هر آنچه که باید در مورد درد لگن بدانید

درد لگن اصطلاح کلی برای درد احساس شده در داخل یا اطراف مفصل ران است. همیشه در خود لگن احساس نمی شود، اما در عوض ممکن است در کشاله ران یا ران احساس شود.صدمات یا شرایط خاص می تواند باعث درد لگن شود.

علت درد لگن چیست؟

تاندون ملتهب

شایع ترین علت درد حاد لگن ملتهب تاندون ها یا تاندونیت است. این اغلب به دلیل ورزش بیش از حد است. این وضعیت می تواند بسیار دردناک باشد، اما معمولاً در عرض چند روز بهبود می یابد.

آرتروز

شایع ترین علت درد طولانی مدت مفصل ران آرتریت است. آرتریت می تواند باعث درد، سفت و حساس شدن مفاصل و مشکل در راه رفتن شود. انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد:

استئوآرتریت (OA) می تواند نتیجه ساییدگی غضروفی که مفاصل را احاطه کرده است، ناشی از افزایش سن باشد.
ضربه به مفصل، مانند شکستگی، ممکن است باعث آرتریت ضربه ای مانند استئوآرتریت شود.
آرتریت عفونی به دلیل عفونت در مفصل است که باعث تخریب غضروف می شود.
آرتریت روماتوئید (RA) به دلیل حمله سیستم ایمنی بدن به مفاصل است. این نوع آرتریت ممکن است در نهایت غضروف و استخوان های مفصلی را از بین ببرد.
استئوآرتریت بسیار شایع تر از آرتریت روماتوئید است.

علت درد لگن

بورسیت تروکانتریک

یکی دیگر از دلایل احتمالی درد لگن بورسیت تروکانتریک است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که بورسا که کیسه ای پر از مایع در نزدیکی مفصل ران است، ملتهب می شود.

تعدادی از عوامل می توانند باعث بورسیت تروکانتریک شوند، از جمله آسیب مفصل ران، استفاده بیش از حد از مفاصل یا مشکلات وضعیت بدن.

سایر بیماری ها مانند RA نیز می توانند باعث درد لگن شوند. این وضعیت در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

شکستگی لگن

شکستگی لگن در افراد مسن و در افرادی که به پوکی استخوان مبتلا هستند، شایع است که به دلیل سن یا عوامل دیگر ضعیف شدن استخوان ها ایجاد می شود.

شکستگی لگن باعث درد شدید و ناگهانی مفصل ران می شود و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. عوارضی وجود دارد که می تواند از شکستگی لگن ایجاد شود، مانند لخته شدن خون در ساق پا.

شکستگی لگن معمولاً نیاز به جراحی دارد تا اصلاح شود. به احتمال زیاد برای بهبودی نیاز به فیزیوتراپی دارید.

علل کمتر رایج برای درد لگن

شرایط کمتر شایع دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث درد لگن شود. اینها عبارتند از سندروم گیرکردن هیپ و استئونکروز یا نکروز آواسکولار.

سندرم اسنپینگ هیپ

سندرم کوبیدن هیپ، که بیشتر در ورزشکاران رخ می دهد، با صدای کوبیدن یا احساس در لگن مشخص می شود.

مثلاً هنگام راه رفتن یا بلند شدن از روی صندلی، این لق زدن ممکن است رخ دهد. این عارضه معمولا بدون درد است، اما در برخی موارد می تواند باعث درد شود.

احساس کوبیدگی لگن همراه با درد معمولاً نشانه پارگی غضروف یا قطعاتی از مواد در لگن است.

استئونکروز

استئونکروز یا نکروز آواسکولار زمانی اتفاق می افتد که خون به طور موقت یا دائم به استخوان ها نمی رسد. این می تواند منجر به از بین رفتن استخوان نگهدارنده شود.
در این شرایط، غضروف در ابتدا طبیعی است اما در نهایت با پیشرفت آن فرو می ریزد. در نهایت ممکن است استخوان ها بشکنند یا مچاله شوند. همیشه مشخص نیست که چه چیزی باعث استئونکروز می شود.

آسیب مفاصل، استفاده زیاد از داروهای استروئیدی یا الکل، و درمان‌های سرطان ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای این وضعیت قرار دهد. اما در بسیاری از موارد علت آن هرگز مشخص نمی شود.

چه زمانی باید به دنبال مراقبت های اورژانسی باشم؟

اگر درد لگن دارید که بیش از چند روز طول کشید با پزشک خود تماس بگیرید. آنها می توانند برنامه ای برای مدیریت درد و درمان بیماری شما ارائه دهند.

