فواید بی نظیر روغن سویا برای سلامتی

دانه سویا که از گونه‌ای از حبوبات به دست می‌آید و فواید زیادی برای سلامتی دارد. یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در جهان است. مهمترین ماده مغذی مورد نیاز بدن است. علاوه بر ارائه پروتئین با کیفیت بالا، سرشار از چربی های اشباع شده، آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر و فیتواستروژن است. به گفته متخصصان سلامت، روغن سویا برای حفظ یک سبک زندگی سالم بسیار ضروری است. روغن سویا فواید بسیاری به‌ویژه وقتی صحبت از قلب، پوست و استخوان‌ها دارد. این مقاله به ۶ مزیت و فایده بالقوه روغن سویا برای سلامتی می‌پردازد.

روغن سویا یک روغن گیاهی است که از دانه های گیاه سویا استخراج می شود.برای نمونه بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، حدود ۶۲ میلیون تن (۵۶ میلیون تن) روغن سویا در سراسر جهان تولید شد که آن را به یکی از رایج‌ترین روغن‌های پخت و پز در دسترس تبدیل کرد.

ارزش غذایی دانه سویا چیست؟

روغن سویا سرشار از پروتئین است. همچنین دارای مقدار مناسبی چربی و کربوهیدرات است که به عملکرد صحیح بدن کمک می کند. ۱۰۰ گرم دانه سویا حاوی مواد زیر است :

۹ گرم چربی
۱۶٫۶ گرم پروتئین
۹٫۹ گرم کربوهیدرات
۱۷۳ کالری

فواید و خواص روغن سویا برای سلامتی

سرشار از چربی های مفید برای قلب

روغن سویا عمدتاً از اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه تشکیل شده است که نوعی چربی سالم برای قلب هستند که با چندین فواید همراه است . در واقع، مطالعات نشان می دهد که تعویض چربی های اشباع شده با چربی های چند غیر اشباع در رژیم غذایی می تواند با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط باشد.

فواید و خواص روغن سویا برای سلامتی

فایده روغن سویا در حمایت از استخوان ها

فقط ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) روغن سویا حاوی ۲۵ میکروگرم ویتامین K است که حدود ۲۰ درصد از ارزش روزانه توصیه شده (DV) را در یک وعده از بین می برد .در حالی که ویتامین K شاید بیشتر به دلیل تأثیر آن بر لخته شدن خون شناخته شده است، اما نقش حیاتی در تنظیم متابولیسم استخوان ایفا می کند.

تحقیقات نشان می دهد که ویتامین K برای سنتز پروتئین های خاصی که برای حفظ توده استخوانی حیاتی هستند، مانند استئوکلسین ضروری است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از چربی های اشباع نشده ممکن است به محافظت در برابر از دست دادن استخوان مرتبط با افزایش سن کمک کند. با این حال، تحقیقات محدود است و مطالعات بیشتری برای تأیید این اثر بالقوه مورد نیاز است .

پیشنهاد می کنیم مقاله “موارد استفاده و فواید روغن درخت چای چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

 حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است

روغن سویا حاوی مقدار خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ در هر وعده است .اسیدهای چرب امگا ۳ با تعدادی از فواید سلامتی مرتبط هستند و نقش مهمی در سلامت قلب، رشد جنین، عملکرد مغز و ایمنی دارند.

افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ نیز می تواند به کاهش التهاب کمک کند، که تصور می شود در ایجاد شرایط مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت نقش دارد. بهتر است روغن سویا را با انواع غذاهای دیگر که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ نیز هستند، ترکیب کنید، مانند:

ماهی سالمون
دانه های کتان
گردو

خاصیت روغن سویا برای پوست

روغن سویا را اغلب می‌توان در فهرست مواد تشکیل دهنده سرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌های مراقبت از پوست مشاهده کرد – و دلیل خوبی هم دارد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که روغن سویا ممکن است برای سلامت پوست مفید باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه شامل شش نفر نشان داد که استفاده از این روغن بر روی پوست آنها مانع طبیعی آن برای کمک به حفظ رطوبت را افزایش می دهد.

مطالعه دیگری نشان داد که استفاده موضعی از روغن سویا به محافظت در برابر التهاب پوست ناشی از اشعه ماوراء بنفش کمک می کند.

روغن سویا همچنین سرشار از ویتامین E است، یک ماده مغذی ضد التهابی که می تواند از سلامت پوست حمایت کند (منبع ۵Trusted، ۲۲Trusted Source).

 همه کاره و آسان برای استفاده

خاصیت عالی روغن سویا

روغن سویا طعمی ملایم و خنثی دارد که می تواند به طور یکپارچه در تقریباً هر دستور غذایی که نیاز به روغن پخت و پز دارد، جا بیفتد.

این به خصوص با سرکه و کمی نمک و فلفل ترکیب می شود تا یک سس سالاد آسان درست شود.

به دلیل نقطه دود بالای آن، می توان از آن به جای روغن های پخت و پز دیگر برای روش های پخت با حرارت بالا استفاده کرد، مانند:

سرخ کردن
پخت
برشته کردن
تفت دادن

با این همه فایده و خاصیت روغن سویا به سادگی از آن به جای سایر مواد مانند روغن کانولا یا روغن گیاهی در دستور العمل های مورد علاقه خود استفاده کنید. به غیر از پخت و پز با روغن سویا، می توانید آن را به مو یا پوست خود بمالید تا به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل کند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.