خانمها چه زمانی نیاز به آزمایش هورمونی دارید؟

 عدم تعادل هورمونی می تواند علائم زیادی داشته باشد – و بسته به اینکه کدام یک از آنها ریشه مشکلات شما هستند، می توانند علائم مختلفی داشته باشند. این علائم ممکن است مبهم یا در ابتدا نامرتبط به نظر برسند، و همیشه به هورمون ها مربوط نمی شوند.اما چه وقتی شما نیاز به آزمایش هورمونی دارید؟در اینجا برخی از علائم رایج عدم تعادل هورمونی در زنان و آنچه ممکن است نشان دهند، آورده شده است.

برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا به آزمایش هورمونی نیاز دارید یا خیر (و اگر نیاز دارید، چه نوع)، پزشک شما احتمالاً با پرسیدن سوالات زیادی در مورد علائم شما شروع می کند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا تکه‌های پازل آنچه ممکن است اتفاق بیفتد را کنار هم بگذارند.

دکتر باتور می گوید: «جریان کاری در ذهن من بر سه سؤال متمرکز است. “اول، آیا این علائم هورمونی به نظر می رسد؟ اگر چنین است، آیا به نظر می رسد که آنها به استروژن، پروژسترون، تستوسترون یا نوع دیگری از هورمون مربوط هستند؟ و در نهایت، آیا به این دلیل است که آنها خیلی پایین هستند یا خیلی زیاد؟»

هنگامی که پزشک شما متوجه شد که چه اتفاقی ممکن است رخ دهد، آنها متوجه خواهند شد که کدام آزمایشات را باید (یا نه) انجام دهد.

دکتر باتور می‌گوید: «هورمون‌ها می‌توانند علائم زیادی ایجاد کنند، اما این بدان معنا نیست که همیشه علت علائم شما هستند، بنابراین بسیار مهم است که برای ارزیابی فردی توسط پزشک ویزیت شوید.»

آزمایش هورمونی چه زمانی لازم است؟

آزمایش هورمونی چه زمانی لازم است؟

سیکل های قاعدگی نامنظم

قاعدگی های عجیب و غریب نشانه کلیدی عدم تعادل هورمونی است. قاعدگی نامنظم می تواند نشانه ای از یائسگی باشد، اما می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، به خصوص اگر هنوز به سن یائسگی نزدیک نشده اید.

دکتر باتور توصیه می‌کند:اگر چرخه‌های قاعدگی شما مختل شده است یا در حال یائسگی هستید، حتماً آزمایش هورمونی انجام دهید .

دکتر باتور می‌گوید: «اگر دوره‌های قاعدگی منظمی دارید و در طول ماه علائمی ندارید، من معمولاً با آزمایش‌های استروژن، پروژسترون یا تستوسترون زیاد شروع نمی‌کنم. اما اگر بی‌نظمی‌های زیادی را در چرخه خود تجربه می‌کنید، احتمالاً آزمایش‌های بیشتری انجام خواهم داد.

 آکنه

دکتر باتور می گوید: «اگر خانمی از آکنه شکایت کند، من نگران سطوح بالقوه بالای هورمون هایی مانند تستوسترون هستم. ما این را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می بینیم. سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث سطوح بالاتر هورمون های مردانه به نام آندروژن (از جمله تستوسترون) می شود که می تواند منجر به آکنه شود.

 تغییر مو و انجام آزمایش هورمونی

اگر متوجه تفاوت‌هایی در موهای خود – چه روی سر، صورت یا جای دیگری مانند بازوها و پاهایتان – شوید، می‌تواند نشانه‌ای از عدم تعادل هورمونی باشد.

شروع به دیدن موهای چانه یا کمی سبیل کرده اید؟ افزایش تستوسترون می تواند باعث رشد موهای زائد (هیرسوتیسم) شود. این می تواند نشانه PCOS یا یائسگی باشد، اما دلایل دیگری نیز دارد.

از طرف دیگر، عدم تعادل هورمونی نیز می تواند باعث نازک شدن موهای سر، پاها و ناحیه شرمگاهی شود. در دوران یائسگی، افت استروژن می تواند منجر به رشد کندتر مو شود یا باعث ریزش آسان آن شود. کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید نیز می توانند باعث ریزش مو شوند. یا ممکن است ریزش موی شما به طور کامل به چیز دیگری مرتبط باشد – چیزی غیر هورمونی.

دکتر باتور می‌گوید: پیش‌بینی می‌تواند واقعاً پیچیده باشد. ممکن است تصور کنید ریزش مو هورمونی است، اما می‌تواند با سطح تیروئید بالا یا پایین، استروژن پایین، تستوسترون بالا یا چیز دیگری مانند کمبود ویتامین یا استرس‌های سبک زندگی مرتبط باشد.

