روتین مناسب برای موهای آسیب دیده

روتین مناسب برای موهای آسیب دیده

موهای آسیب دیده یا خشک ظاهر نامرتب و به هم ریخته‌ای به شما می‌دهد و این آسیب دیدن ممکن است برای هر مویی اتفاق بیفتد. آسیب دیدن موها می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. دلایلی مانند حمام داغ بخار، کلر آب استخر، رنگ موی زیاد بر روی موها، استفاده از ابزارهای حرارتی مو به صورت زیاد و غیره همگی می‌توانند موجب آسیب دیدن موها شود. اما چه کارهایی می‌توان به عنوان روتین مناسب برای موهای آسیب دیده انجام داد؟ با ما در ادامه همراه باشید.

موهای آسیب دیده

– با دقت شستن موها

زمانی که موهای شما آسیب دیده یا حتی سالم هستند باید موهای خود را با دقت و با روش صحیح شستشو کنید. بسیاری از افراد موهای خود را با آب داغ پرفشار و شامپوهای قدیمی می‌شویند و از چنگ زدن موها برای تمیز کردنشان استفاده می‌کنند. این روش بسیار غلط بوده و به موها آسیب زیادی وارد می‌کند. کاهش دمای حمام نکته مهمی است که همواره باید مد نظر قرار دهید. شاید آب داغ به خصوص در روزهای سرد زمستانی لذت بخش باشد اما برای موها بسیار مضر است.

استفاده از آب داغ در حمام موجب خشکی مو شده و بهترین و مناسب‌ترین آب برای شستن موها آب ولرم است. بعد از خیس شدن موها با آب ولرم از شامپوی مخصوص موهای آسیب دیده استفاده کنید. شما می‌توانید حتی از شامپوهای ترمیم کننده موهای ضعیف استفاده کنید و به آرامی موهای خود را بشویید.

– استفاده کمتر از رنگ مو

اگر موهای شما خشک و آسیب پذیر است باید کمتر به سراغ رنگ موهای شیمیایی بروید. اما اگر مهمانی یا عروسی دارید می‌توانید از رنگ مو سال در انواع فانتزی، تیره یا روشن در مارک‌های معتبر گیاهی مانند مارال، لورال، گارنیه و غیره استفاده کنید که قیمت مناسبی هم دارند و آسیب کمتری به موها می‌زنند.

البته استفاده از اکسیدان با کیفیت هم مهم است. اکسیدان رنگ مو  آتوسا، والانسی  و مارال از مارک‌هایی با پایه گیاهی هستند و  قیمت مناسبی دارند. این اکسیدان‌ها ضد قرمزی بوده و درصدهای مختلفی دارند، که از طریق فروشگاه دیجی استایل در این صفحه قابل مشاهده و خریداری هستند.

– استفاده از روغن مرطوب کننده و آب رسان

روغن برای موهای آسیب دیده

روغن درمانی هم یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در روتین موهای آسیب دیده گنجانده شود. بهتر است به سراغ روغن‌های طبیعی و باکیفیت مانند روغن های آرگان، ماکادمیا، جوجوبا، بادام تلخ و نارگیل بروید زیرا به سرعت جذب موها شده و رطوبت لازم را برای آن فراهم می‌کنند. برای این کار بهتر است ابتدا چند قطره از روغن را روی کف دست بریزید و با مالیدن دست‌ها به هم آن را گرم کنید. در این صورت روغن گرم شده به سرعت جذب دست شما خواهد شد.

بعد از این کار می‌توانید به آرامی و از پایین موها دست را لا به لای موها بکشید و مراقب باشید که روغن به پوست سر شما نخورد زیرا موجب بسته شدن منافذ مو، سر درد و ریزش موها می‌شود. همچنین اگر به محصولات ارگانیک و طبیعی علاقمند هستید در این مقاله برترین روغن های طبیعی برای مراقبت از مو را مطالعه کنید.

– استفاده از نرم کننده مو

بعد از استفاده از شامپو در حمام بهتر است برای رطوبت رسانی بیشتر از نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده و ترمیم کننده‌ها از موی شما در برابر آسیب بیرونی محافظت کرده و آنها را نرم و صاف می‌کنند. در این صورت موهای شما قوی‌تر و پایدارتر خواهد شد. بهتر است نرم کننده به انتهای موهای خیس زده  شود و بعد از یک الی دو دقیقه شستشو داده شود.

– نوک گیری مرتب موها

همیشه موهای آسیب دیده در معرض موخوره و چند شاخه شدن هستند. اگر شما این موهای چند شاخه را کوتاه نکنید و مدت زمان زیادی بگذرد، آسیب به قسمت‌های بالایی موهای شما هم خواهد رسید. بهتر است هر سه ماه یک بار نوک موهای خود را کوتاه کنید و نوک گیری را به صورت مرتب انجام دهید. اگر نوک موهای شما چند شاخه شده می‌توانید این کار را هر شش هفته و یا کمتر انجام دهید. شما خودتان هم می‌توانید این کار را انجام دهید و نیاز به آرایشگاه رفتن نخواهید داشت.

– کاهش استفاده از لوازم حرارتی

مراقبت از موهای آسیب دیده

بهتر است اگر موهای آسیب دیده‌ای دارید؛ کمتر به سراغ لوازمی مانند اتو و سشوار بروید. اما در صورت استفاده با رعایت چند نکته می‌توانید این آسیب را کمتر کنید. برای مثال شما می‌توانید قبل از استفاده از اتوی مو از سرم‌های ضد حرارت استفاده کنید. علاوه بر این استفاده از باد ملایم سشوار هم موجب می‌شود آسیب کمتری به موها وارد شود. بهتر است سشوار در فاصله سی سانتی متری موها نگه داشته شود. زمانی که برای خشک کردن موها از سشوار استفاده می‌شود باید ابتدا آب موها را کامل با حوله بگیرید و بعد از سشوار استفاده کنید.

– استفاده از ماسک موی مناسب

ماسک‌ها دارای مواد مغذی هستند که برای موهای شما ضروری است. ماسک می‌توانید رطوبت رسانی زیادی را برای موها انجام دهد. ماسک‌ها در کنار رطوبت رسانی موها موجب بازسازی ساختار موها هم می‌شوند و برای موهای آسیب دیده بسیار گزینه خوبی هستند.

– بافتن موها

بهترین حالت نگهداری موها آن است که آنها را ببافید. در این حالت موها هم در حالت آزادی قرار داند و هم از آسیب‌های محیطی در امان هستند. شما می‌توانید موهای خود را به صورت گوجه‌ای در هنگام خواب ببندید یا آنکه آنها را ببافید تا از خشکی موها و موخوره آنها جلوگیری شود.

– ماساژ دادن پوست سر

ماساژ دادن پوست سر هم برای موهای خشک و آسیب دیده مفید است. این کار موجب افزایش خون رسانی و رسیدن اکسیژن به بافت موها می‌شود. در این حالت مقدار چربی ترشح شده بیشتر شده و به تقویت موها و استحکام موها هم کمک می‌کند.

 

نویسنده: وحیده امینی

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.