با این حال، اگر لگن خونریزی می‌کند یا می‌توانید استخوان یا عضله را در معرض دید قرار دهید، صدای ترکیدن شنیده می‌شود یا نمی‌توانید وزن را تحمل کنید، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین اگر مفصل ران شما تغییر شکل داده یا متورم است یا اگر درد شدید دارید، فوراً کمک بگیرید.

برای درد مفصل ران همراه با هر یک از موارد زیر، مراقبت فوری پزشکی ضروری است:

ورم
لطافت
درد
گرما
سرخی
اینها ممکن است نشانه شرایط جدی، از جمله آرتریت سپتیک، که یک عفونت مفصلی است، باشد. اگر این بیماری درمان نشود، آرتریت سپتیک می تواند منجر به تغییر شکل مفاصل و آرتروز شود.

درد لگن چگونه تشخیص داده می شود؟

برای دردی که می‌تواند مربوط به شرایطی مانند آرتریت باشد، پزشک از شما سؤالات مختلفی می‌پرسد، از جمله:

آیا درد در یک زمان از روز بدتر است؟
آیا بر توانایی راه رفتن شما تأثیر می گذارد؟
اولین بار علائم شما چه زمانی ظاهر شد؟
ممکن است لازم باشد در اطراف راه بروید تا به پزشک اجازه دهید مفصل را در حال حرکت مشاهده کند. آنها حرکت را در لگن طبیعی و غیر طبیعی اندازه گیری می کنند و این دو را با هم مقایسه می کنند.

برای تشخیص آرتریت، پزشک آزمایش های مایع و تصویربرداری را انجام می دهد. آزمایشات مایع شامل نمونه برداری از خون، ادرار و مایع مفصلی برای آزمایش در آزمایشگاه است. تست های تصویربرداری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اشعه ایکس
سی تی اسکن
اسکن های ام آر آی
سونوگرافی ها
آزمایش‌های تصویربرداری، نمای دقیق استخوان‌ها، غضروف و سایر بافت‌ها را به پزشک ارائه می‌دهند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “سریعترین راه برای تسکین درد سیاتیک در خانه” را نیز مطالعه بفرمایید.      

درد لگن چگونه درمان میشود؟

درمان درد لگن به علت آن بستگی دارد. برای دردهای ناشی از ورزش، استراحت معمولاً کافی است تا لگن التیام یابد. این نوع درد معمولا در عرض چند روز از بین می رود.

اگر آرتریت دارید، پزشک داروهایی را برای تسکین درد و سفتی تجویز می کند.

پزشک شما ممکن است شما را به متخصصی ارجاع دهد که می‌تواند توصیه‌های بیشتری ارائه دهد و یک فیزیوتراپیست که می‌تواند به شما نشان دهد که چگونه ورزش‌هایی را برای کمک به حفظ حرکت مفصل انجام دهید.

برای صدمات، درمان معمولاً شامل استراحت در بستر و داروهایی مانند ناپروکسن (Aleve) برای تسکین تورم و درد است.

شکستگی‌های لگن، ناهنجاری‌های مفصل ران و برخی آسیب‌ها ممکن است نیاز به مداخله جراحی برای ترمیم یا تعویض مفصل ران داشته باشند. در جراحی تعویض مفصل ران، جراح مفصل ران آسیب دیده را با مفصل مصنوعی جایگزین می کند.

اگرچه جراحی تعویض مفصل ران به مقداری فیزیوتراپی برای عادت کردن به مفصل جدید نیاز دارد، این یک جراحی رایج است که اغلب موفقیت آمیز است.

البته همه داروها و درمان ها حتما باید تحت نظر پزشک صورت گیرد.

 درد لگن

درمان های جایگزین

برخی از درمان های جامع می توانند درد لگن را تسکین دهند. قبل از انجام هر گونه درمان جایگزین، مطمئن شوید که گزینه های درمانی را با پزشک خود در میان گذاشته اید.

درمان های کل نگر ممکن شامل مراجعه به متخصص کایروپراکتیک برای تنظیم یا انجام طب سوزنی است. این شامل قرار دادن موقت سوزن های بسیار کوچک در نواحی کلیدی بدن برای ترویج بهبودی است.

پس از اینکه علت درد لگن خود را شناختید و درد را به درستی درمان کردید، می توانید با موفقیت آن را مدیریت کنید.

برای صدمات بسیار جزئی و حوادث مربوط به ورزش، ممکن است هیچ درمانی لازم نباشد و لگن شما ممکن است به زودی به حالت عادی بازگردد.

با این حال، برای شرایط جدی تر، مانند آرتریت، شکستگی، و نکروز، علائم احتمالاً تا زمانی که درمان را دریافت نکنید بدتر می شوند. با پزشک خود صحبت کنید تا بتواند در مورد برنامه درمانی به شما کمک کند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.