علائم آرتروز انگشتان دست چیست؟

مفاصل انگشتان شما، از جمله بند انگشتان، ممکن است ظریف ترین قسمت در بدن باشند. آنها معمولاً مانند یک ماشین روغن کاری شده با هم کار می کنند و به شما در انجام فعالیت های روزانه کمک می کنند. با این حال، اگر به آرتروز انگشتان دست مبتلا شوید، ممکن است تغییراتی در شکل مفاصل و کاهش عملکرد انگشتان خود را تجربه کنید.

انواع آرتروز انگشتان دست

استئوآرتریت (OA)
آرتریت روماتوئید (RA)
آرتریت پسوریاتیک (PSA)

علائم آرتروز انگشتان دست چیست؟

درد

آرتروز در مراحل اولیه خود باعث ایجاد احساس کسل کننده و درد در انگشتان می شود. ممکن است بعد از یک روز که بیشتر از حد معمول از دستان خود استفاده می کنید، این درد را تجربه کنید. درد در مراحل اولیه آرتریت ممکن است بیاید و از بین برود.

با بدتر شدن آرتروز، غضروف بیشتری از بین می رود. بدون این مانع محافظ برای محافظت از مفاصل ظریف شما، ممکن است حتی زمانی که از دستان خود استفاده نمی کنید یا زمانی که از آنها بسیار کم استفاده می کنید، درد داشته باشید. درد ممکن است آنقدر شدید شود که شما را از خواب بیدار کند.

تورم

بافت و غضروف دست و انگشتان معمولاً از مفاصل ظریف محافظت می کنند. اگر یک مفصل آسیب یا استرس بیش از حد را تجربه کند، ممکن است بافت هایی که مفصل را پوشانده اند متورم شوند. این تورم ممکن است باعث شود دست ها و انگشتان شما پف کرده تر از حد معمول به نظر برسند.

در برخی موارد، کل انگشت – و نه فقط یک مفصل فردی – ممکن است متورم شود. این به عنوان داکتیلیت شناخته می شود. داکتیلیت ناشی از التهاب شدید است. PsA شایع ترین علت داکتیلیت است. با این حال، گاهی اوقات می تواند افراد مبتلا به انواع آرتروز را تحت تاثیر قرار دهد.

سفتی مفصل

آرتروز انگشتان دست همچنین باعث سفتی مفاصل می شود. هنگامی که بافت و غضروف متورم می شود، مفصل نمی تواند به راحتی حرکت کند. ممکن است متوجه شوید که مشت کردن یا حرکت دادن انگشتانتان سخت است. گاهی اوقات، ضعیف شدن چنگال می‌تواند نگه داشتن اشیایی مانند فنجان را برای شما سخت کند و حتی ممکن است اشیا را راحت‌تر رها کنید.

سفتی مفاصل به ویژه در هنگام صبح که چندین ساعت از مفصل استفاده نکرده‌اید رایج است. همچنین ممکن است پس از یک روز طولانی حرکت، زمانی که مفاصل استرس بیشتری از حد معمول تجربه می کنند، رخ دهد.

علائم آرتروز انگشتان دست چیست؟

تغییر در فرم مفاصل

غضروف در مفاصل شما می تواند به طور ناهموار فرسوده شود. علاوه بر این، با پیشرفت آرتریت، بافت ها و رباط هایی که معمولا مفاصل را در جای خود نگه می دارند ضعیف تر می شوند. این دو پیشرفت می توانند باعث تغییر مفاصل دست و انگشتان شما شوند.

آرتروز انگشتان دست، مفاصل بین فالانژیال دیستال (DIP)، مفاصل اینترفالانژیال پروگزیمال (PIP) یا متاکارپوفالانژیال (MCP) را درگیر می کند. مفاصل DIP در نوک انگشتان قرار دارند. اتصالات PIP درزهایی هستند که مستقیماً در زیر آنها قرار دارند. مفاصل MCP بند انگشت شما هستند، مفاصل بزرگتر زیر مفاصل PIP.

توزیع مشکلات مفصلی شما اغلب می تواند نشان دهنده نوع آرتریت شما باشد. مفاصل DIP فقط در OA یا PsA درگیر می شوند. RA معمولاً مفاصل PIP و MCP را درگیر می کند اما هرگز مفاصل DIP را درگیر نمی کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله۷ مزیت کلیدی فیزیوتراپی برای کمردرد مزمن” را نیز مطالعه بفرمایید.

مفاصل گرم

هنگامی که یک مفصل آسیب می بیند، بافت ها و رباط های اطراف مفصل می توانند ملتهب شوند. این التهاب باعث گرم شدن مفصل می شود. مفاصل زمانی که به آنها فشار می آورید یا آنها را حرکت می دهید اغلب بسیار دردناک هستند. همچنین ممکن است باعث قرمزی یا تغییر رنگ اطراف مفصل شود.

احساس ساییدگی در مفاصل نشانه آرتروز انگشتان دست

در یک مفصل سالم، لایه ای از غضروف استخوان ها را پوشانده و بالشتک می کند. در مفصل آرتروز، غضروف فرسوده می شود و حتی می تواند به طور کامل ناپدید شود. با از بین رفتن غضروف، ممکن است احساس ساییدگی یا رنده شدن در مفاصل خود داشته باشید. تماس استخوان به استخوان باعث ایجاد این حس می شود.

این تماس دردناک خواهد بود و از دست دادن غضروف در عکسبرداری با اشعه ایکس به صورت از دست دادن فضای مفصلی ظاهر می شود.

خارهای استخوانی

خارهای استخوانی نیز ممکن است در مفاصل آرتروز ایجاد شوند. با بدتر شدن آسیب در مفصل، واکنش بدن ممکن است ایجاد استخوان اضافی باشد. این زائده‌ها می‌توانند به دست‌ها و انگشتان شما ظاهری خروشان بدهند. این توده ها به ندرت باعث درد می شوند، اما ممکن است در نهایت مانع از عملکرد صحیح مفصل شوند.

کیست های میکسوئید

کیست‌های میکسوئید کیسه‌های پر از مایع کوچکی هستند که ممکن است مانند فرورفتگی‌ها یا برجستگی‌های کوچک روی انگشتان شما ظاهر شوند. آنها همچنین به عنوان کیست های مخاطی دیجیتال شناخته می شوند.

اندازه آنها معمولاً ۵ تا ۸ میلی متر است. کیست های میکسوئید به احتمال زیاد در انتهای انگشت ایجاد می شوند و ممکن است در زیر ناخن ایجاد شوند. آنها ممکن است به صورت یک “مروارید” گرد در بالای دست در نزدیکی ناخن در مفصل DIP ظاهر شوند.

کیست میکسوئید در افراد ۶۰ ساله شایع تر است. آنها زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کنند و ارتباط نزدیکی با OA دارند.

اگر علائم آرتروز را در دست ها و انگشتان خود تشخیص دادید، با یک پزشک یا روماتولوژیست قرار ملاقات بگذارید. آنها می توانند تمرینات مفصلی را به شما آموزش دهند و به شما کمک کنند تا درمان هایی را پیدا کنید که می تواند درد و ناراحتی شما را کاهش دهد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.