درد هر قسمت شکم نشان دهنده چیست؟

درد های شکمی معمولا یکی از درهای رایج در بسیاری از انسان ها است که حداقل هر فردی چندباری آن را تجربه میکند .اما درد های شکمی بسته به اینکه در کدام قسمت شکم  ، درد در بالای شکم ، درد در زیر شکم ، درد در قسمت راست و چپ شکم هر کدام علت خاصی و درمان متفوتی با دیگری دارد.ما در این مقاله شما را با علت های مختلف درد های شکمی آشنا میکینم.

ناراحتی شکمی ممکن است ناشی از انواع بیماری‌های مختلف باشد، از گاستروانتریت نسبتاً خفیف تا شرایط شدیدتر مانند آپاندیسیت. در حالی که درد های شکمی  اغلب خود به خود برطرف می شود، اگر نگران درد خود هستید، باید فوراً با پزشک مشورت کنید.

علت درد های شکمی چیست؟

علل شایع درد بالای شکم

نفخ

همه گاز تولید می کنند. این یک پیامد طبیعی هضم است. با این حال، برخی از افراد گاز بیشتری نسبت به دیگران تولید می کنند.

گاهی اوقات، این گاز اضافی ممکن است به دام افتاده و باعث ناراحتی معده شود. به این «باد به دام افتاده» گفته می شود. اگر باد به دام افتاده باشد، ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشید:

– معده یا شکمی که باد کرده است

– اغلب نفخ دارید یا آروغ میزنید

– احساس ناراحتی پر شدن بعد از غذا

– صدای غرغر معده

– گرفتگی شکم

– حالت تهوع

رفلکس اسید

هنگامی که اسید معده اجازه خروج به مری را داشته باشد، ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در شکم شود. به این حالت رفلاکس اسید می گویند.

علائم رفلاکس اسید عبارتند از:

– احساس سوزش در قفسه سینه که ممکن است خفیف، متوسط ​​یا شدید باشد

– سوزش سر دل که ممکن است بعد از خوردن غذا رخ دهد یا نباشد – درد یا آروغ که با آنتی اسیدها تسکین می یابد.

– ناراحتی معده مربوط به رفلاکس اسید معده معمولا بین وعده های غذایی رخ می دهد.

علل شایع درد بالای شکم

زخم معده یکی از علل درد های شکمی

زخم معده زخم هایی هستند که در پوشش داخلی معده وجود دارند. آنها کاملاً رایج هستند و تا ۶۰٪ افراد در طول زندگی خود به زخم معده مبتلا می شوند.

زخم معده معمولاً در نتیجه هلیکوباکتر پیلوری (H pylori) ایجاد می شود. این یک باکتری است که قادر است در محیط اسیدی معده زنده بماند و رشد کند.

علائم:

تاثیر هلیکوباکتر پیلوری بر بدن شما بستگی به وجود آن در معده یا روده کوچک دارد.

اگر باکتری هلیکوباکتر پیلوری در معده وجود داشته باشد، ممکن است دچار زخم معده شوید.

شایع ترین علائم عفونت هلیکوباکتر پیلوری عبارتند از:

– سوء هاضمه مکرر بعد از غذا خوردن

– سوزش سر دل، که ممکن است به پشت تابش کند

– نفخ در ناحیه شکم

– درد هنگام بلع غذا یا نوشیدنی

        پیشنهاد می کنیم مقاله “سریعترین راه برای تسکین درد سیاتیک در خانه” را نیز مطالعه بفرمایید.      

علل شایع درد زیر شکم

یکی از علل درد های شکمی درد قاعدگی

ناراحتی های پریود بر تعداد زیادی از زنان چه قبل و چه در طول دوره قاعدگی آنها تاثیر می گذارد و هر زن تجربه منحصر به فردی دارد. ممکن است شدت آن از کمی ناراحتی تا عذاب شدید و طاقت فرسا متفاوت باشد.

ناراحتی پریود به دو نوع طبقه بندی می شود: دیسمنوره اولیه و دیسمنوره ثانویه.

اگر دیسمنوره اولیه دارید، علائم زیر ممکن است علاوه بر درد زیر شکم نیز رخ دهد:

– خستگی

– بیمار بودن یا احساس بیماری

– اسهال

– كمر درد

– سردرد

– نفخ

– علائم پریشانی عاطفی

اگر درد پریود شما ناشی از دیسمنوره ثانویه باشد، ممکن است این موارد را نیز تجربه کنید:

– پریودهای طولانی یا نامنظم

– خونریزی بین دوره های قاعدگی

– ترشحات غیرمعمول واژن

– رابطه جنسی دردناک یا رابطه جنسی که منجر به خونریزی می شود

یبوست

نشستن های طولانی و عدم تحرک می تواند منجر به تون عضلانی ضعیف شود که می تواند منجر به عادات بد روده شود. شما باید بتوانید برای مدت کوتاهی بنشینید بدون اینکه احساس ناراحتی کنید. برخی از غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ یا آجیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از چربی های اشباع شده و قندهای ساده اجتناب کنید زیرا هضم آنها سخت است و ممکن است مشکل را بدتر کند. روزانه باید شش تا هشت وعده میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید.

