نکات بسیار مهم در تعویض بک لایت تلویزیون

بک لایت تلویزیون چیست؟

در صفحات نمایشگر LCD ، تصویر ایجاد شده روی پنل دستگاه به صورت پیشفرض دارای منبع نوری نیست و برای اینکه تصویر ایجاد شده قابل نمایش باشد، به یک نور پس زمینه نیاز است، که به آن بک لایت تلویزیون می‌گویند.

در نمایشگرهای اولیه LCD از لامپ‌های فلوروسنت استفاده می‌شد، که با گذشت زمان لامپ‌های LED جایگزین آنها گردید و تلویزیون‌های LCD backlight LED یا به اختصار تلویزیون‌های LED به بازار عرضه شد. در حال حاضر بک لایت‌های LED به دو شکل عمده در تلویزیون‌ها به کار رفته اند.

  1. به صورت مستقیم (Direct) : بدین صورت که آرایه‌ای از لامپ‌های LED در فواصلی مشخص، دقیقا در پشت پنل قرار گرفته و پنل به صورت مستقیم در معرض منبع نور قرار می‌گیرد.
  2. قرارگیری در لبه‌ها (Edge) : برای تولید تلویزیون‌های LED با ضخامت کمتر، لامپ‌های LED به صورت ردیفی از لامپ‌های LED که به صورت فشرده در کنار هم چیده شده‌اند، در لبه پنل قرار گرفته، و از طریق شکست نور، پنل از نور پس زمینه بهرمند می‌گردد.

نکات بسیار مهم در تعویض بک لایت تلویزیون

نحوه تعویض بک لایت تلویزیون در مدل های مختلف

در مدل‌های direct  گاهی مشاهده می‌شود بعضی از تعمیرکاران اقدام به تعویض شاخه‌های بکلایت خراب  و یا تعمیر لامپ ال ای دی سوخته میکندد، که البته از نظر فنی مانعی برای انجام آن وجود ندارد  و فقط بهتر است با آگاهی از موارد زیر تصمیم به این کار بگیریم:

  1. LED یک قطعه نیمه هادی است و طول عمر معینی دارد، به همین خاطراگرشاخه معیوب تعویض شود، این احتمال وجود دارد که دوباره شاخه دیگری هم دچار خرابی گردد. اگر بیش از یک LED سوخته باشد یا اگر مدت زمان استاده از تلویزیون بالا باشد، احتمال این رخداد بیشتر است و در این شرایط تعویض یک شاخه معیوب مقرون به صرفه نمی‌ باشد.
  2. متفاوت بودن طیف رنگ بکلایت تعویضی با طیف رنگ بکلایت اصلی دستگاه ( با توجه به نوع بکلایت تعویضی و میزان حساسیت چشم مشتری احتمال رویت این تفاوت در مشاهده تلویزیون متفاوت است)

تعمیر یا تعویض بک لایت تلویزیون سامسونگ

بک لایت تلویزیون

 زمانیکه بک لایت تلویزیون سامسونگ شما دچار مشکل می شود، معمولا ۱ تا ۳ عدد از لامپ های موجود روی     پنل آسیب می بینند! ( در کل ۴۰ تا ۱۲۰ ال ای دی در ساختار بک لایت وجود دارد.)

بنابراین میتوانید مطمئن باشید که این ال ای دی ها از لحاظ عمر و کارکرد در یک جایگاه قرار دارند و خرابی هر یک از آن ها، عمدتا به دلیل پایان عمر مفید آن‌ها رخ داده است.

به صورت عمومی برای تعمیر یا تعویض بک لایت تلویزیون سامسونگ، ۲ روش در دستور کار تکنسین های تعمیر قرار دارد:

روش اول:

در این روش، تعمیرکار تلویزیون با جداکردن لنزهای دیفیوزر معیوب از نوارهای ال ای دی، اقدام به نصب لامپ های جایگزین می کند. بنابراین شما در این حالت تنها هزینه اجرت تعمیرکار و لامپ های ال ای دی تعویضی را پرداخت می کنید.

روش دوم:

گاهی اوقات نیز ممکن است با تعویض دیود و خازن های متصل به برد، عملکرد LED های بک لایت را بازیابی کرد. البته استفاده از این روش، به مقدار آسیب LED و برد تلویزیون بستگی خواهد داشت.

  1. در بدترین سناریو، تعمیرکار تلویزیون می تواند پس از خارج کردن لنزهای دیفیوزر معیوب و با تهیه بخشی از نوارهای LED و لحیم کاری دقیق آن، عملکرد بک لایت تلویزیون را به حالت سابق بازگرداند.
  2. در صورتیکه هیچ یک از روش های اشاره شده چاره گشای مشکل شما نبودند، باید برای تعویض بک لایت تلویزیون سامسونگ اقدام کنید.

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.