند به مدیریت فشار خون کمک کند.

عوارض فشار خون بالا درمان نشده

اگر فشار خون بالا تشخیص داده یا کنترل نشود، فشار روی دیواره رگ های خونی می تواند باعث آسیب نامشخص شود. خستگی ممکن است یکی از علائم اولیه این آسیب باشد که می تواند منجر به مشکلات سلامتی شدید از جمله موارد زیر شود:

سکته
بیماری کلیوی
آسیب چشم
نارسایی قلبی اتصالی
حمله قلبی
آنوریسم
زوال عقل عروقی
عوارض بارداری

چرا من همیشه اینقدر خسته هستم؟آیا فشارخونم بالا است؟

فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش شناخته می شود زیرا بسیاری از مردم نمی دانند که به این بیماری مبتلا هستند. به طور معمول، هیچ علامت یا علامت هشدار دهنده ای وجود ندارد.

بهترین راه برای اطلاع از اینکه آیا فشار خون بالا دارید این است که به طور منظم آن را در طول قرار ملاقات های معمول مراقبت های بهداشتی خود چک کنید. اگر سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارید یا در معرض خطر بالاتری هستید، ممکن است از استفاده از فشارسنج یا دستگاه ردیاب خانگی استفاده کنید.

اگر خستگی یا خستگی مداوم را تجربه می کنید که فکر می کنید ممکن است با فشار خون بالا یا داروهای فشار خون شما مرتبط باشد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

اگر خستگی بدتر شد یا علائم فیزیکی دیگری از جمله لکه های خون در چشم ها، خونریزی بینی، سرگیجه، برافروختگی و درد قفسه سینه را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “فواید زنجبیل برای سلامتی بدن چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

راههای پیشگیری از فشارخون بالا

سیگار را ترک کنید یا از آن اجتناب کنید
مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات سالم و غنی از آنتی اکسیدان بخورید
مصرف سدیم را کاهش دهید
سطوح استرس را مدیریت کنید
وزن سالم را حفظ کنید
به طور منظم ورزش کنید (۳۰ دقیقه یا بیشتر در روز)

علت خستگی ناشی از فشار خون بالا چیست؟

مهم است که قبل از ایجاد هرگونه تغییر مهم در رژیم غذایی یا ورزش با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید. آنها می توانند بر اساس شرایط شما در مورد ایمنی به شما توصیه کنند و به شما کمک کنند تا برنامه ای مناسب برای شما ایجاد کنید.

خستگی اغلب با فشار خون بالا همراه است. با این حال، فشار خون بالا معمولاً هیچ علامت فیزیکی ایجاد نمی کند. به این ترتیب، خستگی بیشتر به دلیل عوارض جانبی داروهای فشار خون، و سایر شرایط مرتبط با فشار خون بالا، مانند استرس، آپنه خواب، یا عوارض فشار خون بالا، از جمله بیماری قلبی، ایجاد می شود. در صورت تداوم یا تشدید خستگی، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.