علت درد پایین کمر چیست؟

میلیون ها نفر با کمر درد زندگی می کنند. سفتی، درد و حرکات محدود می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد. اما ممکن است بتوانید با حفظ وزن مناسب و فعال ماندن از کمردرد جلوگیری کنید. اگر کمردرد برطرف نشد یا نمی‌توانید فعالیت‌هایی را که دوست دارید انجام دهید، با پزشک خود صحبت کنید. چندین روش درمانی می توانند درد را تسکین دهند، به حرکت بهتر و بهره مندی بیشتر از زندگی کمک کنند.

کمردرد بسیار شایع است . این می تواند ناشی از کشیدگی به عضلات یا تاندون های پشت باشد. علل دیگر عبارتند از آرتریت، مشکلات ساختاری و آسیب دیسک. درد اغلب با استراحت ، فیزیوتراپی و دارو بهتر می شود . با حفظ وزن مناسب و فعال ماندن ، خطر کمردرد خود را کاهش دهید.

کمر درد چیست؟

کمر درد می‌تواند ناشی از آسیب‌ ها ، شرایط یا بیماری‌های مختلف باشد اغلب، آسیب به عضلات یا تاندون‌های پشت.

درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. در برخی موارد، درد می‌تواند راه رفتن، خوابیدن، کار کردن یا انجام فعالیت‌های روزمره را دشوار یا غیرممکن کند.

معمولاً کمردرد با استراحت، مسکن ها و فیزیوتراپی (PT) بهتر می شود. تزریق کورتیزون و درمان های عملی (مانند دستکاری استئوپاتیک یا کایروپراکتیک) می تواند درد را تسکین دهد و به روند بهبودی کمک کند. برخی از آسیب ها و شرایط کمر نیاز به ترمیم جراحی دارند.

علت کمر درد چیست؟

درد پایین کمر چقدر شایع است؟

حدود چهار نفر از هر پنج نفر در مقطعی از زندگی خود دچار کمردرد می شوند. این یکی از رایج ترین دلایلی است که مردم به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مراجعه می کنند.

برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض کمردرد هستند. عوامل خطر برای کمردرد عبارتند از:

سن: افراد بالای ۳۰ سال کمردرد بیشتری دارند. دیسک ها (بافت نرم و لاستیکی که استخوان های ستون فقرات را محافظت می کند) با افزایش سن از بین می روند. با ضعیف شدن و فرسودگی دیسک ها، درد و سفتی ایجاد می شود.

وزن: افرادی که چاق هستند یا وزن اضافی دارند بیشتر در معرض کمردرد هستند. اضافه وزن به مفاصل و دیسک فشار وارد می کند.

سلامت کلی: عضلات ضعیف شکم نمی توانند از ستون فقرات حمایت کنند، که می تواند منجر به کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر شود. افرادی که سیگار می کشند، یا سبک زندگی کم تحرکی دارند، بیشتر در معرض خطر کمردرد هستند.

شغل و سبک زندگی: مشاغل و فعالیت هایی که به بلند کردن یا خم شدن سنگین نیاز دارند می توانند خطر آسیب دیدگی کمر را افزایش دهند.

مشکلات ساختاری: کمردرد شدید می‌تواند ناشی از شرایطی مانند اسکولیوز باشد که تراز ستون فقرات را تغییر می‌دهد.

بیماری: افرادی که سابقه خانوادگی آرتروز، انواع خاصی از سرطان و سایر بیماری ها دارند، بیشتر در معرض خطر کمردرد هستند.

سلامت روان: کمردرد می تواند ناشی از افسردگی و اضطراب باشد.

علائم کمر درد چیست؟

علائم کمردرد می تواند به طور ناگهانی یا به تدریج ظاهر شود. گاهی اوقات، درد پس از یک رویداد خاص مانند خم شدن برای برداشتن چیزی رخ می دهد. مواقع دیگر، ممکن است ندانید چه چیزی باعث درد شده است.

درد ممکن است تیز یا مبهم و دردناک باشد و ممکن است به پایین یا پشت پاهای شما تابیده شود (سیاتیک). اگر در حین فعالیت به کمر فشار بیاورید، ممکن است صدای “پاپ” را بشنوید. درد اغلب در موقعیت‌های خاص (مانند خم شدن) بدتر است و زمانی که دراز می‌کشید بهتر می‌شود.

