چه زمانی توصیه به انجام اسکن قلب میشود؟

اسکن قلب، که به عنوان اسکن کلسیم کرونر نیز شناخته می شود، یک آزمایش اشعه ایکس تخصصی است که تصاویری از قلب شما ارائه می دهد که می تواند به پزشک کمک کند پلاک حاوی کلسیم را در شریان های شما شناسایی و اندازه گیری کند.پلاک داخل رگ های قلب شما می تواند رشد کند و جریان خون را به ماهیچه های قلب شما محدود کند. اندازه گیری پلاک کلسیفیه شده با اسکن قلب ممکن است به پزشک شما اجازه دهد تا قبل از بروز علائم و نشانه ها، بیماری احتمالی عروق کرونر را شناسایی کند.

پزشک شما از نتایج آزمایش شما برای تعیین آنچه شما نیاز دارید – دارو یا تغییر سبک زندگی – برای کاهش خطر حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی استفاده می کند.

چه زمانی از اسکن قلب استفاده می شود؟

چه زمانی از اسکن قلب استفاده می شود؟

پزشک شما ممکن است برای درک بهتر خطر بیماری قلبی یا اگر برنامه درمانی شما نامشخص است، اسکن قلب را تجویز کند.

اسکن قلب از یک فناوری تخصصی اشعه ایکس به نام چند آشکارساز ردیف یا توموگرافی کامپیوتری چند برشی (CT) استفاده می کند. اسکن تصاویر متعددی ایجاد می کند که می تواند هر گونه رسوب پلاک را در رگ های خونی نشان دهد. اسکن قلب یک نگاه اولیه به سطوح پلاک ارائه می دهد.

پلاک از چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد موجود در خون تشکیل شده است. این بیماری به تدریج در طول زمان، مدت ها قبل از اینکه علائم یا علائم بیماری وجود داشته باشد، ایجاد می شود. این رسوبات می توانند جریان خون غنی از اکسیژن را به ماهیچه های قلب محدود کنند. پلاک نیز ممکن است ترکیده و باعث ایجاد لخته خون شود که می تواند باعث حمله قلبی شود.

اگر خطر بیماری قلبی کم تا متوسط ​​دارید یا اگر خطر بیماری قلبی شما مشخص نیست، اسکن قلب ممکن است به راهنمایی درمان کمک کند. پزشک شما می تواند به شما بگوید که آیا ممکن است از انجام اسکن قلب بر اساس عوامل خطرتان سود ببرید یا خیر.

اسکن قلب همچنین ممکن است به انگیزه افراد در معرض خطر متوسط ​​برای ایجاد تغییرات مهم در شیوه زندگی و پیروی از برنامه های درمانی کمک کند.

اسکن قلب از فناوری اشعه ایکس استفاده می کند که شما را در معرض تشعشع قرار می دهد. میزان قرار گرفتن در معرض عموماً ایمن در نظر گرفته می شود – تقریباً همان مقدار تابشی که به طور طبیعی در یک سال در معرض آن قرار می گیرید.

برخی از مراکز پزشکی و مراکز درمانی اسکن قلب را به عنوان راهی آسان برای اندازه گیری خطر حمله قلبی تبلیغ می کنند. همچنین، آزمایش‌های خون و پایش فشار خون ارزان‌تری وجود دارد که ممکن است اطلاعات مشابهی را ارائه دهد.

چه کسانی باید اسکن قلب دریافت کنند؟

اسکن قلب برای کسانی که خطر بیماری قلبی “متوسط” شناخته شده دارند یا برای کسانی که خطر آنها نامشخص است بسیار مفید است. خطر ابتلا به بیماری قلبی را می توان بر اساس سن، جنس، فشار خون، سطح کلسترول و مصرف دخانیات محاسبه کرد.

دکتر Blaschke می گوید: «رهنمودهای فعلی نشان می دهد که بیمارانی که در معرض خطر متوسط حوادث عروقی هستند، باید آزمایش اسکن قلب را به عنوان ابزاری برای درک بهتر خطر واقعی حوادث عروقی در آینده در نظر بگیرند. “در برخی موارد، حتی بیماران نسبتاً سالم (آنهایی که در معرض خطر “کم” برای رویدادها هستند) ممکن است بخواهند این روش آزمایش را در نظر بگیرند، اما فقط پس از مشورت با پزشک خود.”