 گرگرفتگی و تعریق شبانه

دکتر باتور می‌گوید: «این علائم معمولاً نشان می‌دهند که هورمون‌های زنان پایین‌تر است، مانند کاهش سطح استروژن که در دوران پیش از یائسگی یا پس از یائسگی مشاهده می‌کنیم». آنها همچنین می توانند از عوارض جانبی برخی داروها و درمان ها باشند.پزشک می تواند با انجام آزمایش هورمونی و بررسی جواب آن ،به شما کمک کند تا راه هایی برای مدیریت گرگرفتگی خود بیابید تا بر کیفیت زندگی شما تأثیر منفی نگذارد.

 افزایش وزن بی دلیل

افزایش وزن می‌تواند نشانه‌ای از انواع عدم تعادل هورمونی و همچنین عوامل مرتبط با سبک زندگی باشد، بنابراین پزشکان از سرنخ‌های دیگری در مورد سلامتی شما استفاده می‌کنند تا درک کنند که چه اتفاقی در حال وقوع است.

دکتر باتور می‌گوید: «مشکل کاهش وزن یک مشکل بسیار رایج در ایالات متحده است و اغلب هورمون‌ها را مقصر می‌دانند.» “گاهی اوقات، مانند PCOS، به سطوح بالای تستوسترون مربوط می شود، و یائسگی نیز با افزایش وزن همراه است. اما اگر با چرخه های قاعدگی منظم افزایش وزن داشته باشید، به احتمال زیاد به چیزی مانند کورتیزول، تیروئید، انسولین یا عادات سبک زندگی مربوط می شود.

 خشکی واژن و انجام آزمایش هورمونی

اگرچه خشکی واژن می تواند نشانه ای از چند مشکل باشد، اما یکی از رایج ترین علائم یائسگی است. سطح استروژن شما در طول یائسگی کاهش می یابد، که می تواند منجر به خشکی واژن شود که باعث ناراحتی در حین رابطه جنسی می شود.

دکتر باتور می گوید: واژن به کمبود استروژن کاملاً حساس است. حدود ۵۰ درصد از زنان خشکی واژن دارند که ممکن است مانع از روابط جنسی با همسر شود و به مرور زمان بدتر می شود.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا میدانستید آقایان هم دچار یائسگی میشوند؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

ممکنه هورمون شما نباشه

در حالی که حمایت از سلامتی شما مهم است، سعی کنید تحت تاثیر ادعاهای گسترده و فراگیر (نگاه کردن به شما، رسانه های اجتماعی) قرار نگیرید که اصرار دارند همه به آزمایش هورمونی نیاز دارند یا هر علامتی که تجربه می کنید به هورمون های شما مرتبط است.

فقط به این دلیل که شما علائم عدم تعادل هورمونی را تجربه می کنید به این معنی نیست که عدم تعادل هورمونی دارید. تقریباً هر نشانه ای از عدم تعادل هورمونی می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.

دکتر باتور توصیه می‌کند: مهم است که همه چیز را تحت هورمون‌ها قرار ندهیم و در عوض هر یک از علائم را به صورت جداگانه تجزیه کنیم. ما باید یک شیرجه عمیق انجام دهیم تا مطمئن شویم چیزی را از دست نمی دهیم، چه عواملی در سبک زندگی یا یک بیماری دیگر.

عدم تعادل هورمونی رایج در زنان دیده می شود

دکتر باتور می گوید: ما حداقل ۵۰ هورمون مختلف در بدن خود داریم و علائم بسیار پیچیده ای می تواند از آنها ناشی شود. داشتن مقدار زیاد یا خیلی کم برخی از هورمون ها باعث علائم و مشکلاتی در سلامت شما می شود.

شایع ترین علت های عدم تعادل های هورمونی و انجام آزمایش هورمونی

خانمها چه زمانی نیاز به آزمایش هورمونی دارید؟

یائسگی: طبیعی است که با افزایش سن قاعدگی متوقف شود. اما یائسگی باعث تغییر سطوح استروژن و پروژسترون می‌شود که می‌تواند منجر به تعدادی از علائم شود، از جمله برخی از علائمی که در مرحله پیشروی به نام پیش یائسگی شروع می‌شوند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): زمانی که تخمدان‌های شما سطوح بالایی از هورمون‌های مردانه را تولید می‌کنند، هورمون‌های تولید مثلی شما نامتعادل می‌شوند.

بیماری تیروئید: تیروئید شما اندام کوچکی در گردن شما است که هورمون هایی تولید می کند که بر اندام های زیادی در بدن شما تأثیر می گذارد، اما گاهی اوقات، مقدار زیادی یا خیلی کم این هورمون ها را تولید می کند. انواع مختلفی از بیماری تیروئید وجود دارد، به این معنی که علائم احتمالی زیادی وجود دارد.

دیابت: این وضعیت رایج زمانی رخ می دهد که لوزالمعده هورمون انسولین را به اندازه کافی تولید نمی کند یا بدن شما از آن به درستی استفاده نمی کند.

عدم تعادل هورمونی کمتر رایجی نیز وجود دارد، مانند سندرم کوشینگ و بیماری آدیسون. فقط یک پزشک می تواند به شناسایی عدم تعادل هورمونی که تجربه می کنید و بهترین روش درمانی کمک کند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.