کیست مویی چیست؟ آیا درمان خانگی دارد؟

این مطلب در دی ماه ۱۴۰۱ بروزرسانی شده است.

کیست مویی چیست؟ زمانی اتفاق می افتد که تار مو به جای رشد به سمت بالا به سمت پایین رشد می کند و زیر پوست گیر می کند. گاهی اوقات ممکن است کیست ایجاد شود.این می تواند از یک توده کوچک و بدون درد تا یک رشد بزرگ و عفونی متغیر باشد. اگر پزشک کیست مویی را تشخیص دهد، ممکن است آن را کیست اپیدرموئید یا کیست پیلونیدال بنامد.این کیست ها معمولا خطرناک نیستند، اما می توانند به شدت دردناک باشند. اگر عفونت درمان نشود، ممکن است بدتر شود یا به خون منتقل شود.

کیست مویی چیست؟

هنگامی که یک مو در پوست رشد می کند، یک توده پر از مایع می تواند ایجاد شود که ممکن است به کیست تبدیل شود. هنگامی که کیست تشکیل می شود، ناحیه متورم می شود.کیست ممکن است سخت، نرم، بزرگ یا کوچکتر از نخود باشد. برخی از کیست ها می توانند در عمق زیر پوست ایجاد شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نزدیک سطح باشند، جایی که می توانند سر سفید یا زرد ایجاد کنند.

معمولاً کیست ها آسیب زا نیستند مگر اینکه عفونت ایجاد شود. کیست عفونی ممکن است قرمز، خارش دار و حساس باشد.کیست هایی که در اثر رشد موی درونی ایجاد می شوند، اغلب بدون درمان از بین می روند. اغلب، درمان خانگی می تواند کمک کننده باشد، اما گاهی اوقات، فرد نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

درمانهای خانگی برای کیست مویی

کیست و ناحیه اطراف آن را همیشه تمیز نگه دارید.
از تراشیدن نواحی اطراف کیست خودداری کنید، زیرا این کار می تواند باکتری را وارد کند و باعث عفونت شود.
چند بار در روز کمپرس گرم را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی کیست قرار دهید. اینها ممکن است کیست را به سطح نزدیکتر کند و به آن اجازه تخلیه دهد. اگر مو در زیر پوست گیر کرده باشد، کمپرس گرم ممکن است به رشد آن کمک کند.
یک محلول ضد عفونی کننده مانند روغن درخت چای را روی کیست بمالید تا از عفونت جلوگیری شود. پمادهای آنتی بیوتیک نیز ممکن است کمک کنند.
از دست زدن مکرر یا ترکاندن کیست خودداری کنید. کیست ها از کیسه ای در زیر پوست ایجاد می شوند که می تواند با ماده غلیظ و زرد رنگی به نام کراتین پر شود. بیرون زدن کیست ممکن است مایع را آزاد کند اما از کیسه خلاص نمی شود و ممکن است کیست دوباره رشد کند. ترکیدن کیست همچنین می تواند باکتری را به پوست وارد کند و باعث عفونت یا بدتر شدن کیست شود.

۱٫ کمپرس چای سبز

چای سبز را دم کرده، آن را صاف کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از کمپرس گرم استفاده کنید تا التهاب را کاهش دهید. کمپرس چای سبز در برابر توده های موی عفونی رشد کرده در زیر بغل و جاهای دیگر موثر است. همچنین به شل شدن پلاگین مهر و موم فولیکول مو کمک می کند و حذف موهای به دام افتاده را آسان می کند.

۲٫ پوست مرده را از بین ببرید

از یک اسکراب گیاهی برای لایه برداری به آرامی موهای زائد روی پاها، بازوها و صورت خود استفاده کنید. این کمک می کند تا پوست مرده ای که فولیکول ها را می پوشاند از بین برود و موهای رشد کرده زیر آن آزاد شود. اگر موهای رشد کرده عفونی نشده و روی سطح رشد می‌کنند، می‌توانید از موچین استریل شده برای استخراج بی‌خطر آن پس از لایه‌برداری استفاده کنید.

