چیزهایی که نفخ معده شما می توانند درباره سلامتی شما فاش کنند

گاز معده یا نفخ آن بسیار خجالت آور است مخصوصا زمانیکه شما در جمعی حضور داشته باشید اما چه با خیال راحت آن را انکار کنید یا سریع راه بروید، اما دفع نفخ معده تا ۲۰ بار در روز کاملا طبیعی است. با این حال، وقتی تعداد این نفخ ها شما بیشتر می شود، می تواند معنای دیگری داشته باشد.در ادامه مطلب دلایل متداول که باعث نفخ معده زیاد میشود را آورده ایم.

علت نفخ معده زیاد چیست؟

کلم بروکلی

شما مقدار زیادی لوبیا، کلم، گل کلم، کلم بروکسل یا سبوس می خورید – همه غذاهای مفیدی که حاوی فیبر هستند که سیستم گوارش شما را در حرکت نگه می دارد، به تنظیم سطح قند خون و کلسترول کمک می کند و وزن شما را کنترل می کند. عارضه جانبی کمتر از ایده آل، تا حدودی شرم آور، اما کمکی به آن نیست: نفخ معده.

این به این دلیل است که معده و روده کوچک شما نمی توانند برخی از کربوهیدرات ها (قند، نشاسته و فیبر) را در غذاهایی که می خوریم جذب کنند. تولیدکنندگان معروف گاز معده ، مانند بروکلی و لوبیا، سرشار از نوعی کربوهیدرات به نام رافینوز هستند.

علت نفخ معده زیاد

شما خیلی سریع غذا می خورید

فرقی نمی کند که کلم بروکلی استنشاق می کنید یا یک کاسه زغال اخته، مشکل قسمت تنفسی است. شما هر بار که می‌خورید یا می‌نوشید هوا را می‌بلعید، بنابراین هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهید، هوای بیشتری می‌بلعید. آروغ زدن معمولاً هوا را از شکم شما خارج می کند، اما هر چیزی که باقی بماند به دستگاه گوارش تحتانی شما راه پیدا می کند و خوب، از طرف دیگر خارج می شود. همچنین ممکن است هنگام جویدن آدامس، مکیدن آب نبات سفت یا نوشیدنی از طریق نی، هوای اضافی را قورت دهید.

باکتری روده شما نامتعادل است

دستگاه گوارش خود را به عنوان یک لوله عضلانی دراز در نظر بگیرید – غذا در بالا می رود و عضله منقبض می شود تا آن را در امتداد پایین به بیرون فشار دهد. دکتر گراس می گوید: «به طور معمول، روده کوچک انقباضات شدیدی برای جارو کردن غذا به روده بزرگ ایجاد می کند. دکتر گراس می‌گوید: اما گاهی اوقات داروها، عفونت‌ها، بیماری‌ها و شرایط خاص (مانند دیابت یا بیماری‌های عصبی-عضلانی) یا عوارض ناشی از جراحی‌ها می‌توانند با این «موج پاکسازی» تداخل داشته باشند و به باکتری‌ها اجازه می‌دهند در روده کوچک جای پای خود را بگیرند و بیش از حد رشد کنند و نفخ معده تولید کنند.

سندرم روده تحریک پذیر می تواند شما را گوز کند

 انقباضات هماهنگ ماهیچه ای که باعث حرکت غذا از معده به راست روده می شود ممکن است با IBS قوی تر یا طولانی تر باشد که باعث گاز، نفخ و اسهال می شود. یا ممکن است ضعیف‌تر از حد طبیعی باشند و سرعت آن‌ها را تا حد یبوست کند کنند. دکتر گراس می‌افزاید:

اعصاب روده شما نیز ممکن است به کشش و انبساط که گاز در روده‌ها ایجاد می‌کند حساس شوند، بنابراین درد یا ناراحتی بیشتری احساس خواهید کرد. در بسیاری از موارد، تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی ممکن است تسکین دهنده باشد: دکتر گراس می گوید:

«برای مثال، ورزش برای افراد مبتلا به IBS حیاتی است، زیرا به دفع گاز معده کمک می کند. پیروی از رژیم های غذایی خاصی که تولید گاز را محدود می کند نیز کمک می کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “سویا برای سلامتی خوب است یا بد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

نوشیدن شیر شما باعث نفخ معده میشود

خوردن ماست، پنیر و سایر لبنیات نیز همینطور است. آنزیم کوچکی به نام لاکتاز را سرزنش کنید: این آنزیم در روده کوچک ساخته شده و مسئول تجزیه لاکتوز – قند موجود در شیر – به اشکال ساده‌تری است که بدن می‌تواند جذب کند. سطوح پایین لاکتاز به این معنی است که لاکتوز هضم نشده وارد روده بزرگ می شود، جایی که باکتری ها آن را تجزیه می کنند و مشکلات نفخ معده شما شروع می شود. به گفته دکتر گراس، عدم تحمل لاکتوز بسیار شایع است. و معمولاً در بزرگسالی، زمانی که تولید لاکتاز به شدت کاهش می یابد، شروع می شود.

شما به گلوتن حساس هستید

دکتر گراس می‌گوید هیچ کس نمی‌تواند این پروتئین موجود در گندم، جو را هضم کند، اما اگر به بیماری سلیاک مبتلا هستید، خوردن گلوتن در واقع باعث ایجاد پاسخ ایمنی در روده کوچک شما می‌شود. این واکنش می تواند باعث شکسته شدن پوشش داخلی روده شود و بر توانایی آن در جذب مواد مغذی تأثیر بگذارد. و آسیب می تواند باعث گوز بیش از حد، اسهال و حتی کاهش وزن شود. دکتر گراس می گوید:

افراد بدون سلیاک این تغییرات مشابه در روده کوچک ندارند، اما همچنان ممکن است در واکنش به گلوتنی که نمی توانند تجزیه کنند دچار گاز و نفخ شوند. به گفته کلینیک مایو، محققان تخمین می زنند که تنها ۲۰ درصد از افراد مبتلا به بیماری سلیاک ممکن است تشخیص داده شوند. اگر مشکوک به حساسیت به گلوتن یا بیماری سلیاک هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

 نفخ معده
اسفنکتر شما سفت است

اسفنکتر خارجی مقعد یا بنداره بیرونی مقعد ماهیچه‌ای اسکلتی است که کار بستن مقعد را برعهده دارد.

سفتی آن، به علاوه سرعت عبور گاز یا نفخ از آن، حجم  شما را تعیین می کند. و اگر گاز معده شما بوی تخم مرغ گندیده می دهد، احتمالاً به این دلیل است که چیزی حاوی گوگرد خورده اید. بیشتر گازی که آزاد می کنیم ترکیبی بی بو از دی اکسید کربن، اکسیژن، نیتروژن، هیدروژن و گاهی متان است. با این حال، زمانی که باکتری‌ها لوبیا، کلم، گوشت و سایر غذاهای دارای گوگرد بالا را تجزیه می‌کنند، مقدار کمی از ترکیبات گوگردی ایجاد می‌کنند که بوی بسیار بدی می‌دهد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.