چگونه بفهمیم دیسک کمر داریم؟ ۵ روش تشخیص با علائم

یکی از سوال هایی که بسیار از ما پرسیده می شود این است که چگونه می توان تشخیص داد که دیسک کمر داریم؟ در خصوص تشخیص این عارضه شما باید به علائمی که دارید توجه کنید، در ادامه به شما توضیح خواهیم داد که در صورتی که شما به دیسک کمر مبتلا باشید چه نشانه هایی خواهید داشت؛ بنابراین توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه کلینیک خانه درد باشید.

چگونه بفهمیم دیسک کمر داریم؟ 5 روش تشخیص با علائم

دیسک کمر چگونه ایجاد می شود؟

بیایید در ابتدا به بررسی این موضوع بپردازیم که اصلا دلیل بروز دیسک کمر چیست و در چه شرایطی گفته می شود که فرد به دیسک کمر دچار است؟ به صورت کلی زمانی که مایع ژلاتینی که دارای آب زیادی است از میان مهره های دیسک کاهش یابد، میزان انعطاف پذیری و حرکت مهره ها سخت تر می شود و در نتیجه بر روی هم ساییده می شوند و عمل فرسایش رخ می دهد.

در چنین شرایطی با وارد شدن کوچک ترین فشار به مهره های کمر و یا دیسک ستون فقرات، مایع ها از جای خود خارج می شوند و به این طریق عصب ستون فقرات تحت تاثیر قرار می گیرد. در این حالت خون رسانی به مغز با کاهش انجام می شود و درد بسیاری در فرد ایجاد می شود.

در این زمان است که گفته می شود شخص به فتق دیسک کمر دچار شده است. از عوامل تشدید کننده این عارضه می توان به: ژنتیک، کم تحرکی، انجام حرکات ورزشی نامناسب، بلند کردن اجسام سنگین، ضربه به کمر، سقوط از ارتفاع، استعمال دخانیات، سرفه های شدید و مزمن، بارداری، سن بالا و وزن زیاد اشاره کرد که شما با مراجعه به بهترین کلینیک ستون فقرات در تهران می توانید به درمان آن کمک کنید.

چگونه بفهمیم دیسک کمر داریم؟

چگونه بفهمیم دیسک کمر داریم؟

در همین ابتدا بیان کنیم که اگر تصور می کنید دیسک کمر همیشه با علائم همراه است در اشتباهید، درست است که کم پیش می آید، اما دیده ایم بیمارانی را که بدون داشتن هیچ علائمی به دیسک کمر دچار بوده اند. در این افراد تنها به کمک تصاویر ام آر آی می توان این عارضه را تشخیص داد.

در ادامه ۵ علائم رایج در دیسک کمر را برای شما آورده ایم، در صورتی که شما هر یک از این موارد را داشته باشید این احتمال وجود دارد که به دیسک کمر دچار باشید. البته در نظر داشته باشید که ممکن است شدت آن ها از خفیف تا شدید متغیر باشد.

درد

اصلی ترین نشانه ای که می توان گفت تمامی افراد مبتلا به دیسک کمر آن را تجربه می کنند درد است. بسته به محل ایجاد فتق دیسک، درد می تواند در پاها، تمامی بخش های کمر و یا گردن احساس شود. در صورتی که فتق دیسک شما در مراحل اولیه و خفیف باشد این درد به حدی نیست که مانع از انجام کارهای روزانه شود.

اما اگر دیسک کمر شما کمی پیشرفته باشد، درد به حدی تیز و کشنده می شود که حتی در زمان حرکت و تکان خوردن نیز آن را احساس خواهید کرد و لازم است که حتما نزد دکتر خوب برای کمر درد مراجعه کنید.

بی حسی

با توجه به این که در طی فتق دیسک کمر اعصاب تحت تاثیر قرار می گیرند، به همین دلیل بسیاری از بیماران از بی حسی ناشی از این عارضه گله مند هستند؛ بی حسی عموما در سمت پایین پاها و کف پا ایجاد می شود و برای برخی افراد به شانه، باز و دست ها هم کشیده می شود.

ضعف عضلانی

افرادی که به فتق دیسک کمر دچار می شوند، فشار زیادی به اعصاب اطراف ستون فقرات آن ها وارد می شود. به مرور زمان این شرایط موجب می شود تا ضعف عضلانی در فرد ایجاد شود. در صورتی که شما ضعف عضلانی داشته باشید آن را به صورت غیر منظره در دست و پای خود احساس خواهید کرد.

احساس گزگز

این حس ممکن است در هر نقطه از ستون فقرات با لگن شما ایجاد شود که برای برخی افراد با درد همراه است و برخی دیگر بدون درد است. هر چه قدر فشار وارد شده به مهره های ستون فقرات بیشتر شود، شما این نشانه را بیشتر احساس خواهید کرد.

احساس سوزش و سوزن سوزن شدن

عموما منظور از احساس سوزش، حس کردن یک گرمای بیش از حد بر ناحیه کمری و پها است. برای برخی از این بیماران این مورد جزو اولین علائمی است که تجربه می کنند.