۳٫ ژل آلوئه ورا

طبیعت تسکین دهنده ژل آلوئه ورا خارش و تحریکات پوستی را که همراه با موهای زیر پوستی است، تسکین می دهد. همچنین ضد باکتری است و می تواند به کیست های مویی عفونی رشد کرده کمک کند. آلوئه ورا برای انواع پوست مناسب است و می توان آن را با خیال راحت برای ساعت های طولانی روی نواحی آسیب دیده استفاده کرد.

۴٫ روغن درخت چای

روغن درخت چای ضد باکتری و ضد التهابی یک درمان طبیعی رایج برای موهای زیر پوستی است. روغن را بمالید و بگذارید نیم ساعت قبل از شستشو بماند. تکرار کنید تا وضعیت بهبود یابد.

دکتر مامتا تاندل، پزشک سنتی در ودیکس می‌گوید: برای کیست‌های مویی در حال رشد، ماسک پودر جو دوسر را بمالید و با پارچه‌ای آغشته به آب داغ با نمک، محل را بمالید.

ب. روغن های ضروری برای خارج کردن موهای زیر پوستی

۱٫ روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس یک درمان عالی برای موهای روییده روی صورت است زیرا با عفونت، التهاب مبارزه می کند، ناحیه آسیب دیده را مرطوب می کند و از بین بردن آسان موهای به دام افتاده را تضمین می کند. آن را با هر روغن حامل دلخواهتان مخلوط کرده و ماساژ دهید. بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بشویید.

۲٫ روغن زردچوبه

کورکومین موجود در روغن زردچوبه با التهاب مبارزه می کند و از عفونی شدن موهای زیر پوستی جلوگیری می کند. همچنین اجازه نمی دهد که ناحیه بعد از کشیدن مو زخمی شود. با روغن کریر مالیده و بعد از نیم ساعت بشویید.

۳٫ روغن بابونه

وجود کامازولن، یک ترکیب ضد التهابی، هر دو نوع روغن بابونه را برای درمان مشکلات پوستی عالی می کند. بابونه پوست را تسکین می دهد، از عفونت و تحریک پوستی ناشی از جوش های موی درونی جلوگیری می کند. ۳۰ دقیقه ماساژ دهید و بشویید.

۴٫ روغن شمعدانی

خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی این اسانس به درمان کیست های مویی عفونی رشد کرده کمک می کند. با روغن حامل مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت بمالید و بشویید.

۵٫ بادرنجبویه

روغن بادرنجبویه که به طور گسترده برای درمان بیماری‌های پوستی مختلف استفاده می‌شود، فولیکول‌های شما را باز می‌کند و از بین بردن موهای زائد روی پاها، بازوها و سایر نواحی آسان است. به آرامی با روغن حامل ماساژ دهید و بگذارید ۳۰ دقیقه قبل از شستشو بماند.

توجه داشته باشید:

در حالی که روغن های ضروری خود را مخلوط می کنید، یک قطره اسانس را به یک قاشق چای خوری روغن حامل اضافه کنید. این به شما رقت ۱ درصدی می دهد. می توانید بر اساس نیاز خود تمرکز را افزایش دهید.

ادامه داروهای خانگی برای کیست مویی

۱٫ لایه برداری بلغور جو دوسر و کشک

در حالی که بلغور جو دوسر التهاب و تحریک پوست را کاهش می دهد، کشک به مرطوب کردن پوست خشک و حذف سلول های مرده پوست کمک می کند. لایه برداری پاها، بازوها و سایر نواحی آسیب دیده با بلغور جو دوسر و کشک، حذف ایمن موهای زائد سرسخت را تضمین می کند.

نحوه استفاده

بلغور جو دوسر را به صورت پودر درشت خرد کرده و کشک را به آن اضافه کنید. به آرامی لایه برداری کنید و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از شستشو بماند.

۲٫ پوست پرتقال، بادام و روغن نارگیل/روغن زیتون

پوست پرتقال و بادام آسیاب شده سم زدای عالی پوست هستند. افزودن روغن نارگیل یا زیتون به آن، پوست مرده‌ای را که موهای زیر پوستی شما را پوشانده است، نرم می‌کند و به راحتی از بین می‌رود. این بسته شفاف کننده پوست همچنین از ایجاد اسکار و هایپرپیگمانتاسیون پس از کشیدن موهای زیر پوستی جلوگیری می کند.

