چگونه لب های تیره خود را به طور طبیعی روشن کنیم؟

آیا لب های شما درخشش زیبای صورتی خود را از دست می دهند؟ لب‌های تیره می‌تواند چیزی بیش از یک مشکل زیبایی باشد که نشان‌دهنده مشکلات پزشکی زمینه‌ای است. رسوب بیش از حد ملانین می تواند به لب های شما ظاهری تیره و ناسالم بدهد.در این مقاله راهکارهایی برای روشن شدن لب ها را ارائه میدهیم و امیدواریم کاربردی و مفید باشد.

البته که توسل به درمان های طبیعی می تواند به طور کلی علت اصلی مشکل شما را برطرف کند. در ادامه بخوانید تا بهترین درمان های طبیعی برای روشن کردن لب های تیره خود را برای همیشه بشناسید.

علت تیره شدن لب ها

۱٫ سیگار کشیدن

سیگار کشیدن محصولات تنباکو مانند سیگار یکی از دلایل اصلی تیره شدن لب است . نیکوتین، یک آلکالوئید موجود در تنباکو که به عنوان یک محرک با خواص اعتیادآور عمل می کند، روی سلول های پوست رسوب می کند. این تجمع نیکوتین باعث افزایش سنتز ملانین و هیپرپیگمانتاسیون لب ها می شود.

۲٫ مصرف تنباکو بدون دود

مصرف گسترده محصولات تنباکوی بدون دود مانند «پاان» و «گوتکا» در جوامع جنوب آسیا وجود دارد. با توجه به این عمل، هم مردان و هم زنان طعمه عوارض مصرف نیکوتین می شوند که شامل پرپیگمانتاسیون نواحی در معرض دهان و لب است.

۳٫ بارداری

در دوران بارداری، وضعیتی به نام کلواسما می تواند باعث ایجاد لکه های تیره روی لب ها و سایر قسمت های صورت شود. تصور می شود که چنین رنگدانه ای توسط هورمون های جنسی زنانه تحریک می شود و اغلب بدون درمان در عرض چند ماه از بین می رود.

۴٫ کم آبی بدن

کمبود رطوبت ضروری می تواند منجر به خشکی و ترک خوردن لب ها شود. لایه برداری پوست و آسیب های جزئی ناشی از کمبود آب می تواند باعث تیره شدن لب های شما شود.

۵٫ شیلیت تماسی رنگدانه ای

پوست لب‌های شما ممکن است توسط مواد محرک موجود در خمیر دندان، رژ لب یا هر محصول مراقبت از لب دیگری که منجر به واکنش آلرژیک شود، حساس شود. علائم شیلیت تماسی رنگدانه ای شامل التهاب لب، پوسته های خشک، لایه برداری و هایپرپیگمانتاسیون است. شناسایی و اجتناب از آلرژن می تواند درمان سریع این بیماری را تضمین کند.

علت تیره شدن لب ها

۶٫ قرار گرفتن در معرض نور خورشید

رنگدانه ملانین به عنوان دفاع طبیعی پوست شما در برابر اشعه های مضر UV خورشید عمل می کند. از تولید گونه های فعال اکسیژن و آسیب سلولی DNA جلوگیری می کند. بنابراین، هنگامی که پوست در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ملانین افزایش می یابد که منجر به هایپرپیگمانتاسیون می شود. این به نوبه خود می تواند باعث تیره شدن لب های شما به همراه سایر قسمت های در معرض بدن شود.

۷٫ سندرم پوتز جگرز

این وضعیت باعث ایجاد ضایعات خوش خیم در دستگاه گوارش می شود. سایر علائم سندرم پتز جگرز شامل لکه های تیره روی لب ها و داخل دهان است. هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند به این عارضه مبتلا شوند و می تواند آنها را مستعد ابتلا به انواع خاصی از سرطان کند.

۸٫ عوارض جانبی دارو

انواع مختلفی از داروها مانند داروهای ضد ویروسی، ضد فشار خون، ضد قارچ ها، ضد تبخال، آنتی بیوتیک ها و غیره می توانند باعث تیره شدن لب های شما شوند.

۹٫ درمان های پزشکی

برخی درمان‌های پزشکی مانند شیمی‌درمانی عوارض زیادی بر بدن وارد می‌کنند و می‌توانند عوارض جانبی مختلفی از جمله بثورات پوستی و هایپرپیگمانتاسیون روی صورت و لب‌ها را ایجاد کنند.

۱۰٫ کمبود ویتامین

کمبود ویتامین B12 می تواند تظاهرات پوستی متعددی داشته باشد که شامل رنگدانه لب می شود.

تعداد زنان در هند افزایش یافته است که به دلیل مصرف محصولات تنباکوی بدون دود مانند پان از رنگدانه های لب و سرطان دهان رنج می برند.

چگونه لب های تیره را به طور طبیعی روشن کنیم؟

دکتر زیل گاندی، پزشک ارشد آیورودا در ودیکس، می گوید: «لب ها اولین اندام دستگاه گوارش هستند. لب‌های سالم نشان‌دهنده هضم سالم است و مراقبت خوب از آن بر هضم غذا تأثیر مثبت می‌گذارد.