در خصوص احساس سوزن سوزن شدن هم شبیه به وقتی است که شما موقع خواب رفتن یکی از اندام هایتان احساس می کنید. اما در ناحیه کمری این احساس طولانی تر می شود و نشان از فتق دیسک کمر است.

این ۵ مورد که در بالا به آن ها اشاره کردیم جزو اصلی ترین علائم فتق دیسک کمر است، اما در برخی مواقع ممکن است شما کنترل روده و مثانه خود را از دست بدهید، این حالت زمانی ایجاد می شود که فتق دیسک شما شدید باشد و لازم است که حتما بلافاصله روند درمانی مناسبی را پیش بگیرید.

روش تشخیص دیسک کمر توسط پزشک

دیسک کمر

در بالا در خصوص علائم دیسک کمر توضیح دادیم و گفتیم که داشتن هر یک از آن ها می تواند راهی برای فهمیدن دیسک کمر باشد. در ادامه بررسی می کنیم که در صورت مراجعه به پزشک، متخصص چگونه تشخیص می دهد که شما دیسک کمر دارید یا نه؟

تست راه رفتن: راه رفتن غیر طبیعی یا کند که با درد همراه باشد می تواند نشان از فتق دیسک کمر باشد.

بررسی عصبی: در اینجا از شما خواسته می شود تا روی نوک انگشتان پای خود راه بروید تا وضعیت عضلات و رفلکس بررسی شود.

تست دامه حرکت: از بیمار خواسته می شود در جهات مختلف خم شود، در صورت فتق دیسک این عمل با درد همراه خواهد بود.

تست بالا بردن پا: در این تست، پزشک از بیمار می‌خواهد که به پشت دراز بکشد و پاهای خود را به آرامی بالا برده تا زمانی که دچار درد گردد. اگر این درد در بالا بردن پا در زاویه‌ی سی درجه تا هفتاد درجه ایجاد گردد، فتق دیسک کمر تشخیص داده می ‌شود.

معاینه ستون فقرات: در صورتی که شما فتق دیسک داشته باشید، پوست قسمت انتهایی کمر غیر طبیعی و حساس به لمس خواهد بود.

انجام عکس برداری: در آخر به جهت تشخیص دقیق تر و بررسی پیشرفت دیسک و محل و نوع آن لازم است تا از عکس برداری ام آر آی استفاده شود. در صورتی که به هر دلیلی این تست برای فرد مضر باشد، سی تی اسکن انجام خواهد شد.

درد دیسک به کجا می زند؟

همان طور که اشاره کردیم درد یکی از اصلی ترین علائم دیسک کمر است که اکثریت افراد ان را تجربه می کنند. در این زمان تشخیص این که درد احساس شده مربوط به فتق دیسک کمر است یا عارضه ای دیگر وجود دارد برای افراد دشوار است و حتی این سوال برایشان ایجاد می شود که درد دیسک دقیقا به کجا می زند؟

دیسک کمر اصطلاحی است که هنگام آسیب دیدن و تخریب دیسک های بین مهره ای استفاده می شود، در صورتی که شخص به بیماری دیسک کمر مبتلا باشد، هسته دیسک از محل اصلی خود خارج می شود و بر روی اعصاب کنترل کننده پاها فشار وارد می کند.

بنابراین بخش مهمی از درد دیسک کمر در پاها احساس می شود و اغلب افراد مبتلا به دیسک کمر از درد در پاهای خود گله مند هستند. ایجاد درد در پاها با علائم دیگری مثل احساس سوزش و خارزش، احساس سردی و گرمی، گرفتگی عضلات، بی حسی و ضعف شدید همراه است.

با این حال نشانه دیسک کمر در ابتدا درد پایین کمر است که پس از آن با درگیر شدن عصب ها این درد به باسن، ران پا و پشت بازو کشیده می شود.

هر چقدر فشار بیشتری به دیسک کمر وارد شود میزان این درد عمیق تر خواهد شد و احتمال دارد که از زانو رد شود و به گشت پاشنه و انگشتان پا برسد.

درمان دیسک کمر

درمان دیسک کمر

در صورت تشخیص قطعی دیسک کمر پزشک شما یکی از روش های درمانی زیر را توصیه خواهد کرد:

فیزیوتراپی: این جلسات به بهبودی وضعیت بدن و تقویت عضلات کمک بسیاری خواهد کرد و با تمریناتی که آموزش می بینید فشار از روی مهره ها برداشته می شود.

درمان های دستی: تعدادی از راهکار ها که به جهت تنظیم و تراز بندی ستون فقرات استفاده می شود.

دارو درمانی: به کمک این دارو ها می توان به کاهش التهاب و درد کمک بسیاری کرد.

تزریقات: جزو روش های درمانی نسبتا جدید که با توجه به نیاز شما پزشک تجویز خواهد کرد.

جراحی: در صورتی که شما به فتق دیسک شدید دچار باشید و علائم متعددی داشته باشید، تنها گزینه درمانی مناسب جراحی می باشد که خود این روش دارای انواع مختلفی می باشد.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با چگونگی تشخیص دیسک کمر آشنا نماییم. در صورت تمایل به مطالعه بیشتر در خصوص انواع روش های درمانی دیسک کمر می توانید به سایت کلینیک خانه درد به آدرس painhouse.ir مراجعه نمایید.

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.