نحوه استفاده

پوست پرتقال و بادام را به صورت پودر درشت خرد کرده و روغن نارگیل یا زیتون را به آن اضافه کنید. ناحیه ای که موهای زیر روییده است را لایه برداری کنید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید.

۳٫چریش و خمیر تولسی

چریش به مبارزه با عفونت های موی رشد کرده کمک می کنند.

نحوه استفاده

۱۵ تا ۲۰ عدد برگ چریش و بالنگ را با هم آسیاب کنید. برای تهیه رب می توانید روغن نارگیل یا روغن آن را اضافه کنید. روی کیست موی رشد کرده بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت قبل از شستشو بماند.

پیشنهاد می کنیم مقالهعلت و درمان های خانگی خارش مقعد” را نیز مطالعه بفرمایید.

درمان پزشکی کیست مویی

گاهی اوقات، فرد نیاز به درمان پزشکی برای کیست دارد. آنها باید به پزشک مراجعه کنند اگر:

کیست به خودی خود از بین نمی رود.
کیست بسیار دردناک است، قرمز است، یا به ترشح ادامه می دهد.
تب در کنار کیست ایجاد می شود.
یک جسم خارجی در کیست وجود دارد، مانند یک ترکش یا تکه شیشه.
شرایطی مانند HIV، ایدز، دیابت کنترل نشده یا دارو، سیستم ایمنی را ضعیف کرده است.
کیست بسیار بزرگ است یا زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار می دهد، مثلاً روی لباس گیر می کند.
پزشک ممکن است برای رفع عفونت زمینه ای آنتی بیوتیک تجویز کند یا ممکن است برداشتن کیست را با جراحی توصیه کند.

برداشتن کیست معمولاً در مطب پزشک و تحت بی حسی موضعی امکان پذیر است. بی حسی موضعی زمان بهبودی سریع را ممکن می کند و به فرد اجازه می دهد در طول عمل بیدار بماند.

 سایر درمان های پزشکی

۱٫ رتینوئیدها

نوعی ویتامین A، کرم‌های رتینوئیدی برای از بین بردن موهای زائد در پاها، بازوها و سایر نواحی کمتر حساس تجویز می‌شوند. برای کیست‌های مویی رشد کرده در نواحی شرمگاهی، توصیه می‌شود با پزشک خود مشورت کنید تا غلظت مناسب را با توجه به نیاز و نوع پوست شما تعیین کند.

رتینوئیدها سرعت گردش سلولی شما را افزایش می دهند و در نتیجه به پوست شما کمک می کنند تا لایه های آسیب دیده بالایی را از بین ببرد. این کمک می کند تا موهای رشد کرده که در اعماق پوست شما فرو رفته اند به سطح بیایند.

۲٫ سالیسیلیک یا گلیکولیک اسید

استفاده موضعی از اسیدهای سالیسیلیک و گلیکولیک سلول های مرده پوست را از بین می برد و پلاک مسدود کننده فولیکول های مو را حل می کند. شستشوی صورت با اسید سالیسیلیک ۱ تا ۲ درصد به طور کلی برای از بین بردن موهای زائد روی صورت بی خطر در نظر گرفته می شود.

۳٫ پماد ضد باکتری

برای عفونت های موی رشد کرده، پزشک ممکن است کرم ها و پمادهای ضد باکتری تجویز کند.

*برای استفاده از درمان های خانگی و پزشکی لطفا با متخصص طب سنتی و طب نوین مشورت نمایید.

علت ایجاد کیست مویی چیست؟

علت ایجاد کیست مویی چیست؟

رشد مو در افرادی که موهای مجعد دارند بیشتر دیده می شود. این به این دلیل است که موها ممکن است تمایل طبیعی به خم شدن و گیر افتادن در زیر پوست داشته باشند. دلایل اصلی رشد مو در زیر ذکر شده است:

۱٫ روش های نامناسب حذف موهای زائد

اصلاح با تیغه‌های صاف یا در جهت مخالف رشد مو می‌تواند منجر به رشد موها شود. این به این دلیل است که یک تیغه‌ی صاف نمی‌تواند یک برش تمیز ایجاد کند و اغلب نوک موهای شما را تیز و ناهموار می‌کند. این انتهای دندانه دار ممکن است با شروع رشد مجدد مو، پوست شما را سوراخ کند و منجر به رشد موهای درونی شود. در مورد اصلاح معکوس، شما تمایل دارید که مو را در جهت طبیعی رشد خود بکشید و در نتیجه شانس رشد مو را افزایش دهید.