عفونت دستگاه ادراری

عفونت های دستگاه ادراری (UTI) شایع ترین عفونت باکتریایی در انسان است. آنها مثانه، مجرای ادرار و کلیه ها را تحت تأثیر قرار می دهند. در حالی که می‌توانید در هر قسمت از سیستم ادراری خود به عفونت ادراری مبتلا شوید، اما معمولاً مثانه و مجرای ادرار را تحت تأثیر قرار می‌دهند. عفونت ادراری در اثر ورود باکتری از طریق مجرای ادرار به دستگاه ادراری ایجاد می شود. شایع ترین شکل UTI سیستیت (عفونت مثانه) است که زمانی ایجاد می شود که باکتری E.coli پوشش مثانه را تشدید می کند. UTI اغلب بدون درد است، اما در برخی موارد، می تواند بسیار ناراحت کننده باشد.

علل شایع درد سمت راست شکم

سنگ کیسه صفرا یکی از علل درد های شکمی

سنگ کیسه صفرا در بزرگسالان نسبتاً شایع است و حدود ۲۵٪ از افراد در نیمکره غربی را تحت تأثیر قرار می دهد. آنها سنگ های کوچکی هستند که اندازه آنها از یک دانه شن گرفته تا یک توپ گلف است که در کیسه صفرا تشکیل می شود و بیشتر از کلسترول تشکیل شده است.

همه کسانی که سنگ کیسه صفرا دارند علائمی ندارند، اما برای کسانی که دارند، شایع ترین علامت ناراحتی است. اغلب از سمت راست بالای شکم شروع می شود و به سمت تیغه شانه راست گسترش می یابد. درد اغلب به عنوان یک درد مبهم توصیف می شود، اما گاهی اوقات می تواند آنقدر شدید باشد که بیمار را مجبور به کمک گرفتن کند. درد ممکن است با استراحت یا مصرف مسکن هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن تسکین یابد.

آپاندیس

آپاندیسیت یک بیماری جدی است که قسمت پایین سمت راست شکم را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری در مردان شایع تر از زنان است، اما اغلب پسران و دختران را در دوره ای از دوران کودکی تحت تأثیر قرار می دهد.

آپاندیسیت اغلب با ناراحتی متناوب معده شروع می شود، اما در عرض چند ساعت، درد به طور کلی به سمت راست پایین شکم منتقل می شود، جایی که شدیدتر و پایدارتر است. به طور کلی، سرفه یا راه رفتن باعث تشدید ناراحتی می شود

آپاندیسیت ناشی از التهاب آپاندیس ورمی فرم است، یک ساختار کیسه مانند کوچک که در سمت راست روده بزرگ و درست زیر سکوم قرار دارد. التهاب اطراف آپاندیس باعث تورم بافت می شود، که ممکن است روده بزرگ شما را مسدود کرده و توانایی بدن شما را برای آزاد کردن گازی که در داخل آن به دام افتاده است، مختل کند.

علل شایع درد سمت چپ شکم

سنگ کلیه و عفونت کلیه

سنگ کلیه یا التهاب کلیه ها ممکن است باعث ایجاد ناراحتی شدید در سمت چپ یا راست شکم شود. کلیه های شما در هر طرف ستون فقرات، درست زیر قفسه سینه قرار می گیرند و مسئول حذف مواد زائد و مایعات اضافی از بدن شما هستند.

سنگ های کلیه رسوبات کوچک و سختی هستند که وقتی ادرار با مواد معدنی و نمک اشباع می شود ایجاد می شوند. این رسوبات با هم تشکیل می شوند و سنگی را تشکیل می دهند که معمولاً کمتر از نیم اینچ قطر دارد. سنگ کلیه معمولاً بدون هیچگونه حادثه ای در ادرار دفع می شود، اما اگر در مجاری ادراری گیر کند یا عفونت ایجاد شود، علائم دردناکی بروز می کند.

علل شایع درد قسمت چپ شکم

یکی از علل درد های شکمی ، دیورتیکولیت

دیورتیکولیت التهاب کیسه های کوچک موجود در دیواره های روده بزرگ (روده ها) است. بیماری دیورتیکولی به نام دیورتیکولوز یا کولون اسپاستیک روده نیز شناخته می شود. این بیماری با عادات بهداشتی خوب و انجام اقدامات اضافی برای از بین بردن یبوست قابل پیشگیری است.

دیورتیکولیت روده بزرگ می تواند منجر به درد در قسمت تحتانی شکم شود که ممکن است با حالت تهوع همراه باشد، حالت تهوعی که ممکن است با غذا یا استفراغ برطرف نشود، اسهال، گرفتگی عضلات شکم و نفخ.

دیورتیکولیت خود را از طریق علائم زیر نشان می دهد: ناراحتی شکمی که دائمی و شدید است، درجه حرارت بالا، تهوع یا استفراغ، خسته و اسهال شما حاوی خون است، یا پایین بدن شما خونریزی می کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

1 دیدگاه در “درد هر قسمت شکم نشان دهنده چیست؟

کنید یا زمانی که از آنها بسیار کم استفاده می کنید،داشته باشید. درد ممکن است آنقدر شدید شود که شما را از

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.