۱٫ لیمو و شکر

لیمو حاوی اسید سیتریک است که یک روشن کننده طبیعی پوست است. همراه با شکر به از بین بردن سلول های مرده رنگدانه کمک می کند و در نتیجه لب های تیره شما را روشن می کند.

به سادگی یک تکه لیمو را بردارید و مقداری شکر روی آن بپاشید. به آرامی آن را روی لب های تیره خود بمالید. بگذارید یک ساعت بماند و با آب ولرم بشویید.

۲٫ آب چغندر

یک درمان خانگی رایج برای روشن کردن لب های تیره، آب چغندر است. سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و آهن است و به از بین بردن رادیکال های آزاد در پوست، مبارزه با رنگدانه ها و بازگرداندن سلامت به لب ها کمک می کند.

یک چغندر را مخلوط کرده و آب آن را بگیرید. آن را در یخچال نگهداری کنید و ۲ تا ۳ بار در روز به مدت ۱۵ دقیقه آن را بمالید و بشویید.

۳٫ پوست پرتقال و عسل

پوست پرتقال با محتوای بالای ویتامین C، لب های تیره را روشن می کند. افزودن عسل به این درمان طبیعی از لب‌های شما در برابر عفونت‌های باکتریایی محافظت می‌کند و به درمان لب‌های ترک خورده و خشک کمک می‌کند.

عسل را به یک قاشق پودر پوست پرتقال اضافه کنید. خوب مخلوط کنید و روی لب هایتان بمالید. بگذارید یک ساعت بماند و بشویید. دو بار در روز استفاده کنید تا لب های تیره خود را به طور طبیعی روشن کنید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “یوگای چشم چیست و چه فوایدی دارد؟به همراه تصویر” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۴٫ دانه انار

بر اساس مطالعه ای در سال ۲۰۱۵، پودر انار خشک شده مهار موثر ملانوژنز را نشان داد. این میوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها و فنول ها است که به روشن شدن لب هایی که به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید تیره شده اند کمک می کند.

یک قاشق غذاخوری پودر دانه انار خشک شده را بردارید و چند قطره عسل یا ماست به آن اضافه کنید تا خمیری به دست آید. این را روی لب های خود بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه قبل از شستشو بماند.

۵٫ آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به دلیل وجود ترکیب آلوئین یک عامل روشن کننده طبیعی پوست است. استفاده از ژل آلوئه ورا بر روی لب های تیره نه تنها آنها را روشن می کند بلکه در طول روز نیز مرطوب نگه می دارد.

می توانید یک برگ آلوئه ورا را برش دهید و مستقیماً ژل تازه را روی لب های خود بمالید. آن را به عنوان یک مومیایی لب طبیعی بگذارید یا بعد از یک ساعت بشویید.

۶٫ زردچوبه

 وجود کورکومین بیشتر التهاب لب های شما را کاهش می دهد و از احتمال عفونت جلوگیری می کند.

زردچوبه خام را با هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. چند قطره شیر را به یک قاشق غذاخوری خمیر زردچوبه اضافه کنید و روی لب های تیره خود را روشن کنید. بعد از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه خمیر را با آب ولرم بشویید.

۷٫ چوب صندل

چوب صندل به خاطر طبیعت خنک کننده و خاصیت آرام بخش شناخته شده است. سانتالول، ترکیب اصلی این گیاه، به کاهش تولید ملانین در پوست کمک می کند و لب های تیره شما را روشن می کند.

آب / روغن آرگان/ شیر را به یک قاشق غذاخوری پودر چوب صندل اضافه کنید و خمیر درست کنید. روی لب ها بمالید و بعد از ۳۰ دقیقه بشویید. هر روز تکرار کنید تا وضعیت بهبود یابد.

۸٫ زعفران و شیر خام

چگونه لب های تیره را به طور طبیعی روشن کنیم؟

زعفران از زمان های قدیم در آیورودا(طب سنتی) به دلیل خاصیت ضد پیری، آنتی اکسیدانی و روشن کنندگی پوست استفاده می شده است. اجزایی مانند زعفرانال، کروستین و کروسین موجود در زعفران قادر به کنترل فعالیت تیروزیناز و کاهش میزان ملانین در سلول های پوست شما هستند.

شیر خام حاوی اسید لاکتیک است که به سفید کردن لایه‌های رنگدانه‌ای آسیب دیده سلول‌ها کمک می‌کند و در نتیجه در عرض چند هفته لب‌های تیره شما را روشن می‌کند.

یک قاشق چای خوری زعفران را به مدت یک ساعت در شیر خیس کنید و روی لب های تیره خود بمالید. بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و بشویید.

۹٫ روغن گل رز

روغن گل سرخ یک مرطوب کننده طبیعی و روشن کننده پوست است. به دلیل غنی بودن از اسیدهای چرب ضروری مانند اسید اولئیک و اسیدهای لینولئیک، استفاده از روغن گل رز روی لب های تیره می تواند به طور طبیعی آنها را روشن کند.

۵ قطره اسانس گل رز را با ۲۰ میلی لیتر روغن زیتون رقیق کنید و روی لب های خود بمالید. به مدت ۱۵ دقیقه به آرامی ماساژ دهید و بشویید.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.