چگونه سلول های مرده را از پوست خود پاک کنیم؟

آیا با وجود تلاش های آگاهانه، پوست شما کدر به نظر می رسد؟ آیا متوجه جوش ها و لک های مکرر می شوید؟ تجمع سلول های مرده پوست می تواند پوست شما را کدر و تیره نشان دهد. می توانید برای خلاص شدن از شر تجمع پوست مرده و دستیابی به پوستی سالم و درخشان به درمان های طبیعی متوسل شوید.

پوست مرده چیست؟

پوست ما دارای یک فرآیند درونی به نام “پوست زدایی” است که شامل تولید سلول های جدید پوست و ریزش مداوم سلول های قدیمی پوست می شود. سلول های پوست از پروتئین کراتین تشکیل شده است که در اپیدرم تشکیل می شود. این سلول ها در چرخه زندگی خود از اپیدرم به بیرونی ترین لایه پوست به نام لایه شاخی می روند، جایی که سلول های پوست می میرند و در نهایت از بین می روند.

یک ماه طول می کشد تا یک سلول پوست چرخه لایه برداری را کامل کند. در حالی که برای بدن شما طبیعی است که تقریباً ۴۰۰۰۰ سلول پوست در هر ساعت از بین برود، مشکل واقعی زمانی ایجاد می‌شود که پوست شما سلول‌های مرده را در مقادیر غیرمعمول تولید می‌کند که به جای ریزش، تجمع می‌یابند و این منجر به مشکلات پوستی ناخواسته می شود.

ما روزانه حدود ۵۰۰ میلیون سلول مرده پوست را می ریزیم که ۱۸ تا ۲۳ لایه اول پوست ما را تشکیل می دهند.

چه چیزی باعث ماندن پوست مرده روی صورت می شود؟

چه چیزی باعث ماندن پوست مرده روی صورت می شود؟

در اصطلاح طب سنتی ما می توانیم تجمع بیش از حد سلول های مرده پوست را با افزایش خشکی پوست مرتبط کنیم. در زیر برخی از عوامل مهمی که باعث  ایجاد سلول های مرده پوست می شود، آورده شده است.

۱٫ سن

در هر فردی خشکی پوست با گذشتن از ۵۰ سالگی شروع به تسلط بر بدن می کند. از این رو، پوست خشک و کدر با تجمع پوست مرده در میان افراد مسن شایع است.

۲٫ عدم پاکسازی مناسب

هر چه مدت بیشتری پوست خود را تمیز نگه دارید، سلول های مرده پوست کمتر می شود. همچنین، آرایش پاک نشده و باقیمانده‌های روغن می‌تواند باعث از بین نرفتن پوست مرده شود.

۳٫ سوء تغذیه

کمبود مواد مغذی باعث کم آبی و خشکی پوست شما می شود که منجر به کوتاه شدن عمر سلول های پوست شما می شود. این امر منجر به تولید و تجمع سلول های مرده پوست در مقادیر غیر طبیعی می شود.

۴٫ استفاده از محصولات نادرست یا خشن پوست

محصولات پوستی با ترکیبات خشن، خشکی پوست شما را افزایش می دهند و به سلول های پوست شما آسیب می رسانند که بافت پوستی خشن را تشکیل می دهند.

۵٫ تغییرات آب و هوا

زندگی در مناطقی با آب و هوای خشک و خشک نیز باعث افزایش تولید پوست مرده در پوست شما می شود. همچنین از اواخر بهار تا اوایل زمستان دوره ای است که خشکی پوست زیاد میشود.

۶٫ شرایط پوستی

ممکن است در طول بیماری های پوستی مانند پسوریازیس یا اگزما، تجمع بیش از حد سلول های مرده پوست را تجربه کنید.

۷٫ قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن در معرض شدید آفتاب به سلول های پوست شما آسیب می رساند و باعث می شود که آنها به سرعت بمیرند. این منجر به افزایش سلول های مرده پوست در طول زمان می شود.

پوست مرده روی صورت شما ممکن است مانند یک لکه پوستی کدر و خشک به نظر برسد که وقتی آن را لمس می کنید خشن به نظر می رسد. در نهایت به یک لکه تبدیل می شود که به طور طبیعی از بین نمی رود.

برای بررسی اینکه آیا پوست مرده ای ایجاد شده است، یک نوار شفاف روی صورت خود بگذارید و به آرامی آن را بردارید. اگر پوسته ها و ذرات پوستی متعددی روی نوار پیدا کردید، در این صورت پوست مرده ای روی صورت تان انباشته شده است..

لایه بردارهای خانگی برای از بین بردن پوست مرده

۱٫ دو قاشق شکر قهوه ای را با ۲ قاشق روغن بادام یا نارگیل به آن اضافه کنید و مخلوط را به صورت خود بمالید. صورت خود را به مدت ۵ دقیقه به آرامی ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشویید. هفته ای دو بار تکرار کنید.

۲٫ کپسول ویتامین E را خالی کرده و محتوی آن را به یک قاشق جوش شیرین اضافه کنید. مقداری قطره آب به آن اضافه کنید و خمیری تهیه کنید. این مخلوط را روی صورت مرطوب خود بمالید و به مدت ۵ دقیقه آن را ماساژ دهید. بعداً آن را با آب بشویید. هفته ای یکبار تکرار کنید.

۳٫ دو قاشق نمک اپسوم را به صورت پودر ریز خرد کرده و یک قاشق روغن نارگیل به آن اضافه کنید. همچنین، ۱-۲ قطره روغن اسطوخودوس را به مخلوط اضافه کنید و صورت خود را با آن به مدت ۲-۳ دقیقه اسکراب کنید. بعداً صورت خود را با آب ولرم بشویید. هفته ای یکبار تکرار کنید.

۴٫ یک قاشق روغن نارگیل یا زیتون را به ۲-۳ قاشق پودر قهوه آسیاب شده اضافه کنید. می توانید مقداری آب به مخلوط اضافه کنید تا خمیر دانه ای شکل بگیرد. صورت خود را به مدت ۵ دقیقه با آن اسکراب کنید و با آب بشویید. هفته ای یکبار تکرار کنید.

۵٫ با آسیاب کردن ۲-۳ قاشق جو دوسر پودر ریز تهیه کنید. با اضافه کردن مقداری آب به آن خمیر درست کنید. خمیر جو دوسر را روی صورت خود بمالید و چند دقیقه قبل از شستشو ماساژ دهید. هفته ای دو بار تکرار کنید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “نحوه انجام پدیکور در خانه: آموزش پدیکور ۱۰ مرحله ای برای مبتدیان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

چگونه از ماندن سلول های مرده پوست جلوگیری کنیم؟

چگونه از ماندن سلول های مرده پوست جلوگیری کنیم؟

۱٫ صورت خود را تمیز کنید و حتما بشویید تا از تجمع سلول های مرده پوست جلوگیری کنید.

۲٫ وعده های غذایی خود را با میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان پر کنید. قند و کربوهیدرات را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

۳٫ همیشه زمانی که در خارج از منزل می گذرانید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. سلول های پوست شما به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب بیشتر می ریزند.

۴٫ عادت سیگار کشیدن خود را ترک کنید زیرا مرگ سلولی و پیری پوست را تسریع می کند.

4/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.