اپیلاسیون و اپیلاسیون، اگرچه روش‌های ایمن‌تری برای رفع موهای زائد در نظر گرفته می‌شوند، باید توسط یک متخصص انجام شود. روش های نامناسب ممکن است به جای پاک کردن موها از ریشه، موها را در وسط بشکند. اگر به درستی اجرا نشود، اپیلاسیون و اپیلاسیون نیز ممکن است به فولیکول مو آسیب برساند، که مو را به بیرون از پوست هدایت می کند.

۲٫ پوست مرده

یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر موهای زیر پوستی، پوست مرده است. اگر فولیکول مو با پوست مرده و باقی مانده مسدود شده باشد، ممکن است مو دوباره به داخل پوست رشد کند. به همین دلیل است که اغلب متوجه لایه ای از پوست می شوید که موهای رشد کرده خود را می پوشاند. گرفتگی فولیکول مو نیز خطر عفونت یا فولیکولیت را افزایش می دهد.

۳٫ لباس تنگ

اصطکاک مداوم ناشی از لباس های تنگ در مکان های رویش مو مانند سینه و نواحی شرمگاهی می تواند منجر به رشد موها شود. لباس های تنگ ممکن است با رشد طبیعی موهای شما تداخل داشته باشد و از رسیدن مو به سطح پوست و گیر افتادن آن در زیر جلوگیری کند.

۴٫ نوسانات هورمونی

افراد مبتلا به عدم تعادل هورمونی ممکن است افزایش رشد مو یا تغییر بافت مو در قسمت های خاصی از بدن را تجربه کنند. در چنین مواردی، حذف موهای زائد ممکن است خطر رشد مو را افزایش دهد.

عوامل خطر برای کیست مویی

تکنیک های رفع موهای زائد: اصلاح، اپیلاسیون و کندن مو می تواند پوست را تحریک کند. پس از اصلاح، موهایی که دوباره رشد می‌کنند ممکن است لبه‌های تیزتری داشته باشند که رشد آن‌ها را در پوست آسان‌تر می‌کند.

پوست بسیار خشک: پوست خشک و مرده می تواند روی فولیکول مو جمع شود و موهای در حال رشد زیر آن به دام بیفتد.

فشار یا اصطکاک: این می‌تواند یک مشکل باشد، به‌ویژه در ناحیه‌ای که قبلاً در برابر موهای رشد کرده آسیب‌پذیر است. با تحریک پوست، احتمال رویش موهای زائد را افزایش می دهد.

داشتن موهای ضخیم، مجعد: این نوع مو با خروج از فولیکول مو به احتمال زیاد در زیر پوست پیچ می خورد.

نحوه تشخیص کیست :

هنگامی که یک توده در ناحیه ای ظاهر می شود که در آن موهای بدن وجود دارد، ممکن است به این دلیل باشد که یک کیست در اطراف موهای رشد کرده ایجاد شده است.

یک فرد باید به دنبال یک برآمدگی قرمز کوچک با موهایی باشد که به آرامی به یک توده بزرگتر تبدیل می شود.

کیست مویی چیست

این علائم برای کیست مویی نیست:

خال که تغییر شکل یا رنگ داده یا متورم شده است.
لکه های قرمز یا تحریک شده روی پوست.
پوست در حال لایه برداری است یا دارای لکه های خشک است.
یک آسیب پوستی، حتی یک آسیب کوچک ناشی از ترکش یا بریدگی جزئی، زیرا ممکن است به معنای عفونت پوست باشد.
کیست مرز مشخصی ندارد (به طور معمول، کیست ها توده های گرد هستند، بنابراین تورم غیرعادی شکل یا تغییر شکل می تواند چیز دیگری باشد)
پوست بسیار خشک است و دارای برجستگی های کوچک زیادی است که می تواند سر داشته باشد، زیرا این می تواند وضعیتی به نام کراتوز پیلاریس باشد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.