توصیه می شود افراد بالای ۴۰ سال با یک یا چند مورد از عوامل خطر زیر اسکن قلب دریافت کنند.

دیابت
سیگار کشیدن
کلسترول بالا
فشار خون بالا
سابقه خانوادگی بیماری قلبی
رژیم غذایی ضعیف

        پیشنهاد می کنیم مقاله “رژیم طلایی دکتر واهل برای مبتلایان به ام اس چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

آمادگی لازم برای انجام اسکن قلب

غذا و داروها

ممکن است از شما خواسته شود تا چهار ساعت قبل از آزمایش از مصرف کافئین و سیگار خودداری کنید.

پوشاک و وسایل شخصی

هنگامی که برای انجام عمل می‌آیید، از شما خواسته می‌شود که لباس‌های بالای کمر را درآورید و یک روپوش پزشکی بپوشید. همچنین باید جواهرات دور گردن یا نزدیک سینه خود را بردارید.

نحوه انجام اسکن قلب

قبل از شروع اسکن، تکنسین حسگرهایی به نام الکترود را به قفسه سینه شما متصل می کند. این دستگاه‌ها به دستگاهی متصل می‌شوند که فعالیت قلب شما را در طول معاینه ثبت می‌کند و زمان عکس‌برداری با اشعه ایکس را بین ضربان‌های قلب، زمانی که ماهیچه‌های قلب آرام هستند، هماهنگ می‌کند.

در طول اسکن قلب، شما به پشت روی یک میز متحرک دراز می کشید که به داخل سی تی اسکنر لوله مانند می رود. سر شما تمام مدت بیرون از اسکنر است. اتاق امتحان احتمالا خنک خواهد بود.

ممکن است به شما داروی قرص یا تزریقی داده شود که قلب شما را کند می کند. این به تضمین تصاویر واضح کمک می کند. اگر عصبی یا مضطرب هستید، ممکن است دارویی برای کمک به حفظ آرامش به شما داده شود.

از شما خواسته می شود که در حین گرفتن عکس ها بی حرکت دراز بکشید و نفس خود را برای چند ثانیه حبس کنید. تکنسین اسکنر را از اتاق مجاور کار می کند، اما می تواند تمام مدت شما را ببیند و با شما صحبت کند. کل روش باید حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول بکشد.

بعد از انجام اسکن

معمولاً پس از انجام اسکن قلب نیازی به اقدامات احتیاطی خاصی نیست. شما باید بتوانید خودتان را به خانه برسانید و به فعالیت های روزانه خود ادامه دهید.

بررسی نتایج اسکن قلب

نتیجه آزمون معمولاً به صورت عددی به نام نمره آگاتستون داده می شود. امتیاز منعکس کننده سطح کل رسوبات کلسیم و چگالی کلسیم است.

نمره صفر به معنای عدم وجود کلسیم در قلب است. این نشان دهنده احتمال کم ابتلا به حمله قلبی در آینده است.
زمانی که کلسیم وجود داشته باشد، هر چه امتیاز بالاتر باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی بیشتر می شود.
امتیاز ۱۰۰ تا ۳۰۰ به معنای رسوب پلاک متوسط ​​است. این با خطر نسبتاً بالایی برای حمله قلبی یا سایر بیماری های قلبی طی سه تا پنج سال آینده مرتبط است.
نمره بیشتر از ۳۰۰ نشانه خطر بیماری بسیار بالا تا شدید و حمله قلبی است.

همچنین ممکن است یک نمره صدک دریافت کنید که میزان کلسیم شما را در مقایسه با افراد هم سن و جنس نشان می دهد.

نتیجه اسکن قلب نباید به عنوان یک پیش بینی کننده برای سلامت کلی شما و خطر بیماری قلبی مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات حاصل از اسکن قلب باید با سایر اطلاعات سلامتی ترکیب شود.

انجام اسکن قلب

پزشک در مورد نتایج اسکن قلب با شما صحبت خواهد کرد. بسته به نتیجه، ممکن است یک یا چند استراتژی زیر مورد نیاز باشد:

بدون تغییر در برنامه درمانی فعلی
استفاده از دوز مختلف دارو
تغییراتی در برنامه غذایی و ورزش شما
اهداف جدید کاهش وزن
تست های اضافی
قرار ملاقات های بعدی برای نظارت بر سلامت و برنامه درمانی شما

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.