هیدروژن چیست؟ به زبان ساده

هیدروژن چیست؟ به زبان ساده

هیدروژن، این گاز سبک، فراوان ترین عنصر کیهان است و ۷۰ تا ۷۵ درصد از این کره خاکی و حتی جهان هستی را تشکیل می دهد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیشترین مقدار آن در ترکیب با اکسیژن و به شکل آّب وجود دارد، در خورشید و بیشتر ستارگان یافت می شود و حتی سیاره مشتری نیز از آن ساخته شده است. با دانستن این موضوع، قطعا به دنبال ردپای این عنصر در زندگی خود می گردیم و از خود و دیگران خواهیم پرسید که مشخصات گاز هیدروژن و کاربردهای آن چیست؟ در این مقاله به پاسخ همین پرسش ها و سوالات مشابه آن پرداخته ایم.

مشخصات گاز هیدروژن به زبان ساده

این عنصر شیمیایی بی رنگ، بی بو، بی مزه، سبک، غیر سمی و بسیار قابل احتراق است که به عنوان فراوان ترین ماده شیمیایی در جهان شناخته شده و روی زمین به اشکال مولکولی مانند آب و ترکیبات آلی وجود دارد. برخی از اجرام آسمانی مانند ستاره های نوترونی از حالت پلاسمای هیدروژن ساخته شده اند و به سختی می‌توان تک اتم آن را پیدا کرد.

جالب است بدانید که آنتوان لاوازیه این نام را انتخاب کرد که از ریشه یونانی آن شامل واژه های «هیدرو» به معنی آب و واژه «ژن» به معنای خالق گرفته شده است.

هیدروژن با یک پروتون، لقب سبک ترین عنصر در جدول تناوبی را به خود اختصاص داده و در بالاترین جایگاه این جدول جای گرفته است. همچنین فراوان ترین عنصر در کره زمین است که در آب و ترکیبات هیدروکربنی وجود دارد و همین نکته موجب شده تا با چنین عنوانی شناخته شود.

با این حال علی رغم شناخته شدن به عنوان سبک وزن ترین عنصر هستی، تنها ۰٫۱۴ درصد از وزن پوسته زمین را به خود اختصاص داده است.

مولکول هیدروژن

گاز هیدروژن از مولکول های دو اتمی ساخته شده است که در آن، دو اتم هیدروژن با پیوندی نه چندان قوی به هم متصل شده اند. همین سست بودن پیوند میان اتم های تشکیل دهنده این گاز، موجب شده است تا در شرایط مختلف به راحتی از یکدیگر جدا شده و با اتم های دیگر پیوند جدید تشکیل دهند. در نتیجه این اتفاق، هیدروکربن ها با تنوع بالا و ویژگی های مختلف ساخته می شوند.

کاربردهای گاز هیدروژن

کاربردهای گاز هیدروژن

  1. برای تولید سنگ معدن فلزی
  2. برای تولید اسید هیدروکلریک در شیمی صنعتی و برای جوشکاری هیدروژن اتمی
  3. برای خنک کردن موتور ژنراتور یا چک کردن نشتی در ژنراتورهای برق
  4. تولید آمونیاک و در نهایت تولید کود
  5. در پالایشگاه ها در بخش تولید سوخت گازوئیل و دیزل و همچنین برای پالایش آلودگی هایی چون گوگرد
  6. سوخت هیدروژنی در حمل و نقل برای تولید آب به جای گاز دی اکسید کربن از اگزوز وسایل نقلیه
  7. برای هیدروژنه کردن روغن های گیاهی و حیوانی برای تولید مارگارین و سایر چربی ها
  8. هیدروژن مایع برای سوخت موشک ها
  9. در بالن های آب و هوای هواشناسان و هم در بالن کشتی های هوایی مثلا در جنگ جهانی اول
  10. ترکیبات شیمیایی آن در تولید متیل الکل در جوهر، مایع جلادهنده و رنگ
  11. ترکیب حیاتی پراکسید هیدروژن در کاربردهای پزشکی و حتی غیر پزشکی مثل ضدعفونی کردن قارچ ها و باکتری ها، سفید کردن دندان ها، کنترل آفت در باغ ها، از بین بردن لکه ها و حتی یک عامل سفیدکننده در خانه ها
  12. در تولید برق پشتیبان یا اضطراری در ساختمان ها و جاهایی که به شبکه برق متصل نیستند
  13. برای گسترش و تولید انرژی پاک
  14. یک جزء در انواع مخلوط های گازی
  15. جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی (با امکانات و تکنولوژی فعلی بشر بسیار پرهزینه خواهد بود)

خالی از لطف نیست که بدانید برای آن که به دلایل مختلف از گاز هیدروژن به شکل کاربردی در ابعاد مختلف زندگی بشری استفاده شود، به زیرساخت های بسیاری نیاز است و امید می رود به دلیل پاک بودن، فراوانی و علت های علمی بیشتر از این ها، انسان به این مهم دست یابد. جالب و درخور تامل است که حتی انرژی خورشید نیز از این عنصر به دست می آید و انرژی پرتوهای آن باعث برقراری حیات روی کره زمین است.

اهمیت و هشدارها درباره گاز هیدروژن

اهمیت و هشدارها درباره گاز هیدروژن

در بحث هشدارها لازم است بدانید که گاز هیدروژن مایع توان بالای آتش گیری و انفجار دارد؛ پس در هنگام کار با آن باید کاملا هوشیار باشید. ایجاد خفگی در غلظت های بالا، توان سردکنندگی و حتی یخ زدگی، نشت به بیرون و … از جمله احتمالات خطرآفرین این گاز پرکاربرد است که با تعادل و رعایت نکات کارشناسانه می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد.

کپسول گاز هیدروژن از کجا بخریم؟

برای خرید کلیه گازهای خالص آزمایشگاهی، گازهای صنعتی، مخلوط های گازی تخصصی و … بهتر است با مجموعه هایی همکاری داشته باشید که از دانش و تخصص لازم در این زمینه برخوردار باشند. پارس هوای البرز از جمله شرکت های قدیمی فعال در این زمینه است که برای ارائه محصولات گازی و ملزوماتش، از جمله کپسول گاز هیدروژن، دانش، مهارت و تجربه را در هم آمیخته و محصولات خود را با تضمین کیفیت به مشتریانش ارائه می دهد.

منبع: https://parshavayealborz.com/what-is-hydrogen/

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.