ترک‌های پوستی چرا اتفاق می‌افتند؟

علائم کشش یا خطوط اسکار مانند زمانی که پوست به سرعت کشیده می شود و منقبض می شود، بسیار شایع هستند. در واقع، داده ها نشان می دهد که ۹۰ درصد از مردم دارای ترک های پوستی هستند. ترک های پوستی که استریا نیز نامیده می شود، اغلب پس از بارداری، بلوغ و نوسانات وزن ظاهر می شوند. ترک‌های پوستی کاملاً بی‌ضرر هستند و نیازی به درمان پزشکی ندارند. برخی از افراد با این علائم کاملا راحت هستند و ترجیح می دهند آنها را در آغوش بگیرند. عالیه! اما دیگران ممکن است ظاهر آنها را دوست نداشته باشند و برای خلاص شدن از شر آنها تلاش کنند.

ترک های پوستی چگونه به نظر می رسند؟

آنها می توانند بسته به جایی که در بدن شما ظاهر می شوند، مدت زمانی که آنها را داشته اید و علت آنها متفاوت باشد.

 ممکن است بسته به رنگ پوست شما صورتی، قرمز، آبی، بنفش یا قهوه ای تیره باشند. ممکن است به صورت رگه ها یا نوارهای روشن روی پوست ظاهر شوند که به رنگ روشن تری محو می شوند. گاهی اوقات علائم کششی به نظر می رسد که فرورفته یا فرو رفته باشند.
هنگامی که علائم کششی برای اولین بار ایجاد می شوند، تمایل دارند کمی برجسته شوند و احساس خارش داشته باشند.
آنها ممکن است روی شکم، سینه ها، باسن،  یا سایر نقاط بدن ظاهر شوند. رایج است که علائم کششی به مرور زمان محو می شوند. اما ممکن است هرگز به طور کامل ناپدید نشوند.

ترک‌های پوستی چرا اتفاق می‌افتند؟

علل و عوامل ایجادکننده ترک های پوستی

ترک های پوستی نتیجه کشیدگی و کوچک شدن ناگهانی پوست هستند.

سوزان ماسیک، پزشک متخصص پوست در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو در وسترویل می‌گوید: ترک‌های پوستی زمانی رخ می‌دهند که پوست به سرعت کشیده شود که کلاژن و الاستین، پروتئین‌های ضروری که استحکام و خاصیت ارتجاعی پوست را فراهم می‌کنند، بشکنند و در طول فرآیند بهبودی پوست، علائم کشش ممکن است نمایان شوند.

عوامل خطر رایج برای ترک های پوستی عبارتند از:

بارداری
رشد در دوران بلوغ
افزایش یا کاهش سریع وزن
بدنسازی یا وزنه برداری
استفاده از استروئید
جراحی بزرگ کردن سینه

دکتر ماسیک می‌گوید: «این هم در مورد استروئیدهای آنابولیک که توسط بدنسازان استفاده می‌شود و هم وزنه‌برداران و استروئیدهای تجویزی برای درمان مسائل پزشکی، مانند بیماری‌های بافت همبند و شرایط خاص آرتریت، صادق است.»

استروئیدهای موضعی که برای درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما استفاده می‌شوند نیز می‌توانند منجر به ترک‌های پوستی شوند، به‌ویژه زمانی که در نواحی مانند زیر بغل، قسمت داخلی ران‌ها و کشاله ران استفاده شوند.

برخی از اختلالات ژنتیکی نیز می توانند خطر ابتلا به ترک های پوستی را افزایش دهند. استریا در افراد مبتلا به سندرم کوشینگ شایع است، اختلالی که در آن بدن هورمون استرس کورتیزول بیش از حد تولید می‌کند. دکتر کسوف توضیح می‌دهد که افزایش طولانی مدت کورتیزول می‌تواند فیبرهای الاستیک پوست را ضعیف کرده و منجر به ترک‌های پوستی شود. نشانگان مارفان راست فلش رو به بالا و سندرم اهلرز دانلوس، دو اختلال در بافت همبند بدن هر دو پوست را ضعیف می‌کنند که می‌تواند منجر به ترک‌های پوستی شود.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “درمان خانگی برای ترک های پوستی” را نیز مطالعه بفرمایید.      

درمان بسیار خوب برای ترک های پوستی

ترک‌های پوستی برای سلامت جسمانی شما بی‌ضرر هستند و اغلب به مرور زمان بدون هیچ درمانی محو می‌شوند. اما اگر ترک‌های پوستی باعث می‌شوند از ظاهرتان احساس ناراحتی کنید، مهم است که توجه داشته باشید که هیچ گلوله جادویی برای خلاص شدن از شر آنها وجود ندارد.

کرم رتینوئید تجویزی

در حالی که تحقیقات ناچیز است، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که رتینوئیدها، به‌ویژه ترتینوئین قوی، ممکن است ظاهر ترک‌هایی را که کمتر از چند ماه از عمرشان می‌گذرد، بهبود بخشد.

این تئوری این است که ترتینوئین می تواند کلاژن را بازسازی کند به طوری که علائم کشش بیشتر شبیه پوست معمولی شما ظاهر شوند.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ را می توان در مطب متخصص پوست انجام داد. این شامل ضربه زدن به پوست با سوزن های نازک است که باعث ایجاد آسیب های ریز در پوست می شود که به نوبه خود به تحریک رشد کلاژن و الاستین کمک می کند.

معمولاً سه تا شش درمان در طول چند ماه طول می‌کشد تا تفاوت قابل‌توجهی ایجاد شود، اگرچه ممکن است بیشتر طول بکشد. برخی از افراد پس از میکرونیدلینگ عوارض جانبی مانند تحریک، تورم، تغییر رنگ و پوسته پوسته شدن پوست را گزارش می‌کنند.

درمان بسیار خوب برای ترک های پوستی

بازسازی پوست با لیزر

در طول این روش، پزشک پرتوهای نور متمرکز و ضربانی را به سمت پوست شما هدایت می کند تا علائم کشش را کاهش دهد. لیزر به طور دقیق لایه‌های پوست را برمی‌دارد یا سوراخ‌های ریز و نامرئی در پوست ایجاد می‌کند تا رشد کلاژن را تحریک کرده و ناحیه را صاف‌تر نشان دهد.

درمان با لیزر عروق

اگر ترک پوستی به رنگ قرمز یا بنفش به نظر می رسد، پزشک ممکن است لیزر عروقی را توصیه کند که به طور خاص رگ های خونی مسئول علائم کشش را هدف قرار می دهد. عوارض جانبی ممکن است شامل ناراحتی موقت و کبودی در ناحیه درمان باشد. نتایج معمولاً یک هفته تا دو هفته پس از درمان ظاهر می شوند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.