آزمایش استروژن چیست و در چه مواقعی ضروری است؟

آزمایش استروژن برای تشخیص کمبود استروژن یا بیش از حد بودن آن در زنان و کمک به تشخیص انواع شرایط مرتبط با این عدم تعادل استفاده می شود. آنها همچنین ممکن است برای کمک به تعیین زمان تخمک گذاری زنان استفاده شوند و ممکن است برای نظارت بر وضعیت سلامت جنین و جفت در حال رشد در دوران بارداری تجویز شوند. آزمایش استروژن در مردان ممکن است برای تشخیص زیاد بودن هورمون و علت آن انجام شود.

استروژن چیست؟

استروژن ها گروهی از استروئیدها هستند که مسئول رشد و عملکرد اندام های تناسلی و تشکیل خصوصیات جنسی ثانویه در زنان هستند. آنها همراه با هورمون دیگر، پروژسترون، به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کنند، در رشد سینه ها و رحم نقش دارند و به حفظ یک بارداری سالم کمک می کنند. اگرچه هورمون‌های جنسی اصلی زنان در نظر گرفته می‌شوند، اما در مردان نیز یافت می‌شوند و در متابولیسم استخوان و رشد در هر دو جنس نقش دارند. تست استروژن یکی از سه جزء استرون (E1)، استرادیول (E2) یا استریول (E3) را در خون یا ادرار اندازه گیری می کند.

آزمایش استروژن چیست و در چه مواقعی ضروری است؟

استرون (E1) مستقیماً از آندروستندیون (از غده فوق کلیوی) یا به طور غیر مستقیم از سایر آندروژن ها تبدیل می شود. E1 همچنین می تواند توسط تخمدان ها و جفت، بیضه ها و بافت های چربی (چربی) تولید شود. E2 و E1 می توانند در صورت نیاز به یکدیگر تبدیل شوند. E1 استروژن اولیه در مردان و در زنان پس از یائسگی است.

استرادیول (E2) عمدتاً در تخمدان ها تحت تحریک FSH و LH در زنان پیش از یائسگی و در بیضه ها در مردان تولید می شود. E2 در زنان یائسه از E1 تبدیل می شود. این قوی ترین استروژن و استروژنی است که در زنان غیر باردار و یائسه با بیشترین غلظت وجود دارد. سطوح E2 بسته به سن و وضعیت باروری زن متفاوت است. آنها نشانگر خوبی برای عملکرد تخمدان هستند.

استریول (E3) توسط جفت تولید می شود و غلظت آن در طول بارداری زنان افزایش می یابد. افزایش سطوح نشان دهنده سلامت بارداری و جنین در حال رشد است. استریول بخشی از غربالگری سرم مادر در سه ماهه دوم است، آزمایشی که برای ارزیابی خطر جنین به دلیل ناهنجاری های کروموزومی خاص انجام می شود. سطوح بسیار پایین E3 در زنان یا مردان غیر باردار وجود دارد.

آزمایش استروژن یکی از سه جزء استرون (E1)، استرادیول (E2) یا استریول (E3) را اندازه گیری می کند. این تست ها هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا میدانستید آقایان هم دچار یائسگی میشوند؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

علت انجام آزمایش استروژن در دختران و زنان

انجام ازمایش استروژن هنگامی که علائم عدم تعادل هورمونی، مانند خونریزی غیرطبیعی واژن، فقدان دوره های قاعدگی، رشد غیرعادی و یا زودرس یا دیررس اندام جنسی را نشان می دهید. هنگامی که تحت درمان ناباروری یا درمان علائم یائسگی هستید. زمانی که باردار هستید و پزشک شما می خواهد سلامت جفت و جنین در حال رشد شما را تحت نظر داشته باشد، اگر حاملگی پرخطر است، ضروری است.

آزمایش استرادیول (E2) و یا استرون (E1) ممکن است در موارد زیر تجویز شود:

کمک به تشخیص بلوغ زودرس، زمانی که یک دختر جوان زودتر از حد انتظار ویژگی های جنسی ثانویه را پیدا می کند. یا بلوغ تاخیری، زمانی که یک دختر با تاخیر در ایجاد خصوصیات جنسی ثانویه یا شروع قاعدگی نشان می دهد.

بررسی ناهنجاری های قاعدگی، مانند عدم قاعدگی (آمنوره)، ناباروری، و خونریزی غیر طبیعی واژینال

ارزیابی عملکرد تخمدان ها و تشخیص نارسایی تخمدان

با انجام اندازه‌گیری‌های متوالی استرادیول، رشد فولیکول‌ها در تخمدان را در روزهای قبل از لقاح آزمایشگاهی بررسی کنید.

درمان جایگزینی هورمونی که برای کمک به باروری انجام می شود

درمان جایگزینی هورمونی یائسگی را که برای کاهش علائم مرتبط با کمبود استروژن انجام می شود

تشخیص تومورهای تولید کننده استروژن

کاربرد تست استریول (E3) چیست؟

ممکن است گاهی اوقات برای کمک به نظارت بر بارداری پرخطر انجام شود . هنگامی که از این روش استفاده می شود، هر نمونه باید هر روز در زمان مشخصی رسم شود.

تست استریول غیر کونژوگه یکی از اجزای غربالگری در سه ماهه دوم است. کاهش سطح آن با اختلالات ژنتیکی مختلف از جمله سندرم داون، نقص لوله عصبی و ناهنجاری های آدرنال مرتبط است.

علت انجام آزمایش استروژن در پسران و مردان

آزمایش استرادیول (E2) و/یا استرون (E1) در پسران یا مردان ممکن است در موارد زیر تجویز شود:

کمک به تشخیص بلوغ تاخیری
کمک به تشخیص علت بزرگ شدن سینه ها (ژنیکوماستی) یا سایر علائم زنانه شدن
تشخیص بیش از حد نسبی استروژن که به دلیل کمبود تستوسترون یا آندروژن است
تشخیص تومورهای تولید کننده استروژن

نحوه آزمایش استروژن چگونه است؟

نحوه آزمایش استروژن

نمونه خون گرفته شده از ورید یا نمونه ادرار ۲۴ ساعته

چه آمادگی برای آزمایش لازم است؟

هیچ کدام، اما زمان نمونه گیری یک زن با چرخه قاعدگی او یا در صورت بارداری، با سن حاملگی جنین ارتباط دارد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.