سایر علائم کمردرد عبارتند از:

سفتی: حرکت دادن یا صاف کردن کمر ممکن است سخت باشد. بلند شدن از حالت نشسته ممکن است کمی طول بکشد و ممکن است احساس کنید برای شل شدن باید راه بروید یا کشش دهید. ممکن است متوجه کاهش دامنه حرکتی شوید.

مشکلات وضعیت بدن: بسیاری از افراد مبتلا به کمردرد به سختی می توانند صاف بایستند. ممکن است «کج» یا خمیده بایستید، به‌جای اینکه با ستون فقراتتان هم راستا باشد، بالاتنه‌تان به پهلو باشد. کمر شما ممکن است به جای خمیده صاف به نظر برسد.

اسپاسم عضلانی: پس از یک فشار، ماهیچه‌های کمر می‌توانند به‌طور غیرقابل کنترلی اسپاسم یا منقبض شوند. اسپاسم عضلانی می تواند باعث درد شدید شود و ایستادن، راه رفتن یا حرکت را دشوار یا غیرممکن کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۹ درمان خانگی برای تنگی نفس” را نیز مطالعه بفرمایید.

علت کمر درد چیست؟

بسیاری از آسیب ها، شرایط و بیماری ها می توانند باعث کمردرد شوند. آنها عبارتند از:

کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر: کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر شایع ترین علت کمردرد است. شما می توانید با بلند کردن چیزی خیلی سنگین یا بلند نکردن ایمن به عضلات، تاندون ها یا رباط ها آسیب بزنید. برخی از افراد با عطسه، سرفه، چرخش یا خم شدن کمر خود را تحت فشار قرار می دهند.

شکستگی: استخوان‌های ستون فقرات می‌توانند در حین تصادف بشکنند، مانند تصادف اتومبیل یا سقوط. برخی شرایط (مانند اسپوندیلولیز یا پوکی استخوان) خطر شکستگی را افزایش می دهند.

مشکلات دیسک: دیسک‌ها از مهره‌ها (استخوان‌های کوچک ستون فقرات) محافظت می‌کنند. دیسک ها می توانند از موقعیت خود در ستون فقرات برآمده شوند و به عصب فشار وارد کنند. آنها همچنین می توانند پاره شوند (فتق دیسک). با افزایش سن، دیسک‌ها صاف‌تر می‌شوند و محافظت کمتری ارائه می‌کنند (بیماری دیسک دژنراتیو).

مشکلات ساختاری: شرایطی به نام تنگی نخاعی زمانی اتفاق می‌افتد که ستون فقرات برای طناب نخاعی خیلی باریک باشد. نیشگون گرفتن نخاع می تواند باعث درد شدید عصب سیاتیک و کمردرد شود. اسکولیوز (انحنای ستون فقرات) می تواند منجر به درد، سفتی و مشکل در حرکت شود.

آرتریت: استئوآرتریت شایع ترین نوع آرتریت است که باعث کمردرد می شود. اسپوندیلیت آنکیلوزان باعث کمردرد، التهاب و سفتی در ستون فقرات می شود.

بیماری: تومورهای ستون فقرات، عفونت ها و چندین نوع سرطان می توانند باعث کمردرد شوند.

کمر درد چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما در مورد علائم شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. برای بررسی استخوان‌های شکسته یا آسیب‌های دیگر، ممکن است ارائه‌دهنده شما مطالعات تصویربرداری را سفارش دهد. این مطالعات به ارائه دهنده شما کمک می کند تا تصاویر واضحی از مهره ها، دیسک ها، عضلات، رباط ها و تاندون های شما را ببیند.

پزشک شما ممکن است سفارش دهد:

اشعه ایکس ستون فقرات، که از تابش برای تولید تصاویری از استخوان ها استفاده می کند.
MRI که از آهنربا و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویری از استخوان ها، ماهیچه ها، تاندون ها و سایر بافت های نرم استفاده می کند.
سی تی اسکن، که از اشعه ایکس و کامپیوتر برای ایجاد تصاویر سه بعدی از استخوان ها و بافت های نرم استفاده می کند.
الکترومیوگرافی (EMG) برای آزمایش اعصاب و عضلات و بررسی نوروپاتی (آسیب عصبی)، که می تواند باعث گزگز یا بی حسی در پاهای شما شود.

بسته به علت درد، پزشک ممکن است آزمایش خون یا آزمایش ادرار را نیز تجویز کند. آزمایش خون می تواند نشانگرهای ژنتیکی را برای برخی از بیماری هایی که باعث کمردرد می شوند (مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان) شناسایی کند. آزمایش ادرار وجود سنگ کلیه را که باعث درد در پهلو (دو طرف کمر) می شود، بررسی می کند.

راه های درمان کمر درد چیست؟

کمردرد معمولاً با استراحت، یخ و مسکن‌های بدون نسخه بهتر می‌شود. پس از چند روز استراحت، می توانید به فعالیت های عادی خود بازگردید. فعال ماندن باعث افزایش جریان خون در ناحیه می شود و به بهبودی شما کمک می کند.

سایر درمان‌های کمردرد به علت آن بستگی دارد. آنها عبارتند از:

داروها: ارائه دهنده شما ممکن است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا داروهای تجویزی را برای تسکین درد توصیه کند. سایر داروها باعث شل شدن عضلات و جلوگیری از اسپاسم کمر می شوند.

فیزیوتراپی (PT): PT می تواند عضلات را تقویت کند تا بتوانند از ستون فقرات شما حمایت کنند. PT همچنین انعطاف پذیری را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند از آسیب دیگری جلوگیری کنید.

روش سنتی : چندین روش درمانی عملی می تواند عضلات سفت را شل کند، درد را کاهش دهد و وضعیت و هم ترازی را بهبود بخشد. بسته به علت درد، ممکن است به دستکاری استئوپاتیک یا تنظیمات کایروپراکتیک نیاز داشته باشید. ماساژ درمانی همچنین می تواند به تسکین کمردرد و بازیابی عملکرد کمک کند.

تزریقات: ارائه دهنده شما از یک سوزن برای تزریق دارو به ناحیه ای که باعث درد می شود استفاده می کند. تزریق استروئید باعث تسکین درد و کاهش التهاب می شود.

جراحی: برخی آسیب ها و شرایط نیاز به ترمیم جراحی دارند. انواع مختلفی از جراحی برای کمردرد وجود دارد، از جمله بسیاری از تکنیک های کم تهاجمی.
جلوگیری

آیا می توانم از کمر درد جلوگیری کنم؟

شما نمی توانید از کمردرد ناشی از بیماری یا مشکلات ساختاری در ستون فقرات جلوگیری کنید. اما شما می توانید از آسیب هایی که باعث کمردرد می شوند جلوگیری کنید.

برای کاهش خطر آسیب کمر، باید:

حفظ وزن سالم: اضافه وزن به مهره ها و دیسک ها فشار وارد می کند.

عضلات شکم خود را تقویت کنید: پیلاتس و سایر برنامه های ورزشی، ماهیچه های مرکزی را تقویت می کنند که از ستون فقرات حمایت می کنند.

به روش صحیح بلند کنید: برای جلوگیری از صدمات، با پاها (نه پشت) بلند کنید. وسایل سنگین را نزدیک بدن خود نگه دارید. سعی کنید در هنگام بلند کردن بالاتنه خود را نچرخانید.

چه زمانی باید در مورد کمر درد به پزشک مراجعه کنم؟

کمردرد معمولا با استراحت و مسکن ها بهتر می شود. کمردردی که از بین نمی‌رود ممکن است نشانه یک بیماری جدی‌تر باشد.

اگر دارید به پزشک خود مراجعه کنید:

دردی که بعد از حدود یک هفته مراقبت در منزل بهتر نمی شود.
گزگز، بی حسی، ضعف یا درد در باسن یا پاها.
درد شدید یا اسپاسم عضلانی که در فعالیت های عادی شما اختلال ایجاد می کند.
تب، کاهش وزن، مشکلات روده یا مثانه یا سایر علائم غیر قابل توضیح.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.